Toon posts:

[Redhat 8] Geen MP3 support, uberhaupt geen mpg123 package?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hej, ik ben een tijdje geleden overgestapt van Gentoo 1.2 naar Redhat 8.0 op mijn werkvakje omdat ik wel weer eens wat nieuws wou. Op een paar kleine puntjes na ben ik redelijk tevreden over redhat (mijn crystal geluidskaart moest ik zelf modproben en cups moest ik voor mijn hp660c zelf instellen met hpijs omdat de autodetectie niet goed zijn werk deed, maar dat was ook zo onder gentoo dus nix nieuws onder de zon) maar nadat ik mijn geluidskaart aan de gang had (en de mixer settings goed gezet had met aumix) wou ik wel eens een MP3tje proberen dus ik start xmms, probeer een MP3 te laden maar er kwam nix in mijn playlist. Vreemd dacht ik dus had ik noatun rpm geinstalleerd en noatun gestart, ik open een file en klik op all supported filetypes (MP3 stond niet in het rijtje??) en jawel, weer het zelfde verhaal.

Toen wou ik van de console een MP3 proberen maar er was geen spoort van mpg123 en mpg321 en op de cdrom stond er ook geen rpm voor? Hoe kan ik nou xmms met MP3 support aan de gang krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
xmms is opgelost maar noaton nog niet (check www.xmms.org) en ik snap nu ook wel waarom er geen MP3 support is maar niet hoe ik dit moet oplossen (in kde media dan) hoe geef ik trouwens xmms meer recht op cpu tijd omdat het soms wel eens stottert als ik het xmms venstertje verplaats

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12
Je oplossing voor je probleem met je mp3z staat in een topic van een paar dagen geleden, dus zoek zelf ff trug want ik weet de naam ook niet meer.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 18:51
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 12:53:
xmms is opgelost maar noaton nog niet (check www.xmms.org) en ik snap nu ook wel waarom er geen MP3 support is maar niet hoe ik dit moet oplossen (in kde media dan) hoe geef ik trouwens xmms meer recht op cpu tijd omdat het soms wel eens stottert als ik het xmms venstertje verplaats
mp3 support was er niet in redhat 8.0 (foutje daggik), om dit optelossen moet je de codec downloade,

veel RPMS kan je vinden op www.rpmfind.net, zo ook mpg123, die je nodig heb, zoek maar :),

de url van mpg123 is:
http://www.mpg123.de/

Verwijderd

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is, hoe ervaar jij de overstap. Meestal zie je het namelijk omgedraaid. Hoe staan de verhoudingen met de Snelheid van het Systeem.. is Gentoo nou echt veel sneller dan je systeem nu met redhat?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:04

JJJ

De reden dat er geen mp3 support in RH8.0 wordt geleverd is geen foutje, maar heeft te maken met de licenties op mp3 geloof ik.

Verwijderd

Er moet inmiddels voor elke mp3 decoder officieel $0.75 per exemplaar betaald worden meen ik, daar heeft RedHat geen zin, dus mp3 ligt eruit bij RedHat.

Je zult of over moeten stappen op een ander formaat zoals Ogg-Vorbis, of zelf die MP3 speler moeten regelen.

Verwijderd

JJJ schreef op 23 oktober 2002 @ 13:41:
De reden dat er geen mp3 support in RH8.0 wordt geleverd is geen foutje, maar heeft te maken met de licenties op mp3 geloof ik.
Precies. MP3 players zijn nooit compleet legaal Open Source te releasen. Er ligt een patent op dit formaat. RedHat heeft als principe dat ze geen enkele binary leveren waarvan ze de source niet mee (kunnen) leveren. Dat is in dit geval zo.

Het is wel zo dat Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft tot nu toe nooit geld hebben gevraagd voor de licentie. Aan de andere kant hebben ze ook aangegeven dat ze dit wellicht op enig moment wel gaan doen.

Een goed alternatief is trouwens ogg-formaat wat ook al via Winamp op het win32 platform wordt ondersteund

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Jup, maar dit had je ook zelf kunnen uitvinden...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.