hp 916c onder linux (clark connect)

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb gisteren clark connect (gebaseerd op redhat 7.2) geinstalleerd. Werkt allemaal goed, behalve dat mn printer niet ondersteund wordt door de CUPS printserver. Het is een HP deskjet 916C, en volgens wat info dat ik gevonden heb moet die een hpijs driver gebruiken. Dus ik heb eerst een RPM gezocht hiervoor en geinstalleerd. (hp printer driver van www.rpmfind.net), maar na installeren staat mn printer nog steeds niet in het lijstje van CUPS (ook na restarten service). Daarna van hp.com een linux driver gedownload, maar die werkt met zo'n waardeloos systeem dat je hem zelf moet compilen ofzo dus dat ging uiteraard fout (na keurig de installatiestappen gevolgd van hp).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[root@clarkconnect hpijs-1.2.2]# ./configure
creating cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Heeft iemand nog andere tips om die printer aan de praat te krijgen onder linux?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Dat je hpijs zelf moet compilen is echt niet zo waardeloos hoor, maar goed. Je kunt gewoon de RPM installeren. Nadat je HPIJS hebt geinstalleerd, moet je nog een PPD file maken voor Cups, anders ziet Cups inderdaad nog steeds niet dat je een printer hebt.
Deze file haal je hier vandaan:
http://www.linuxprinting.....submit=Generate+PPD+file
Zet 'm neer in /etc/cups/ppd en start je cups daemon opnieuw. Daarna kun je op http://localhost:631 een nieuwe printer maken, waarbij je voor je HPIJS-driver kunt kiezen. Piece of cake :)

'No acceptable cc found in $PATH' houdt in, dat je geen goede compiler in je $PATH hebt, hoogstwaarschijnlijk omdat je GCC niet hebt geinstalleerd. Dat gedeelte van je vraag had je uit de search kunnen halen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Palomar
  • Niet online
bedankt voor de tips :) maar het werkt nog niet helemaal ;( Ik heb die file eerst naar /etc/cups/ppd gekopieerd (stond verder niks in die dir), maar toen zag ie de printer nog niet. Daarna nog ff wat helpfiles doorgenomen en kwam ik uit op /usr/share/cups/model. Daar stonden idd een heleboel PPD files en heb die hp916 ppd er ook ingezet. Nu ziet CUPS de hp916 wel :) alleen kan er niet geprint worden :( Als ik een testpage wil printen gebeurt er niks.. ook geen foutmelding oid. Waar kan dit aan liggen? (stekker zit er in ;)) Heb ik die HPIJS driver misschien niet goed geinstalleerd? En waar kan ik checken of die iff goed geinstalleerd is?

[edit] heb ff een andere driver geprobeerd (hp deskjet plus), en die print wel gewoon een (zwrat/wit)testpage.. dus de fysieke verbinding tussen printer-pc zit wel goed.. het is dus puur een driverkwestie.. en ik wil natuurlijk wel in kleur en hoge kwaliteit kunnen printen.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

heb je die hpijs dingen wel geinstalleerd? Anders werkt het natuurlijk niet.
Of je moet op zoek naar een andere ppd die wel kleuren doet en geen hpijs nodig heeft

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Palomar
  • Niet online
ik heb wel een RPM van hpijs geinstalleerd; deze: ftp://ftp.rpmfind.net/lin...MS/hpijs-1.0.2-8.i386.rpm

daarna ook nog een nieuwere versie maar dan krijg ik bij installeren een conflict error mbt ghostscript (ghostscript <= 7.00-3 conflicts with hpijs-1.2.1-1).

Ik heb ook al wat andere kleurenprinters geprobeerd, maar allemaal laten ze de printer niet printen. Alleen die standaard zwart-wit deskjet pakt ie.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan ook nog bij cups http://hostname:631/admin bij printers modify/configure ofzo een aantal opties instellen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Palomar
  • Niet online
is het anders ook mogelijk om de printserver net zo te laten functioneren als in Freesco? Dwz. in windows geef je als poort op "standard TCP/IP port". protocol LPR en een queue name. Vervolgens wordt je printopdracht als het ware doorgesluisd naar de printer op de server en hoef je alleen op de clients een driver te installeren.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken of dit kan maar ik kan er niks over vinden (heb geen idee hoe dat 'systeem' heet).. misschien dat iemand zo weet of dat wel/niet kan..

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja ... dat kan ook ... dan moet je raw-printing aanzetten en dan aanpassen dat cups op die poort luistert. Of lpr/lprng installeren.

• Palomar
  • Niet online
weet iemand misschien nog wat meer info hoe ik 'raw-printing' aan de praat krijg? Ik heb dus al wel in dat configuratiescherm 'raw queue (en)' geselecteerd. Dan met samba die printer opgezocht in windows en drivers geinstalleerd (als netwerkprinter). Werkt niet...

Ik heb het ook nog geprobeerd door in windows aan te geven dat de printer op een 'standard tcp/ip port' zit.. maar dan zou ik niet weten welk poortnummer ik moet gebruiken.

ps. als ik nu in het webbased config scherm van cups kijk staat er als ik op 'configure printer' klik de error: 'client-error-not-found'. Ik weet niet of ik me daar nog iets van aan moet trekken (of komt dat omdat het een raw printer driver is?)

• Palomar
  • Niet online
ok, ik heb de oplossing gevonden :) Onder webmin -> samba -> printershare -> printer options -> print command, het volgende ingevoerd "lpr -P %p -o raw %s" en hierna werkte die :)
Pagina: 1