Interne HD RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Er valt me net iets te binnen, en ik vraag me af of zoiets echt wordt toegepast:

In een HD zitten meestal meerder platters en meerdere schrijf/lees koppen. Wat nu als die koppen allemaal tegelijk data lezen en schrijven. Dan zou je die platters toch als losse raid 0 schijven kunnen gebruiken en dus veel sneller data lezen en schrijven. dus van een sector (512 bytes), zouden dan met 4 platters, 128 bytes op de eerste 128 bytes op de tweede enz. terechtkomen, net als dat zo'n beetje bij RAID 0 gebeurt. Voorde IDE controller heeft de HD dan maar een platter, hoewel het er intern 4 zijn.

Zou dit ook toegepast worden. Lijkt mij van niet omdat een schijf met 1 platter niet 4x zo langzaam is als een schijf met 4 platters... Ik denk dat het toch niet zo lastig moet zijn om dit practies voor elkaar te krijgen. Misschien weet iemand er meer van of kan iemand zeggen waarom ze het niet/wel doen.

Heb je nog andere ideen of meningen, laat het weten...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-03 11:26

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je zou dan per platter een controller moeten hebben en 4 connectoren aan de buiten kant.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
nee nee.. de HD hardware regelt alles van binnen, van de buitenkant is het als een normale HD.

Verwijderd

Ik snap wat je bedoelt maar ik heb te weinig verstand van de exacte interne hd architectuur om te weten of dit echt uitvoerbaar is. Als meerdere koppen van meerdere platters kunnen lezen zonder te hoeven bewegen dan moet het mogelijk kunnen zijn.

Verwijderd

Moet kunnen.. wordt dan net alsof je 2 harddisks op elkaar plakt en beide controllers naar een raid doosje propt... Het raiddoosje heeft weer een IDE interface... Zou me niet verbazen als moderne harddisks al zo werken?? Zelf modden wordt een btje zwaar denk ik toch ;)

Verwijderd

De HD's werken al als het ware in RAID0.
Hoe het precies werkt weet ik ook niet maar DATA wordt over alle platters tegelijk weggeschreven.
Immers de koppen werken tegelijk en kunnen niet apart van elkaar functioneren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 12:06:
Hoe het precies werkt weet ik ook niet maar DATA wordt over alle platters tegelijk weggeschreven.
Als dat zo zou zijn zouden schijven met 4 platters stukken sneller zijn dan schijven met 2 platters (dubbele snelheid of zo). Denk toch dat dat niet het geval is

Verwijderd

Nee, want de vertragende factor zit in de interne controller die alles bij elkaar veegt en doorstuurt naar de IDE connector

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 12:06:
Hmm ik wou dit net ook al posten want een medewerker hier zei net ook al zoiets. Dus ik denk dat dit klopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2002 12:18 . Reden: ben nog niet wakker ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Als de HD controller te traag is dan maak je die toch sneller, zo lastig is het nu ook weer niet...

Het is ook de bedoeling dat de koppen tegelijk op de delfde plek, op andere platters/schrijven lezen, anders werkt het ook niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
________________||________________ platter 1
         ^ kop1 ||
________________||________________ platter 2
         ^ kop2
                               platter 1 krijgt 256 bytes van de cluster
                          /
IDE cluster (512 bytes)  ____/
                             \
                              \platter 2 krijgt 256 bytes van de cluster

beide koppen schrijven tegelijk, de een de ene helft van de cluster, de andere de andere helft. Zo duidelijker?

[ Voor 0% gewijzigd door voodooless op 23-10-2002 12:28 . Reden: plaatje erbij :) ]

Verwijderd

Concreet betekent het dat je de Interne Controller moet vervangen door een RAID controller.
Gaat niet lukken denk ik. Tenminste niet betrouwbaar.
Anders zouden de grote merken allang deze oplossing op de markt gebracht hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nee, geen RAID controller: gewoon een geval wat steeds een bitje om de beurt naar kop1 en naar kop2 stuurt (of byte, maakt niet zo veel uit). Het is eigenlijk heel eenvoudig. als je dan weet dat oneven bits/bytes op kop1 te lezen zijn en even bits op kop2 ben je er toch...

Verwijderd

in principe wel ja.
maar het is simpeler bedacht dan gemaakt.

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Dat zou waarschijnlijk niet prestatie winst opleveren maar juist verlies want de 1 plater moet dan steeds op de andere wachten totdat die klaar is. Op de manier dat alles op 1 plater staat kan de kop gewoon doorlezen en dan is er geen vertraging meer.

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hoe, wat, wachten?? je leest toch parall van meerdere platters. en als je buffer gebruikt om alle data weer bij elkaar te zetten is het allemaal geen probleem

Verwijderd

deepspace schreef op 23 oktober 2002 @ 12:33:
Nee, geen RAID controller: gewoon een geval wat steeds een bitje om de beurt naar kop1 en naar kop2 stuurt (of byte, maakt niet zo veel uit). Het is eigenlijk heel eenvoudig. als je dan weet dat oneven bits/bytes op kop1 te lezen zijn en even bits op kop2 ben je er toch...
Dat is dus het principe van RAID 0
De RAID controller verdeelt de data door tweeen en verspreid dat over de 2 HD's
In jouw geval moet dit dus gebeuren in een HD op Platterniveau.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
juist, maar dat stond ook al in de titel :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Niemand nog wat zinnigs bij te dragen??

Verwijderd

deepspace schreef op 25 oktober 2002 @ 09:06:
Niemand nog wat zinnigs bij te dragen??
Ik wel... Als je dit zou maken heb je inderdaad RAID0. En een groot probleem van RAID0 is de verslechterde seek-tijd. Daar zou deze harddisk dus ook van de lijden hebben. Misschien een leuk ID als AV-streaming harddisk.... ??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Leg die verslechterde seektijd eens uit?

Pagina: 1