[Sub] Rel Quake vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 10:02

hbokh

Unox: the worst OS!

Topicstarter
Recentelijk heb ik een oud model Rel Quake aangeschaft (heel betaalbaar nu er een nieuw model Quake uit is). Lekker basje :)
Twee vragen:

[1] "QUAKE is designed to face towards the listener" zegt de manual, maar dan is de woofer wel erg kwetsbaar en zit je tegen die kabel-zooi plus lampje aan te kijken. Is dit nou noodzakelijk voor deze sub? Ik bedoel: zou de bas nou werkelijk beinvloed worden door de muur waar tegenaan geblazen wordt? Dat kan je toch bijstellen met de ABC lijkt me...

[2] Iemand ervaring met het aansluiten van BEIDE type bekabeling tegelijkertijd op deze sub? Dus EN de Neutrik Speakon Interconnect (voor standaard audio) PLUS de Phono to Phono Interconnect (het .1-kanaal bij 5.1-weergave)?

This is my sick nature.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
[1] Het lijkt mij dat de woofer niet tegen de muur mag slaan |:(

Een woofer moet 'vrij kunnen ademen'; d.w.z. dat de geproduceerde geluidsgolven vrij rond moet kunnen stralen. Staat ie tegen de muur te ketsen, dan krijg je een 3dB verdubbelde (en lelijke boem-) bas. Laat staan voor opgewekte staande golven.

[2] Sorry geen idee. Meestal sluit je òf de highpower input (via de normale links/rechts luidsprekers aan òf (bij voorkeur) via de gewone cinch (tulp) aansluiting rechtstreeks vanaf de versterker (liefst alleen de .1 aansluiting)

• hbokh

hbokh

Topicstarter
Geeh, dat is een snelle respons! _/-\o_
[1] De ruimte tusen woofer en muur heb ik nu op ca. 15 cm staan.
Die 3dB kan zou ik er met tunen toch weer af kunnen halen, of zie ik dat verkeerd?
Ik zal eens experimenteel de doos omdraaien, maar dan wordt het met stofzuigen wel uitkijken!

This is my sick nature.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik heb het wel vaker gehoord van mensen met zo'n quake dat ze hem of naar de muur zetten of met de woofer richting de luisteraar. Ik zou gewoon doen wat jij het beste vindt klinken. En als het beter klinkt en het vind het er niet uitzien, dan is het nog een kwestie van wat jij het belangrijkst vindt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet de "achterkant" naar voren wilt zetten, zo mooi is de achterkant van zo'n quake niet :)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• La_Pazz
Inderdaad. Gewoon uitproberen. In theorie verlaag je dan het hele frequentiegebied met 3 dB, maar de mogelijke staande golf (resonantie) blijft bestaan (alleen dan 3 dB zachter). Maar nogmaals, gewoon proberen, misschien is ie er niet of hoor jij um niet, dan kun je de Kweek gewoon laten staan.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
ja heel toevallig ben ik sinds een paar dagen m'n rel quake (oude model) aan het afstellen.
heeft iemand wat tips voor een goed liedje waarmee ik hem mooi kan afstellen? En hoe ik dat het beste kan doen (gaat niet om de plaatsing, maar om de crossover en het volume)

• tbusquet
waar heb je je oude model vandaan ? en wat heeft hij je gekost ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
StanTheMan schreef op 23 oktober 2002 @ 12:13:
ja heel toevallig ben ik sinds een paar dagen m'n rel quake (oude model) aan het afstellen.
heeft iemand wat tips voor een goed liedje waarmee ik hem mooi kan afstellen? En hoe ik dat het beste kan doen (gaat niet om de plaatsing, maar om de crossover en het volume)
AVIA guide to home theatre bestellen, en een SPL meter bij Conrad halen :D

• StanTheMan
ik heb die al iets meer dan anderhalf jaar geleden gekocht, kostte toen Fl 899, goede deal bij foka..

• tbusquet
Hmmm.. ik ben gewoon beniewd als ze het oude model nu dumpen wat hij nog mag kosten, ik vond hem nieuw altijd veel te prijzig voor wat het is. ca. 1200 pieken. Maar het lijkt me een leuk dingetje om mijn centerspeaker te ondersteunen.

• La_Pazz
Zoek op het internet naar een frequentiesweep.mp3 oid. Dan goed luisteren, of je rare harde pieken hoort. Daarna verdraaien/verplaatsen en opnieuw de sweep afluisteren net zo lang totdat je geen rare pieken/uitdovingen hoort (= tot je tevreden bent). :z

• StanTheMan
hm ja, de oude quake kost nu bij foka € 449, de nieuwe € 599. Heb ik wel geluk gehad met die prijs die ik betaald had.

• tbusquet
StanTheMan schreef op 23 oktober 2002 @ 12:39:
hm ja, de oude quake kost nu bij foka € 449, de nieuwe € 599. Heb ik wel geluk gehad met die prijs die ik betaald had.
Ja, dat vind ik nog behoorlijk fors.

• hbokh

hbokh

Topicstarter
Zojuist heb ik weer even zitten freubelen.
Met de DVD "The Ultimate DVD Platinum" kom ik een heel eind, maar liedjes? Nee, want die verschillen me teveel qua bass (sort-of).
Het beste resultaat haal ik denk ik met het "full bandwith pink noise" test-signaal op deze DVD. Zo kan je hem m.i. mooi doorzichtig en evenwichtig met je andere speakers inregelen.

This is my sick nature.

• hbokh

hbokh

Topicstarter
tbusquet schreef op 23 oktober 2002 @ 12:16:
waar heb je je oude model vandaan ? en wat heeft hij je gekost ?
Foei! Dat hoor je niet te vragen! ;)
Maar och... EUR 399 (dus FL 878,-) bij HiFi Corner in Groningen (http://www.hificorner.nl)
Kreeg er nog een gratis phono-to-phono interconnect bij. En niet eens model "el cheapo" :)

[ Voor 0% gewijzigd door hbokh op 23-10-2002 13:43 . Reden: Tiepfaudjes ]

This is my sick nature.

Pagina: 1