Toon posts:

Ophalen alle records, en ophalen 1 record

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me 't volgende af:
Stel je wilt dat uit een bepaalde tabel de ene keer alle records worden opgehaald,
en de andere keer dat uit diezelfde tabel alleen het record wordt opgehaald waar de Primary Key een bepaalde waarde heeft.

Hoe zou je dit dan implementeren in de Datalaag:
A) 1 functie zonder inputparameter, die alle records teruggeeft in een Dataset, + 1 functie met inputparameter = PK, die dat ene record teruggeeft in een Datarow

of

B ) 1 functie, met inputparameter PK, die altijd een Dataset teruggeeft. En afhankelijk van of de PK is ingevuld of niet, komt er 1 record terug of meerdere.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

mulder

ik spuug op het trottoir

Ja dat kan, leer programmeren

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op 23 oktober 2002 @ 11:09:
Ja dat kan, leer programmeren
:*) Geweldig antwoord, maar niet echt wat ik vroeg.

"Welke van de twee zou jij kiezen?", was mijn vraag.

Groetjes

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08 15:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat denk je zelf en waarom?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:13

akakiwi

I believe in the ruling class.

Ik kies altijd voor de tweede, omdat je anders veel te veel SP's krijgt in je SQL-server

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 23 oktober 2002 @ 11:11:
Wat denk je zelf en waarom?
Precies, dat komt al in de buurt. Alleen nu het antwoord nog.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

mulder

ik spuug op het trottoir

Lekker duidelijk, welke taal bv. VB kan je een optional meegeven, andere talen kunnen overloaden... etc etc..

oogjes open, snaveltjes dicht

• gorgi_19

gorgi_19

akakiwi schreef op 23 oktober 2002 @ 11:12:
Ik kies altijd voor de tweede, omdat je anders veel te veel SP's krijgt in je SQL-server
Liever 3000 SP's extra dan 1 miljoen records overbodig ophalen?
Don Facundo schreef op 23 oktober 2002 @ 11:13:
Lekker duidelijk, welke taal bv. VB kan je een optional meegeven, andere talen kunnen overloaden... etc etc..
Aan zijn history te zien maakt hij gebruik van ASP.Net. VB.Net kan ook heel leuk functies overloaden.. :P

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
akakiwi schreef op 23 oktober 2002 @ 11:12:
Ik zou ook voor de tweede kiezen, maar niet omdat je anders te veel SP's krijgt. Het is in SP's namelijk ook mogelijk om defaults op te geven. Die hoef je dan ook niet mee te geven.

Never underestimate the power of

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op 23 oktober 2002 @ 11:13:
Maakt toch allemaal niet uit.

Voordeel van 2 functies is, dat je altijd het juiste type terugkrijgt. Eerst een dataset, die je gelijk aan een datagrid kan koppelen, of wat dan ook.
En vanuit de tweede functie krijg je een Datarow terug, zodat je in ieder geval zeker weet dat je niet toevallig 2 tabellen terugkrijgt ofzo, met daarin meer dan 1 record.

Voordeel van alles in 1 functie is dat je minder hoeft te programmeren.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 23 oktober 2002 @ 11:14:
[...]

Liever 3000 SP's extra dan 1 miljoen records overbodig ophalen?
Je haalt alleen teveel records overbodig op, als je vergeet een inputparameter mee te geven. En als je overloading gebruikt in .Net dan is het denk ik best duidelijk dat er 2 mogelijkheden zijn, alles of 1 record.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 11:17:
[...]

Je haalt alleen teveel records overbodig op, als je vergeet een inputparameter mee te geven. En als je overloading gebruikt in .Net dan is het denk ik best duidelijk dat er 2 mogelijkheden zijn, alles of 1 record.
Ik doelde meer op de opmerking van akakiwi. Ik vind het onzin om te beknibbelen op stored procedures, zeker als dit ten koste zou gaan van de performance alleen maar omdat je dan minder regels hoeft te maken.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 23 oktober 2002 @ 11:20:

Ik doelde meer op de opmerking van akakiwi. Ik vind het onzin om te beknibbelen op stored procedures, zeker als dit ten koste zou gaan van de performance alleen maar omdat je dan minder regels hoeft te maken.
Tja, ligt eraan hoeveel de performance-verslechtering is. Want overzichtelijkheid van je systeem is ook belangrijk mijns inziens. Maar over die discussie valt denk ik niet zoveel algemeens te zeggen.

Verwijderd

In principe wil je dat je functie de query opbouwd. Dat is bij 1 record met het id gegeven erg simpel. Echter bij de andere functie zou je de mogelijkheid open kunnen laten om asc/desc te kiezen, orderby te kiezen, limit te kiezen etc. Vandaar dat ze toch in principe wezenlijk verschillen. Ik zou voor twee functies gaan.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 11:25:
In principe wil je dat je functie de query opbouwd. Dat is bij 1 record met het id gegeven erg simpel. Echter bij de andere functie zou je de mogelijkheid open kunnen laten om asc/desc te kiezen, orderby te kiezen, limit te kiezen etc. Vandaar dat ze toch in principe wezenlijk verschillen. Ik zou voor twee functies gaan.
:? Wordt dit al in je DAL bepaald? Je zet alles toch in een dataset, waarna je deze later kan sorteren?

ontopic antwoord: Met 1 parameter maakt het nu imho niet uit of je met een optional parameter of met method overloading werkt, 1 functie kan je dus op zich wel gebruiken. 2 functies kan ook, als je dat duidelijker vind.

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 11:25:
Sorteren e.d. kun je altijd wel doen. Als je maar één record hebt, heeft dat weinig zin, maar wat maakt dat uit.
Ik zou in ieder geval gaan voor één sp en twee functies in je DAL. Vervolgens kun je met de ene functie gewoon de andere aanroepen met als PK -1 ofzo.

Never underestimate the power of

Pagina: 1