FreeBSD installatie vragen

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb gisteren op een oude computer FreeBSD gezet. Dit is redelijk gelukt, maar er zijn nog een aantal dingen waar ik niet uit kom.

Ik heb bash geinstalleerd maar als ik inlog, krijg ik automatisch een andere shell. Hoe kan ik bash instellen als standaard shell? Ook voor ssh?

Ik heb apache 2.0 suc6vol geintalleerd met /usr/ports/www/apache2/make install
en ook php4.
Maar als ik mod_php4 wil compilen, dan gaat het fout. Hij denkt volgens mij dat ik apache 1.3 heb. De scripts vertellen in het begin dat ik WITH_APACHE2 moet definen voor apache2.
Ik typ dus in:
WITH_APACHE2="yes"
make install
en dan gaat het dus toch nog fout.

Ik ben gewend om portinstall te gebruiken, maar die doet het dus niet. Wat kan ik hier aan doen?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:19
irondog schreef op 23 oktober 2002 @ 10:38:
Ik heb gisteren op een oude computer FreeBSD gezet. Dit is redelijk gelukt, maar er zijn nog een aantal dingen waar ik niet uit kom.

Ik heb bash geinstalleerd maar als ik inlog, krijg ik automatisch een andere shell. Hoe kan ik bash instellen als standaard shell? Ook voor ssh?
/etc/passwd of heet dat onder FBSD anders?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Antw 1: type in "chsh" ik maar er /usr/local/bin/bash van
Antw 2: cd /usr/ports/www/mod_php4 && make -DWITH_APACHE2 install clean

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

met chpass kun je je shell gegevens veranderen, je kunt daar ook een andere shell invullen (met volledige path)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• irondog

irondog

Topicstarter
rlensen schreef op 23 oktober 2002 @ 10:41:
Antw 1: type in "chsh" ik maar er /usr/local/bin/bash van
Antw 2: cd /usr/ports/www/mod_php4 && make -DWITH_APACHE2 install clean
Oplossing1: Bedankt! Met vi werken ben ik niet gewend, maar het is gelukt.
Antwoord 2: Hij is nu een stuk verder gekomen maar loopt nu ergens anders vast.

Bij making all in Zend ontbreekt er een header bestand en zijn er een aantal syntax errors in een header bestand.
Wat kan ik hieraan doen?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• irondog

irondog

Topicstarter
php installeren is me nu gelukt. Nu heb ik alleen nog een probleem met het toevoegen van gebruikers:

Op een gegeven moment krijg ik deze rommel:
Enter username [rein]: rein
Please enter a username

Wat is dit? Hoe kan ik een gewone gebruiker toevoegen en hoe geef ik hem het recht om "su" te gebruiken zonder dat hij in group "wheel" zit.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

wil je su gebruiken dan moet die user in wheel zitten (het kan wel anders, maar is niet zo standaard)
Gewoon gebruiker toevoegen aan wheel (in /etc/group)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• irondog

irondog

Topicstarter
user blaat zo toevoegen:
wheel:*:0:root, blaat

:?

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

gewoon van uit sysinstall doen is makkelijker

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Btw, is Apache 2.x al stable met php4 ?

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

denk dat je het anders om moet lezen, apache2 is vrij stable alleen apache2 ondersteuning vanuit php4 is nog wat expirimenteel

• irondog

irondog

Topicstarter
SuperKoej schreef op 23 oktober 2002 @ 14:46:
Btw, is Apache 2.x al stable met php4 ?
Volgens mij is het experimentieel.
Ik heb er al best veel mee gewerkt. Het is voor mijn doeleinden stabiel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

irondog schreef op 23 oktober 2002 @ 10:38:
Lees het handbook.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

irondog schreef op 23 oktober 2002 @ 14:06:
php installeren is me nu gelukt. Nu heb ik alleen nog een probleem met het toevoegen van gebruikers:

Op een gegeven moment krijg ik deze rommel:
Please enter a username

Wat is dit? Hoe kan ik een gewone gebruiker toevoegen en hoe geef ik hem het recht om "su" te gebruiken zonder dat hij in group "wheel" zit.
Dit is een fout die vaker gemaakt wordt :). Aan het begin vraagt adduser je om de default waarden op te geven - o.a. een regular expression voor de username. Nu heb je per ongeluk de default regular expression van username veranderd in 'rein'. Verander de waarden als volgt terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# adduser
Use option ``-silent'' if you don't want to see all warnings and questions.

Check /etc/shells
Check /etc/master.passwd
Check /etc/group
Usernames must match regular expression:
[rein]: ^[a-z0-9_][a-z0-9_-]*$     <-- dit invullen
Enter your default shell: bash csh date no sh tcsh [tcsh]: bash   <-- dit invullen
Enter your default HOME partition: [/usr/home]: [ENTER]
Copy dotfiles from: /usr/share/skel no [/usr/share/skel]: [ENTER]
Send message from file: /etc/adduser.message no
[/etc/adduser.message]: [ENTER]
Use passwords (y/n) [y]: [ENTER]

Write your changes to /etc/adduser.conf? (y/n) [n]: y   <-- dit invullen

Nu kun je de user gewoon toevoegen. Vergeet niet om de user uit te nodigen ('invite user to other groups?') in groep 'wheel', zodat hij root kan worden.

De volgende keer kun je als je adduser draait door de 'default-vragen' enteren (overal op enter drukken).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• irondog

irondog

Topicstarter
AVL schreef op 24 oktober 2002 @ 00:23:
[...]
Dit is een fout die vaker gemaakt wordt :). Aan het begin vraagt adduser je om de default waarden op te geven - o.a. een regular expression voor de username. Nu heb je per ongeluk de default regular expression van username veranderd in 'rein'. Verander de waarden als volgt terug:
Bedankt!

Ik heb nu problemen met pagina's die op mijn webserver staan.
(het zal dus wel komen omdat php nog niet stable is met apache2)
Het probleem is als volgt:
Als ik via phpBB2 een bericht post en dan terug ga naar de pagina waar je vandaan komt, dan staat het juist-geposte bericht er niet bij (ook niet als ik refresh). Hij staat wel in de database en als ik met een andere browser naar die pagina ga, dan krijg ik het goposte wel gewoon te zien.

Mijn resterende vragen:
* waar ligt dit aan: apache / php?
* hoe krijg ik portinstall / portreinstall enzo aan de praat?
* hoe maak ik een router van dit systeem? / Hoe werkt routed? (gateway werkt al volgens mij)

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

irondog schreef op 24 oktober 2002 @ 11:43:
[snip]
* hoe maak ik een router van dit systeem? / Hoe werkt routed? (gateway werkt al volgens mij)
zie freebsd handbook hoofdstuk 19 (link in sig)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Graag gedaan :)
Mijn resterende vragen:
* waar ligt dit aan: apache / php?
* hoe krijg ik portinstall / portreinstall enzo aan de praat?
De eerste weet ik niet, ik heb Apache 2 nog nooit geinstalleerd, en phpBB2 ook niet :). Voor het handig installeren van ports moet je zeker portupgrade installeren (sysutils/portupgrade). Daarmee kan je gemakkelijk je ports updaten en herinstalleren. In de manpage van portupgrade staat alles wat je over het programma zou willen weten.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1