[Access] Hoe groot wordt dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025
Beste mensen,
Ik ben een database aan het ontwikkellen voor een bedrijf en helaas ben ik niet vrij om zelf een DBMS te kiezen, maar ik krijg Access (97) opgelegd.
In deze database zal 1 tabel behoorlijk groot worden, de rest van de tabellen zijn voor hulp en extra meuk enzo.
Via wat zoekwerk ben ik tegen de volgende Access 97 beperkingen aangelopen: Max DB size = 1 GB, Max table size = 150.000 records.
Mijn grote tabel gaat +/- 30.000 records herbergen met in elk record 20 velden.
Als ik via de help van Access onder de typen ga zoeken hoeveel ruimte alles in neemt kom ik per record op 150 bytes. Daarbij heb ik een textveld van grootte 10, 10 bytes genomen.

150 * 30.000 records = 4.500.000 bytes = 4,29 MB
Gevoelsmatig zeg ik dat zo'n grote tabel veel meer ruimte in zou moeten nemen! Heeft iemand een idee of ik hier heb zitten prutsen of dat het toch wel klopt??
Alvast bedankt!!

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Ik weet in ieder geval dat je de 1 gig niet zo snel haalt, met een tabel van 30.000 records. Of je moet echt een heel brakke tabel met 200 velden hebben ofzo ....Volgens mij hoef je je nergens zorgen om te maken.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Triple
Goed, dan ga ik Access hier eens even flink mishandelen en stevig aan het werk zetten!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34
Ik denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Ik heb nog in een bedrijf gewerkt waar ze een Informix databank hadden en die databank was een 2 a 3 gig ongeveer.

Uit hoeveel tabellen die databank bestond kan ik niet meer vertellen, maar het waren er zeker meer dan 200. Het volledige klantenbestand en alle beurstransacties + historieken werden daarin bijgehouden ( + aandelen koersen, historieken, ....).
Sommige tabellen hadden dus wel meer dan 30.000 records.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Behalve de records zit er in een database natuurlijk altijd Meta-Informatie, en bij Access zit er behoorlijk wat executable spul bij. Daarnaast heb je ook als je veel INSERTs eb DELETES doe, er lege plekken in je database ontstaan en blijven bestaan totdat je een repair en compress doet. Verder denk ik dat de getallen die jij noemt niet zo heel erg onredelijk zijn.

Desnoods kan je zelf even een formpje maken met 1 knop, die vervolgens 30000 INSERTs doet, en dan controleren hoe groot je db is.

• Triple
Het is de bedoeling om bij afsluiten van de DB automatisch een repair en compact actie te laten lopen. Dat van die 30000 inserts ga ik denk ik maar eens proberen zo. Dat is een repeat until lus in de VBA achter de knop neem ik aan he??

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Nee je moet gewoon even je secretaresse aan het werk zetten:
"Hier, 30000 keer op dat knopje klikken"

:+

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Triple
Hahahaha LOL!! Ik zal het haar vragen..... maar dan is ze wel een hoop tijd kwijt met klikken.... dan kan ze geen koffie meer voor me halen.... Tijd voor een tweede secretaresse!! even het aanvraag formulier opzoeken :)

Verwijderd

/me lol
Ik ben geen Access expert maar weet dat het kan, dus de help zal je vriend moeten zijn, en zoek het inderdaad in een loopje ...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb wel eens iets van 450.000 records in table geknalt in access, echter die databases was readonly, met mijn beperkte kennis had ik 1 database voor de catalogus gemaakt en 1 voor de dynamische zaken zoals user info en orders, ik had nog geen cms en anders moest ik elke keer 100 mb downloaden 8)7

Verwijderd

Woei! Raptorix, the early years! :+

• Expander
  • Niet online
Het is toch wel weer jammer dat men Access wil gebruiken. (Enige pakket waar manager bekend mee is?) Weet niet welke system designer/analyst daar aan het werk is geweest, waarschijnlijk geen.

Expanding the inexpandable

• Triple
Tja, oracle is vrij prijzig, niet alleen in aanschaf, maar er moet ook en server voor komen en iemand binnen het vaste personeel dat een beetje sjoege heeft van oracle.... Het is niet ff zo gebeurd om een software pakket zoals oracle in een groot bedrijf te implementeren.
Ik ben nu trouwens al een tijdje de update query aan het runnen en ik had er ff niet aangedacht dat ik de tabel op het netwerk had aangemaakt, en dat vanaf mijn pc-tje nu 30000 updates op een netwerkdatabase worden gedaan.....
Mijn collega's zijn een beetje beniewd wanneer ik nu ()#$&#()@*^*(&35 klaar ben :)
hehehe pompen met die bak!!!!

• Triple
!!!RESULTS!!!
Voor invoegen van 30.000 records 264 KB
Na invoegen (Half uur later) 4.182 MB
Dit is nog ZONDER repair / compact actie

Conclusie:
Er is qua ruimte geen probleem!!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Hebben jullie een office 2000/xp licentie? Ik meen dat je dan namelijk gratis van de MSDE gebruik mag maken, is in principe gewoon sqlserver zonder enterprise manager en is in ieder geval stuk sneller.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

raptorix schreef op 23 oktober 2002 @ 11:35:
Hebben jullie een office 2000/xp licentie? Ik meen dat je dan namelijk gratis van de MSDE gebruik mag maken, is in principe gewoon sqlserver zonder enterprise manager en is in ieder geval stuk sneller.
Zou ik ook voor gaan.. aan de andere kant... in Triples geval.. is er eigenlijk geen probleem.. zolang de database niet te groot wordt.. en practische werkbare limiet aan Acces is ongeveer 100 Mb... (daarna traag, rare errors.. en wat dies meer zij.. of je moet de hele willen compacten en repairen...) 1 Gb kun je echt vergeten met een Access database...

Verwijderd

Die 1gb size limit is van acc97 in 2000 is ie opgetrokken naar 2gb..
Microsoft Access database (.mdb) file size 2 gigabytes. However, because your database can include linked tables in other files, its total size is limited only by available storage capacity.
Number of objects in a database 32,768
Modules (including forms and reports with the HasModule property set to True) 1,000
Number of characters in an object name 64
Number of characters in a password 14
Number of characters in a user name or group name 20
Number of concurrent users 255

Verwijderd

Lees en huiver:
Triple schreef op 23 oktober 2002 @ 09:17:
Beste mensen,
Ik ben een database aan het ontwikkellen voor een bedrijf en helaas ben ik niet vrij om zelf een DBMS te kiezen, maar ik krijg Access (97) opgelegd.
[...]

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
255 concurrent users?
En hoe groot is de kans dat ie dan niet corrupt raakt?

Never underestimate the power of

• Triple
Van de Access 2000 limit is mij inderdaad ook zoiets onder ogen gekomen.
De records in mijn 'grote' tabel worden in de hand gehouden door de tijd. Uiterlijk na 9 jaar wordt een record gewoon gewist, dan is het object waarvoor het record aan is gemaakt niet meer binnen het bedrijf aanwezig. De tabel wordt ook grotendeels voor invoer van gegevens gebruikt, er hoeft alleen worden gezocht als er een klacht uit de markt is, hopelijk dus nooit :)
Ik wil regelmatig laten repairen en compacten, eens per week of na 10 logins op de DB... wie weet...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

cameodski schreef op 23 oktober 2002 @ 11:52:
255 concurrent users?
En hoe groot is de kans dat ie dan niet corrupt raakt?
Dit is een theoretisch maximum..... Praktisch werkbaar is 5 tot 10 users (wordt ook min of meer aangeraden.) Zelf maximaal 3 -4 concurrent users gehad en nog nooit een corrupte database meegemaakt (ff afkloppen..)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Zandweter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 10:12
UIt bovenstaande reacties is wel af te leiden dat je iig gewoon aan de slag kan met Access, de db neemt niet onmogelijk grootte proporties aan.
Als je straks gaat uit rollen kan je eerst even kijken of de snelheid naar behoren blijft (laat gewoon 7 mensen tegelijk in de db werken en bekijk of het opschiet). Als de snelheid dan toch te wensen overlaat poort je de tabbellen gewoon naar SQL-Server of Oracle en maak je gewoon gelinkte tabellen in je db (met odbc koppeling). Er moet binnen de organisatie een db-server beschikbaar zijn die je kan gebruiken (dat weet ik zeker ;) ) dus die hoef je niet aan te schaffen.
suc6

De beste dag van je leven kan vandaag zijn

• FastWallie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11-2024
Een klant (waar ik momenteel zit) heeft een FLINKE MS-ACCES DB van ± 1GB met tabellen van ongeveer 1 miljoen records. En het draait ook nog. (Alleen lezen en niet veel gebruikers)

http://www.jawal.nl

• n0kn0k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05-2025
FastWallie schreef op 23 oktober 2002 @ 12:52:
Een klant (waar ik momenteel zit) heeft een FLINKE MS-ACCES DB van ± 1GB met tabellen van ongeveer 1 miljoen records. En het draait ook nog. (Alleen lezen en niet veel gebruikers)
En hoe draait het :p Op welke hardware enz :)

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Wij hebben databases van 300 MB met ong. 600.000 records. Wordt alleen wat traag, maar ach, om alleen weg te schrijven en zo nu en dan eens iets te lezen gaat het nog wel...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

FastWallie schreef op 23 oktober 2002 @ 12:52:
Zullen wel niet te queries op worden gedraaid denk ik dan.... Maar ik moet zeggen.. het is wel heel bijzonder!

• Falcon
  • Laatst online: 19:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Triple even een tip. Als je klaar bent met de database zou ik hem niet plaatsen op een gecomprimeerde schijf. Dit vertraagd de database enorm. En ook de opties tabellen linken is on tichelijk traag. Succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1