Toon posts:

Computer slaat vast sinds Windows 98 SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal weken geleden mijn Win2K vervangen voor Win98SE. Dit zodat spellen soepeler zouden lopen en om de communicatie met mijn andere pc te verbeteren. Ik heb een nette installatie gedaan, geen gekke dingen, virusscanner, firewall.

Ik krijg nu de hele tijd vastlopers, bij het opstarten, afsluiten, openen van IE6 van Outlook 6 , niks reageert alles knalt vast. Met Win2K had ik hier helemaal geen last van, sterker nog, die draaide erg soepel.

Gegevens comp:
AMD Duron 800
580 MB Geheugen

Ik hoorde iemand op mijn werk zeggen dat het misschien komt omdat mijn geheugenverdeling (256,256,64) niet goed is, dat de comp kan vastlopen als de laatste 64 mb aangesproken worden.

Als dat zo is, kan Win2K hier dan wel mee omgaan en Win98SE niet? Of slaat Win2K het geheugen gewoon over en kan Win98SE dat niet????

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ligt niet aan het geheugen.
Het is bekent dat windows98 het geheugen boven de 256 MB niet EFFICIENT gebruikt, maar hij vind het wel en schrijft het ook lekker vol

ik denk eerder dat het aan drivers (via?) ligt. Misschien zou het een hoop schelen als je de 4 in 1 er even overheen haalt

verder is het afsluit-bugje een bekent probleem, maar daar is behalve een fix een leuke oplossing voor: je pc gewoon aan laten staan

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

En was het in IE 5 ook?

Aangezien je nu 6 draait en die niet standaard bij Win98 SE zit ...

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Tja het is bekend dat WIN2000 stabieler is dan WIN98. Ik zie aan je specs dat je een 800 Duron hebt. Waarom kies je niet voor XP? Die heeft de stabiliteit van 2000 en je kan er prima games meespelen.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad wel een via chipset ja, op de cd van het moederbord staat wel een 4 in 1 installatie. Volgens mijn heb ik die ook gedraaid. Zou nog een keer draaien dan helpen???

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Was het niet zo dat Windows raar ging doen als het totale geheugen MEER was dan 512Mb ?!?

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

Topicstarter
het was met 5.0 met 5.5 en met 6.0 ook al, ik ben steeds een versie hoger gegaan in de hoop dat dat zou oplossen. Maar helaas.

Verder zou ik graag een athlon xp hebben ipv een duron, en dan met een ander mobo, want deze kan het anders niet aan, en dan met DDR geheugen. 1 keer winnen bij weekend miljonairs en het is DE oplossing. Met andere woorden, dat geld heb ik even niet.

Verwijderd

Topicstarter
prisselada --> daar hoor ik graag meer over

• prisselada
Het zou wel een goede verklaring zijn. Win2k kan er wel mee overweg (gebaseerd op de NT-kernel en dus in staat om met grote hoeveelheden geheugen om te gaan, Windows 98 kan dit niet. Maar laat ff een expert hier iets over zeggen svp, ik weet het namelijk ook niet 100% zeker...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15
Klopt inderdaad (zonder mezelf nu een expert te willen noemen 8)7 ): Q253912 :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 09:22:
prisselada --> daar hoor ik graag meer over
'T is een bekende bug. Bij meer als 512MB memory, op 95, 98 en ME systemen, kan het systeem gaan mekkeren over geheugengebrek. Dit komt door een bug in Windows betreffende het paging systeem (schijnt door een programmeerfout gelimiteerd te zijn op 512MB physical pages, ipv de 4GB die de architectuur aan kan).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
allright, klinkt exper-achtig ;-) Dus wanneer ik de 64 mb module eruittrek zou alles direct goed moeten draaien? Of zou ik dan ook opnieuw moeten beginnen met installeren?

• prisselada
Probeer het eens zou ik zeggen : 64Mb eruit en dan draaien met die hap, kijken of en wanneer ie crasht

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 09:44:
allright, klinkt exper-achtig ;-) Dus wanneer ik de 64 mb module eruittrek zou alles direct goed moeten draaien? Of zou ik dan ook opnieuw moeten beginnen met installeren?
Bespaar je de moeite om opnieuw Win98SE te installeren en ga lekker terug naar Win2k of desnoods WinXP.
Win2k en XP doen qua prestaties tegenwoordig niet meer onder voor Win98 als het aankomt op games. Daarbij komt dat Win2k en XP een stuk stabieler zijn dan Win98, maar dat had je zelf ook al ondervonden ;)

Verwijderd

Topicstarter
yep, das waar. Probleem bij xp zijn de constante meldingen van microsoft. Kennelijk zijn zij niet blij met kopieren voor thuisgebruik..... :)

• prisselada
Je moet alleen uitkijken met bepaalde programma's, die kunnen weer niet overweg met Win2k/ME/XP. Die kunnen alleen met Win98 draaien... Maar goed, daar kom je snel genoeg achter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 09:13:
Inderdaad wel een via chipset ja, op de cd van het moederbord staat wel een 4 in 1 installatie. Volgens mijn heb ik die ook gedraaid. Zou nog een keer draaien dan helpen???
ik dacht dat er een update van uit was, kan soms ook helpen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

mcnuggets.

Download en installeer eerst deze is even op je Win98SE bak.

Als jij Win98 wilt blijven gebruiken moet je dat gewoon doen. Het probleem moet gewoon op te lossen zijn.

Als je de optie krijgt bij het intalleren van de bovengelinkte via 4 in 1 driver, installeer de AGP niet in Turbo mode, wil nog wel eens probs geven. We horen wel of het heeft geholpen :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 11:59

lordsnow

I know nothing

ff in je system.ini:

[vcache]
MinFileCache=abc
MaxFileCache=xyz

waar xyz <40MB, maar dan in kB uitgedrukt.
abc < xyz, maar denk aan 4 of 8MB.

Dan kan je tot 800MB gebruiken onder Win98SE (min je AGP aperture, wat DOS mem etc)

Verwijderd

Topicstarter
am I the only one who is confused??

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Meeste systemem gaan in de hik met zo`n "rare" memorietotal volgens mij.
Men heeft mij altijd proberen wijs te maken dat je moet rekenen, als;
verdubbeling van het geheugen, en dan in de zin van,
1 2 4 8 16 32 64 enz. en dan niet bij 512 een 64 erbij prikken.
Vraag me eigenlijk af, die 64 is toch qua snelheid heel anders dan die 2 van 256, of die ene van 512?
Nee ik zie het al, pc100, dat kan nog met 64 mb idd.
Maar haal die er maar uit, en doe maar eens met 256, dan moet ie zeker zonder problems gaan.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
Je bent overgestapt van 2000 naar 98 :? Heel erg stom! Gelijk weer terug gaan, als je alles goed instelt werkt je netwerk perfect in combinatie met 9x pc's en voor die paar extra fps heb ik geen paar crashes per dag over.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25

Floor-is

5.2

Move vanuit PMG naar WOS :)

Hier past hij immers beter ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
is dat zo? Het lijkt toch een moederbord/geheugenprobleem te zijn.. maar goed, voor de mensen die dit bericht ooit nog terug kunnen vinden, ik heb de update gedraaid, leek iets te helpen, maar helaas nog steeds bij het minste of geringste vast, ook de aanpassing in de system.ini hielp niet. Gisteravond "format c:" vanochtend "Please insert CD Windows 2000 Professional Edition in drive e:"

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15
Zoals eerder gemeld, het is een W9x probleem : Q253912

Al geprobeerd met 'maar' 512 Mb ?
Pagina: 1