Toon posts:

[linux] mp3 afspelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn mp3-files kan afspelen/zien in linux mandrake. situatie: ik heb 1 pc met daarop alleen mandrake 9.0 (met een zooi aplicaties zoals xmms mp3 speler). Op een andere pc in het netwerk draai ik win2k, mijn mp3 files staan op deze pc op een FAT32 schijf. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn mp3's kan zien via het netwerk op mijn mandrake bak.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

samba gebruiken, en dan op je win2000 bak de directory delen waar de mp3's instaan.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
Je zult eerst je schijf moeten delen waar je MP3's op staan.
Ten tweede moet je zorgen dat samba op je mandrake bak is
geinstalleerd (dit is waarschijnlijk al het geval).

Vervolgens op je mandrake bak:

mount je gesharede mp3 schijf ergens op /mnt/mp3 of zo.
dit kun je doen m.b.v. het commando

smbmount

moet je maar ff de man page checken van smbmount, staat precies
in hoe je het moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb die dir al geshared en samba heb ik al, maar waar dient dat mounten voor? dat ik minj mp3's kan lezen? maar kopieert hij dan al mijn mp3's naar bv /mnt/mp3? dat is niet de bedoeling.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

code:
1
man mount

Klinkt heel naar dat ik het zo zeg, maar de situatie is als volgt:
Wanneer wij aan iedereen precies gaan uitleggen hoe iets precies moet, kun je dat zo overtypen. Dan heb je alles in 5 minuten gefixt, maar ben je het na 5 minuten ook weer vergeten. Het idee is juist dat je zelf wat gaat zoeken, zelf wat gaat lezen. Dan onhoud je het ten eerste beter, ten twee bestaat het leren van linux voor een heel groot deel uit lezen en ten slotte is dat de lol ervan: zélf dingen uitzoeken!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Mount betekent letterlijk koppelen.
Je koppelt dan die share aan je directorystruktuur ergens (/mnt/mp3). Op het moment dat jij dan een bestand uit die dir wilt gaan lezen ziet linux (de kernel, met de smb module) goh, een share, ik moet het ergens anders zoeken, en zal dat bestand uit de win2k machine lezen, en aan jou doorgeven.
Maar omdat linux wel eerst moet weten waar hij het moet zoeken koppelen we die share aan die directory, dat gebeurt dus met mount.
Hetzelfde idee dat als jij in windows een netwerkschijf aan een station koppelt met 'net use <opties>' (heb ik hier ook net geleerd :P).

Maybee we are alone... After all.

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

gaat ie straks rm -rf /mnt/mp3 doen...
ervaring

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

klokop schreef op 23 oktober 2002 @ 09:42:
gaat ie straks rm -rf /mnt/mp3 doen...
ervaring
Tja, gewoon effe mbv -o ro in je commando read-only mounten, en sowiezo zou ik voor iets simpels als MP3's enkel een read-only guest share maken...

Btw, rm -rf /mnt/mp3/ * is veel leuker :+

Verwijderd

Gebruik mandrake control center..

Zit er niet voor niets in mandrake, OS voor beginners
of luie mensen zoals ik.. heb ook Mandrake

Verwijderd

Topicstarter
okee, bedankt daar zal ik straks als ik thuis ben eens mee gaan experimenteren.
Maar zijn er geen uitgebreide guides ofzo over te vinden?
En hoe zorg ik ervoor dat ik op mijn win2k bak mijn linux bak zie?

Verwijderd

Door een samba server te configureren. Samba is de netwerkserver en client voor Linux om met Windows machines te kunnen communiceren. Als je even zoekt in dit forum zul je enorm veel info over samba kunnen vinden. Deze zit overigens gewoon standaard bij je distro.
Als je je samba server goed configureert zie je in Windows de Linux machine met shares in het netwerk.
Pagina: 1