Toon posts:

Server internet cafe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje ik weet dat het eigelijk stom is en het niet op dit forum thuis hoort maar ik zit echt te twijfellen en het is belangrijk voor me.

Ik moet een internet cafe opzetten
ze willen alles met een laag budget kunnen doen

Maar nu hebben ze er een systeem beheerder erbij gehaald die kijkt een keer
en zegt oh we gaan smoothwall gebruiken

En weg is ie

Eerlijk gezecht ik heb nooit met smoothwall of linux apparaten gewerkt
op alle clients pc's komt windows 98

Maar alles moet goed afgeschermd worden
sommige site's moeten geblokkeerd worden
er moet een goed netwerk tussen alle pc's lichen

enz enz

Nou denk ik dus is het wel slim om smoothwall te gebruiken is het handig om dat progje te leren als je er echt nooit mee gewerkt hebt ?

Want ik had liever een windows 98 systeem met een proxy server erop gehad maarja

Gaat het dus met smoothwall net zo handig

Die systeem beheerder hoefde alleen maar advies te geven ik moet het maken
Hij zegt smoothwall ik heb nooit met Linux gewerkt

Maarja alle mensen die daar werken en mee moeten zeggen van dit en dat luisteren naar hem nie naar mijn

Vandaar dat ik van jullie wil horen wat het fijnste is om te gaan gebruiken

Als hier smoothwall voor dit doel negatief gevonden wordt kan ik iedergeval de teksten Kopieeren en aan hun laten zien. ;)

Vriendelijke Groeten
Nick

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55
Een internetcafe met PC's waarop Win98 draait ?

edit:

PS: Skip het groeten stuk en lees de FAQ

-

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Juicy schreef op 23 oktober 2002 @ 07:07:

edit:

Inderdaad, Win'98 is dus echt niet de oplossing voor een "openbare" ruimte. Binnen no_time is er wel iemand die het om zeep probeerd te helpen. Met Win2k of XP is er natuurlijk al een hoop meer zekerheid geschapen.

20*350ZO45°

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Win98 kun je heel goed beveiligen hoor. Kijk maar eens naar je lokale bibliotheek (althans hier in Arnhem), maar is niet echt stabiel.

Een goede proxy (veeeel cache)?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 12:29

rik

Verder is SMoothwall een heel lekker pakket, en je hebt er echt geen linuxervaring voor nodig.

Verwijderd

Ik zou toch een w2k server neer zetten met ISA server erop. En flinke disken voor een goeie cache bij te houden.
en WinXP of W2k clients en met policy's gaan werken ..... Dan kan je het zover dicht timmeren dat ze alleen maar op Internet Explorer mogen dubbelklikken !

Eventueel kan je tussen je ISA server en je Internet connectie nog een smoothwall firewall zetten maar ik zou daar een Router neer zetten met een ingebouwde firewall ...

Verwijderd

geloof dat deze vraag van de week aleens eerder is geweest, toen werd gevraagd wat voor low budget PC's ik moet aanschaffen ( meend Celeron's 1000Mhz ) voor een Internetcafé

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Want ik had liever een windows 98 systeem met een proxy server erop gehad maarja
Windows98 is geen server !

Als je dat neer wilt zetten, weet je zeker dat je proberen kunt verwachten.
Goedkoop = duurkoop
dus flikker in vredesnaam iets neer wat *en* degelijk is *en* waar je verstand van hebt.
En dan heb ik het dus alleen nog maar over de serverkant.

NOFI, maar ik krijg niet echt de indruk dat je er veel kennis van hebt. Mijn advies: brand je vingers er niet aan en laat het aan iemand anders over.

Verder is het ook wel handig om te weten wat het budget voor de server is (inclusief licentie's voor de server software) en voor hoeveel clients hij moet gaan firewallen/proxyen/enz.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Client -> win98 + dichtschroeven + deepfreeze is nog best te doen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

PipoDeClown schreef op 23 oktober 2002 @ 07:21:
Win98 kun je heel goed beveiligen hoor. Kijk maar eens naar je lokale bibliotheek (althans hier in Arnhem), maar is niet echt stabiel.

In de lokale bibliotheek komt een heel andere doelgroep dan in een internet cafe. Windows 98 op die dozen zetten lijkt me echt het laatste wat je wil doen, de hele proxy/firewall boeit dan ook niet meer omdat je je handen vol hebt aan het draaiend houden van die 98 bakken...

de betaler vervuilt

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 06:43:
Smoothwall=nice...

Maar alles moet goed afgeschermd worden
sommige site's moeten geblokkeerd worden
er moet een goed netwerk tussen alle pc's lichen
'Windows 98', 'goed afgeschermd' & 'goed netwerk' in één zin gebruiken is niet écht verstandig... ;)

Smoothwall is een prima & eenvoudig te installeren firewall-distributie. Ik heb zelf totaal _geen_ Linux ervaring (ok, beetje prutselen dan), en ik had de installatie in een kwartier klaar. Letterlijk!

In de 0.99 versie kun je er echter nog geen sites mee blocken. Hoe dat in de 2.0 Beta release zit weet ik niet: ik stap pas over als het Beta stadium afgelopen is.
Nou denk ik dus is het wel slim om smoothwall te gebruiken is het handig om dat progje te leren als je er echt nooit mee gewerkt hebt ?
Makkelijk te leren, alleen is het niet álles wat je nodig hebt. Een leuke server erbij kan zeker geen kwaad... En daar draaien wij dan _geen_ Windows 98 op, begrepen?!? ;)
Gaat het dus met smoothwall net zo handig
Nee. Niet net zo handig. Handiger! :)
Maarja alle mensen die daar werken en mee moeten zeggen van dit en dat luisteren naar hem nie naar mijn
Als je Windows 98 met proxy wilt gebruiken om in een internetcafé de boel draaiende te houden hebben ze wsl wel gelijk om niet naar jou te luisteren... (nofi, maar Win 98? Stabiel is anders & dichtspijkeren kost ook aardig wat moeite).

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Zoals je al aan de reacties hierboven ziet wordt het dus maar eens tijd dat je een boekje "hoe leg ik een "semi" professioneel netwerk aan" gaat lezen.

voor jouw kennis lijkt me dit het makkelijkst:
clients: win2k pro
server: win2k server met ISA server

boeken over win2k en ISA server zijn in grote getalen te verkrijgen :Y)

btw je hebt nergens staan om hoeveel pc's het gaat :) want dat weegt ook nog mee

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Als we naar het punt goedkoop kijken kan je het beste Windows98 voor de client nemen, dichtmaken hoeft niet, je neemt een 100 Mbit netwerk en dagelijks, of als de computer stuk is boot je van netwerk en laat je een nieuwe image op de computer zetten. (ghost, etc, etc)
Server Linux (geen smoothwall, neem Redhat, debian, emith, etc)
probleem is wel dat je geen Linux kennis hebt.

• Juicy
  • Laatst online: 08:55
Als het dan zo goedkoop moet, ook linux op de PC's ... Ten eerste stabieler als win98 en goedkoper ;)

-

Verwijderd

Ook kun je van die beveilings kaartjes in de pc zetten(kan zo weer niet op de naam komen hoe ze heten).
Je installeerd eerst de client hoe je hem wilt hebben, dat kaartje erin en deze maakt een image,je kunt instellen dat elke keer als de pc start hij vanaf de image moet starten.
Dus na alke reboot is je pc weer terug in "originele" staat, alle settings zijn verwijderd ook eventuele virussen zijn hierdoor verwijderd. (de image overschrijft direct na de boot alles).
Kaartjes zijn niet duur en kunnen voor dit soort toepassing ideaal zijn.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Smoothwall zou best n goede oplossing kunnen zijn. Een complete Linux-distributie lijkt me geen optie, omdat je daar geen ervaring mee hebt. Smoothwall is pretty simple te installeren, dus lijkt me dat voor jou geen bezwaar. Daarnaast leveren ze goede documentatie, dus daar moet je wel uitkomen!

ik denk dat de optie van easydisk om gewoon 98 te gebruiken en regelmatig een verse image op de machines te zetten een goed idee is!

• Wimlem
  • Laatst online: 07:30
Dat heet een reborn kaartje :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• pstalman
  • Laatst online: 15-08 08:44
of doe het software matig... illusion

https://d4armory.io/Player/803500

Verwijderd

ajoh, zet een paar Apple Imac's neer. Met alleen een browser. Imac hebben weinig mensen ervaring mee, dus kunnen ze ook niks verknoeien.
Gateway/routertje er bij en klaar.

Verwijderd

Jij bent gek dat je er nog tijd insteekt. Laat die adviserende systeembeheerder het lekker inrichten. Als ik een klant heb, die mij uitlegt hoe ik iets moet doen, mag hij het lekker zelf doen. Eerst mij laten prutsen met iets dat ik niet ken, zodat het vermoedelijk aan het eind van de rit wel houtje touwtje werkt, en als het dan instort, of onderhoud nodig heeft, dan ben ik de gebeten hond, omdat mijn installatie niet in orde is.

Blijf er vanaf, je trekt 1 blik elende open, als ze zo'n mentaliteit hebben :r

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:51

chromeeh

the Gnome

LOL niet van die vieze dingen zeggen....
Win98 is een grote gatenkaas :)
En de bibliotheek in Alm*l* is dus echt hopeloos.... Kun je zonder veel moeite / kennis gratis internetten ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Waarom trouwens kiezen voor een zelf te bouwen router incl. firewall? Is alle hardware al aangeschaft ofzo? Een routertje kopen is veel goedkoper dan een complete machine! Daar kun je vaak heel uitgebreide instellingen op los laten!

Verwijderd

brand je vingers hier echt niet aan, je hebt er duidelijk totaal geen kaas van gegeten. leren kan je altijd maar niet in een omgeving waar downtime geld is.
chromeeh schreef op 23 oktober 2002 @ 17:35:
[...]

LOL niet van die vieze dingen zeggen....
Win98 is een grote gatenkaas :)
En de bibliotheek in Alm*l* is dus echt hopeloos.... Kun je zonder veel moeite / kennis gratis internetten ;)
Arnhemmer 1

Arnhemmer 2

neo groet u ;)

Maar uh leer es met linux en/of win2k server omgaan :)

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Geen letters van het alfabet geplaatst op de plek van de sterretjes kan het woord Arnhem vormen :P

Ontopic:

Is freesco geen optie??? Je hebt geen linux te kennen downloaden floppy in een machine en je hebt een router :) ik draai het ook, http://www.freesco.org

Verwijderd

Low budget is uiteinderlijk een compromis daar een verkeerde besparing een overhead aan beheer met zich meeneemt, Fatsoenlijke apparatuur is een must daar anders je beheers kosten de pan uit reizen.

Verwijderd

Topicstarter
Daar staan nu rond de 10 computers komen er nog een stel bij in toekomst
Microsoft heeft ons Office 2000 gesponserd met alle licenties en we kregen Licenties voor windows 98

In de pc's zit zo kaartje in die er voor zorgt dat ie altijd naar ze ouwe staat terug gaat
zo reborn ding (heeft iemand anders geregeld voor me)

Was nu alleen de bedoelling
Dat het heel simpel gemaakt zou worden Gatekeeper Proxy server was geregeld met licenties Ik wou dat eerst op een win2k server draaien

Aangezien we niet aan die licenties kunnen komen Leek het mijn net zo handig om win 98 te gebruiken als het mis gaat dan start je die client weer opnieuw op en dan is het gezijk weer weg

Moet er rekenning mee houden dat ik het zo ver op moet zetten en het netjes bij houden
Maar er moeten ook andere mensen met heeeeeeeeel weinig computer ervaring toch een beetje weten hoe het werkt er wordt geen geld systeem gebruikt er zit altijd een medewerker bij de computers waar de kinderen aan betalen en dan mogen ze op de pc en hun houden het bij Het gaat om een Jongeren huis zeg maar wat nu ook een beetje internet cafe moet worden

Mijn idee leek eerst niet verkeerd d8 ik met die win 98 als server gebruiken als het simpel moes.

Zou mischien lukken om voor alle clients windows Nt te gebruiken Mischien konden we aan die licenties komen maar is nog nie zeker

Maar ik denk dat ik smoothwall eens ga testen iemand een site waar ik de laatste beta versie kan downloaden die is best goed hoor ik van mensen dus testen kan geen kwaad

Ps wat zijn de systeem eisen van Smoothwall Ik hoor dat die heel laag zijn
Kan ik het mischien thuis op een ouwe pc testen

Ohja waar kan ik hem downloaden URL ? (Beta versie)

Groetjes
En bedankt voor de info

Verwijderd

Wat ik zou doen? Een beest van een terminal server neer zetten en terminal-clients (met een browser als shell) neer zetten. Geen gezeur met rechten; browser sluiten = sessie afgelopen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Bespaar jezelf een hoop ellende en investeer dan TEN MINSTE in een win2k licentie voor de server....

de betaler vervuilt

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Microsoft heeft ons Office 2000 gesponserd met alle licenties en we kregen Licenties voor windows 98
als je dan iets linuxachtigs gaat gebruiken, zou ms zijn "royale" aanbod wel eens kunnen intrekken, trouwens wat je met office in een internetcafe moet snap ik niet. Ik denk dat een browser, een irc client en dergelijke genoeg moeten zijn (toegegeven met word/excel kan je browsen (lees word- excel kan IE aanroeppen) dat ze een besturingssysteem sponseren dat ze zelf aan het afstoten zijn kan ik al helmaal niet begrijpen..

Die win 98 clients zijn perfect dicht te krijgen geloof me, maar het zal wat studie kosten, begin maar eens met polledit (of ga voor NT, win2000, + evenveel studie), over je keuze van server os is hier al genoeg gezegd

Je zegt dat het uiterst simpel heroptestarten moet zijn: niet twijfelen, hardware router neerzetten.

Je zegt dat niemand jou visie volgt, 2 mogelijkheden:
ofwel houd je je aan je visie en stap je van het project af
ofwel houd je het project en stap je van je visie af..

You don't need eyes to see, you need vision

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

lol nick, je bent gewoon te lui om smoothwall zelf op te zoeken :P, ik zeg trouwens al nix meer :X

• D-Three
  • Laatst online: 19-08 07:10
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 07:30:
Ik zou toch een w2k server neer zetten met ISA server erop. En flinke disken voor een goeie cache bij te houden.
en WinXP of W2k clients en met policy's gaan werken ..... Dan kan je het zover dicht timmeren dat ze alleen maar op Internet Explorer mogen dubbelklikken !

Eventueel kan je tussen je ISA server en je Internet connectie nog een smoothwall firewall zetten maar ik zou daar een Router neer zetten met een ingebouwde firewall ...
Dit lijkt me de ideale oplossing voor iemand die niks van Linux kent. Zo zou ik het doen hoor!
Je moet dan natuurlijk wel een basiskennis hebben van Win2K Server maar policy's zijn niet zo moeilijk, daar ben je redelijk snel mee overweg.
Een een router met ingebouwde firewall is natuurlijk ook perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Smoothwall staat op www.smoothwall.org Maar dan weet ik nie welke ik moet hebben
en ik zeg al heb nooit met linux gewerkt Ik weet nie welke ik moet hebben

Maar wa zijn de eisen ervan

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:49
ExcaliburDexter schreef op 23 oktober 2002 @ 12:06:
Zoals je al aan de reacties hierboven ziet wordt het dus maar eens tijd dat je een boekje "hoe leg ik een "semi" professioneel netwerk aan" gaat lezen.

voor jouw kennis lijkt me dit het makkelijkst:
clients: win2k pro
server: win2k server met ISA server

boeken over win2k en ISA server zijn in grote getalen te verkrijgen :Y)
Dit is nu niet bepaald de low-budget oplossing waar de topicstarter om vroeg.

• dr.nld
  • Niet online
zou zelf gewoon gaan voor simpel internet delen ipv smoothwall voor freesco http://www.freesco.info een goed forum, weinig systeemeisen benodigd een floppydrive met een mobo is genoeg.

en.. heel simpel te configuren, wel eventjes van te voren opschrijven welke i/o adressen de netwerkkaarten zich bevinden. met freesco heb ik 2 jaar onafgebroken het internet gedeeld was er zeer tevreden over en zeer stabiel.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019

• tiguan
  • Laatst online: 19-08 19:52
sverzijl schreef op 28 oktober 2002 @ 16:38:
[...]

Dit is nu niet bepaald de low-budget oplossing waar de topicstarter om vroeg.
En ISA server is alles behalve gemakkelijk te configureren.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

ik denk dat als je het vrij goedkoop wilt houden zou ik licenties kopen voor windows NT workstation (voor alle pc's) en win2k of winNT server neerzetten. dit lijkt misschien enigsinds duur maar je beveiliging is dan wel zeer goed. Kan er iemand gaan klote en heb je dus ook niet het probleem dat je bergen met pc's opnieuw moet gaan installeren.

maak sowieso ook een ghost file zodat je niet elke keer uren bezig bent de pc's

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Juicy schreef op 23 oktober 2002 @ 07:07:

edit:

EN leer NEDERLANDS!

lichen = liggen en andere HELE domme fouten.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

dr.nld schreef op 28 oktober 2002 @ 16:44:
zou zelf gewoon gaan voor simpel internet delen ipv smoothwall voor freesco http://www.freesco.info een goed forum, weinig systeemeisen benodigd een floppydrive met een mobo is genoeg.

en.. heel simpel te configuren, wel eventjes van te voren opschrijven welke i/o adressen de netwerkkaarten zich bevinden. met freesco heb ik 2 jaar onafgebroken het internet gedeeld was er zeer tevreden over en zeer stabiel.
Jep, maar het vereist relatief toch wel veel geheugen op een 386-er (8MB). Dus ik zou er wel een pentium voor gebruiken oid. Het afschermen van Windows 98 kost wat tijd idd maar is wel te doen. Ik zou echter nooit Windows 98 gebruiken, maar als je dat gesponsord krijgt dan is het altijd goed. Maar een internetcafe heeft eigenlijk wel minimaal 1 webcam nodig. Heb je al aan dat soort dingen gedacht?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Downloaden al opgelost ? zonee http://us0.download.smoothwall.org/ of meuktracker: SmoothWall 2.0 beta 2 :)

Smoothwall is perfect te gebruiken hiervoor, freesco is ook een oplossing, maar geen plezier als de stroom eraf flikkerd ;)

• dr.nld
  • Niet online
LauPro schreef op 28 oktober 2002 @ 16:52:
[...]

Jep, maar het vereist relatief toch wel veel geheugen op een 386-er (8MB). Dus ik zou er wel een pentium voor gebruiken oid. Het afschermen van Windows 98 kost wat tijd idd maar is wel te doen. Ik zou echter nooit Windows 98 gebruiken, maar als je dat gesponsord krijgt dan is het altijd goed. Maar een internetcafe heeft eigenlijk wel minimaal 1 webcam nodig. Heb je al aan dat soort dingen gedacht?
Over dat geheugenverbruik kan je je zelf niet meer over drukmaken aangezien je er toch een afdankertje voor kunt gebruiken (die jij vertrouwd in zn werk). Juist 368-er (8MB).

Men heeft voor de aansturing van een webcam aparte 'packages' beschikbaar, deze kunnen gewoon naast de huidige firewall geplaatst worden (dan wel op een hdd, niet meer op flop).

Mocht je echt geen functionaliteiten willen hebben zonder webcam functie's zou je natuurlijk ook kunnen gaan voor een hardwarematige router (zoals een Draytek/ Sitecom/ E-tech). :*)

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019

Verwijderd

Beste Jasper,

Aangezien ik al meer dan 10 internetcafe's heb draaien, kan ik uit ervaring spreken dat linux zeer goed werkt als server. Met name het feit dat je geen budget hebt, komt linux heel goed uit.
Ik heb een aantal routers draaien met freesco, 1 stuk met RedHat en 1 met Clarkconnect.

Ik moet zeggen dat voor een samba/mail/router Clarkconnect de beste distro is. Deze is te downloaden op www.clarkconnect.org

Ps. Windows kan je inderdaad aardig dichtmaken. Ik prefereer open systemen (ivm studie) en gebruik dus images. Deze zijn binnen 10 minuten weer teruggezet en werkt dus goed.

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik moet een internet cafe opzetten
ze willen alles met een laag budget kunnen doen

En weg is ie

Win'98 ???? Misschien low-budget in aanschaf, maar zeker niet in onderhoud. ALS je echt win'98 gebruikt zorg dan voor een systeem wat bij elke boot een schoon systeem neerzet (EasyInternetCafe doet dit), en pak kwa server een distro met een goeie GUI.
Win2k / ISA is ook geschikt, maar alles behalve low-budget.

Hou er rekening mee dat als je in het begin een verkeerde keuze maakt je straks met dure lopende kosten komt te zitten, dus low-budget : Prima, maar wel over nadenken.

• RammY
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Tis jammer dat je geen Win 95 hebt voor op de clients.... bij ons op shool draaien ze win 95 clients die zijn stabieler dan win 98... En wat betreft de server.... Kijk MS nog es een keer heeeel lief aan en maybee dat hun willen zorgen voor Win2K server..

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

en win 95 start veeeel sneller op ... dus misschien dat je de tijd tussen 2 klanten dan kan verminderen... hoef je alleen nog maar op je reborn kaartje te wachten

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Smoothwall is vrij easy om te adminnen, mijn poes kan daar zelf met werken, heeft een mooie ingebouwde proxy dus alles wat je wilt hebben.
Alleen het gebruik van Win 98 vind ik mo vies, maar ja die kan je ook dicht timmeren hoor
alleen wat meer hout en nagels nodig

Because Great minds Think alike

Pagina: 1