Even tijd voor een serieuze technische vraag, puur uit interesse
. Ik ben niet echt een geheugenheld, maar hou het altijd behoorlijk bij en snap ook ongeveer alles van geheugen TOT aan DDR2... Met lezen en zoeken raak ik alleen maar meer in de war en in PMG kon ik niet eens EEN recent topic vinden dat specifiek over DDR2 gaat (fijne search?), dus vandaar dit topic
.
Ik ben zelf vooral overmatig geinteresseerd in videokaarten (niet dat ik er een wil kopen, maar ik vind die technieken echt heel cool allemaal) en de nieuwste troef in de geruchten is "DDR-II", nou kan je daar ontzettend veel over vinden, maar ook wel tegenstrijdige dingen. (Ik wil het in dit topic trouwens helemaal niet hebben over videokaarten, maar aangezien die qua geheugengadgets altijd wat voorlopen heb ik ze even ter illustratie,laat ati Vs nvidia dan svp achterwege!)
Het eerste wat ik er zelf over las was deze nieuwspost (gebaseerd op een gerucht BTW), waarin wordt aangegeven dat de Nieuwe NV30 videokaart van Nvidia 1Ghz geheugen (500Mhz op DDR dus, beetje vaag allemaal
) heeft, en dat dat allemaal dankzij DDR-II is (zo komt het op me over). Er wordt verder niet gerept over de bandbreedte, maar ik ga ervanuit dat deze zo rond de 15Gbyte/sec zal zijn (bij 128bit breedte, wat ook in dat gerucht staat, verder niet echt boeiend voor deze discussie).
Nu lees ik deze nieuwspost, waarin ATI (marketingtechnisch vast interessant) ook DDRII aankondigt. Alleen staat daar in de tekst:
Hier een nieuwspost over een review van ACE's hardware, over DDR-II en andere nieuwe geheugentechnieken, met daarin deze quote:
Overigens had ik ook dit gevonden: New Rambus and DDR II Info, waarin weer deze quote te vinden is:
Maar nu het leuke, je leest namelijk overal dat DDR-II 4bits per klokcyclus rondpompt:
Hoe zit dit technisch in elkaar?
Ik ben zelf vooral overmatig geinteresseerd in videokaarten (niet dat ik er een wil kopen, maar ik vind die technieken echt heel cool allemaal) en de nieuwste troef in de geruchten is "DDR-II", nou kan je daar ontzettend veel over vinden, maar ook wel tegenstrijdige dingen. (Ik wil het in dit topic trouwens helemaal niet hebben over videokaarten, maar aangezien die qua geheugengadgets altijd wat voorlopen heb ik ze even ter illustratie,laat ati Vs nvidia dan svp achterwege!)
Het eerste wat ik er zelf over las was deze nieuwspost (gebaseerd op een gerucht BTW), waarin wordt aangegeven dat de Nieuwe NV30 videokaart van Nvidia 1Ghz geheugen (500Mhz op DDR dus, beetje vaag allemaal

Nu lees ik deze nieuwspost, waarin ATI (marketingtechnisch vast interessant) ook DDRII aankondigt. Alleen staat daar in de tekst:
Waarmee dus gesuggereerd wordt dat DDRII naast hogere kloksnelheden ook twee keer zoveel data per kloktik over een even brede bus gooit....Als DDR-2M op dezelfde kloksnelheid kan draaien als het DDR van de 9700 Pro, en tevens de 256 bit brede bus bewaard blijft, dan spreken we over ruim 35GB/s aan bandbreedte...
Hier een nieuwspost over een review van ACE's hardware, over DDR-II en andere nieuwe geheugentechnieken, met daarin deze quote:
Waarbij het weer onduidelijk is, of dit 266DDR is, of dat het over 533 effectief gaat (altijd leuk die verwarringen), als het het eerste is, is het nieuwsbericht over Nvidia een beetje raar, want daar staat ongeveer dat die hoge kloksnelheden DOOR het toepassen van DDRII kunnen...In eerste instantie zal DDR-II op 266MHz draaien, alleen zijn daar voorlopig nog kleine problemen mee. Zo kan men de latency van DRAM maar langzaam verbeteren, ondanks het feit dat zowel Samsung als Micron claimen 4-4-4 latencies bereikt te hebben.
Overigens had ik ook dit gevonden: New Rambus and DDR II Info, waarin weer deze quote te vinden is:
Waardoor ik denk, dat de 266Mhz in het nieuwsbericht echt over de "bussnelheid" van het geheugen gaat (heeft dat een term?).DDR-II will also hit impressive clock rates (200, 266 and 333MHz, or "DDR400", "DDR533" and "DDR667" (Figure 4). There's a preliminary spec inside of JEDEC now, but the spec won't be final until late this year.
Maar nu het leuke, je leest namelijk overal dat DDR-II 4bits per klokcyclus rondpompt:
enDDR SDRAM. Memory of the Near Future op Xbitlabs.com
DDR-II chips are expected to work at 100MHz and up, but since they also transfer 4 data packs per clock their bandwidth will make 3.2GB/sec, too. With this data transfer method (32Bytes per clock) the performance growth of DDR-II will reach its maximum with the clock frequency increase. We mean fourfold growth here: 150MHz will result into 4.8GB/sec, 200MHz - 6.4GB/sec.
Dus. 4 bits per cloclcyle.. Maar is dat niet "QDR" techniek? Kan iemand mij uitleggen hoe DDR-2 4 bits per clockcyle kan rondpompen? En hoe het komt dat met DDr-2 hogere kloksnelheden gehaald kunnen worden dan met DDR1? Ik dacht eerst dat DDR2 namelijk alleen maar effectief sneller was, daarna leerde ik dat DDR2 juist hogere kloksnelheden kon halen, en nu begint het besef een beetje tot me door te dringen dat het beide het geval is??? Dus dat EN DDR2 op veel hogere kloksnelheden werkt EN dat het ook (theoretisch) twee keer zo snel is op gelijke kloksnelheid?DRAM makers begin march toward DDR-2 op siliconstrategies:
DDR-2 uses a 4-bit prefetch rather than the 2 bits of DDR-1, giving it twice the external bandwidth of DDR-1 for the same internal frequency.
Hoe zit dit technisch in elkaar?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp