IBM 80GB op Asus P2B mainboard

Pagina: 1
Acties:

• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 15:33
Ik heb een oude pc met een Asus P2B moederbord. Deze wil ik gaan gebruiken als FTP server. Dus ik heb een IBM 80GB schijf gekocht, echter deze wordt niet gezien door de BIOS. Heb de BIOS wel geupdate, maar dit heeft geen soelaas geboden.

Bij IBM een Disk Manager gedownload om de BIOS "te foppen". Dit lijkt goed te gaan todat ik wil booten onder Windows 98 (voorlopig nog). Na de config.sys blijft de pc hangen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het gevoel zo dicht bij te zijn.

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

Verwijderd

een 80GB disk zou perfect moeten werken. Handig is als je vertelt welke bios versie je erop hebt gezet. De nieuwste is 1013 beta 003 geloof ik.
vanaf 1012 kun je >32GB maar <64GB, en vanaf 1013 versies kun je >64GB maar <128GB (ata33/66/100 adresseringslimiet).

• Garcia
Thnx for your reply BBL the 2nd.

Van de FTP site van ASUS heb ik

P2B (Intel 440BX chipset) M/B, PnP BIOS ver. 1011 10/28/99
1.Support IDE hard disk larger than 32G bytes.
etc.

gedownload.

Van ASUS.COM site heb ik ook de:

"1014.003 P2B Beta BIOS 1014.003 8/5/02 (Without Harware Monitor)"

gedownload, maar deze meldde mij bij het Flashen dat hij niet geschikt zou zijn voor mijn type moederbord. Heb het risico maar niet genomen...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 09:56

FastBunny

Give it the Works !

Garcia schreef op 23 oktober 2002 @ 12:40:
Thnx for your reply BBL the 2nd.

Van de FTP site van ASUS heb ik

P2B (Intel 440BX chipset) M/B, PnP BIOS ver. 1011 10/28/99
1.Support IDE hard disk larger than 32G bytes.
etc.

gedownload.

Van ASUS.COM site heb ik ook de:

"1014.003 P2B Beta BIOS 1014.003 8/5/02 (Without Harware Monitor)"

gedownload, maar deze meldde mij bij het Flashen dat hij niet geschikt zou zijn voor mijn type moederbord. Heb het risico maar niet genomen...
Pak voor de zekerheid niet een beta versie maar bv 1013. En check even welke P2B je hebt, er zijn er meerdere, er is ook een P2B-S etc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Ook van de 1013 zijn er alleen bèta's (laatste versie was 1013.007). De laatste officiële BIOS was 1012. De 1014.003 is idd de nieuwste BIOS.

Je hebt degene zonder hardware monitoring genomen, misschien heb je degene met hw monitoring nodig.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42
Maxtor 80 GB 740 DX met de laatste bios 1014.003 werkt zeker op een P2b (kijk maar in de sig)

Ik heb trouwens ook een P2b-F en daar werkt met de laatste bios de 80 GB ook

offtopic:
Een P2b is niet oud. Alleen maar op leeftijd :)

• Garcia
Allen vast hartelijk dank voor jullie reacties. Zal het vanavond eens proberen met de tips die jullie gegeven hebben.

Vooral het bericht van Matsu_matsu geeft mij hoop. Welke BIOS heb jij gebruikt? Die met of die zonder "Hardware Monitor". En kreeg jij ook de melding dat hij niet geschikt was voor dit type moederbord?

• BovenHond
Met Hardware Monitor

De HDD is ingedeeld in 1 partitie. Dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.

Deze 80 Gb heb ik nu sinds februari, en destijds had ik nog een andere bios er inzitten. Daarna heb ik de bios geupdate ivm tualatin support (nooit gebruikt overigens)

Ik heb nog nooit een melding gehad dat de schijf niet geschikt is.
Ik heb er ook (eerder (1,5 jaar geleden) een 40 Gb in gehad. Destijds had ik ook de nieuwste bios.

edit:

Ik hoop dat je die biosmanager er wel weer af kan halen (daar heb ik namelijk geen ervaring mee

• Garcia
Helaas, helaas de BIOS upgrade naar 1012 mocht niet baten. Ook de 1014.003 (=beta) werkt niet. Ik zit nu met de, bij IBM bekende, 33GB Bios lockup (dit in het geval van een AWARD Bios v.4.5x).

Ik ga nog maar eens iets proberen met de DiskManager tool van IBM.

Toch bedankt voor jullie reply's en als jullie nog ideeën/tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Mocht ik zelf iets ontdekken, zal ik het melden.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hmmm. erg vreemd. Ik heb een P2B mobo met een IBM 60GXP van 60 GB draaien in combinatie met BIOS 1012. Dat ging direct goed; geen 32 GB limit probleem at all.

Ik durf het bijna niet te vragen: zitten soms de jumpers niet goed, je kunt deze drive nl. limiteren op 32 GB door jumperpins D en B te verbinden. Bij normaal gebruik horen eigenlijk alle jumpers verticaal te zitten.

edit:

Ik gebruik zowel Win98 als WinXP. Beide gaan goed.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BovenHond
Garcia,

Waar woon je? Anders loop je even naar iemand anders met een P2b en probeer je daar de HDD eens even uit.
Ik woon in Schiedam..., ik wil zelf trouwens van mijn Maxtor 740 DX 80 Gb af, omdat ik vind dat hij te veel lawaai maakt (niet zo heel veel lawaai maar meer dan de rest van het systeem)

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Koop een losse ATA 100 controller, ben je van al het gezeik af. Heb ik vorig jaar gedaan op de HCC, een simpele kaart met CMD chipset.
Werkt(e) bij mij perfect op mijn Asus P2B-DS. Heb je gelijk lekker veel aansluitmogelijkheden voor hdd's in je fileserver. Moet je uiteraard nog wel een PCI slot over hebben.
Boot vanaf een klein schijfje, 10 Gb ofzo, en zet al je data op die andere schijven, kan je ze er ook nog eens uitslopen zonder dat je config naar de hel is.

• Garcia
TheManinBlack,
Ik heb geen ervaring met losse ATA 100 controllers, maar stel ik koop er een. Is het dan niet zo dat de BIOS deze schijf nog moet kunnen indentificeren, en ik dus nog steeds met het "IBM 33,8GB lockup" probleem zit?

EXX,
100% zeker ben ik niet wat de jumpers betreft, maar ik heb niets veranderd (behalve master/slave) en ga er van uit dat de jumpers standaard op de correcte manier staan. Echter, zal het voor de zekerheid toch even controlleren.

Extra info kan nooit kwaad. Daarom de specificaties van de schijf:
80 GB IBM 120GXP Deskstar 7200 RPM 2MB Cache UDMA 100

• TheManinBlack
  • Niet online
Dat je mobo's BIOS de schijven niet kent is geen probleem, de ATA 100 controller die ik gebruik beschikt over een eigen BIOS chip. Deze geeft de info over de schijven door aan het OS, Windows 2000 Pro in mijn geval. Ik heb zelf goede ervaringen met deze controller, in combinatie met een 100 Gb Western Digital, een 80 Gb Seagate en een 60 Gb IBM. Deze hingen allemaal aan de controller. Geen van deze schijven werden door mijn mobo's BIOS herkend, maar door de controller kon ik ze gewoon gebruiken.

Hoe het gaat werken met Windows 98 weet ik niet, anders moet je maar gelijk overstappen op een echt server OS, aangezien je, voor zover ik kan lezen, toch al van plan bent om iets anders te gaan nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door TheManinBlack op 24-10-2002 17:10 . Reden: Kromme zinnen ]

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
TheManInBlack heeft gelijk, koop gewoon een Promise Ultra133 TX2 voor 50 euro ofzo en je bent er vanaf, de kaart heeft een eigen bios en word gewoon herkend.

Mijn Celeron 300A op een MSi MS6119 met i440BX (net zoals jouw P2B) draait ook goed met een promise ultra100 tx2

Ik zou zeggen, overweeg de aanschaf :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Garcia schreef op 24 oktober 2002 @ 16:48:
EXX,
100% zeker ben ik niet wat de jumpers betreft, maar ik heb niets veranderd (behalve master/slave) en ga er van uit dat de jumpers standaard op de correcte manier staan. Echter, zal het voor de zekerheid toch even controlleren.

Extra info kan nooit kwaad. Daarom de specificaties van de schijf:
80 GB IBM 120GXP Deskstar 7200 RPM 2MB Cache UDMA 100
De jumpersettings kun je vinden op:

http://ssdweb01.storage.i...rt/d120gxp/d120gxpjum.htm

Overigens is een Promise (of ander) controllerkaartje ook voor een andere reden niet zo gek: de on-board controllers zijn ATA/33, terwijl de HDD ATA/100 is. Met een ATA/100 controller benut je de volle snelheid vd HDD.

• Garcia
Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik schaf mijzelf inderdaad maar zo'n ATA 100 controller kaartje aan. Zal mij hopelijk alle kopzorgen van de afgelopen dagen doen vergeten, hoewel het wel weer leerzaam was/is.

Mocht het allemaal naar tevredenheid werken, laat ik het even weten.

• TheManinBlack
  • Niet online
Trouwens, mocht je eventueel plannen hebben om in de toekomst een schijf groter dan 128Gb te kopen, ivm je fileserver, dan kan je nu beter meteen een ATA133 controller kopen. ATA100 zit namelijk aan die limiet van 128Gb en ATA133 kent die limiet niet. Het prijsverschil is niet zo groot dacht ik, ligt eraan wat je op de HCC tegenkomt (als je daar gaat shoppen). Zorg dan ook dat je goede IDE kabels hebt, diegenen met 80 aders en niet die oudere IDE kabels (40 aders).

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
Denk niet dat het mogelijk is. Meestal ondersteunen die mobo's niet meer dan 40 gig.. Sux6

Twitter | Linkedin

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Disk Manager 2000 (version 9.57)
Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits.

http://www.storage.ibm.co...download.htm#Installation
http://service.boulder.ib...h/DiskManager2000v957.exe

talkin' is cheap, people follow like sheep

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Garcia schreef op 29 oktober 2002 @ 22:19:
Ik schaf mijzelf inderdaad maar zo'n ATA 100 controller kaartje aan. Zal mij hopelijk alle kopzorgen van de afgelopen dagen doen vergeten, hoewel het wel weer leerzaam was/is.

Tja, toch verwacht ik dat die ATA100 controller precies hetzelfde probleem zal geven. Die bios kan namelijk wel overweg met grotere schijven. Als je schijf dan toch op 32GB blijft steken, dan verwacht ik eigenlijk gewoon dat er inderdaad een jumper op de hdd zit, die de schijf limiteerd tot 32GB. Maar dat is dus gewoon uit te zoeken :)

TheManinBlack schreef op 30 oktober 2002 @ 00:29:
ATA100 zit namelijk aan die limiet van 128Gb en ATA133 kent die limiet niet.

Nee, ook niet geheel correct.. ATA100 kan ook met schijven >128GB werken.. Dat is ook gewoon puur een bios-kwestie. Er zijn bijv. updates voor vele controllers (o.a. promise) welke gewoon >128GB op ATA100 kunnen laten werken.
Zie hiervoor ook de FAQ OM :)

• Garcia
Het ziet er naar uit dat dit een "Almost a Neverending Story" wordt. Afijn een update:

Een Promise kaartje gekocht. Sluit de 80GB disk aan, pc aan.... Promise Controller Detecting.... Found: IBM 33GB bla bla... of terwijl, damn wat nu weer??

Het Promise kaartje herkend de schijf dus ook niet. Ik dacht hij een eigen BIOS had? Ik heb de jumpers van de schijf gecontroleerd en die staan goed.

1. Dus nog maar eens op de oude manier geprobeerd (via IDE op moederbord).
2. Disk Manager geinstalleerd
3. Windows 2000 Pro geinstalleerd (op andere schijf 6GB)
4. Werken als je spreekwoordelijke jekko. De Disk Manager van 2000 ziet de 80gig schijf. Hoera!

Nu is het nog een performance kwestie, want hij draait nu op DMA33. Ik had gehoopt dat het Promise kaartje dit zou verhelpen, maar voorlopig nog niet dus.

Iemand ideeën of suggesties?

Verwijderd

Het promise kaartje zou moeten helpen.
Om dan van je harddisk die eraan hangt te kunnen booten moet je kiezen om te booten van scsi.
Verder die disk-jumper controleren dat ie niet op limit-to-33GB staat.

• BovenHond
Als de jumpertjes van je hdd goed staan. Dan heeft de HDD software van de leverancier de boel ver@#@#$-t

Kortom je moet zien dat die diskmanage software compleet van de HDD af komt!!

• Garcia
Niet te geloven, maar waar. Het werkt. De tip van het Promise kaartje is uiteindelijk goud. Bedankt daarvoor!

De reden waarom het kaartje de schijf toch eerst maar tot 33GB zag, kwam door die Ontrack Disk Manager. Die had het aantal Cylinders verlaagd. Ik heb op een pc met een recent moederbord en recente BIOS, de Disk Manager verwijderd. Het aantal cylinders aangepast naar de juiste grootte en voila... in de BIOS wordt weer 80GB gezien.

Vervolgens aangesloten op mijn "oude" pc via het Promise kaartje en ook die zie nu de 80GB. In Windows 2000 de Promise controller geinstalleerd, Disk Manager gedraaid om vervolgens 2 partities van 40GB te creeeren. Fantastisch! Zo makkelijk had het dus kunnen zijn. :)

Ik hoop 1 ding en dat is dat door al dat gekl#$*! met die Disk Manager, de schijf zelf niet corrupt is geraakt, waardoor ik over een maandje 80Gig aan data kwijt ben. Ik ga er maar van uit van niet...

• TheManinBlack
  • Niet online
Nou, de kans dat de drive corrupt is geraakt door Disk Manager is heel klein. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Zelf hou ik niet zo van software oplossingen voor een hardware probleem dus vandaar dat ik gelijk die ATA100 kaart heb aangeschaft in plaats van klooien met tooltjes enzo. Ik hoop dat je er evenveel plezier van hebt als ik heb gehad.
Pagina: 1