Win2kPro+Srvr+Linux op 1HDD gaat steeds fout.

Pagina: 1
Acties:

• dixon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-01 21:15
Ik weet niet zeker of ik deze topic hier moet plaatsen, maar ik denk dat Linux in dit geval het probleem is.

Kheb een 40GB hdd, opgedeeld in 13, 13 & 13 (voorspeeld niet veel goeds).
Met Partition Magic 8 heb ik eerst een NTFS partitie gemaakt van 13GB voor Pro. De rest werd extended, daar vandaan heb ik weer een NTFS partitie gemaakt voor Server. De eerste partitie werd Primary en de tweede Logial. So far so good. Beide booten perfect en os'n draaien stabiel. Nu ga ik Linux Red Hat 7.3 installeren.

Tijdens de installatie kan je opgeven hoe en wat. Ik doe manualy with disk druid. Ik heb dus nog ongeveer die 13GB unpartitond space (extended) en maak dus de boot partitie 30mb, swap 512mb, root 10gb, home 3gb. Allemaal Ext3. Dan kies ik de GRUB boot loader, en er stond links in de text als je ook NT geinstalleerd had dat je die niet op de MBR van eerste partitie moest zetten (?? ofzo), maar op /dev/hda6 in mijn geval. En geinstalleerd. Ging allemaal goed.

Nou ik heb beide geprobeerd, maar bij beide starte hij gewoon meteen door naar menutje van Win2k Pro/Server, en beide besturingssystemen starte en lade en werkte ontzettend traag... Niet veel lawaai/gekraak van hdd's... Die deed bijna niks.. Alleen bij booten veel.

Dus ik voor de zekerheid alle Linux partities weggooien om te controleren of Win2k nog traag was, en toen opeens niet meer. Ik zag toevallig in PM8 dat alle EXT3 partities Logical waren en dat leek me ook niet goed.. Ik kon er daar ook maar 1 van converten naar Primaru, namelijk de swap partitie, maar daar schoot ik ook niks mee op.

Wat heb ik nu gedaan, die HDD meegenomen vanaf school (stout he), om thuis deze hdd te preparen. Ik wil van te voren partities gemaakt hebben, zodat ik op school veilloos alles kan installeren. Als ik dit thuis doe en daarna de hdd op school doe krijg ik nogal veel problemen met de hardware dus dat doe ik niet.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze 40GB nu het beste kan opdelen bij mij thuis, en in welke volgorde ik daarna op school kan installeren.

Ohja:
Win2k Pro is bedoelt als client, Server voor leerdoeleinden en Linux als SSH/FTP server (daar heb ik gelukkig wel ervaring mee). En welke bootloader ik uiteindelijk gebruik maakt niks uit.

Nou, iedereen bedankt iig als je de tijd neemt om dit door te lezen en eventueel te antwoorden.

Wat een onzin..

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 16:59
persoonlijk zet ik in dergelijke situaties juist wel grub op de MBR
met de juiste configuratie komt dan eerst het grub menu te voorschijn en kan je daar kiezen tussen linux of windows

het probleem waar het systeem ineens langzaam word met de twee ext3 partities heb ik alleen geen idee van

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 16:59
mocht je nog problemen hebben met GRUB, in de gentoo installatie guide staat het gebruik van grub kort en duidelijk uitgelegt (www.gentoo.org)

• dixon
Thnx! Ik kijk wel even :)

Wat een onzin..

Verwijderd

op deze manier gaat je bios grub toch nooit vinden (buiten de eerste 1024 cylinders)? ik zou hem dus gewoon in de mbr plaatsen

• dixon
Hhmmm, iemand nog tips over hoe ik mijn hdd kan prepareren voordat ik hem meeneem naar school morgen/overmorgen? Ik kan eventueel alvast partities maken voor Win2k en Linux?

Wat een onzin..

Verwijderd

euhm in een plastic tas stoppen met wat piepschuim eromheen? of bedoel je dat niet?

• dixon
Ja, maar ik heb op school niet genoeg tijd om alles te doen, dus ik kan thuis alvast partities maken misschien enzo???

Wat een onzin..

Verwijderd

tja kan je doen... maar partitioneren duurt toch niet zo lang ??

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Partitioneer zoals je dat aanvankelijk wilde doen zou ik zeggen. Dan het oudste OS eerst installeren maar dat maakt hier niet zo veel uit. Toch zou ik beginnen met de beide M$-produkten en Linux het laatst erop zetten, dan Lilo op de /boot-partitie, zijn timer op 0 zetten en de bootsector van die partitie kopieren en toevoegen aan de bootloader van M$.

Maar wat was nou je probleem van de trage werking?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

hij zal vrij weinig doen omdat je NTSF partities hebt

Verwijderd

Probeer anders eens een 3rd party bootloader. Werkt net zo makkelijk en ziet er vaak nog beter uit.

• dixon
dwarf4321:
Je hebt gelijk, maar soms krijg je toch nog gezeik en dat wou ik tijdens school voorkomen omdat ik dan 3 OS'en in 3 lesuren moet installeren. (3 x 45mins dus).

Tonnes:
Wat jij zegt heb ik helemaal al gedaan behalve "bootsector van die partitie kopieren en toevoegen aan de bootloader van M$". Hoe doe ik dat precies gewoon boot.ini editten? Hoe wet ik de bootsector van die partitie waar linux op is geinstalleerd? Via Lilo? Of PM8?
Waarom het traag was? Ik denk dat Win2k problemen had met die Linux partities.. Win2k beide NTFS trouwens.

Casanoway:
Wat heb ik daar nou weer aan?

chill_will:
3rd party bootloader? Goed idee, welke? Die van PM8 is nogal gelimiteerd en werkt alleen vanuit het OS zelf.

Wat een onzin..

Pagina: 1