Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:41

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ik loop al een tijdje mee op GoT, maar meer op het technische vlak. Nu wil ik echter wel eens een interessante stelling voorleggen die wat minder technisch van aard is, maar waar ik zelf persoonlijk mee te maken heb (gehad).

De discussie over leven en dood is al eeuwen oud, en wat er tussen in ligt is een ieder onbekend; er zijn vele geloven die berichten over een leven na de dood, en ook ik leef een soortgelijk geloof na (hoewel dat niet direct overeenkomt met een bepaalde godsdienst), ook al is daar tot nog toe geen wetenschappelijk bewijs voor.

Echter heb ik een aantal dingen meegemaakt die niet stroken met de normale belevingswereld, en die ik derhalve vat onder 'paranormale ervaringen', en die ervaringen wil ik bij deze delen. Niet om te horen dat het 'gelul' is of dat ik 'wel gedroomd' zou hebben, want dat is het zeker niet; wat ik vertel is vanuit mijn beleving 100% waar echt gebeurd:

Proloog: in 1992 stopte ik met mijn studie econometrie en besloot ik iets anders te gaan doen. Ik werd toen omgeschoold tot automonteur, waar ik mijn diploma voor haalde, maar waar ik niet gelukkig mee was. Ik werd toendertijd opgeroepen tot militaire dienstplicht waar ik gehoor aan gaf aangezien ik een toekomst als automonteur ook niet echt zag zitten.
Eenmaal in dienst kreeg ik de keus om me aan te melden voor de VN als vrijwilliger voor Joegoslavie, dat leek me een beter tijdverdrijf als neuspeuteren op een kazerne ergens in Nederland, dus tekende ik daarvoor.

Ik werd na 3 maanden opleiding ingedeeld in het verbindingsteam in Zagreb, waar het relatief veilig was qua oorlogsgeweld. In die stad had je echter vlak bij het NAVO-hoofdkwartier de zogenaamde 'Wall of Shame' waar stenen opgestapeld lagen met op elke steen de naam van een overledene van de oorlog.
Ik deelde op het compount mijn kamer met een oud-gediende, en die had een steen uit die muur op zijn kast te staan...

om een lang verhaal kort te maken: op een nacht werd ik wakker (mijn kamergenoot was er niet) en zag ik iemand op de vloer voor mij knielend, kijkend naar die steen. Ik vroeg aan die persoon wat 'ie wilde, maar hij bleef naar de steen kijken; pas toen ik opstond vervaagde hij en bleek er niemand in de kamer te zijn behalve ik...

Dat was dus mijn eerste paranormale ervaring; ik heb na het vertrek van mijn kamergenoot die steen weer teruggebracht naar 'the Wall of Shame' en heb sindsdien nooit meer een soortgelijke ervaring gehad.

Wel heb ik het idee dat ik af en toe dingen voel, maar nooit zo duidelijk als toen; ik heb wel het gevoel dat ik er gevoelig voor ben en dat ik in concentratie misschien wel contact kan maken met mensen aan gene zijde. Ik ben echter bang dat het misschien gevaarlijk zou kunnen zijn...

Graag serieuze reacties...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik geloof goed dat je het zo ervaren hebt, maar ik geloof niet dat je in contact bent geweest met een overledene. Je was net wakker en dus zeker nog niet helder van geest, bevond je in een vreemde situatie (in het leger, Joegoslavië, ver van huis), stond waarschijnlijk onder hoge psychologische druk (oorlog), en dan kunnen er gewoon rare dingen gebeuren met je gedachten. Onbewust heb je misschien aan die steen gedacht, wellicht er zelfs over gedroomd (omdat het toch wel iets vreemds is om naast je bed te hebben liggen natuurlijk). Als je niet abrupt maar langzaam wakker wordt kun je best half in een droom en half in de realiteit zitten.

Als dat spookbeeld nou niet totaal inert was geweest en actie had ondernomen (communiceren, weglopen, in ieder geval *iets* had gedaan waaruit zou blijken dat het een eigen wil had en niet gewoon een beeld was dat door jezelf is verzonnen) dan was het vreemder geweest, maar dat wegvagen staat IMHO gewoon gelijk aan het vervangen van een droombeeld door de realiteit. En ik snap goed dat dat eng kan zijn en je dat 'paranormaal' kan vinden op z'n moment, maar als ik het neutraal probeer te bekijken dan is het gewoon je eigen fantasie geweest.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op 23 oktober 2002 @ 02:01:
Ik geloof goed dat je het zo ervaren hebt, maar ik geloof niet dat je in contact bent geweest met een overledene. Je was net wakker en dus zeker nog niet helder van geest, bevond je in een vreemde situatie (in het leger, Joegoslavië, ver van huis), stond waarschijnlijk onder hoge psychologische druk (oorlog), en dan kunnen er gewoon rare dingen gebeuren met je gedachten. Onbewust heb je misschien aan die steen gedacht, wellicht er zelfs over gedroomd (omdat het toch wel iets vreemds is om naast je bed te hebben liggen natuurlijk). Als je niet abrupt maar langzaam wakker wordt kun je best half in een droom en half in de realiteit zitten.

Als dat spookbeeld nou niet totaal inert was geweest en actie had ondernomen (communiceren, weglopen, in ieder geval *iets* had gedaan waaruit zou blijken dat het een eigen wil had en niet gewoon een beeld was dat door jezelf is verzonnen) dan was het vreemder geweest, maar dat wegvagen staat IMHO gewoon gelijk aan het vervangen van een droombeeld door de realiteit. En ik snap goed dat dat eng kan zijn en je dat 'paranormaal' kan vinden op z'n moment, maar als ik het neutraal probeer te bekijken dan is het gewoon je eigen fantasie geweest.
Jouw redenering komt inderdaad heel geloofwaardig over, zei het dat ik mijn eigen zintuigen toch iets meer vertrouw... Ik heb lange tijd gedacht dat het een zinsspeling was...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Je leert je hele leven om te vertrouwen op je eigen zintuigen, dus ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om jezelf ervan te overtuigen dat ze je een keer bedrogen hebben. De vraag is alleen wat je moeilijker vindt: geloven dat je niet altijd op je eigen waarnemingen kunt vertrouwen, of geloven dat je contact kunt hebben met overleden personen. Voor mij persoonlijk zou dat tweede veel moeilijker zijn, maar als dat voor jou toevallig niet zo is dan zal het ook zeker niet makkelijk zijn om je om te praten ;). Ik weet voor mezelf in ieder geval zeker dat de hersenen rare dingen zijn, en dat ze dingen kunnen doen die waar we zelf geen controle of begrip voor hebben. Als je ziet wat voor effecten drugs hebben, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de hormonen en endorfines die vrijkomen bij stress en angst soortgelijke effecten teweeg kunnen brengen, zeker in combinatie met slapen/dromen.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63603

hahahahahahaha :+
Voor dat ik deze totaal flame reply schreef had ik er bij het lezen van de topic naam al een sterk voor gevoel van...

Er is totaal geen gronden om te denken dat er iets is na de dood...Sorry dude _/-\o_ O-) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63603 schreef op 23 oktober 2002 @ 04:35:

LEES
Er is iets paranormaals aan de hand want dit was een EDIT geen REPLAY :(

Voor dat ik deze totaal flame reply schreef had ik er bij het lezen van de topic naam al een sterk voor gevoel van...

Er is totaal geen gronden om te denken dat er iets is na de dood...Sorry dude _/-\o_ O-) })
edit:
Niet om te horen dat het 'gelul' is of dat ik 'wel gedroomd' zou hebben, want dat is het zeker niet;
jij zegt het :P 8)7
op een nacht werd ik wakker (mijn kamergenoot was er niet) en zag ik iemand op de vloer voor mij knielend, kijkend naar die steen. Ik vroeg aan die persoon wat 'ie wilde, maar hij bleef naar de steen kijken; pas toen ik opstond vervaagde hij en bleek er niemand in de kamer te zijn behalve ik...
...En toen was je eindelijk wakker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

verpest het nou niet :(

Het enige wat ik soms meemaak is deja-vu's. Dingen die ik droom, soms schrijf ik ze op. Ik heb dan dus bewijs dat ik gedroomt heb wat een paar weken laten gebeurt, of gezegd wordt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silentsnow schreef op 23 oktober 2002 @ 04:41:
[...]

Het enige wat ik soms meemaak is deja-vu's. Dingen die ik droom, soms schrijf ik ze op. Ik heb dan dus bewijs dat ik gedroomt heb wat een paar weken laten gebeurt, of gezegd wordt.
Hmmm sorry ;)
Ik heb wel eens gelezen/gezien op tv dat deja-vu's een kleine storing in de hers>enen is.
Iedereen heeft wel een last van deze foute manier van data verwerking.
-Bron D.cannel geloof ik.

Voor gevoel(in droom of niet) is gewoon een voorspelling gebasseert op aan wezige data, mijn broertje heeft bij het zien van deze topic vast gedacht"AfriCola gaat hier wat gein overtrappen" echter had ik zelf deze topic nog niet gezien...

Toen ik vanochtend opstond zag ik deze topic en moest ik een beetje lachen en maken er gein op...

Snap je wat ik bedoel? Broertje---->voorgvoel------>AfriCola---->Ziet topic--->Post Replay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter

Ik zie jou nog wel over 100 jaar... ;)

Even zonder dollen: jij gelooft dus niet dat er iets is na de dood, dat is je goed recht hoewel ik dus iets anders geloof...

Wouter Tinus brengt me echter wel aan het twijfelen of ik mezelf indertijd niet voor de gek heb gehouden. Het was in elk geval een nogal heftige tijd voor mij toen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

nou, kijk. als je een medium vraagt om met de overleden mensen te communiceren krijg je wisselende dingen te horen. de media die proberen om deze mensen om raad te vragen over de toekomst krijgen eerder roddels over de filmsterren in plaats van rampen en aanslagen (in bali, bijvoorbeeld).

dus, whatever er ook is, de media die met de doden spreken zijn iig niet echt betrouwbaar.

dan over naar het fysieke vlak. wat zit er in je hersenen? idd, energie. zolang je niet dood bent is deze energie er - door middel van verbranding van voedsel krijg jij je energie.

wat gebeurt er met je RAM-geheugen als je je computer uitzet?

waar gaan de bitjes naartoe? een oude usenet fabel die vaak gebruikt werd voor newbies en lusers was dat de bitjes in de zgn. "bit bucket" terecht kwamen, en een "PLONK" geluidje maakten als ze op de bodem landden.

als jij dood bent is je computer uitgezet, plain & simple. mensen die beginnen over "behoud van energie" weten niet wat aarding is, en natuurlijk blijft de totale massa hetzelfde, alleen wordt deze langzaam opgeknabbeld door wat voor wezentjes onder de grond dan ook.

verder zou ik in dit soort gevallen alles behalve mijn zintuigen vertrouwen. je bent overduidelijk beïnvloed door de situatie daar, en zwaar onder de indruk ervan. wat je dan wel ten dele kan vertrouwen zijn mensen die ook bij jou op de kamer zouden liggen. peer-review & dergelijke.

nu weet ik dat ik je topic eigenlijk een beetje verpest met nuchter skeptisch geblaat, maar dat krijg je ervan als je er een start. carl sagan's "demon-haunted world" maar eens lezen. :P

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
AfriCola; ik wil je vragen te stoppen met je lichtelijk irritante postgedrag. De overige mods zijn op de hoogte gesteld van dit draadje - je hoort nog van ons.

On-topic; er is wel degelijk interessant wetenschappelijk bewijs voor leven na de dood en andere paranormale gaven. Ik ben op dit moment bezig in een zeer interessant boekje genaamd Parapsychologie van een professor uit Utrecht die de leiding heeft gehad over de parapsychologie-afdeling op de universiteit. Ik ga hier een essay over schrijven en dat zal ik hier posten. Voor dit moment; verwerp het niet te snel! Veel van de wetenschappelijke onderzoeken naar parapsychologische onderzoeken zijn netter en beter uitgevoerd dan veel gewone onderzoeken.

Maar ik kom hier nog op terug (feel the suspence)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68125

ChristiaanVerwijs schreef op 23 oktober 2002 @ 15:10:
AfriCola; ik wil je vragen te stoppen met je lichtelijk irritante postgedrag. De overige mods zijn op de hoogte gesteld van dit draadje - je hoort nog van ons.

On-topic; er is wel degelijk interessant wetenschappelijk bewijs voor leven na de dood en andere paranormale gaven. Ik ben op dit moment bezig in een zeer interessant boekje genaamd Parapsychologie van een professor uit Utrecht die de leiding heeft gehad over de parapsychologie-afdeling op de universiteit. Ik ga hier een essay over schrijven en dat zal ik hier posten. Voor dit moment; verwerp het niet te snel! Veel van de wetenschappelijke onderzoeken naar parapsychologische onderzoeken zijn netter en beter uitgevoerd dan veel gewone onderzoeken.

Inderdaad, naar paranormale dingen zijn al vele onderzoeken verricht. De wetenschap wil de resultaten alleen niet onder ogen zien en wil de mens in de straat enkel zo dom mogelijk houden om een massapsychose tegen te gaan. Hoe zou, denk je, 90% reageren als er morgen er een bewijs is dat paranormale toestanden echt zijn, geen fictie !! Voor mij gaat deze stelling in dezelfde mate op voor buitenaards leven. Bewijzen genoeg maar de wetenschap wil ze niet horen.
Lees Erich Von Danicken. En geef het een kans ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Anoniem: 68125 schreef op 23 oktober 2002 @ 15:20:
Lees Erich Von Danicken. En geef het een kans ! :)
EvD is geen wetenschapper, maar een soort amateur-archeoloog met een goede fantasie. Ik heb praktisch al zijn werken gelezen en vond een groot deel zeer interessant. Hij heeft zeker dingen gevonden die mogelijk duidden op iets zeer omvangrijks. Maar de kans is net zo groot dat het zijn grote fantasie is met welke hij eigenlijk losstaande zaken samenkoppelt.

Ik zou EvD niet betrekken in deze discussie. Ik heb eerder draadjes over deze markante persoon geopend omdat ik wel eens wilde weten hoe mensen over hem dachten. Mijn mening is en blijft dat sommige van zijn 'ontdekkingen' verder serieus wetenschappelijk onderzoek vereist voordat ze voor enigszins waar aangenomen mogen worden.

De onderzoeken in mijn boekje zijn een stuk beter gestaafd (met controle groepen, dubbel blind, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68125

ChristiaanVerwijs schreef op 23 oktober 2002 @ 15:28:
[...]

EvD is geen wetenschapper, maar een soort amateur-archeoloog met een goede fantasie. De onderzoeken in mijn boekje zijn een stuk beter gestaafd (met controle groepen, dubbel blind, etc.).
Inderdaad Evd is geen wetenschapper maar zegt wel zinvolle dingen die verder moeten onderzocht worden.
Als je nog intressante literatuur hebt in die richting mag je het me steeds laten weten. Lijkt me leuk om wat meerdere kanten en stellingen te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

[qoute]

Het enige wat ik soms meemaak is deja-vu's. Dingen die ik droom, soms schrijf ik ze op. Ik heb dan dus bewijs dat ik gedroomt heb wat een paar weken laten gebeurt, of gezegd wordt.[/quote]

Dit komt mij ook zeer bekent voor, ik droom iets. Later een x kom ik in precies dezelfde situatie terecht. Ook komt het voor dat, als ik ergens kom waar ik nog nooit geweest ben, dat ik dan gewoon alles herken en alles weet te vinden... (de plek heb ik dus al gedroomd vooraf)
Een soort deja-vu's ofzo..

Ook voel ik aan mezelf als er iets gaat gebeuren, bijvoorbeeld als er ruzie opkomst is of dat er iets niet pluis is..

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChristiaanVerwijs schreef op 23 oktober 2002 @ 15:10:

Beste Christiaan Verwijs ik heb sinds 4 uur nog wat vannacht niks meer geschreven, dus ga mij de volgende dag om 15.10 uur niet vertellen dat ik moet ophouden met posten.
Verder maakt jou wijze gedrag wat me overgens moet denken aan "ik ga het tegen mama zeggen" geen diepe indruk op mij ...en inderdaad de mod heeft deze topic nog verder naar beneden gehaald...
Nee ik ga maar niet om een slotenmaker roepen anders heb ik zo het voorgevoel dat er dan wel een mod me op de vingers gaat tikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Anoniem: 63603 schreef op 23 oktober 2002 @ 18:09:
Nee ik ga maar niet om een slotenmaker roepen anders heb ik zo het voorgevoel dat er dan wel een mod me op de vingers gaat tikken..
En nu niet?
Flamen wordt hier op GoT niet gewaardeerd. Flamen naar een lite-mod die daar wat van zegt wordt op GoT helemaal niet gewaardeerd.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1