Een image (.img) maken van meer dan 1.44MB?

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dixon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-01 21:15
Oke, ik kan dit Topic heel ingewikkeld maken met veel text maar ik denk dat ik dan minder reacties krijg. Als iemand iets wil vragen, ga je gang. Kort & simpel:

Ik wil een .img file maken van ongeveer 25MB, en als ik hem brandt met Nero dat de cd ook bootable is, door in die .img file bijv. dos te zetten. Nu is volgens mij nog een probleem dat je bij bijv. een opstart-disk wel aangeeft de bootfiles op een bepaalde sector te zetten? Nu weet ik niet of je in een image file kan aangeven welke bestanden op welke sector in de image komen te zitten (??), maar je kan met Nero wel opgeven wat de bootsectors zijn.

Aantal vragen:
Is het wel mogelijk om een .img file groter dan 1.44MB te maken?
Zoja, laat Nero die dan wel toe om te branden? Waarschijnlijk niet met Floppy Emulation, maar wel met Hard disk emulation, maar welke files moet/kan ik dan gebruiken?

Ik weet dat je gewoon een CD-rom driver kan inladen, maar dat wil ik in eerste instantie voorkomen.

Ik heb nog zoveel vragen & dingen te zeggen die ik geprobeerd heb, maar ik hou die voorlopig even voor me.

Thnx.

Wat een onzin..

Verwijderd

Ehhmmm, met WinImage? Of mis ik hier iets...

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik geloof ook met WinImage :)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Waarom maak je niet gewoon met Nero een bootable CD, waar je dan vervolgens nog wat van je eigen bestanden bijgooit, want dat is toch de bedoeling ?

Mother, will they like this song?

• dixon
bolivian & Slashdotter:
ik heb winimage 6.1 laatste, bij het formaat schiet ie steeds terug naar 1.44 MB, ik zie zoiezo geen hogere opties behalve 2.88MB en DMF wat dat ook mag zijn.

TheLunatic:
Als ik de CD gewoon bootable maak met Nero & Bootdisk (zonder cd-rom support), dan is de bootable track op dat moment A:\. Maar om dan bij die bestanden te kunnen komen, moet ik aan de CD-Rom speler een drive-letter adden (driver met mscdex.exe inladen). Dan kan ik pas bij die data(-track).

Wat een onzin..

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

dixon schreef op 23 oktober 2002 @ 12:09:
TheLunatic:
Als ik de CD gewoon bootable maak met Nero & Bootdisk (zonder cd-rom support), dan is de bootable track op dat moment A:\. Maar om dan bij die bestanden te kunnen komen, moet ik aan de CD-Rom speler een drive-letter adden (driver met mscdex.exe inladen). Dan kan ik pas bij die data(-track).
Bootable wil juist zeggen dat je er vanaf kunt booten, zonder verdere drivers dus. Ik durf natuurlijk niets te garanderen, want het verschilt per systeem, maar in je Bios is je bootvolgorde in te stellen. Eerst CD-rom, dan diskette, vervolgens HD bijvoorbeeld.

• Jaime
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10-2025
gewoon in nero booteble cd maken (en van de windows 98 diskette de bestanden af laten halen). vervolgens de immage erbij plaatsen en branden maar (ghostpe.exe en gdisk.exe niet vergeten er los bij te plaatsen)

Intell 630, 1024RAM, 6600GT Silencer 256mb DDR3, 450GB HDD (1X200, 1X250), WinXP prof

• dixon
Welke image erbij plaatsen? Ik heb nog geen .img file. Die wil ik wel maken. Met ongeveer 25MB aan data (o.a. dos progs) erin.

Wat een onzin..

• dixon
Ik ben er nog steeds niet uit. Misschien kan iemand mij vertellen hoe het hem is gelukt om een .img file te maken met meer dan 1.44 MB erin?

Wat een onzin..

Verwijderd

Als je nou in Winimage bij menu-item 'Disk' aangeeft dat je 'Create CDRom Iso Image' wil doen, lukt het dan ook niet? Da's dan wel geen .img, maar voor Nero maakt het geen donder uit dacht ik.

Verwijderd

Jaime schreef op 23 oktober 2002 @ 12:34:
gewoon in nero booteble cd maken (en van de windows 98 diskette de bestanden af laten halen). vervolgens de image erbij plaatsen en branden maar (ghostpe.exe en gdisk.exe niet vergeten er los bij te plaatsen)
Volgens mij gaat het hier niet om een Norton Ghost, maar om een gewone image, dus een .iso of .img waar bv. WinImage wat mee kan. En Nero natuurlijk...
Enneh, gdisk, is dat niet die veredelde fdisk.exe? What's wrong met sec fdisk?

• dixon
Het is me nog steeds niet gelukt.. Ik word helemaal gek!! :)

Wat een onzin..

Verwijderd

dixon schreef op 24 oktober 2002 @ 01:05:
Ik ben er nog steeds niet uit. Misschien kan iemand mij vertellen hoe het hem is gelukt om een .img file te maken met meer dan 1.44 MB erin?
code:
1
2
3
4
dd if=/dev/zero of=bla.img count=8192
mke2fs bla.img
mount -o loop bla.img image
cp -aR /bin image

etcetera etcetera

Maar in Windows zou ik het niet weten.

Verwijderd

RamdiskNT of Ramdisk 9x downloaden, opzetten als 25MB ramdrive.
Vervolgens een command prompt openen.
dan typen:
LOCK X:
SYS X:
UNLOCK X:
waarbij X: je Ramdrive-driveletter is.
In win9x kun je deze methode toepassen.
In Win2000 zul je toch iets anders moeten versieren, door bv
FreeDOS systeembestanden te downloaden, uit te pakken en vanuit de directory BIN de hierboven beschreven procedure uit te voeren.
Tenslotte de rest toevoegen wat je erop wilt hebben en dan in Nero als bron drive X: kiezen voor harddisk-emulation.

simpel is anders maar theoretisch is het mogelijk.

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn

Powered by Jomanda

Ehm? Gewoon een opstartfloppy inserten en voor bootable CD kiezen, daarna alle files die je wilt naar je CD slepen en dan burnen?

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

Verwijderd

Spawn, lees ff de thread. Wat jij zegt is het meest logische, maar dan dien je een boot-disk image te maken die DOS boot, DOS dient cdromdrivers te laden en dan pas kun je bij de rest van je cdrom, omdat de ge-emuleerde bootdisk driveletter A: krijgt en slechts 1.44MB groot is zonder eigen toegang tot de rest van de cdrom.

Dit wil de topicstarter niet, dus blijft over alles in 1 image te gooien, zodat je wel groter als 2.88MB MOET gaan, zodat je dus geen diskette emulatie meer kunt gebruiken, zodat je harddisk-emulatie moet gaan gebruiken, zodat je een image van een bootable primary partitie van maximaal 650MB moet maken.
NIEMAND heeft nog partities van 650MB of kleiner op zn pc, dus ook topicstarter niet, dus zoekt hij een andere oplossing.
bv mijn suggestie: een ramdisk die bootable te maken is inlezen.

• dixon
Ik wil best een partitie maken van kleiner dan 650 mb op mijn hdd... tijdelijk :) Ik ben er een tijdje niet mee bezig geweest, maar binnekort weer wel, dus dan lezen julie nog wel meer hier van me, of het gelukt is en hoe. Thnx voor alle reacties zo ver.

Wat een onzin..

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dixon schreef op 28 November 2002 @ 18:17:
Ik wil best een partitie maken van kleiner dan 650 mb op mijn hdd... tijdelijk :) Ik ben er een tijdje niet mee bezig geweest, maar binnekort weer wel, dus dan lezen julie nog wel meer hier van me, of het gelukt is en hoe. Thnx voor alle reacties zo ver.
is het nog gelukt?

ik heb me ook ff in deze materie verdiept en heb weer een hoop geleerd.
winimage kan een floppy image van 1.44 mb inderdaad niet vergroten. ik kwam er echter achter dat je wel grotere images kan maken als je om te beginnen een grote image inleest. ik heb een geweldige wd 800 MB schijf in mijn pc gehangen om te experimenteren, met een partitie er op van 640 MB. (zodat hij nooit groter is dan een cd) winimage kan deze schijf dus vrolijk inlezen. het schiet alleen niet op, want hij gaat dus een image file maken van 640 MB, ook al staat er niks op de schijf. dat duurt wel ff in pio mode 3 in ieder geval. (jaja niet lachen)

tot zover lukt het dus. winimage kan overigens alleen inlezen van de 640 MB, niet schrijven. (wel extracten natuurlijk maar dan neemt ie de bootsector niet mee)

het probleem waar ik tegenaan loop is het volgende: (maar eigenlijk weer een volgende stap) Ik wil gewoon een floppy image gebruiken voor die 640 MB hdd. (bijvoorbeeld de win 98 bootflop) de win 98 bootflop functioneert prima in read only modus (waar dit alles uiteindelijk voor bedoeld is: voor cd) het probleem is dus dat ik geen floppy image naar die schijf kan krijgen. winimage kan er niet naartoe schrijven. winimage kan er wel naar extracten maar dan wil de pc niet van de hdd booten omdat dus de boot sector niet meegenomen is. wat ik dus nu eigenlijk wil is de win 98 bootflop compleet met bootsector op de hdd krijgen. je zult zeggen: doe gewoon sys a: c: (ja die schijf is c: want in dos ziet hij mijn ntfs partities niet natuurlijk) sys a: c: funtioneert prima maar doet niet wat ik wil. hij kopieert niet exact de boot informatie naar de hdd. als ik dan namelijk van de hdd ga booten krijg ik eerst ff een win 98 opstartscherm (welke blijkbaar in de command.com zit verwerkt) kortom: ik heb nog geen methode gevonden om de inhoud van de floppy exact naar de hdd te krijgen.

op zich werkt dat sys a: c: wel, alleen niet in read-only modus. de command.com die hij dan gebruikt gaat er vanuit dat er read-write access is denk ik. als ik van de hdd, die gewoon wel read-write is boot gaat alles prima. hij laat eerst ff het win 98 opstartscherm zien en dan krijg ik een c: prompt. als ik de hdd in read-only modus zet crasht de hele boel in het win 98 scherm. (hoe krijg ik een hdd in read only modus? ik gebruik vmware om te booten van de 640 MB hdd. zodoende hoef ik niet steeds de pc opnieuw op te starten maar kan ik gewoon de vm machine opnieuw opstarten)

enfin, mijn vraag is dus: hoe krijg ik de inhoud van de win98 flop exact op de 640 MB schijf?

edit: ik zit te denken, misschien als ik alle files van de hdd gooi nadat ik sys a: c: heb gedaan, en ik kopieer de bestanden handmatig van de flop naar de hdd, dan krijg ik misschien iets wat er meer op lijkt. (misschien maakt hij met 'sys' wel een andere command.com aan dan degene die op de flop staat?)

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 23-01-2003 00:55 ]

Verwijderd

Ik heb gisterne ook zitten experimenteren.
400MB partitie, pri1, op 60GB disk
Win8 erop,
SCSI schijf weer aansluite, win2000 booten, en met WinImage mn partitie inlezen.
Zoals al bevestigd wordt wordt de Master Boot Record, boot sector of wat dan ook niet meegekopieerd :(

enig idee welke wintool dit kan?

Verwijderd

Het is gelukt om onder Windows een harddisk-image te maken.
RamdiskNT gebruiken (www.cenatek.com) , MKBT gebruiken om de bootsecotr van een win98 partitie in een bestand te zetten (512bytes), vervolgens MKBT gebruiken om dit bestand te integreren in de ramdrive van ramdiskNT.
Daarna de rest van je win98 partitie meekopieren naar de Ramdisk, en tot slot de ramdisk-configurator opstarten om een complete image-dump te maken.

Nu heb je een bootable uncompressed harddisk-image.

Wat ik tot slot heb gedaan:
Isolinux gedownload, vervolgens correcte structuur:

root (dir)- isolinux (dir) -> isolinux.bin,memdisk,isolinux.cfg,win98.img (400MB)

tot slot nog MKISOFS draaien, et voila! een ISO die je kunt fikken.
Daarna de ISO fikken, booten van cdrom, en kiezen om de win98.img te starten via Memdisk.

Resultaat: 400MB diskimage ingelezen vanaf een read-only medium (cdrom), ingelezen in het systeemgeheugen mbv memdisk (kost dus ook 400MB RAM), en daarna wordt de image gestart. Kortom, een win98 die compleet in het systeemgeheugen draait!

alleen dingen aanpassen is wat lastiger :+
(partitie aanpassen, bestanden opnieuw kopieren naar ramdisk, dump maken, iso maken, fikken).

400MB is zat voor win98/office, of in een internetcafe.
Pagina: 1