[Mandrake9] installeren, toch begrijp ik het niet :(

Pagina: 1
Acties:

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Topicstarter
ik heb de search gebruikt ik heb google gebruikt.
ben linux forums voorbij geweest en ook mandrake forums..

bijan alles is nog voor mandrake 8.2 enz.
ik ben dus voor het eerst bezig met linux ...
ik begrijp het wel.. hardware instellen enzo lukt me wel..
maar .tar.gz en .rpm's kan ik maar niet installeren..
bij .rpm's als ik ze open zie ik zo'n venster met welk programma ik ze moet openen...

dus dat is vraag 1 welk programma moet ik daarvoor gebruiken?

tar.gz heb ik al via de konsole geprobeert.. even een pastje

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[ra5a@cmxxx gnome-xine-0.1]$ ./configure
loading cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr//bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for strerror in -lcposix... no
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
[ra5a@cmxxx gnome-xine-0.1]$

dus wat doe ik daar verkeerd?

Imperfectionist.

Verwijderd

Misschien je BIOS defaults inladen, bij mij sloeg ie op een ander punt vast, resetten, liep als een metro :)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rpms kun je installeren met het programma 'rpm' (duh :P). Daar zijn genoeg topics over te vinden.

De tar.gz's moet je nog compileren, en daar heb je een compiler voor nodig (+ nog wat extra pakketten). Die compiler(gcc) staat bij jou nog niet geinstalleerd. De pakketten daarvoor staan vast wel op je cd's en ik weet bijna zeker dat Mandrake wel een mooi programma heeft waar je ze gewoon in kan aanklikken.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Typ eens: (in een term)
man rpm

en als dat niet voldoende/duidelijk is: (als root)
code:
1
rpm -ivh [naamvanpackage] (je .rpm file dus)

Hoef je niet te prutsen met die compiler enzo...
Wil hij niet vanwege dependencies, en weet je zeker dat dat niet uitmaakt, kan je --force toevoegen (op eigen risico... ;) )

Verder: voor de klik and play variant:
ga naar het startmenu -> configuration -> software/package management (ofzo, doe dit ff uit mijn hoofd) -> kpackage
daarin klik je gewoon op het folder icoon, je kunt nu door je directories browsen totaan de package die je wilt installeren, selecteer de juiste package, klik op install, evt check dependencies uitzetten (doet hetzelfde als --force, dus op eigen risico), geef je rootpassword als hij erom vraagt, et voila.

• tfk__66
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

tfk__66

OS1: Fedora Linux, OS2: W10

in een console venster: rpm -ivh <filename>.rpm
Hiermee installeer je een rpm package. Update kan ook, dan moet je de optie -Uvh gebruiken.

Zoals _Squatt_ al aangeeft heb je onder Mandrake een (gui)-tool die heel makkelijk extra packages van de install-cd's kan installeren deze heet rpmdrake (run maar eens in een konsole) of onder het menu doorgaans Mandrake Package Manager genoemd. Daar staat vast en zeker een gcc-versie in de lijst.

edit: darn, net niet snel genoeg... :)

GA-Z170XP-SLI - i7 6700K 4.0GHz - 16GB DDR3 - Corsair 300R Wnd - Corsair CX750M - AMD 7950 3GB

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
Die fout met tar.gz bestanden is heel simpel, hij kan een aantal belangrijke dingen niet vinden zoals een c-compiler. Is gcc geinstalleerd??.
De pakketten make,autoconf en automake zijn niet geinstaleerd of foutief geinstalleerd.
Om rpm's te installeren kun je een console openen en het commando "rpm -i <pakketnaam>" uit te voeren. En als je pakketten van mandrake zelf wilt installeren kun je "rpmdrake" uitvoeren.
Om tar.gz te kunnen installeren moet je eerst devolgende mandrake pakketten installeren:

gcc
gcc-cpp
make
automake
autoconf
m4

En per programma dat je wilt compilen de -devel pakketten. Dit staat meestan wel in de README of INSTALL file van het te installeren pakket.
Een handig tooltje om rpm's te kunnen installeren is xrpm, deze word meegeleverd op de mandrake cd's.
Pagina: 1