[afstudeerproject] Reële problemen v/d netw.beheerder

Pagina: 1
Acties:

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hallo,

In juli 2003 studeer ik af als netwerbeheerder, bij afstuderen hoort meestal een of ander project, ook hier is dit het geval.

Wij mogen zelf een voorstel indiennen voor dit project, het project gebeurt individueel of met 2 indien een heel erg groot project.

Dit is wat we tijdens de 3 jaar durende opleiding opgestoken hebben:

allerlei toepassingssoftware( de standaard verondersteld gekende reutemeteut)
databases: oracle, acces,sql,databases in netwerken
programeren: C (uitgebreid), VB(uitgebreid), java (minimum)
webtoepassingen: asp,html javascipt
besturingssystemen: NT4 (ptp, client/server), W2K (ptp, client/server, AD)
netwerken: OSI (elke laag diepgaand bekeken) ,lan, wan,verschillende soorten apparatuur, protocollen, sem 1&2 CCNA (komt er nu aan)

Aangezien ik nog geen ervaring heb als systeembeheerder/netwerkbeheerder heb ik zeer weinig zicht op wat de reele problemen NU zijn die julie dagelijks tegenkomen, mijn project zou ik echter graag actueel hebben (maw gericht op de hedendaagse problemen),daarvoor had ik dus graag wat sugesties gehad.

wat mag allemaal (het MOET hoofdzakelijk met netwerken te maken hebben)

Een theoretisch stuk; het zal echt zeer interessant moeten zijn wil ik mij zuiver theoretisch gaan bezighouden.

praktische opdracht in een bedrijf; zo hebben ze er zelf een paar liggen: oa migratie van NT4 naar W2K netwerk, of inventariseren van een (groot) netwerk. deze 2 opdrachten zie ik ook minder zitten, reden:
*NT4->W2K: ben nu eigenlijk al 3 jaar op windows aant kijken en wil eens iets anders
*inventaris: Een belangrijke taak die moet gebeuren, maar aangezien dit studieproject mijn visitekaartje moet worden op solicitatie lijkt mij dit ook niet echt super.

wat blijft over :? eigen initiatief :)

eigen initiatief is werkelijk zelf alles doen/en testen...

ik dacht zelf aan (nog allemaal vaag, vandaar dit topic):
Linux, steek er te weinig tijd in, dit zou de reden zijn om wat meer met linux bezig te zijn:
Active Dir achtige stuktuur opzetten in linux.
Novel, nog nooit mee bezig geweest, ook erg interessant denk ik,

Ik vrees echter dat mijn voorstellen niet "mooi" genoeg gaan zijn, te gemakkelijk etc, maar mischien weten julie leuke aanvullingen, hierop, verder moet het ook practisch realiseerbaar zijn, en ook een beetje spectaculair oc ;)

Vandaar dat ik hoop hier een dicussie te kunnen houden over wat een systeembeheerder zijn taken precies inhouden, hoe hij die taken pland, implementeerd en documenteerd en onderhoud, zodat ik aan de hand van julie posts een leuk, actueel onderwerp vind..

van harte dank

offtopic:
geplaatst met toestemming van Koffie

[ Voor 0% gewijzigd door Yalopa op 22-10-2002 23:36 . Reden: enkele typo's ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Afstuderen als netwerkbeheerder? Da's nieuw voor mij.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03-2025

Sjnirk

Hie vrieve

op de hs zuyd kun je zelfs ing worden in netwerkbeheer, zoals ik het begrijp, heb stage gelopen als programmeur bij een netwerkafdeling,
hadden wij 2 mensjes, eentje die zorgde voor de dagelijkse dingetjes, het geven van rechten, oplossen van kleine computerproblemen, maken van images, installeren van nieuwe pc's.
En dan andere, zijn baas, had het leukere werk, hij keek naar nieuwe ontwikkelingen, hield zich bezig met de netwerkstructuur, en zorgen de ervoor dat alles lekker snel en vlot werkte.
Wat hem aardig is gelukt, we zaten daar in hele bedrijf met ong. 50 man, gebruik makende van een dubbele isdn lijn.

Maar wat mij leuk lijkt (als ik het goed begrijp mag je een project kiezen?) is om een eigen netwerk topologie op te zetten, met alles wat erbij hoort, of een klagend bedrijf wat zegt dan hun netwerk ontzettend traag is, hun netwerk te pakken, kijken waar de fout ligt en het probleem op te lossen.

Maarja dat lijkt mij leuk, ik ben ook geen netwerkbeheerder

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Hé Sjnirk :)

Jep het klopt je kunt hier op de Hogeschool zuyd afstuderen als ING netwerk beheerder.
De Opleiding heet NID (network Infrastructure Design) en duurt 4 jaar (en is dit jaar van start gegaan).
Op dit moment loop ik afstudeerstage van de Korte opleiding Netwerk en Systeembeheer, na deze opleiding ga ik nog NID erachteraan doen denk ik.

Een netwerkbeheerder heeft het (als hij alles goed plant) meestal (niet iedere organisatie werkt zo) heel rustig 3 van de 4 jaren.
Het is dat eene jaar dat interresant voor je is, als er upgrades plaatsvinden. De rest van de tijd is het gewoon "saai" beheer werk.

Je kunt je dus het beste op dat jaar concentreren waarin van (client of server) O/S wordt gewisseld, en dan moet je vooral eens kijken waarmee in een grote organisatie allemaal rekening mee gehouden moet worden. dat onderschatten toch veel mensen

Dit is btw mijn afstudeer opdracht: [rml][ Wyse] Rapport administrative software[/rml] :Y)
niet erg veel reacties gehad :'(

Verwijderd

Een leuk onderwerp zal misschien zijn wat naar mijn mening steeds meer bedrijven tegenwoordig doen: Het SBC werken. Dus het werken met terminal servers, al dan niet kies je voor een product als Citrix of HOBlink JWT.

Om het nog een beetje spannender te maken zou je dit ook nog via een VPN over het internet kunnen laten gaan.

Je hebt dan meteen dat gedaan wat van elke netwerk/systeembeheerder gevraagd wordt:

Voor de eindgebruiker: Sneller netwerk, omdat de mensen NIET meer afhankelijk zijn van hun locale pc, maar van de snelle terminal servers. Verder gaat er per gebruiker maar iets van 25Kb over het netwerk, dus met een 100 MB netwerk is dat ook een lachertje!

Voor het management: Kosten besparing, omdat je de komende x-jaren geen nieuwe pc's meer hoeft aan te schaffen. (P1 met 64 MB en 8 MB videokaartje is meer dan voldoende)

Voor de IT afdeling: Super eenvoudig beheer. Je hoeft niet meer naar de wekplekken van de eindgebruikers toe, je neemt gewoon de sessie van de gebruiker over en kijkt wat er mis is. Toepassing installleer je op de Terminal Servers en dan heeft iedereen ze meteen.

Laat maar weten of je het een leuk idee vindt!?

Gegroet!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2002 09:35 . Reden: typo's ]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 08:47
Wat voor opleiding volg je dan? Want als dit op HTS niveau is moet je moelijker gaan denken (bijvoorbeeld een netwerk opsplitsen in meerdere severs en misschien wat load-balancing erbij...) Als dit MTS is, zou ik me met wat makkelijkere zaken bezig gaan houden

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Iets met IPv6 ofzo lijkt mij wel interessant om te doen :) Onderzoekje doen in hoeverre het school netwerk klaar is voor IPv6 :)

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Bij mij in het bedrijf zijn we zojuist, na een hele lange voorbereiding, overgestapt op een ander systeem om vliegplannen (de informatie waarmee een vlieger/dispatcher zijn vlucht planned) voor te bereiden. Het systeem wat we hadden dateerde uit de jaren 80 en was inmiddels zoveel gemodificeerd/uitgebreid en op zo ontzettend veel andere verschillende systemen (denk richting de 100 interfaces) aangesloten, dat een grote schoonmaak wel op zijn plaats was. Ik ben slechts gebruiker en ken dus niet de ins-en-outs, maar ik begreep ook dat, door personeelsverloop in de afgelopen 20 jaar, niemand meer echt wist hoe alles in elkaar zat. Het werkte goed en zeer stabiel, maar ook traag, duur en met ouderwetse DOS- en UNIX-achtige invoer.

Ditmaal is het nieuwe moderne systeem op een zeer beperkt aantal van ongeveer 30 andere systemen - soms wereldwijd, met andere instanties, via sateliet of radioverbinding - aangesloten. Je kunt je voorstellen dat weersinformatie uit Timboektoe, of ze daar uberhaupt wel open zijn, wereldwijde atmospherische condities, technische staat van vliegtuig (o.a. via VHF/SAT-datalink) en nog veel meer het systeem in moet, en het bestellen van brandstof, vluchtroute voor verkeersleiding, etc, etc. er weer uit.
Het is nogal een operatie geweest. Je kunt je voorstellen dat het plannen van vluchten niet even stil kan worden gelegd. De hele handel is met één druk op de knop omgegaan.

"Bovendien moet de .... database op de juiste manier worden gevoed. Eén onjuiste spatie of teken in de programmatuur en de systemen werken verkeerd of niet. Veel zaken kunnen elkaar bijten want op elk gegeven moment draaien tegelijkertijd zo'n 100 processen"

Ik ben geen IT-er, maar heb groot respect voor het werk dat die heren gedaan hebben.

Lijkt me erg interessant als je ingevoerd bent in de materie.
De vraag die bij mij opkomt: Hoe houd je als zeer groot bedrijf met een extreem-complexe en historierijke IT-infrastructuur het overzicht om vernieuwingen op een efficiente manier te implementeren. Maar misschien is dat voor jou een teveel management-gerichte vraag dan een technische.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

wat dacht je van ervoor zorgen dat je servers niet down gaan als er een massive DDoS attacks worden uitgevoerd naar jou netwerkservers :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Je kan maybe een complete systeem layout maken (hardware systemen netwerk, ...)
en het verschil tussen unix linux windows beschrijven zo op verschillende levels, prijs oe stabiel dat da is, ......
Dunno

Because Great minds Think alike

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het is dat eene jaar dat interresant voor je is, als er upgrades plaatsvinden. De rest van de tijd is het gewoon "saai" beheer werk.
dacht ik ook ja
Een leuk onderwerp zal misschien zijn wat naar mijn mening steeds meer bedrijven tegenwoordig doen: Het SBC werken. Dus het werken met terminal servers, al dan niet kies je voor een product als Citrix of HOBlink JWT.

Om het nog een beetje spannender te maken zou je dit ook nog via een VPN over het internet kunnen laten gaan.
Is op zich niets mis mee, allen moet je dan een bedrijf gaan vinden die jou dat wil laten doen, wat alweer wat moeilijker ligt in deze tijden, enkel een terminal server op een VPN laten lopen (labo situatie) is te weing (letterlijk gezegd geweest, VPN is te gemakkelijk), het idee staat me wel aan, maar dan in een bedijfssituatie..
Wat voor opleiding volg je dan? Want als dit op HTS niveau is moet je moelijker gaan denken (bijvoorbeeld een netwerk opsplitsen in meerdere severs en misschien wat load-balancing erbij...) Als dit MTS is, zou ik me met wat makkelijkere zaken bezig gaan houden
Ben niet echt vertrouwd met het nederlandse onderwijssysteem (ben Belg :p), het niveau wat ik volg heet graduaat, een graduaat doe je na je 6 jarige gewone opleidig (middelbare school dus) maar is geen universiteit, graduaten duren meestal 3 jaar (als je niet blijft plakken)
iets met IPv6 ofzo lijkt mij wel interessant om te doen Onderzoekje doen in hoeverre het school netwerk klaar is voor IPv6
IPv6 lijkt me zeer boeiend voor een theoretisch opdracht, wat de school betreft is het simpel, een manageble 3Com, en een hoop hubs is het enige waar de netwerkinfrasdtruktuur uit bestaat...
* Yalopa noteerd: een diepgaand theoretisch onderzoek naar de inpakt van implementatie -of net niet- implementatie van IPv6
Je kan maybe een complete systeem layout maken (hardware systemen netwerk, ...)
en het verschil tussen unix linux windows beschrijven zo op verschillende levels, prijs oe stabiel dat da is, ......
Dunno
Mja dat was (los van de os vergelijking) een jaartaak uit het eerste jaar, dus dat zal wel niet lukken ;)

De bedoeling is idd wel dat het een technisch werk wordt, geen managers "kosten/baten" werk, de vele sugesties die reeds gekomen zijn (en nog gaan komen hoop ik) zullen ongetwijfeld leiden tot een mooie doelstelling.. :9

Verwijderd

Ideetjes...

1. Linux, Novell, Windows, Unix.... waarom, wanneer welk NOS? Internet-integratie?
2. Welk netwerkmanagement-tool? CiscoWorks?
3. Welk Backup-programma?
4. Welke directory? NIS, ADS, NDS/eDir, LDAP?

Verwijderd

Dit zijn inderdaad wel aardige projekten. Zelf veel ervaring mee gehad bij mijn studie.

Is eigenlijk heel simpel:

1: Theorie uitkouwen en overnemen uit boeken e.d.
2: Rekening houden met oenige users.

De boeken beschrijven een soort wild-west verhaal over gigantische netwerken, uitrollen van migratie processen en het inrichten van mega db's.
Geloof me.... Dit bestaat niet. 98% van de tijd ben je bezig met vervelende users en domme collega's.

:-)

Veel succes.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 23:44
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 10:42:
Iets met IPv6 ofzo lijkt mij wel interessant om te doen :) Onderzoekje doen in hoeverre het school netwerk klaar is voor IPv6 :)
Dat zou dan niet direct de goede vraag zijn. meer de vraag : wat gaan wij er op vooruit om over te stappen op ipv6, wat zijn de voordelen, want zijn de nadelen. Maar het zou zeker een leuk onderwerp zijn. maar dan moet het waarschijnlijk iets uitgebreider of dieper duzz; het vooronderzoek, en dan de theoretische implementatie van het systeem bijv bij een isp oid.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Joch_um_all schreef op 23 oktober 2002 @ 14:28:
"Bovendien moet de .... database op de juiste manier worden gevoed. Eén onjuiste spatie of teken in de programmatuur en de systemen werken verkeerd of niet. Veel zaken kunnen elkaar bijten want op elk gegeven moment draaien tegelijkertijd zo'n 100 processen"

Ik ben geen IT-er, maar heb groot respect voor het werk dat die heren gedaan hebben.
Damnn om zo een opdracht als jij hier beschrijft uit te voeren, dat lijkt me echt vet. Er mag gewoon niets fout gaan, alles moet naast elkaar draaien en getest, echt de ultieme uitdaging voor een ITer...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Flyduck schreef op 24 oktober 2002 @ 20:43:
[...]

Damnn om zo een opdracht als jij hier beschrijft uit te voeren, dat lijkt me echt vet. Er mag gewoon niets fout gaan, alles moet naast elkaar draaien en getest, echt de ultieme uitdaging voor een ITer...
zoals hij het beschrijft komt het mij over als een enorm ad-hoc project waar je best vanaf NULL herbegint ipv uit te breiden om wat tijd te besparen (zie windows New Technologie) en stabilliteit te garanderen..

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Hmm, hmm, reele problemen en werkzaamheden?
Nou, ik kan je de projecten wel opnoemen waar ik mee bezig ben:

- Migratietraject van NW4.11/NDS/NT4 naar windows 2000 met AD
- Consolidatie serverpark (i.e. terugbrengen van de hoeveelheid "ijzer")
- Consolidatie backup (i.e. terugbrengen van de hoeveelheid DLTs, en implementatie SDLT met een nieuwe backup structuur)
- Inrichting logische testomgevingen (duur woord voor domeinscheiding)
- Inrichten software distributie, en onderhoud op het oude systeem, met daarbij de uitrol van nieuwe werkstations

Dat is in vogelvlucht waar ik mij mee bezig houdt m.b.t. infrastructurele wijzigingen.
De problemen die ik als beheerder tegenkom varieren van politiek geneuzel tot en met lastige gebruikers die van alles willen. Ook lastig zijn afspraken die iemand anders voor je maakt, en waarvan verwacht wordt dat jij ze nakomt. In het kort: gezeik!

De rest is niet zo spannend. Normaliter weinig werkdruk, tenzij er iets omdondert.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 09:32:

Je hebt dan meteen dat gedaan wat van elke netwerk/systeembeheerder gevraagd wordt:

Voor de eindgebruiker: Sneller netwerk, omdat de mensen NIET meer afhankelijk zijn van hun locale pc, maar van de snelle terminal servers. Verder gaat er per gebruiker maar iets van 25Kb over het netwerk, dus met een 100 MB netwerk is dat ook een lachertje!

Voor het management: Kosten besparing, omdat je de komende x-jaren geen nieuwe pc's meer hoeft aan te schaffen. (P1 met 64 MB en 8 MB videokaartje is meer dan voldoende)

Voor de IT afdeling: Super eenvoudig beheer. Je hoeft niet meer naar de wekplekken van de eindgebruikers toe, je neemt gewoon de sessie van de gebruiker over en kijkt wat er mis is. Toepassing installleer je op de Terminal Servers en dan heeft iedereen ze meteen.

Laat maar weten of je het een leuk idee vindt!?

Gegroet!
Heet dat niet gewoon Thin Client :?
Daar heb je Cyrix 200 MHz machientjes met een Windows CE wat alles van een Win2000 server draait...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:06
In de omgeving waarin ik werk gaan beheer technische en politiek/beleid lang niet altijd door 1 deur.
De snelheid waarin onze omgeving wordt aangepast zorgt we eens voor wanhoop bij de beheerders.

2 jaar geleden NT4 werkstation + NT4 Serverpark
vorig jaar WIN2000 prof + Win2000 Serverpark incl AD
dit jaar WIN XP prof + Win2000 Serverpark incl. AD en .NET implementatie. Daarbij komt nog Voice over IP en het samenvoegen van 4 grote netwerken door half nederland.

Zoals je begrijpt wil het management vaak dingen anders dan beheer wil of kan. Beheer leek een bijna onmogelijke taak te hebben alle veranderingen door te voeren en daarbij ook nog te fine-tunen en de stabiliteits te garanderen.

Na een nogal omstuimige periode van een jaar is er nu een mooie balans gekomen tussen wat de "heren" willen en wat de "jongens" kunnen uitvoeren. Puur alleen omdat het nu zeer strak georganiseert is en er allemachtig veel, maar efficient wordt overlegt.

My point is: Een netwerkbeheerder moet zich terdege realiseren dat de technische kant leuk is, maar goed beheer begint voordat de omgeving/upgrade/aanpassing er staat. Misschien kan je een heldere visie ventieleren in hoe jij verwacht een toekomstige complexe omgeving moet worden opgebouwd en beheerd

Red een boom, eet een bever

Pagina: 1