Toon posts:

Hoe weet ik of een processor wel bij een moederboard past?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus binnenkort naar de HCC dagen, en daar wil ik een OUD moederboard met een oude processor aanschaffen (2e hands dus) Ik wil namenlijk een oude pc in mekaar knutselen en dit leek me een leuke gelegenheid.
Nu heb ik alleen geen idee hoe ik erachter kom of een processor nu eigenlijk wel op een moederboard kan, want straks geef ik me geld er aan uit en kom ik er thuis achter dat het helemaal niet samen wil werken, heeft iemand een tutorial of zouden ze het hier simpel uit kunnen leggen hoe ik herken of een processor wel of niet bij een moederboord ben, ik weet dat het een erg stomme newbie vraag is (zie sig en ondertitel :9).

Ik heb geprobeerd met google te zoeken maar dan kom ik op allemaal hele specifieke problemen uit, bijvoorbeeld mijn AMD nogwat processor wil niet met mijn *vul hier wat leuks in* moederboord, ik heb ook de GoT search gebruikt maar hierbij krijg ik hetzelfde probleem, mischien omdat ik niet zo goed kan zoeken ermee? Ik hoop dat iemand me kan helpen of doorverwijzen.

(En mocht dit een hele stomme vraag zijn of eentje die tegen de regels is doe hem dan maar weer op slot :) )

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 22:06
Moet je zoeken naar info over het mobo natuurlijk. Ff op google ofzo. Tenminste zo doe ik het :).

tvw

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ligt vooral aan het aantal pinnetjes
Misschien heb je hier wat aan?
edit: [...]
dit was mijn google search-query:
http://www.google.com/sea...q=differences+sockets+cpu

Ik vind dat je na 300+ posts niet echt newbie meer bent

[ Voor 0% gewijzigd door dawuss op 22-10-2002 21:23 . Reden: toevoeging ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
ShotGun schreef op 22 oktober 2002 @ 21:19:
Moet je zoeken naar info over het mobo natuurlijk. Ff op google ofzo. Tenminste zo doe ik het :).
Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar het probleem is, ik weet nog helemaal niet wat ik precies wil kopen, daarom moet ik een beetje in algemene richtlijnen weten hoe ik erachter kan komen of het kan of niet, toch bedankt voor je reactie ;)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Is sterk afhankelijk van de SOCKET die het mobo/cpu is, het aantal wat achter de naam SOCKET staat moet natuurlijk gelijk zijn :)
Ook moet je even kijken op welke FSB de cpu's draaien en of het bordje ook idd compatible is met die snelheid is dat zo, dan is het vaak z\o dat het meestal wel werkt
let op NIET altijd, weet je het niet zeker zul je meer info over het des betreffende moederbord meoten opzoeken op internet en die heb je op de HCC wel denk ik zo :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Dart schreef op 22 oktober 2002 @ 21:23:

Ook moet je even kijken op welke FSB de cpu's draaien en of het bordje ook idd compatible is met die snelheid is dat zo, dan is het vaak z\o dat het meestal wel werkt
Sorry dat ik dit niet weet maar wat is FSB :)

Verwijderd

kijk eens in de handleiding van je moederbord of ga naar de website van de fabrikant van de moederbord daar staat vaak ook de handleiding( om te downloaden mocht je de handleiding kwijt zijn ) en informatie over welke proc`s er op passen

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 21:32:
[...]

FSB staat voor Front Side Bus, als ik me niet vergis en nou niet allemaal verbeteren :P de interne snelheid van cpu ?
bij de nieuwe athlons is dit 133intern en komt naar buiten als 266mhz.
Oude procs hebben vaak 100 of zelfs nog lager, ik weet niet hoe oud je het wilt zoeken?
de Multiplier dat is eht getal waarmee de FSB vermenigvuldigd word om het aantal mhz te berekenen.
Zo heb ik een AMD XP2200+ die draait op 13,5x133 maakt 1,8ghz :)

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 10:24
FSB staat voor front side bus en het is de snelheid waarop de cpu "praat" met het geheugen

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 21:32:
[...]

Front Side Bus, kijk eens in de FAQ voor alle termen, leer je zelfs als 300+ post newbie veel van! * sdomburg gebruikt 'm ook vaak :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je moet inderdaad keuzes gaan maken.

8086
286
386
486
intel pentium ( I, II)
AMD K6/2

dan moet je opzoeken welke socket zo'n CPU gebruikt, en per CPU op welke FSB snelheid deze draait, en welke multiplier deze gebruikt. Dan moet je kijken welk moederbord deze eigenschappen ook allemaal heeft. Een koeler is ook altijd handig, en draaien maar.
bij de nieuwe athlons is dit 133intern en komt naar buiten als 266mhz.
dat is bij DDR, maar aangezien het hier over een oude cpu gaat is dat voor jou niet aan de orde.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 22 oktober 2002 @ 21:39:
[...]

Front Side Bus, kijk eens in de FAQ voor alle termen, leer je zelfs als 300+ post newbie veel van! * sdomburg gebruikt 'm ook vaak :)
Die 300 posts+ is allemaal spielerij eh :D, maarja ik geef het trots toe dat ik een newbie ben ^_^

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie de Search en de FAQ's.. Mocht je er nog niet uitkomen, dan is www.beginnersweb.nl een uitstekend alternatief dat ook nog geheel conform je ondertitel is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.