[RH8] Linux stopt met booten na install

Pagina: 1
Acties:

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
Mijn systeem stopt met opstarten bij de eerste boot na het installeren. Ik zet de pc aan, kies voor RedHat8 in GRUB, wacht even en bij Configuring kernel parameters, stopt alles. Geen schijfactiviteit, helemaal niks. Ik kan wel het hele scherm voltypen, dus een freeze is het volgens mij niet... Heeft iemand een idee wat er fout gaat? De enige (niet standaard) kernel-append is hdd=ide-scsi vanwege mn brander, maar deze append wordt door de setup zelf aangemaakt. Zie specs voor meer details

Partitionering:
hda1 -> vfat (Win98se)
hda2 <hda5 hda6 hda7 hda8>
hda5 -> vfat (Win2k pro)
hda6 -> vfat (files)
hda7 -> ext3 (linux native, mountpoint /)
hda8 -> swap (linux swap)

GRUB op MBR, met Win2k bootmanager erachter.

BTW: ik heb RH8 ook op mn andere pc draaien, met dezelfde partitionering. en daar draait t feilloos :?

BTW2: heeft iemand een idee hoe ik de (Bluecurve) Gnome2.0 van RH8 eruit kan laten zien als de 'oude' Gnome (dus a la Ximian), zonder Ximian te hoeven downloaden?
* Whieee heeft telefoonlijn, en die is niet zo blij met 200MB downloads :(

Launching containers into space

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Heb je al geprobeerd om CTRL-C in te tikken? Dat werkt wel eens bij progs die tijdens het opstarten blijven hangen (NTPdate bijvoorbeeld). Ook kun je proberen om eens in een ander runlevel te starten (op de Grub bootregel Linux 1 intikken voor runlevel 1). Als dat niet werkt kun je ook eens booten met de opdracht Linux init=/bin/bash. Dat zorgt ervoor dat je gedumpt wordt in een root-console. Op die manier kun je ven in de logs kijken of daar iets staat.

Over dat theme van je: Je kunt natuurlijk altijd een ander theme kiezen. Op die manier lijkt je desktop weer een beetje op hoe het was. Om het echt goed te krijgen zul je de icoontjes van je oude gnome moeten downloaden erover zetten.
Misschien biedt metatheme een oplossing voor je.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
hij doet het nu (vraag me niet waarom) WEL!!! Maar ik kan nu geen mp3s afspelen met xmms (het wordt vreemder en vreemder). Mn geluid werkt, want ik kan CDs en systeemgeluiden afspelen, maar geen mp3s van mn docs-partitie (vfat) Ik denk dat het aan het mounten ligt, maar ik weet ff niet wat er niet klopt...

/etc/fstab:

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda8 swap swap defaults 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0
0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0
0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0
/dev/hda6 /mnt/files vfat auto,user 0 0

het gaat dus om /dev/hda6 op /mnt/files

wat klopt er niet?

Verwijderd

Whieee schreef op 22 oktober 2002 @ 22:45:
hij doet het nu (vraag me niet waarom) WEL!!! Maar ik kan nu geen mp3s afspelen met xmms (het wordt vreemder en vreemder). Mn geluid werkt, want ik kan CDs en systeemgeluiden afspelen, maar geen mp3s van mn docs-partitie (vfat) Ik denk dat het aan het mounten ligt, maar ik weet ff niet wat er niet klopt...

/etc/fstab:

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda8 swap swap defaults 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0
0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0
0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0
/dev/hda6 /mnt/files vfat auto,user 0 0

het gaat dus om /dev/hda6 op /mnt/files

wat klopt er niet?
In Redhat 8.0 kun je standaard geen mp3's meer afspelen., i.v.m. toekomstige copyright rechten voor mp3 enz. Je zult dit dus apart moeten compilen.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
idd, heb dat al ontdekt... lekker ff mpg123 van mn suse 7.1 distro erop gezet, en nu werkt t prima :) Weet iemand btw waar (en of) ik ergens een mp3 codec voor in XMMS kan downen?