Raid 1 vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025
Hallo,

FOUT IN TITEL IK HEB RAID 0

Ik heb twee 30 Gb maxtors op een msi k7t Raid mobo aangesloten. Ingedeeld als raid 0 (striping). Als ik het goed begrepen heb houdt striping in dat alle data opgedeeld wordt en verdeeld over twee hd.

Dus als we een bestandje hebben, nemen we even als voorbeeld het woord "kaaskoekje", dan word dat verdeeld over twee harde schijven.

HD1: K-A-K-E-J
HD2: A-S-O-K-E

Dat is in windows, met ondersteuning voor raid en een geinstalleerde raid controller.

Maar hoe gaat dat dan in dos?

Ik had laatst namelijk mijn hardware en security hives in puin liggen en die moesten via dos vervangen. Ik heb mijn pc dus gestart naar dos met een oude win98 diskette zonder raid ondersteuning. Vervolgens files van de ene map naar de andere map gekopieerd. Het werkte ook nog.

Maar nu de vraag, want volgens mijn benadering moet het dus eigenlijk niet kunnen, want nu zou K-A-K-E-J wel verplaatst zijn maar de rest van het bestand niet.

Hoe werkt dit nou precies ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

Nee RAID1 is mirroring en geen striping.. Oftewel:

HD1: K-A-A-S-K-O-E-K-J-E
HD2: K-A-A-S-K-O-E-K-J-E

;-)

Verwijderd

raid 0 is stripping

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025
okay had foutje gemaakt, verhaal geld dus nog, heb nu wel goed staan.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Interstice schreef op 22 oktober 2002 @ 18:38:
Dat is in windows, met ondersteuning voor raid en een geinstalleerde raid controller.
De RAID configuratie wordt geregeld door de RAID Bios van de controller. Deze zorgt ervoor dat alle data terechtkomt waar het moet, en ook dat je de schijven onder DOS ziet. Dus niet Windows of de Windows driver e.d. Deze zijn alleen nodig om de controller goed te laten functioneren onder Windows.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 19:53:
[...]

De RAID configuratie wordt geregeld door de RAID Bios van de controller. Deze zorgt ervoor dat alle data terechtkomt waar het moet, en ook dat je de schijven onder DOS ziet. Dus niet Windows of de Windows driver e.d. Deze zijn alleen nodig om de controller goed te laten functioneren onder Windows.
Dat klopt helemaal. Onder W95/98/WinME werkt een raid controller zonder enige vorm van driver in "dos compatibility mode" omdat een raid controller eeneigen BIOS heeft. Onder W2K/XP gaat dit niet (maar heb je ook geen DOS prompt meer, duuuh ;) )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, duidelijk.. De BIOS regelt het allemaal. Precies op die manier zoals je een doodgewone non-RAID schijf kan benaderen. Alleen verdeelt de speciale RAID BIOS het over meerdere schijven :)

Maar dat is wel min of meer met de search/google/logica uit te zoeken, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.