[scsi] snel systeem voor een programmeur

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik begin me steeds meer te ergeren aan de tijd dat ik erover doe om te compileren en dit komt een groot deel door mijn ide configuratie. Ik heb een IBM 60xgp en die is snel voor een ide schijf, maar als ik die scsi schijven zo bekijk dan kan het echt stukken sneller (voor mij is voor de access tijd enorm belangrijk omdat een enorme lading kleine bestanden wordt gelezen en gecreeerd). Ik wil dus beginnen met geld apart te zetten voor een nieuw systeem, maar ik heb wat vragen over het scsi gedeelte.

Zijn scsi controllers geintegreerd op het moederbord een beetje goed (zit ook te denken aan een dual cpu config) en daar zijn soms ook scsi controllers op geintegreerd. En als ik een losse scsi controller ga kopen, welke raden jullie mij aan? Ik zit verder te denken aan een 15.000 rpm cheetah X15 schijf. En is verder een raid configuratie ook interessant? Ik heb begrepen dat je access tijd daardoor nogal afneemt.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 09:50
scsi op mobo is veelala een adaptec, wel goed dus (hoewel ik adaptec niet prefereer)....

die X15 is een perfecte keus.

if broken it is, fix it you should

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Bij adaptec betaal je ook voor de naam. Ik zou een losse controller kopen met een LSI logic chip, die is breed ondersteund en erg goed. Zelf heb ik een tekram kaart met LSI logic chip. Als je een dual mobo neemt kun je ook voor een 64 bit kaart gaan, dan kun je later wat makkelijker upgraden.

Door raid neemt je acces tijd NIET af, alleen je doorvoer neemt toe. En scsi raid is in verhouding met IDE raid erg veel $$$. Je kunt beter een u160 kaart kopen, met 1 of 2 15.000 schijven, dus geen raid.

(Een systeem tipje; Een AMD 760MPX moederbord, met een losse scsi controller en een 15k schijf. Dan moet er natuurlijk ook wel registred DDR bij en 2 procs en coolers.)

specs

Verwijderd

Neem er meteen twee en plaats ze in raid-1. Lezen gaat sneller (belangrijk bij compilen) en je weet zeker dat je oh zo belangrijke data veilig staat.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 10:23
ik zou voor dat geld een paar GB ram kopen, is de eerste keer misschien wel wat langzamer, maar vervolgens gaat alles vanuit RAM, wat bloedje snel is natuurlijk :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Wirf schreef op 22 oktober 2002 @ 18:40:
ik zou voor dat geld een paar GB ram kopen, is de eerste keer misschien wel wat langzamer, maar vervolgens gaat alles vanuit RAM, wat bloedje snel is natuurlijk :)
Ik heb meer dan genoeg aan 1 gb geheugen. Ik heb nu 1.5 gb maar nog nooit helemaal vol gehad.

Verwijderd

ik weet niet wat je compileert (qua grootte bv) maar een Ramdisk zou kunnen helpen.
of een Solid State Disk met kosten tot 2100 euro
http://www.cenatek.com/product_rocketdriveDL.cfm

een Ramdisk is een stuk geheugen dat zich voordoet als schijf, met als voordeel de veel lagere toegangstijden, en hogere snelheden.
Nadelen uiteraard zijn de vluchtigheid (crash -> reboot -> alles pleite) en de beperktheid van de grootte (4GB maximum want meer past er niet op een normaal moederbord).

deze ramdrive maak je met behulp van een Ramdisk programma.
In het verleden zijn er veel programma's geweest die dit kunnen:
DOS:
ramdrive.sys (MS)
xmsdsk.exe
turbodsk / tdsk (open source)

WINDOWS:
Microsoft ramdisk DDK driver
ARsoft ramdisk driver (freeware)
Cenatek RamdiskNT (spoedig XP release)
en nog eentje van SuperSpeed.

Linux etc mag je zelf uitzoeken.
Pagina: 1