• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Hoe ontstaan ze en hoe ontwikkel je ze?
Een vraag die me al een paar dagen door m'n hoofd spookt. Ikzelf denk dat je eens in aanraking komt met een onderwerp, en iemand die er vol enthousiasme en kennis over spreekt. Dat prikkelt je, en nadat je je er een beetje in verdiept raak je ook addicted.
Maar wanneer vind je het 'niks' en wanneer is het 'super'? En hoe komt het dat sommige intresses meer op het niveau zijn van up-to-date blijven, en andere veranderen in complete obsessies?

Wat denken jullie?

Spolap: Interactive webcomic

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik denk dat je je snel in iets intereseert als je ergens goed in bent, oftewel het gaat je makkelijk af. Meestal is dat dan ook een talent dat je ergens voor hebt. Als iets moeilijk is dan intereseert het je (vaak) ook niet zo. Of idd, je hebt al eens over iets gehoord, het klonk interesant en je wil er iets meer over weten. Meestal is het dan wel snel raak.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Talent geld wel voor oa tekenen oid, maar hoe zit dat dan met je favoriete voetbalclub, waar je alles van wilt weten? Of intresse in treintjes? (zo'n cliché! :9)
Maar goed, met sporten idd lijkt het me heel erg motiverend als je er goed in bent.

• the_Omniscient
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Tja, interesses. Interessant wel ;) .

Een interesse hoeft natuurlijk niet per se iets te zijn waar je goed in bent; het kan iets zijn dat je van een ander hebt gezien, en dan je ook wenst te kunnen/hebben. Je kunt afschuwelijk slechts in iets zijn :r waar toch je interesses liggen, dit opent weer nieuwe perspectieven voor anderen die het nog nooit van jouw kant hadden bezien. Ik weet zeker dat er mensen zijn die meer aanleg hebben om te DJ'en dan naastgetekende, maar omdat de muziek mijn interesse meer en meer wist te vangen, heb ik besloten om me meer "in de kern" van die interesse te gaan verdiepen. En nu red ik me heel aardig achter de draaitafeltjes; de liefde voor iets helpt je beter te worden of in ieder geval de liefde niet te laten verslappen :O .

Aan de andere kant zijn er misschien interesses waar je helemaal niet zoveel mee doet (zijn het dan nog wel interesses?), omdat je voelt dat de buitenwereld hier vreemd tegenop kijkt (in een badjas om 3 uur 's avonds gaan zitten Ministecken teneinde je zicht op de wereld te verbeteren ofzo) of omdat je jezelf er niet echt goed bij voelt (vanwege je eigen normen en waarden) :X . Deze vorm van interesse kan leiden tot frustratie en een gevoel van onbegrip, met als gevolg de geestelijke devaluatie van jezelf. Mag je geïnteresseerd zijn in iets dat sociaal niet geaccepteerd wordt? Is die sociale non-acceptatie terecht?

Dan zijn er ook nog de interesses die nog ontluikt moeten worden door één of andere externe oorzaak (je hoort een riedeltje op de radio, raakt geïnteresseerd en denkt "dat kan ik ook wel" en plop: je staat in een boyband voor 15000 hysterische tienermeisjes je keeltje te schrapen 8) ... of het blijft bij een piepende stem en een stoffig leeg zaaltje }:O ). Verborgen interesses kunnen hele hordes mensen verbazen, inclusief jezelf, ongeacht de aanwezigheid van talent.

Is een mens zonder interesses eigenlijk wel levensvatbaar? En in hoeverre staan talent en interesse met elkaar in verband?

En is dát dan ook interessant?

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
the_Omniscient schreef op 22 oktober 2002 @ 21:07:
En is dát dan ook interessant?
zeker wel :)
* wacco is denkwerk aan het verrichten, want dit is reteinteressant :9

Verwijderd

De meeste guys zijn toch wel geinteresseerd in de vrouwen, wil niet zeggen dat ze goed zijn (in o.a. het versieren)

Interesses zijn naar mijn mening uitingen van een basis principe.
Het principe waar ik op doel heeft te maken met aantrekking en afstoting.
Om het heel basic te houden: Angst en Liefde.

Angst is alles wat afstoot
Liefde is alles wat aantrekt

Angst is alles wat je niet bent
Liefde is alles wat je wel bent

Angst heb je voor personen die zich waardeloos gedragen, je waarde ontnemen, of je waardeloos doen voelen. Als ze een bepaald gedrag hebben die jij niet goedkeurd. Niet van een ander, maar zeker niet van jezelf. Absoluut geen herkenning.
Angst heb je voor dingen die anders zijn. Angst voor beesten met meer dan 4 ledematen. Angst voor diepte; omdat je dan dood kunt gaan terwijl je leeft. Angst voor kleine ruimten; omdat het beklemmend is, terwijl je vrij bent. etc...

Liefde is voor personen die je waarde geven en je waardevol doen voelen. Als ze bepaald gedrag hebben die je goedkeurd. Misschien wel gedrag die je zelf niet volledig onder de knie hebt, maar waar je wel de ruimte voor hebt om het meer te ontwikkelen. Het is een stukje herkenning van jezelf in een ander.
Liefde heb je voor dingen die gelijk aan je zijn. Liefde voor muziek; omdat het je vrolijkheid of juist je treurigheid weergeeft. Liefde voor sport; omdat je kunt voelen hoe je lichaam werkt, omdat het je lichaam revitaliseerd.

Het leven zit echter iets gecompliceerder in elkaar dan pure Angst en Liefde.
Disclaimer: De volgende stellingen blijven echter nogsteeds een behoorlijke zwart/wit weergave, maar ik laat alleen maar hypothetisch zien hoe raar bepaalde interesses ge-uit kunnen worden...

1. Stel: Iemand doet aan een bepaalde sport, het is zijn talent en is er goed in.
Deze doet aan sport wegens zijn (voor-)'liefde' om te winnen; is er immer goed in. Waardering alom. Alleen de angst om te falen is aanwezig. Angst om niet gewaardeerd te worden is ook aanwezig. Angst uit onzekerheid dat het talent verdwijnt. Dit hoeft absoluut niet dominerend te zijn, en is allicht in desnoods kleine mate aanwezig, maar aanwezig is het.

2:Liefde voor sport (toeschouwers versie):
Bijvoorbeeld voetbal. Gezelligheid met vrienden, ok. Vermaak, ok. Leedvermaak: angst dat het jezelf overkomt. Proberen te lijken op een speler; dat is angst voor het eigen falen, omdat jij eigenlijk daar had willen staan, of waardering en aandacht nodig hebt van anderen. Proberen te identificeren met de club; dat is angst om buitengesloten te worden... "En owee als een andere club net zo goed probeerd te zijn als het 'onze'... Dat gaan we niet botvieren op de spelers, maar natuurlijk(?) op de andere supporters.. zij hebben immers een 'verkeerde keuze' gemaakt"; dat is angst dat jezelf de verkeerde keuzes maakt.. Het behoren bij zo'n groep zorgt al dat je niet meer hoeft te denken, dat is eng.
BTW: Persoonlijk vind ik het helemaal niks dat ge-ren achter zo'n bal, maar ik kan mooie doelpunten soms wel waarderen bij grote competities...(naar welk land moet de cup eigenlijk heen, als nederland gewonnen heeft?)

3. Liefde voor muziek:
Bijvoorbeeld B.Spears. Eigenlijk vind je de muziek knudde maar je zou willen dat je zo'n vriendin had (angst voor eigen uitstraling). Ze kan misschien beter zingen dan je zelf ooit zou kunnen (angst voor eigen stem). Proven succes: bijna elke jongen vind haar mooi, dus moet je er zelf ook op lijken (angst voor eigen schoonheid). Het ergste excuus van allen: de rest vind die muziek ook leuk (angst voor eigen mening en eigen persoonlijkheid).

Ik heb het dus over hoe je werkelijk bent, en niet hoe jou projectie moet worden gezien door anderen.

Uiteindelijk gaat het om de intentie waarmee iets gedaan wordt.

Dit verklaard ampersant ook wat discriminatie is... het maken van onderscheid. Wat een boer niet (her-)kend, dat vreet hij niet...en zal hem niet of nauwelijk interesseren.
Tenzij het on-(her-)kenbare van zijn bord gaat eten, dan wordt het persoonlijk omdat het dan gaat lijken op de boer zelf... dat is scary, "blijf van mijn bord af".

P.S. ben zelf ook niet vrij van angsten... ben nogsteeds menselijk

---
even samenvattend (werd per ongeluk een erg lange tekst, sorry)

Interesses zijn iets wat je belangstelling wekt.
Het ontwaakt een deel in jezelf die je meer wilt ontplooien.
Het belang is voor jezelf, het middel is via het lijdend voorwerp. (..door middel van...)

Iets wat je absoluut niet interesseerd, wekt ook geen belang en wordt genegeerd.
Het ontwaakt helemaal niets, zelfs geen aversie.
Je hebt er geen belang bij, en is en zal geen onderdeel van jezelf zijn en worden.

Verwijderd

Je hoefd er niet goed in te zijn als je iets leuk vind wordt het ook interesant, ik vind een hoop leuk waar ik niet goed in ben, en daardoor is het weer wel interesant om te doen, en heb ik dus intresses

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Typo uit titel verwijderd. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1