Toon posts:

Hoe DynDNS adres doorschakelen naar lokale apache server?

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, eerst en vooral ik weet niet of deze topic hier op zijn plaats is, maar dit leek me in ieder geval de beste plaats. Indien niet laat het maar weten dan.

Ik heb dus al een tijdje een lokale apache server draaien met php en mysql voor test doeleinden. Nu heb ik zopas een dyndns adres geregistreerd en zou ik graag via dit adres de website op mijn lokale webserver voor de buitenwereld toegankelijk maken.

Ik ga proberen mijn situatie zo gedetailleerd mogelijk uit te leggen. Indien je nog verdere informatie nodig hebt om mij verder te helpen dan geef je maar een seintje.

1) Ik heb hier thuis een ADSL modem/router (Eicon 2430 Internet Gateway) staan. Hieraan hangen 2 pc's (eentje via USB en de andere via Ethernet).

2) De pc waar apache op staat is via ethernet aangesloten en heeft altijd als IP adres 192.168.1.4, de router is op deze pc ingesteld als gateway en heeft als IP adres 192.168.1.1.

3) Mijn router kan ik configureren via mijn browser. Ik zo'n programmaatje gedownload die telkens mijn IP update (dit verandert elke 36u). Wanneer ik dan van buitenaf mijn dyndns adres intyp krijg ik de config pagina van mijn router. :?

4) Mijn website is op mijn lokale pc gewoon te bereiken door localhost in te tikken in mijn browser, moest dit van enig belang zijn.

Welk ip update programmaatje gebruiken jullie?

Nu zou ik dus moeten weten, wat ik juist moet aanpassen in de config van mijn apache om via mijn dyndns adres mijn lokale website te kunnen bereiken.

Ik zal waarschijnlijk ook iets van poorten moeten mappen. Maar ik heb daar natuurlijk geen jota verstand van. Kan iemand mij uitleggen wat ik in mijn router juist moet aanpassen.
screenshot van de router config pagina

Zo alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Je moet in ieder geval ervoor zorgen dat poort 80 gemapped wordt, hier gaat het http-protocol over, en deze is TCP.
Dus protocol TCP, port 80 en ip 192.168.0.4 (denk ik)

Ik heb dat router proggie verder nog nooit gezien dus ik kan me vergissen :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Het Grote Poortmappingsverhaal
In dit topic staan al je antwoorden. :)

Hoe je de poorten daadwerkelijk moet forwarden, staat denk ik wel in de manual van de modem (of op de website van de fabrikant)

Btw: Het is best erg dat je config pagina van buitenaf te bereiken is, dus ik zou ook even kijken hoe je dat kan voorkomen. Anders zou iemand zo van buitaf de configuratie van je router kunnen aanpassen.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Het programmaatje om je ip-adres te updaten werkt blijkbaar goed, en je appache-server ook. Het probleem zit hem bij de router. Normaal gezien zou je de config-pagina van je router niet mogen kunnen bereiken vanaf de WAN-zijde. (internet dus)

De mogelijkheid om je router via http te configureren uitschakelen, zou al een oplossing zijn. Maar dat wil je waarschijnlijk niet. Aangezien ik je router niet heb (ken), kan ik je niet verder helpen....

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 22 oktober 2002 @ 17:49:
Btw: Het is best erg dat je config pagina van buitenaf te bereiken is, dus ik zou ook even kijken hoe je dat kan voorkomen. Anders zou iemand zo van buitaf de configuratie van je router kunnen aanpassen.
Hmm ik bedenk nu net iets... als poort 80 gemapped wordt dan is de router config page niet meer te bereiken... die kan dan misschien beter op een andere poort gezet worden.

Verwijderd

Topicstarter
En wat moet ik juist aan mijn apache config veranderen. Moet ik in één van de volgende stukjes iets veranderen:

code:
1
2
3
4
5
6
# Listen: Allows you to bind Apache to specific IP addresses and/or
# ports, in addition to the default. See also the <VirtualHost>
# directive.
#
#Listen 3000
#Listen 12.34.56.78:80

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# ServerName allows you to set a host name which is sent back to clients for
# your server if it's different than the one the program would get (i.e., use
# "www" instead of the host's real name).
#
# Note: You cannot just invent host names and hope they work. The name you 
# define here must be a valid DNS name for your host. If you don't understand
# this, ask your network administrator.
# If your host doesn't have a registered DNS name, enter its IP address here.
# You will have to access it by its address (e.g., http://123.45.67.89/)
# anyway, and this will make redirections work in a sensible way.
#
# 127.0.0.1 is the TCP/IP local loop-back address, often named localhost. Your 
# machine always knows itself by this address. If you use Apache strictly for 
# local testing and development, you may use 127.0.0.1 as the server name.
#
ServerName localhost

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
G3cko, de uitleg staat bovenaan wat je moet doen. :/
Misschien is het handig om zelf ook even te lezen voordat je wat post.

En als je poort 80 forard naar de apache server dan zou hij moeten werken en daarbij ook gelijk de router niet meer van buitenaf bereikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 17:52:
[...]
Hmm ik bedenk nu net iets... als poort 80 gemapped wordt dan is de router config page niet meer te bereiken... die kan dan misschien beter op een andere poort gezet worden.
Hmm, ik weet niet veel van al die poorten enzo. Maar ik meen mij te herinneren dat die config pagina van de router inderdaad standaard op die poort draait.

Ik meen mij ook iets te herinneren dat mijn provider (Skynet ADSL belgië) die poort 80 blokkeert of zo (of was dit nu mijn vorige provider Telenet).

Stel nu dat ik die server via een andere poort toegankelijk wil maken, wat moet ik dan juist wijzigen?

• Xandrios
  • Laatst online: 10-08 22:52
Dat je je config pagina ziet: Dat is normaal.

Als jij namelijk een request doet op je DynDns adres, wordt je geforward naar je eigen IP. En laat dat nou net het IP van de router zijn... :P
Als je van buiten je netwerk het probeerd gaat het wel goed. Het gaat overigens ook goed, als je een Proxy server gebruikt.(Aangezien de request dan van buiten je eigen netwerk komt).

Verder is het een kwestie van portmappen. Als jij poort 80 goed naar 192.168.1.4 naat forwarden, moet het werken.
Zie hiervoor: Het Grote Poortmappingsverhaal :)

Succes !
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.