Toon posts:

Linux server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende idee, nu hoop ik alleen dat jullie me kunnen helpen of dit werkelijk uitvoerbaar is:

- Ik heb nu een pc, Win XP Pro
- Ik heb oude pc (AMD Duron 700) die moet als server gaan werken, heb echter alleen mamaplank, processor, geheugen, voeding, videokaart en harde schijf, geen monitor toetsenbord of muis.

- Die server moet als webserver gaan dienen.

Nou de vraag, kan ik bijv. Linux installeren door de HD in mijn huidige pc te proppen en dan te installeren en hierna in de server te plaatsen?
Hoe los je het op van aanmelden via het netwerk, of gaat dan automatisch. (Ik ben een Linux-n00b)
En hoe het beste alles aan te sluiten? (Volgens mij, internet op server, pc dan weer op server....)

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 19:52
|:(

Verwijderd

Topicstarter
Lezen kleine jongen :P

Die heb ik dus allemaal wel, geen monitor/toetsenbord/muis :P De rest wel.....

• SyphOn
Linux schrijft toch de kernel op basis van de hardware? Ik denk niet dat het gaat lukken.

Heb het zelf ook wel eens op school geprobeerd: Thuis linux op hd installeren en dan op school er in doen maar dan krijg je kernel errors.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

waarom niet scherm en muis en toetsenbord van huidige pc halen en zo lang ff op server douwen :?

• SyphOn
eghie schreef op 22 oktober 2002 @ 17:47:
waarom niet scherm en muis en toetsenbord van huidige pc halen en zo lang ff op server douwen :?
Net zo makkelijk ja :D

Trouwens staat dit nie in het verkeerde forum?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan dan idd wel, maar kan hij daarna eeuwig aan blijven staan???? (Ik ben dus nogal een Linux-n00b en dan kan ik niet ondertussen verder kijken op het internet, of weet iemand een duidelijke gebruiksaanwijzing voor een project zoals dit....)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 17:58:
Ja dat kan dan idd wel, maar kan hij daarna eeuwig aan blijven staan???? (Ik ben dus nogal een Linux-n00b en dan kan ik niet ondertussen verder kijken op het internet, of weet iemand een duidelijke gebruiksaanwijzing voor een project zoals dit....)
Linux loopt vrijwel nooit vast net als Windows 2000 met servicepacks enzo ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
Monitor en muis van je huidige PC ff omzetten

Debian net-intsall downloaden (of elke ander distro)
Installeren (zonder X)
TB/Mon er af rukken en gaan maar

vervolgens kan je bij je server via SSH (mits deze is geinstalleerd, maar meeste distro;s doen dat)

Ovrigens kan jou manier ook wel (hd omhangen), dan installeer je hem eerst doed op je eigen PC, vervolgens compile je een nieuwe kernel (zodat ie al je hardware in de andere PC herkent). Standaard de nieuwe kernel laten gebuiken (LILO) en omhangen in je oude bak.

Maar aangezien je pas net met linux begint is dit niet de makkelijkste oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik misschien toch maar voor Windows 2000, want Windows begrijp ik tenminste in ieder geval.....

Verwijderd

Topicstarter
Psychops schreef op 22 oktober 2002 @ 18:04:
Monitor en muis van je huidige PC ff omzetten

Debian net-intsall downloaden (of elke ander distro)
Installeren (zonder X)
TB/Mon er af rukken en gaan maar

vervolgens kan je bij je server via SSH (mits deze is geinstalleerd, maar meeste distro;s doen dat)
Ik heb redhat 7.2

En leg de rest aub eens uit.....

Verwijderd

Zoals al genoemd, installeer je pc met linux als os.
als de installatie afgelopen is (na nog geen uur waarschijnlijk)
kun je je keyboard muis en monitor op je "eigen" pc aansluiten en via ssh de rest installeren op je linux pc.

Je kan verder gewoon je pc laten draaien zonder monitor en keyboard enzo..
Beheer verricht je van je "eigen bak"

Verwijderd

Topicstarter
Klint opzich wel aardig, maar hoe werkt dat SSH dan? Is dat een programma ofzo????

(Windows sucks, hij ziet mijn hd nu ineens aan voor eentje van 2476 GB.... ???!!!:P)

Verwijderd

Topicstarter
En nog iets trouwens, stel ik installeer redhat als server, maar hoe weet mijn Windows bak dan dat hij via server werkt, en hoe gaat de server met mijn Windows-bak communiceren... Doen die twee dat meteen gezellig (Kan me vooral van Windows niet voorstellen) of moet je dan nog van alles installeren/instellen? Want als ik via de server kan internetten is de grootste stap al gezet, hierna komt installatie van Apache etc wel....

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:58

Ronald__

Shit happens

misschien is het wel een idee voor je om eerst een op internet te gaan zoeken wat linux nu precies is en hoe je het installeert en hoe je er vervolgens mee zou kunnen werken. Dat moet al een hoop vragen kunnen beantwoorden.

indien je dat niet wilt, dan zijn de tips die hierboven zijn gegeven duidelijk genoeg om je installatie te kunnen doen.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Volgens mij gaat het wel werken... waarom?

Toevallig had ik een hdd (met Linux) uit mijn P2 bak gehaald en in m'n P4 gezet omdat ik meer diskspace nodig had.
Na het booten zat ik vrolijk in Linux ;)
Werkte dus gewoon... was niet mijn bedoeling, maar waarschijnlijk kijkt ie tijdens het booten wat er in je systeem zit etc. net zoals NT4.

Verwijderd

Dat overzetten werkt wel, althans bij mij. Ik had eerst debian helemaal kaal geinstaleerd op mijn P2 met de drivers die ik nodig had voor mijn P1. Daarna die schijf in mijn p1 geknalt, en het werkte.

Nu wil jij server zonder toetsenbord muis en beeldscherm laten werken, dat kan. Zoals al gezegt is heb je ssh nodig. Dit programa is best wel eenvoudig. Op je linux bak instaleer je ssh ( onder debian tik je apt-get install ssh in). Onder windows moet je het programmatje "putty"downloaden. In putty tik je het aderess van je server in wachtwoorden invoeren en klaar.

Nu zie ik dat je wilt beginnen met linux. Het duurt een paar maanden om de basis onder de knie te krijgen, maar dan heb je ook wat. Geef niet direct op maar zet ff door. Volgende tip: Neem een distributie die lekker kaal is. Bij Mandrake bijvoorbeeld ga je vanzelf alles voorinstaleren, doe dit niet daar heb je wijnig aan. Je kan veel beter een distributie pakken zoals debian pakken en dan helemaal kaal instaleren (heb ik ook gedaan) en dan een goede handlijding lezen. Dan leer je de basis veel beter, het werkt veel sneller, loopt nooit vast, voor een server heb je grafische zooi toch niet nodig, en na een tijdje zie je dat het veel sneller en beter werkt als maar een eind weg klikken zoals in windhoos.

Verwijderd

In de BIOS even uitzetten dat ie een error geeft als geen keyboard zit aangesloten. Filesharing met Windows kan d.m.v samba. SSH is op de meeste distributies standaard aanwezig.

offtopic:
Waarom staat deze draad niet gewoon in NOS ?
Pagina: 1