Toon posts:

XHTML wat is het nou precies,,?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik liep vandaag langs de donner (grote boekenzaak hier in rdam) en zag een boek staan genaamd XHTML, heb het in een opwelling gekocht aangezien ik toch mn studie binnenhad (heeft me wel 177 piek gekost :/),

kan iemand me vertellen wat dit XHTML ongeveer inhoud en in hoeverre het al word ondersteund door browsers/servers ?

Natuurlijk kan ik dat boek door gaan lezen, maar ben ik de komende 4 dagen niet aan toe (tentamens :())

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het is gewoon bijna het zelfde al html
maar met iets meer............

aldus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dit soort vragen beter bij
web programming/scripting vragen
(maar verwacht dan geen normaal antwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 14:23
Kijk ff op www.w3c.org

Dat is ook het clubje dat XML er door heen wil pushen, als vervanging van HTML.

Terwijl XML een grote tering zooi is omdat je door al die functies gewoon het programma niet meer ziet! (als vervanging voor "door de bomen het bos niet meer zien")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrea
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01-2022

Phrea

( . Y . )

Ik vind XML maar vaag hoor... Het is een combo van scripting en opmaak, heb ik begrepen...
* Phrea wil het nog ff niet weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psies, we houden het daarom maar bij
lekker tekenen in photoshop en met
een editortje in elkaar tikken en
een beetje asp erdoorheen en voila...

(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

lol :D je wilt weten wat XML nou is? ehhhhhhhh als je toch dat boek hebt gekocht, kun je het dan niet beter gaan lezen ofzo? :P

Nee maareh wat ik ervan begrepen heb is dat je van een tekst zegt WAT het is, hmm ken je QuarkXpress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 10:27

DeFeCt

je wéét toch

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 16:55 schreef PhoneTechnician het volgende:
...Terwijl XML een grote tering zooi is...[/quote]Volgens mij gaat ome RM-rf of meneer Arien heel boos worden op jou... :P

* DeFeCt again die nog nooit XML heeft aangeraakt

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is eigenlijk de nieuwste schone versie van HTML (laatste versie).

En het is eigenlijk een soort voorbereiding op XSL, de stylesheet die nodig is om xml, zichtbaar te kunnen maken in je browser.

Je moet bv alles tussen "" zetten, en ook moet je alles afsluiten. Maar in principe is het niet veel veranderd, het is gewoon een zuivere vorm van HTML, waar bepaalde regels aan gebonden zijn.

www.xhtml.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sluit me aan bij defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhoneTechnician: Kijk ff op www.w3c.org Dat is ook het clubje dat XML er door heen wil pushen, als vervanging van HTML.

Dat wil het W3C niet, als je daar nou ook nog wat gelezen had, had je dat geweten.

Terwijl XML een grote tering zooi is omdat je door al die functies gewoon het programma niet meer ziet!

Ga nog maar eens wat over XML lezen en kom terug als je het begrijpt of als je vragen hebt. Niet lullen over dingen die je niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phrea: Ik vind XML maar vaag hoor... Het is een combo van scripting en opmaak, heb ik begrepen...

Nee, XML is een opmaaktaal om de structuur van data aan te geven. Voor scripting zijn er de scripting talen naar keuze en opmaak doe je met stylesheets.

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
> Je kan dit soort vragen beter bij
web programming/scripting vragen

zal er aan denkden de volgende keer ;)

> lol je wilt weten wat XML nou is? ehhhhhhhh als je toch dat boek hebt gekocht, kun je het dan niet beter gaan lezen ofzo?

zoals ik al zei, heb er niet echt de tijd voor.. maar ik ben een van die nieuwsgierige types die altijd de laatste blz van een boek gaat lezen voordat ie blz 1 openslaat, dus just wondering ;)

ok maar nu is mijn tweede vraag nog steeds niet beantwoord ;)

Hoeveer word dit ondersteund door browsers/servers etc? Ik bedoel, het heeft geen zin om dit te gaan leren als er geen een browser is die het ondersteund, breng desnoods het boek terug ;)

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom: Nee maareh wat ik ervan begrepen heb is dat je van een tekst zegt WAT het is

Dat is precies het idee. De tags beschrijven de inhoud. Net zoals HTML dat doet, alleen zit er in HTML opmaak die je als je even nadenkt eigenlijk helemaal niet wilt: wat iets is is één ding, hoe het eruit ziet een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt again: Volgens mij gaat ome RM-rf of meneer Arien heel boos worden op jou... :P

Meneer Arien?? Hmmm... :P

Boos? Van slap gelul? Nee. :) Hij gaf alleen zinloos commentaar over iets waar hij duidelijk geen ruk van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had ook zoiets gehoord dat je je eigen tags kon maken ofsow?? of was dat nou weer XML??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivan: Hoeveer word dit ondersteund door browsers/servers etc? Ik bedoel, het heeft geen zin om dit te gaan leren als er geen een browser is die het ondersteund, breng desnoods het boek terug ;)

Servers ondersteunen elk bestandsformaat.

Browsers ondersteunen XHTML ook mits je een paar eenvoudiger regels volgt.

(De verschillen met HTML)

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Volgens mij vergeten jullie allemaal wat de vraag was...XHTML????

PS
Ik las laatst (waar weet ik niet meer)dat standaard XML nog steeds niet van de grond is en dat de meeste ontwikkelaars van XML afstappen...

Persoonlijk vind ik de leerfactor voor XML nog te hoog...

Misschien was die opmerking over de teringzooi van XML niet terecht, Misschien heb ik me erzelf nog niet genoeg in verdiept.

Ik heb die gedachte meer gehaald uit wat er allemaal op tweakers.net stond

http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=13857<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De meeste bestaande XML-standaarden worden door organisaties en e-handelaren op de schroothoop gegooid. De standaarden zouden de communicatie in verticale industrieën overlappen of belemmeren, aldus onderzoekersbureau Gartner Group. Rita Knox, onderzoeksdirecteur van Gartner Group, meldt dat 80 procent van de XML-gebaseerde standaarden voor 2002 worden gebundeld, op de lang baan geschoven of stopgezet. Ze geeft de schuld aan het feit dat standaarden of met elkaar in strijd zijn of niet genoeg afgebakend zijn voor praktisch gebruik:

Een aantal groeperingen werkt momenteel aan het afbakenen van de standaarden of aan de publicatie van aparte XML-specificaties voor b2b-handel (business-to-business). De situatie wordt nog gecompliceerder door het besluit van e-handelaren XML-specificaties in de geplande producten in te bouwen nog voor de uiteindelijke ratificatie plaats vindt. "Fabrikanten zouden met elkaar moeten overleggen om te zien wat er precies aan de hand is. Er is overlap tussen instellingen als banken, verzekeringsmaatschappijen en de gezondheidszorg", zegt Knox. "Organisaties zouden het gebruik van XML style-sheets moeten tegengaan totdat standaarden-groeperingen hun ratificatieproces hebben afgerond." Knox voorspelt dat 80 procent van alle Internet-transacties voor eind dit jaar in XML zullen worden opgemaakt.[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Naja ik heb er weinig kaas van gegeten en heb mij er nog nooit in verdiept, maargoed, XML:

Volgens mij kun je het nog het best vergelijken met QuarkXpress, daar kun je van een tekst aangeven WAT het is (kop, subkop, hoofdtekst enz.), die definities pleur je op één plek neer waar je zegt welk lettertype het is, welke kleur, regelafstand... beetje het idee van stylesheets maar dan gaat het nog een hele stap verder. Je maakt dus je eigen tags en opmaak staat los van data, wat weer handig is voor searchengines zodat die weten wat ze moeten indexeren. Die tags zijn vastgelegt in .... (weet niet hoe het heet), je kunt standaard ....'s gebruiken maar ze ook zelf maken.

<hr>

OK meer weet ik er niet van :P lijkt me een beetje een menneling van templates via PHP (layout/html los van (tekst)output van de PHP), CSS en QuarkXpress tekst-shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhoneTechnician: Volgens mij vergeten jullie allemaal wat de vraag was...XHTML????

Dat kan je lezen als je die links in mij laatste post klikt. Het is een definitie van HTML in XML, dus HTML dat aan de regels van XML voldoet.

Ik las laatst (waar weet ik niet meer)dat standaard XML nog steeds niet van de grond is en dat de meeste ontwikkelaars van XML afstappen...

Is niet waar, voor de verwarring zie verder...

Persoonlijk vind ik de leerfactor voor XML nog te hoog...

De basis van XML is heel erg simpel: je maakt je eigen tags en die moeten goed nesten net zoals in HTML. (Ja, er is meer, maar dit is de basis.)

Misschien was die opmerking over de teringzooi van XML niet terecht... Ik heb die gedachte meer gehaald uit wat er allemaal op tweakers.net stond.

Dit gaat ergens anders om, namelijk het afspreken van standaard tags in een bedrijfstak om eenvoudig B2B zaken te doen mbv XML.

Als ik zeg dat een auto zo in elkaat zit:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR><auto>
  <merk>BMW</merk>
  <kleur>zwart</kleur>
</auto>[/quote]en ze vinden bij BMW dat een auto zo in elkaar zit:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR><auto>
  <marke>BMW</marke>
  <farbe>schwarz</farbe>
</auto>[/quote]dan is het moeilijk automatisch zaken doen omdat je niet weet waar BMW het over heeft.
Het gaat er dus om in een branche afspraken te maken en ik wil best geloven dat dat allemaal erg traag gaat (en hoe groter de branche, hoe trager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, XML heeft totaal niets met lay-out te maken, het is puur data, en wordt door XSL (dit is de stylesheet), zoals ik al eerder zei, zichtbaar gemaakt.

Dan moet je ook weer gaan liggen kloten met tabellen en dat soort shit..., in de xsl, en dan moet je XHTML gebruiken...
Die zuivere vorm van HTML..

hier kun je een voorbeeld zien van .xml:

www.denerdesign.nl/trylogic en dan op het item eb-statement klikken, onder rapportage...

is een test, van hoe het ongeveer werkt.
Je kan het vergelijken met een databeest :)
In die xsl, haal je door een soort includes, de data (xml) tevoorschijn.

beetje duidelijk nu???

dus XHTML, is dus gewoon ZUIVERE html...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dit is de XSL zonder data waar eigenlijk XHTML in staat www.denerdesign.nl/trylogic/verkorteb/Personalia.xsl

check het flash gedeelte maar eens, zo omslachtig is niet nodig, als je gewoon html`t..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom: Je maakt dus je eigen tags en opmaak staat los van data, wat weer handig is voor searchengines zodat die weten wat ze moeten indexeren.

Voor een gedeelte waar, maar het brengt ook weer problemen met zich mee, want...

Die tags zijn vastgelegd in .... (weet niet hoe het heet), je kunt standaard ....'s gebruiken maar ze ook zelf maken.

... er zijn eigenlijk geen standaard tags, je bedenkt alles zelf. Zie mijn voorbeeld dat je misschien aan spreekt. :P

Lijkt me een beetje een mengeling van templates via PHP (layout/html los van (tekst)output van de PHP), CSS en QuarkXpress tekst-shit.

Hmmm... kopieer dit in een bestandje als foo.xml en open met IE 5 (misschien dat 4 dit ook kan): <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR><?xml version="1.0" standalone="yes"?>
<auto>
  <merk>BMW</merk>
  <kleur>zwart</kleur>
</auto>[/quote]Je ziet nu de structuur van de XML (dit is het standaard stylesheet voor XML in IE). Voeg nou na de eerste regel dit toe:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR><?xml-stylesheet href="bar.css" type="text/css"?>[/quote] en slaat het bestand op, kopieer daarna het onderstaande en zet het in bar.css:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>auto {
  background: white;
  color: black;
  margin: 1em;
}

merk {
  font: bold 1.5em verdana, arial, helvetica, sans-serif;
  display: block;
  color: red;
}

kleur {
  font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
  display: block;
}[/quote]En reload. Dan krijgt het model ineens rode vette letters die 1,5 keer zo groot zijn en de kleur is in zwart.

Zo werkt het dus: XML geeft data aan, CSS (of XSL doet de opmaak). En dat is dus alles behalve moeilijk.

edit:
Fixed typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dener: XML is puur data, en wordt door XSL (dit is de stylesheet), zoals ik al eerder zei, zichtbaar gemaakt.

Je kunt ook CSS als stylesheets gebruiken, en stylesheets maken niet zichtbaar maar geven stijl aan.

In die xsl, haal je door een soort includes, de data (xml) tevoorschijn.

Nee, met XSL maak je de data op.

dus XHTML, is dus gewoon ZUIVERE html...

Nee, HTML is geen XHTML en andersom. Zie mijn post eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Ok...Arie,

Het is inderdaad makkelijker dan ik dacht...
Maar eigenlijk doe ik hetzelfde met CSS in HTML...alleen zijn dan de tags vast gelegd...

Maar zoals ik zie maakt het structueel programmeren wel makkelijker omdat je dezelfde opmaak aan je data fields kan geven.

Door het stukje van Arie is mij heel wat meer duidelijk geworden over XML.

Maar een nadeel is, is dat er niet echt een standaard code is, zodat het moeilijker wordt om te leren van bestaande websites die in XML staat geschreven.
Althans, dat doe ik dus bij HTML ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 01:40
Het is Arien ;)

Maar best geinig eigenlijk, dit XML. Is makkelijk werken in pure editors zoals Notepad lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 04:25
maakt xml dan ook het gebruik van sql enz.. overbodig?

of moet je er toch weer een database aan hangen..

enne ondersteunen alle nieuwe(ie 5.5 ns 4.76 ) xml?

lijkt me toch wel gaaf.. en wanneer komt deze standaard dan eigenlijk echt op de markt(om het zo maar ff te zegge)

* The System system- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-the system-: maakt xml dan ook het gebruik van sql enz.. overbodig?

Nee, het geeft structuur van data aan. Je zou dus een database gebasseerd op XML kunnen maken, maar je zult toch iets nodig hebben om je data up te daten, toe te voegen, te verwijderen, te lezen, etc.

enne ondersteunen alle nieuwe(ie 5.5 ns 4.76 ) xml?

Nee, Mozilla/NS 6 en IE 5 ondersteunen XML, maar er zijn meer standaarden dan XML alleen (XLink, XSL(T), DOM, XML Schema, etc) die bij elkaar horen en die je kunt gebruiken om meer met XML te doen. Ondersteuning van veel van die standaarden is nog ver te zoeken...

lijkt me toch wel gaaf.. en wanneer komt deze standaard dan eigenlijk echt op de markt(om het zo maar ff te zegge)

De XML standaard is uit februari 1998... Andere standaarden zijn net uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 31 oktober 2000 04:53 schreef Arien het volgende:
Ondersteuning van veel van die standaarden is nog ver te zoeken...[/quote]Na deze (duidelijk) uitleg is het dus beter nog even te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom: Na deze (duidelijk) uitleg is het dus beter nog even te wachten?

Voor de client kant is het beter om te wachten. Op de server kan je doen wat je wilt omdat je alles onder controle hebt (en er voor Perl, PHP, Python, etc modules zijn voor het werken met XML en het genereren van HTML vanuit XML).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou het wel op html zonder X! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik hou het erop dat je geen topics van ruim 1 jaar oud omhoog moet schoppen :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.