Toon posts:

Tip voor mensen met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stuur je pomp aan met een relais!
Zo kun je hem nooit vergeten aan te zetten.

Hier een korte uitleg:

Haal gewoon bij de elektronicaboer een standaard relais met 12 V (DC) stuurspanning en 230 V (AC) of meer Volt doorlaatspanning (meestal 250 V (AC)).

Sluit de 12 Volt van je voeding aan op het stuurdeel van de relais (deel met de grote spoel). + en - maakt nier nix uit.

Nu gaan we kijken naar de overige pinnetjes van de pomp, standaard zijn er twee rijen van 3 pinnetjes onder elkaar op het relais. Deze twee rijen werken los van elkaar. Op een van deze rijen gaan we dus zorgen dat we de pomp aan kunnen sturen.

Pak de stekker van de pomp (of als je daarop garantie wil houden van een oude stekkerdoos), hak deze eraf en ontbloot de draden.
Soldeer nu de fasedraad (de bruine) van deze op de middelste van deze drie pinnetjes.
Neem het relais en kijk met welk pinnetje de middelste (nu hij nog geen spanning krijgt) niet in aanraking komt. Soldeer aan dit pinnetje de fasedraad van de stekker die gaat zorgen voor de spanning.

Sluit als laatste nu ook de nul (blauw) en de aarde (groen/geel) van de stekker op die van de stekkerdoos aan.

Zet nu je computer aan en laat je verrassen! :)

Verwijderd

*KLIK*

slim idee, :)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

Mad_Demon

de dokter

Oud, heb ik al heeeeel lang :)
(kijk anders eens op overclockers.com, een gast daar heeft dat ook al jaren :) )

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Bij mij zit ie gewoon in een contactdoos met schakelaar, evenals de PC. Schakelaar aan doet de pomp lopen, dan pas kun je de PC aanzetten. Werkt ook feilloos. Maar de oplossing met een relais heeft zeker een hoger tech-gehalte. Vraag me wel iets af, is de PC niet net iets sneller met spanning op de processor dan het inschakelen van de pomp? Kan aan de andere kant geen kwaad, het koelsysteem heeft voldoende buffercapaciteit om die initiële piek op te vangen, en daarna draait de pomp gewoon.

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 15:37:
Bij mij zit ie gewoon in een contactdoos met schakelaar, evenals de PC. Schakelaar aan doet de pomp lopen, dan pas kun je de PC aanzetten. Werkt ook feilloos. Maar de oplossing met een relais heeft zeker een hoger tech-gehalte. Vraag me wel iets af, is de PC niet net iets sneller met spanning op de processor dan het inschakelen van de pomp? Kan aan de andere kant geen kwaad, het koelsysteem heeft voldoende buffercapaciteit om die initiële piek op te vangen, en daarna draait de pomp gewoon.
Dat maakt vrij weinig uit omdat de processor in het begin niet het volle pond aan warmte produceerd.

Jouw systeem werkt feilloos ja, maar niet als er leken in je huis rondlopen (kleine zusjes enzo :P )
Gewoon als "voorzorg" en het wil ook wel eens voorkomen dat ik een beetje verstrooid me pc aan zet, tja en als je dan het pompje vergeet >:)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 15:37:
Vraag me wel iets af, is de PC niet net iets sneller met spanning op de processor dan het inschakelen van de pomp? Kan aan de andere kant geen kwaad, het koelsysteem heeft voldoende buffercapaciteit om die initiële piek op te vangen, en daarna draait de pomp gewoon.
Wordt makkelijk opgevangen door het het koper van het koelblok en het water hierin. Het water kan heel wat warmte opnemen voordat het echt problematisch word. En sowieso zit er echt heel weinig tijd tussen het aangaan van de computer en het aangaan van de pomp.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
http://www.swiftnets.com/
Hier staat ook een pomprelais op.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

nu we het toch over het probleem van "de comp aan maar de pomp niet" hebben, stel dat je de pomp vergeet en de comp gaat aan. het kan dan wel ff duren totdat de proc te heet wordt maar wat gaat je WC-systeem eigenlijk doen als er water van +-80 graden in dat blok zit? dan zet het water toch redelijk verder uit dan met iets van 30 graden en zit je in de buurt van het kookpunt...

lijkt me niet leuk voor de rest van je systeem als er slangetjes gaan lekken :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Termy schreef op 22 oktober 2002 @ 16:35:
nu we het toch over het probleem van "de comp aan maar de pomp niet" hebben, stel dat je de pomp vergeet en de comp gaat aan. het kan dan wel ff duren totdat de proc te heet wordt maar wat gaat je WC-systeem eigenlijk doen als er water van +-80 graden in dat blok zit? dan zet het water toch redelijk verder uit dan met iets van 30 graden en zit je in de buurt van het kookpunt...

Elektronisch waterflow meter ertussen, deze aansluiten op de cpu fan aansluiting op je mobo, geen waterflow-----> pc uit instellen in je bios en klaar ;)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

ja maar de vraag is dus wat als je dat NIET hebt :P ik kan zelf ook wel tig beveiligingen bedenken :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nou, het water geeft de warmte door aan het water er naast, dus waarschijnlijk warmt je hele systeem uiteindelijk op, alleen minder gelijkmatig dan bij een pomp enzo, waardoor je proc warmer wordt. Maar hij zal niet zo heet worden dat ie doorbrandt ofzo denk ik :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Dan gaat het warme water gewoon naar boven, zoals dat ook met lucht zo is. Het zal wel iets uitzetten, maar dat zal grotendeels opgevangen worden door je reservoir of zoals in mijn geval ontluchtingsslang.

Denk overigens niet dat je ooit hiermee te maken zult krijgen hoor, ja of je moet wel heel erg veel gezopen hebben de dag ervoor!

Verwijderd

Heb je er mischien ook foto's van snap er nl niet echt veel van met al die termen :?

Wil het nl wel inbouwen voor de zekerheid kan er nooit wat mis gaan.

Waterkoeling is besteld en ik wacht vandaar :)

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Termy schreef op 22 oktober 2002 @ 16:35:

Zeker nooit natuurkunde gahad! Als water warm wordt stijgt het op, waardoor er een mechanische kringloop ontstaat in het gesloten systeem.

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

memendo schreef op 22 oktober 2002 @ 17:56:
[...]

Zeker nooit natuurkunde gahad! Als water warm wordt stijgt het op, waardoor er een mechanische kringloop ontstaat in het gesloten systeem.
Nog een puntje, water zet niet uit, de lucht die (hetzij in het systeem, hetzij in het water zit) warm word zet uit en het water komt onder druk te staan. :)

toch?

Verwijderd

Dat maakt vrij weinig uit omdat de processor in het begin niet het volle pond aan warmte produceerd.

Jouw systeem werkt feilloos ja, maar niet als er leken in je huis rondlopen (kleine zusjes enzo )
Gewoon als "voorzorg" en het wil ook wel eens voorkomen dat ik een beetje verstrooid me pc aan zet, tja en als je dan het pompje vergeet Mad_Demon.... vooral naar als je eem AMD processor hebt .... :P

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zette vandaag me pc aan, bluescreen :(

Ik denk hmm das vaag onder windows 2000, ik rebooten, weer bluescreen :(

Had ik me pomp niet aangezet |:(
Ik ga dus 1 deze dagen ook ff zo'n relais halen, wat kost eigenlijk zoiets?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Waarom dat gedoe met pomp&radiator
Kan je niet gewoon koud kraanwater als toevoer gebruiken , en riool als warmwater afvoer?

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 20:23:
Waarom dat gedoe met pomp&radiator
Kan je niet gewoon koud kraanwater als toevoer gebruiken , en riool als warmwater afvoer?
Ja lekker handig en milieuvriendelijk.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Amai. Wat doen jullie moelijk.

Benodigtheden:

* een oude stekkerdoos.
* een usb kabel
* een 5v relais

Bouw de realis in de contactdoos sluit de kabel aan op de usb kabel je moet pin 1 en 4 hebben
______
|_ _ _ _ |
|______| Pin 1 tm 4 Pin 1 Plus 5v Pin 2 Data + Pin 3 Data - Pin 4 Min 5v.

Veel sucsec. Geen garantie van je pomp. D.M.V kabel kapot knippen
Ik gebruik het al vanaf mijn p100
nu heb ik een 1800+ @1,65

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan parallel aan de pomp, na de schakelaar, een klein trafo'tje zetten die voor de stuurspanning zorgt van het relais, die de powerknop van je systeemkast onderbreekt.

Pomp aan => relais geeft powerswitch vrij => computer kan aan gezet worden als pomp ook spanning heeft.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Xtremer
Dat van mij is binnen ongeveer een half uur gebouwd. En nog los te koppelen ook. En geen garantie die vervalt. Enige nadeel Usb poort kwijt maarja ik heb er toch 8

Verwijderd

Ik heb het relais gewoon in mijn voeding gebouwd met een stukje dubbelzijdig plakband. Sim-pel.

• ArjanC
  • Laatst online: 26-01 17:16
Speedy-power-II schreef op 22 oktober 2002 @ 20:54:

Benodigtheden:

* een oude stekkerdoos.
* een usb kabel
* een 5v relais

Bouw de realis in de contactdoos sluit de kabel aan op de usb kabel je moet pin 1 en 4 hebben
______
|_ _ _ _ |

Hmm.. welke P100 had jij met USB aansluiting?

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Benodigtheden:

* een oude stekkerdoos.
* een usb kabel
* een 5v relais

______
|_ _ _ _ |

Ja hoor...een P100 met usb 8)7 en dan om het helemaal "geloofwaardig" te maken had je ook nog een USB webcam aan je win95 install hangen (voor de win98 USB patch)

Default blanke hetero

Verwijderd

Ik heb mijn pomp in een stopcontact zitten met 1 schakelaar samen met mijn pc (die automatisch aangaat zodra ie stroom krijgt dus hoef ik niet 2x te drukken) en mijn monitor en speakerset. Waarom?
Je voeding, monitor en speakerset blijven stroom slurpen ook al staan ze "uit"

Je voeding blijft gelijkrichten voor de 5 volt standby voeding.
Je monitor gaat meestal niet uit maar op standby zodat je em snel aan kan zetten. (of je moet met een schakelaar uitzetten en dat is dus weer een extra keer drukken)
Je versterker blijft gewoon draaien als er stroom op staat en dat slurpt.
Ook andere dingen (printer, extrene zipdrive) blijven meestal stroom slurpen. Als je alles in 1 stopcontact doet bespaar je veel energie.

Bij sommige mobo's kan je start on power (oid) functie aanzetten zodat de pc aanschakelt zodra er stroom in de voeding komt.

Voor mobo's die deze functie hebben (of mensen die de functie niet kunnen vinden) doe een 16v 100uF condensator aan je atx_switch aansluiting (de aanknop aansluiting) van je mobo. Op die manier schakelt de pc gelijk in zodra er stroom op gaat maar als je em afsluit blijft ie wel uit.

Je kan em ook parallel aan de aanknop doen dan blijf je de aanknop houden maar heb je wel de auto-on functie. (kabeltjes een stukje strippen en daar de condensator aan doen, let wel op de polariteit)

Beter dus als moeilijk doen met een relais.

Verwijderd

MisteryMan n00b

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 20:27
Als de het knopje 8terop van je psu doorlust naar voren en daartussen je 230v pomp aansluit zal de pomp ook nooit blijven draaien als ie uit staat en zal ie wel draaien als ie aan staat, dan kan het echt nooit fout gaan, tenzij je pomp dood is .. :)

Verwijderd

jawoor relaxx?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wist idd dat dit bestond maar toch leuk dat het ff verteld word :)

het maakt (bij mij iig) niet zo heel veel uit als je de pomp ff vergeet heb weleens een aantal uurtjes zitten cs'en zonder pomp en toen was met proc pas 60 graden dus valt best mee :)

Verwijderd

Topicstarter

Benodigtheden:

* een oude stekkerdoos.
* een usb kabel
* een 5v relais

______
|_ _ _ _ |

Eeeuhmm, zie het verschil met mijn situatie niet echt, behalve dan dat ik geen USB poort kwijt ben. :?
Wel altijd eerst ff de eerste post lezen he! ;)
Ennuh, mijn 1800+ draait lekker @ 1,72! :p

• Xtremer
Dat de garantie nergens van af valt. Hoe jij het doe valt de garantie van de pomp af . Zo ken je er nog meerder apparaten op aan sluiten , monitor cd speler, boxen, printer enzo.

Verwijderd

ik heb een cheapo 12 volt camping pomp ( niet dat ik nu watercooling draai ofzo, maar wel ermee geprobeerd met kraanplaat waterblok lol :)) gewoon molex stekker aan gesoldeerd, en het geval ging ook aan tegelijk met de pc lekker makkelijk

Verwijderd

jah heb ik ook al maanden , kostte me 7 euro ofzo en een half uurtje knutselen (moet wel netjes he? :P ) enige probleem vind ik dat er nu een paar 220V contact puntjes in me kast zitten.. maar daar heb ik maar een zooi tape overheen gedaan...

• PASware
  • Laatst online: 20-02 14:17
goeie tip, hadden we wel zelf kunnen verzinnen, maar je zou maar is vergeten je pompje aan te doen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
Speedy-power-II schreef op 24 oktober 2002 @ 19:52:
Dat de garantie nergens van af valt. Hoe jij het doe valt de garantie van de pomp af . Zo ken je er nog meerder apparaten op aan sluiten , monitor cd speler, boxen, printer enzo.
Nee man, zal het ff verduidelijken.

Heb zelf een stekkerdoos aangesloten op het relais, en dat niet alleen.... Ik heb ook twee mooie connectoren uit een oude voeding gesloopt. Deze heb ik achter in mijn kast geplaats. Nu komt via de male connector de spanning binnen, die gaat naar het relais en die stuurt het weer door naar het stekkerblok, de female connector (dus voor het beeldscherm) en naar een ledje, zodat ik kan zien dat het relais dicht staat.
Het stekkerblok zit mooi verwerkt in de kast, en daarop zitten dan weer mijn pomp en een oude telefoon oplader aangesloten. Aan deze telefoonoplader zit dan weer een weerstand met een ledje aangesloten waardoor ik ook kan zien dat er echt spanning op het stekkerblok staat (veiligheid voor alles :))

Ik vind dit persoonlijk een erg mooie oplossing, aangezien alle electronica mooi in de kast verwerkt zit. :*)
Pagina: 1