Raid 5 Ruimte vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Dag mensen,

Ik zit hier bij een organisatie waar de ruimte op de servers op begint te raken en
wil graag weten of het mogelijk is om in een bestaande raid 5 configuratie grotere schijven toe te passen.

Ik had het volgende idee bedacht.

We vervangen 1 voor 1 de schijven uit de raid 5 configuratie bijvoorbeeld 3 * 9.1 GB hotswap

we vervangen dus een schijf door een 36 GB wachten op de rebuild en doen dan de 2e en zo ook de 3e nu is mijn vraag kan dit en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ???

We maken gebruik van Compaq Proliant Servers varierend van Proliant 800 tot ML 370

En Windows NT4 , Windows 2000 , Novell 5.1

Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en waar het gelukt is ?

Ik heb al op internet gezocht en ook bij compaq zelf maar ik kan het niet vinden...

Verwijderd

Raid5=identieke schijven. nee dus...

Enige echte oplossingen zijn:

1- data opschonen/archiveren (cd icm cdtower?)
2- externe data opslag aansluiten
3- backuppen, hd's vervangen, restoren

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Volgens mij past hij de nieuwe schijf aan aan de grootte van de andere schijven
(je kunt dus wel een grotere maar geen kleinere gebruiken). Dus de 36 GB zal als 9 geformateerd gaan worden. Lijkt me dus niet zo'n goed idee....

Verwijderd

Is het niet zo dat raid dezelfde harddisk grote nodig heeft (en anders dit er van maakt)
Dus je propt er veel meer gigs in, maar hijbouwt er 9.1 gigs van.
Toch ? of is dit anders bij raid 5 ?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
Kan niet. De enige mogelijkheid is bij sommige controllers offline er een extra schijf aan toevoegen. Dan ga je dus van 3*9.1 naar 4*9.1. Dat kost wel vrij veel tijd. Een 9.1 Gb schijf vervangen door een 36 Gb heeft geen zin, aangezien er maar 9.1 Gb gebruikt gaat worden van de 36 Gb schijf.

Mogelijkheden zijn:
1) 2*36 Gb schijven in een mirror (Raid 1) als extra opslag.
2) Een nieuwe raid 5 set bouwen van een aantal 36 Gb schijven en daar de backup op terugzetten.

Het probleem is dat een server die gerestored is meestal trager is dan de originele. Tenminste dat is het geval met Ghost.

Iemand nog andere ideëen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals al 3 keer gezegd, beetje overkill :P
Echter zou je wel extra schijven erbij kunnen plaatsen.
Het hangt natuurlijk wel van je controller en server af.
Als je een controller hebt met 3 channels, is het niet zo handig om op elke channel er een extra schijf bij te hangen.

Bij een compaq server zou je bijvoorbeeld gewoon nog 3 schijven ernaast kunnen kwakken en deze als een 2e array aanmaken.

Move PNS > OC

Tijd voor een nieuwe sig..

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 08:30

Leon

Rise Of The Robots

Er zijn adaptec controllers die Online Capacity Expansion (OCE) kunnen doen maar of dat ook met die compaqs kan zul je op moeten zoeken bij compaq/hp

meer info bij adaptec :)

hope it helps.. :P

Eeuwige n00b

• ArCadE
  • Laatst online: 27-03 16:25

ArCadE

No banana available

Je kan bij een Compaq de schijf aan een RAID 5 toevoegen. Probleem is dan dat NT 4 dit als een extra partitie zal zien en je niet de huidige partitie kan vergroten zonder gebruik te maken van externe tools.

Het meest verstandig is dus om alles te backuppen en dan een nieuwe RAID set aan te maken.

• raymonvdm
ftp://ftp.compaq.com/pub/...rs/tc021003tb_rev1_us.pdf

Dit heb ik ook nog gevonden maar daar wordt gesproken over het bijplaatsen van schijven maar ik wil weten of het ook mogelijk is om een voor een schijven te vervangen voor grotere en dan met compaq storage works de logische schijf aan te passen tot maximale grootte

Verwijderd

Vergeet het maar. extra schijf is enigste oplossing

Verwijderd

"maar ik wil weten of het ook mogelijk is om een voor een schijven te vervangen voor grotere en dan met compaq storage works de logische schijf aan te passen tot maximale grootte"

Nogmaals: Raid 5 werkt alleen met identieke schijven. Ik begrijp dat je dat antwoord niet wilt horen maar je zal toch 1 van de andere opties zoals hier voorgesteld moeten gebruiken.

• raymonvdm
Is er dan niemand die het geprobeerd heeft?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Je zal een backup moeten maken van je data op de raid 5 set. (naar tape oid) Vervolgens breek je de configuratie en maak je em opnieuw aan met de nieuwe schijven van 36 GB. (min 3 st) en als laatst natuurlijk de restore van je data. Zorg er wel voor dat je pagefile niet op de raid 5 config staat want dat levert prestatievermindering op.

Meh ...

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

3 * 9.1 GB * 66% bruikbaar = 18.2 GB

Dan plaatjs toch eerst een schijf daar backup je op
Dan maak je je raid opnieuw aan en kan je het zo weer terug zetten weet het anders ook niet

maar je hebt toch een 36 GB schijf dus waarom moeilijk doen en niet gewoon ff simple het zeker voor het onzeker nemen en je array opnieuw aan maken

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

raymonvdm schreef op 22 oktober 2002 @ 17:09:
Is er dan niemand die het geprobeerd heeft?
Heb al eens een harde schijf vervangen door een grotere en toen negeerde ie dus de extra ruimte zoals zovelen hier al gezegd hebben..

Dus gewoon ff een backupje trekken, nieuwe raid5 array bouwen met de nieuwe schijven en je backup teruggooien.. Ik snap niet helemaal waarom je dat niet wilt doen.. Is toch veel makkelijker dan prutsen met proberen te rebuilden e.d. Als je je array verneukt heb je helemaal een probleem..

Verwijderd

Algemene conclusies kloppen inderdaad. Kom deze situaties regelmatig tegen en paar weken terug ook nog met 2 Compaqs. Het een voor een uitbreiden van de RAID5 met 36GB schijven is niet slim, omdat daar dan inderdaad maar 9GB van gebruikt gaat worden. Ook als je daarna de overige schijven vervangt blijven dat maar 9GB schijven, hier is over het algemeen niks aan te doen. Wat ik in zo'n geval doe:

1) HD erbij hangen
2) Ghost van RAID naar HD
3) Nieuwe RAID config aanmaken met nieuwe schijven
4) Terug ghosten van losse HD naar RAID.

Werkt als een zonnetje, iedere keer weer. En ik kan niet zeggen, dat ik ooit een verslechtering in performance gemerkt heb (wel altijd even de integriteit van je partitie laten controleren meteen na het ghosten) Plus een bijkomend voordeel is dat de oude RAID config helemaal intact blijft, dus als er een probleem is, kun je daar altijd op terugvallen.

Verwijderd

Goed, dan nu iemand die er ervaring mee heeft in de praktijk..

Het kan dus gewoon wel.

Je kunt idd. beginnen met een voor een je schijven te vervangen door grotere types. Je controller zal dan op die schijf een partitie aanmaken welke evengroot is als de oude partitie. Je wint op die manier dus nog geen ruimte.

Na elke schijf wacht je tot ie klaar is met rebuilden, daarna vervang je de volgende.

Volgorde van werken (zo heb ik het gedaan):

1) schijven een voor een vervangen
2) met compaq raid-tools je container vergroten
3) met partition-magic je partitie vergroten.

Werkt prima.

//edit
overigens is de manier zoals hierboven beschreven (ghosten) wel fors sneller, omdat je niet 3x op een rebuild hoeft te wachten.

//edit2

Ook een extra schijf in je array trekken is mbv. de compaq tools geen probleem. Gewoon extra schijf erin, dan je container oprekken waarna je je partitie kunt vergroten. Hiervoor heb je geeneens Partition magic nodig. Op die manier heb ik nog vrij recent een totaal nutteloze hot-spare drive in een container getrokken. (nutteloos, een hot-spare in een machine met een 4-uurs response contract en raid-5)

Verwijderd

"Goed, dan nu iemand die er ervaring mee heeft in de praktijk.."
*kuch* mja maakt niet uit.

FF iets anders: als je een CPQ SMART-2SL controller hebt kan je het vergeten: in de 'Smart Array controller refernce guide' pag 2-1 staat dat de max hd grootte 9.1 GB is. (heb nu zowel t boekje als de controller voor me)

Er zijn dus ook blijkbaar beperkingen ten aanzien van schijfgrootte en controller.

Laat ff weten of eea is gelukt en zo ja hoe.

• raymonvdm
Maar hoe doe je dit dan onder novell ??

Verwijderd

Onder Novell, backup maken schijfen wisselen, restoren, Klaar.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik helemaal niet volg:

Waarom moet iedereen altijd datgene doen wat het meeste risico met zich meebrengt?
Als je 3x een schijf eruit trekt om te laten restoren loop je dus 3x risico dat je array het loodje legt. (Zodra je met oude hardware bezig bent kan die spontaan uitvallen)
Aangezien je array nog maar op het minimale schijven staat is een fout dan meteen einde oefening, het terugstoppen van de verwijderde schijf zal het waarschijnlijk niet oplossen aangezien die niet meer helemaal sync is.

Terwijl gewoon de schijven ernaast hangen en de zaak overgooien veel verantwoorder is.
Je hebt dan zelfs meteen een volledige backup, en elke backup is nog RAID 5 ook.

Downtime is echt zo'n woord waarmee je je mening kunt doordrukken.
Een mailserver die een paar uur down is (aangekondigd) is nooit een probleem.

Het rebuilden duurt trouwens ook een dusdanig lange tijd dat een goed belastte server daar ook gewoon veel last van heeft. In het voorbeeld van een mailserver hou je dan toch continu problemen met mensen die geen verbinding kunnen krijgen of niet kunnen inloggen.

* TheGhostInc denkt dat als je toch al een backup gaat maken je die beter maar meteen kunt gebruiken, 3x rebuilden, container vergroten, partion magic.... dat doe je niet zonder een backup.

Verwijderd

Ok, even wat reacties..

'kan niet meer dan 9.1Gb' :

Die link hieronder is die reference guide, en daar staat niet zoiets in. Als je wil kan ik op onze 1600 wel even een screenshot maken van een 2SL met een array van 18,1Gb schijven? Overigens levert compaq als spare-part voor die 9,1's tegenwoordig ook 18,1Gb schijven, simpelweg omdat ze de 9,1's niet meer kunnen leveren.

'waarom risico lopen?'

A ) je maakt natuurlijk een backup
B ) uit bv. ftp://ftp.compaq.com/pub/...nce_guides/295196-002.pdf
Additional storage space may be obtained with the same nubmer of physical drives in a fault tolerant configuration by replacing these drives with others of higher capacity. By replacing the drives one at a time, the data on the new drive is recreated from redundant information on the remaining drives. After each new drive has been rebuilt, the next can be replaced.
De fabrikant raad het dus zelf aan notabene.

Verwijderd

Hmmm, kan me niet herinneren dat ik een bedrijf als Compaq ooit advies heb zien geven in de vorm van "gebruik het programma Ghost om de data naar een grotere partitie te krijgen" >:)

• ArCadE

ArCadE

No banana available

Zoals ik al eerder aangeaf, het kan niet zonder gebruik te maken van extra software. Als je met Partition Magic of andere tools aan de slag wil gaan, dan kan het inderdaad wel.

Maar het meest verstandig is om een backup te maken van de data en dan de RAID set afbreken en een nieuwe aanmaken met de grotere harde schijven.

Als jij een partitie gaat vergroten zonder eerst een fatsoenlijke backup te maken, wens ik je veel succes......

BTW. Gebruik als het kan een Raid ADG oplossing van Compaq. Raid 5 is maar effectief tot 14 schijven. Raid ADG werkt tot 56 schijven.

• ArCadE

ArCadE

No banana available

Trouwens, heb je enig idee hoe lang het duurt een Raid 5 set te rebuilden en dat een aantal keer (voor elke schijf 1)?

Backuppen, opnieuw aanmaken en dan restoren gaat een stuk sneller....

• White Feather
  • Laatst online: 07:21
Aanvulling op Hezik:
..After all drives have been replaced and rebuilt, the additional capacity on each drive can be
used by adding a new logical drive. The Array Configuration Utility will recognize the unused space and guide you through the procedures to make use of it.
(Pagina 139 D15)
Het kan dus wel. Moet je wel 3x rebuilden, maar toch.
Pagina: 1