Toon posts:

ICS W2K met Linux bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende opstelling:
ADSL modem -- W2K met ICS -- Mandrake 9.0 Linux

De W2K machine heeft (uiteraard) 2 netwerkkaartjes, 1 3Com ISA en 1 Safeway Realtek
De 3Com is verbonden met het ADSL modem/router/4prt switch, de Realtek is verbonden met een identiek broertje in de Linux bak via een cross-over kabel.

De netwerkgegevens van de 3Com zijn:
locaal ip adres 10.0.0.7
subnet mask 255.255.255.0
gateway 10.0.0.2 (modem)

Safeway in W2K:
ip adres: 169.254.97.234 (toegekend door ICS)
subnet: 255.255.0.0

Op de linux bak ingesteld:
ip adres: 169.254.97.235
subnet 255.255.0.0

Resultaat: ping ik de linux bak vanuit W2K dan krijg ik netjes antwoord
ping ik de W2K bak vanuit linux, dan krijg ik geen respons (er gebeurt niets, ook geen mededeling als 'Destination Host Unreachable'). Ik zie wel dat het link/act ledje op de achterkant van BEIDE Safeway kaartjes knippert bij elke ping request.

Het aardige om nog te vermelden is dat als ik linux laat pingen en ik de W2K bak reboot, ik in de linux console tijdens opstarten zie: 'Destination Host Unreachable' en vervolgens enkele pings met wél een reply van 169.254.97.234. Log ik vervolgens in op W2K, dan stoppen de berichten.
Ik heb ZoneAlarm al volledig gedeïnstalleerd van de W2K bak en de Microsoft Firewall Service van ISA server gedisabled. Dit blijkt geen effect te hebben. Toch heb ik een vermoeden dat één of andere service onder W2K de ping afvangt.

Wie heeft er een goede suggestie om de linux bak via de W2K onder ICS het internet op te laten komen ?

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
heeft dit wellicht iets te maken met gebruikersrechten van de w2k bak? Misschien moet je het gast-account eens aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
W2K draait geen Active Directory service dus ik heb geen mogelijkheid tot het beheer van users en dus het aanmaken van zo'n gast-account.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik vind dat je wel een rare ip-range gebruikt, ik denk namelijk dat je ICS niet goed geconfigged heb.
Een 169.254.* adres, wordt namelijk alleen weggegeven zodra er geen dhcp server is gevonden, als ik in w2k ics aanschakel zonder enige handmatige ip's dan geeft hij aanzichzelf en clients vrolijk 192.168.* adressen weg.

En als je al een Adsl modem/router heb, waarom zo moeilijk doen met ics ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[Airwolf] schreef op 22 oktober 2002 @ 17:56:
En als je al een Adsl modem/router heb, waarom zo moeilijk doen met ics ?
Als je 'm niet gehacked hebt maybe?

Maar ICS staat duidelijk niet te draaien.

Waarom trouwens 10.0.0.7 ?

Als dat de nic is waar je modem op zit zou het sowieso al 10.0.0.138 zijn, en daar geef je bij aan dat je die wil delen.

Je andere netwerkkaart krijgt dan IP 192.168.0.1 en ICS stuurt DHCp over die netwerkkaart naar je linux client.

Kortom: je Win2k config is niet goed.
larsemenneke schreef op 22 oktober 2002 @ 17:26:
heeft dit wellicht iets te maken met gebruikersrechten van de w2k bak? Misschien moet je het gast-account eens aanzetten.
Dit heeft niks met gebruikersrechten te maken, wel met een brakke netwerkconfig.

(da's weer een indirect gevolg van teveel rechten aan non-admins maar goed :P )
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 17:42:
W2K draait geen Active Directory service dus ik heb geen mogelijkheid tot het beheer van users en dus het aanmaken van zo'n gast-account.
*proest*

sorry, maar dat is onzin.
Daar heb je geen AD voor nodig, om je (standaard aanwezig maar disabled) gastaccount te activeren....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

BackSlash32 schreef op 22 oktober 2002 @ 18:04:
[...]

Als je 'm niet gehacked hebt maybe?
Hij heeft het zelf over een router hoor :?
Als dat de nic is waar je modem op zit zou het sowieso al 10.0.0.138 zijn, en daar geef je bij aan dat je die wil delen.
10.0.0.138 is het modem, NIC moet iets in hetzelfde subnet krijgen, dus 10.0.0.x
KPN heeft bedacht omdaar standaard 10.0.0.150 van te maken... :/
Kortom: je Win2k config is niet goed.
Mee eens :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie respons, maar ik kom er echt niet uit ! Het zou zo simpel moeten zijn ...
Enige verduidelijking is op zijn plaats:

Ik heb geen MXstream maar Cistron ADSL. M'n router is een E-tech. Deze heeft standaard ip-adres 10.0.0.2
De W2K bak heeft van mijn router (dhcp) het adres 10.0.0.7 gekregen (in TCP/IP properties obtain ip address automatically). De dns gegevens van Cistron zijn wel ingevuld.
Ook heb ik op de 3Com ICS aangevinkt.

Moet ik op die Safeway instellen obtain ip automatically ? (omdat die ICS instelling een dhcp activeert voor het netwerkje achter de W2K bak ?) Als ik dat doe, dan heb ik na ongeveer 2 minuten zandlopertje (wat er al op duidt dat er iets niet klopt) het ipnummer 169.254.99.84, dus idd uit de 169.254.x.x range
Ik kan natuurlijk op de Safeway gewoon hard een ipadres 192.168.0.1 invullen en op de linux 192.168.0.2 maar dan creeer ik dus ook de situatie zoals hierboven geschetst: W2K kan de linux pingen, maar omgekeerd niet.

Wie kan mij op nog iets wijzen of me even stap voor stap hierdoorheen halen; ik eikel er nu al veel te lang mee; 't schiet zo niet op.

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Probeer sygate anders even, deze stelt het automatisch voor je in.

Want hoe je het hierboven zegt, zou het goed moeten werken. (handmatig instellen dus)

• Xandrios
  • Laatst online: 17-08 17:33
Dit past beter in NT :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 20:18:
Ook heb ik op de 3Com ICS aangevinkt.
Hoe doe je dat, op een netwerkkaart ICS aanzetten? Kan voor zover ik weet alleen op dailup en VPN verbindingen.
Maar dan nog waarom zou je het willen, de 3com zit op de modem en heeft daar al een IP adres van kregen dus daar wil je niets met ICS doen.
Ik neem aan dat je de VPN verbinding naar de modem via de 3Com bedoelt.
Moet ik op die Safeway instellen obtain ip automatically ? (omdat die ICS instelling een dhcp activeert voor het netwerkje achter de W2K bak ?)
Als ik dat doe, dan heb ik na ongeveer 2 minuten zandlopertje (wat er al op duidt dat er iets niet klopt) het ipnummer 169.254.99.84, dus idd uit de 169.254.x.x range
Als je ICS aanzet wordt als het goed is automatisch het adres 192.168.0.1 toegewezen, zou je dus niets aan hoeven te doen.
Dat dat niet gebeurt duid er al op dat er dan al iets fout gaat.
Zet ICS eens uit, zet een willekeurig vast IP adres op de netwerkkaart zet ICS weer aan en kijk dan of je wel 192.168.0.1 krijgt.
Ik kan natuurlijk op de Safeway gewoon hard een ipadres 192.168.0.1 invullen en op de linux 192.168.0.2 maar dan creeer ik dus ook de situatie zoals hierboven geschetst: W2K kan de linux pingen, maar omgekeerd niet.
Dan moet je ICS eens uitzetten en dan kijken of het werkt, zou me niets verbazen als die 'baby' DHCP server van ICS alleen wil reageren op de echt door hem zelf uitgegeven adressen.
Daarnaast vraag ik me af of linux wel gaat werken met ICS, dacht dat er iets was met de automatische detectie van de proxy settings in IE wat je niet onder linux hebt.
Maar daar heb ik verder ook geen ervaring mee, waarom zou je ook ICS willen gebruiken terwijl er genoeg betere proxy's te krijgen zijn.

Heb zelf tijden Proxy+ gebruikt, werkt echt perfect en nog gratis ook.
Probeer het daar eens mee zou ik zeggen.
Pagina: 1