Toon posts:

[WinXP] guest verbinding laten maken internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

had even een vraagje of iemand weet hoe ik het guest account ook rechten kan geven om de internetverbinding te starten of te sluiten. Ik heb al gezocht bij Google en Omega en die gaven als oplossing dat je moet zoeken in de group policy (gpedit.msc). Daar heb ik nu wel in gezocht maar kan niet vinden welke rechten je nu precies moet veranderen. Iemand misschien ideetje ??

P.S. het vakje aanvinken "iedereen toestaan het internet op te gaan met deze verbinding werkt in ieder geval al niet" dat dit alvast ff duidleijk is :9

Verwijderd

anders maak je zelf toch een soort quest account aan die verder niks kan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo, die guest account is perfect. Je kan niet installeren, bij belangrijke mappen komen .....

alleen nu moet ik zelf eerst de internetverbinding starten voordat één van mijn nichtjes kan msn-en en internetten via de guestaccount.

Daar moet toch een simpel trucje voor zijn, die wij over het hoofd zien ??

Verwijderd

Topicstarter
*kick

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 13:29
ik heb nog nooit Xp gedraaid dus de benaming zal wat anders zijn maar kijk eens bij.
controlpanel->administrativetasks->localsecuritypolicy->localpolicys->userrighassignment.

Als dat neit helpt dan moet je de verbinding maar eerst tot stand laten komen mbv het runas commando.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou gekeken bij deze "user rights assignments", maar het enige wat ik daar kon vinden wat een beetje hieraan gekoppeld was, waren de twee settings:
1. Acces this computer from the network
2. Deny acces this computer from the network
( met daarachter de users dan hè, waaronder dan ipv bij 2. NU bij 1. guest erbij staat)

Bij deze verandering komt wel de verbinding te voorschijn, bij de guest account, maar je mag er nog helemaal niks bij. Dus ik moet nog wat veranderen.

Je kan natuurlijk wel andere oplossingen vinden zoals bijv. RUNAS of eerst met mijn account de verbinding starten, maar als ik er niet ben, moeten die meiden wel gewoon het internet op kunnen zonder te kl*ten met de comp.
Dus ik hoop dat iemand ergens nog restricties vind die veranderd kunnen worden voor de guestaccount

• HermeS
Als je eens naar controlpanel->administrive tools->computermanagent->localusers and groups->users->guest->tabblad "member off"-> en vervolgens deze gebruiker aan de dailup groep toevoegt?

Nogmaals het kan allemaal een beetje anders heten bij XP, gebruik W2k ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat je W2k gebruikt maakt echt niks uit, blijkt met de nuttige tips die je uit loopt de delen.
IK waardeer al ten zeerste dat je je er druk om maakt.

Ik loop je laatste tip ook helemaal af, alleen bedoel je dan dat ik nu hem gewoon aan de groep users moet toevoegen die wel de dial up verbinding mogen gebruiken ??
want dan krijgt hij toch veel minder restricties ??

• HermeS
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 12:40:
Dat je W2k gebruikt maakt echt niks uit, blijkt met de nuttige tips die je uit loopt de delen.
IK waardeer al ten zeerste dat je je er druk om maakt.
dank je. :D
Ik loop je laatste tip ook helemaal af, alleen bedoel je dan dat ik nu hem gewoon aan de groep users moet toevoegen die wel de dial up verbinding mogen gebruiken ??
want dan krijgt hij toch veel minder restricties ??
Je laatste regel begrijp ik niet hellemaal dus ik zal het snel proberen uittelegen, Windows maakt gebruik van groepen omdat je wanneer je bepaalde rechten daaraan uitdeelt dat voor alle gebruikers die tot die groep behoren toekent.
En de user guest is member van de groep guests.

Ik heb het zelf nu ook even geprobeerd, Maar windows heeft 2soorten groepen,
-Normale groep (administrators/users/guests/etc)
-Built in gropen (everyone/create owner/ network/etc)

Het probleem is bij XP dat de groep guest (en dus ook de users in die groep) geen lid zijn van de groep "dail up" en dus niet mogen inbellen. Nou dacht ik (in mijn vorige post) dat het probleem op telossen zou zijn als je de groep "dail up" tochvoegt aan de user "guest" nou heeft de user guest nog steeds heel weinig rechten, maar kan wel inbellen.

Dat gaat alleen niet werken kom ik net achter omdat de groep "dail up" een builtin groep en die is niet zichtbaar bij "computermanagement" :( . Technische zou dit geen bezwaar hoefen zijn dus mischien is er wel wat tehacken.

Ik heb even op internet gezocht en dit vond ik als -alternative-oplossing (workaround)
http://www.andyrathbone.com/tips/guestdial.html .

Hmm nu ik even verder kijk dan mijn neus lang is, het werk wel. Je moet dan ipv de usersguest gewoon de groep"guests" ook lid maken van de groep "dailup". Want die geeft wel die built-in groep weer. hehehe cool weer wat geleed, ik dacht namelijk altijd dat je een groep niet lid kon maken van een groep :) .

EDIT: hmm op het MCSE examen word je keurig geleerd dat "build in groups" groepen zijn, maar nu zie ik dus dat het gewoon "individiuele-gebruikersrechten zijn, en dan is het dus logisch dat je ze wel aan een groep kan toekennen (en blijft het dus waarheid dat je een groep niet aan een groep kan toevoegen :) ) .

Dus voor de duidelijkheid:
controlpanel->administrive tools->computermanagent->localusers and groups->group->guest->tabblad "general"-> knop toevoegen, kies dialup, en je kunt gaan.

Toch vraag ik me ineens af waarom http://www.andyrathbone.com/tips/guestdial.html daar een heel verhaal en zelfs een special programma ervoro nodig hebben >:) .

Verwijderd

is je guest account wel geenabled in je usermanager? ander is het best mogelijk om er rechten aan toe te wijzen, werken doet het niet

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 12:58:
is je guest account wel geenabled in je usermanager? ander is het best mogelijk om er rechten aan toe te wijzen, werken doet het niet
hahaha, bedankt voor de waarschuwing.
Maar om het te testen moet ik toch inloggen als guest??? :9

Ik heb hem toegevoegd aan de "dialup" groep
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pete3232/Guest_prop.PNG

maar dan mag guest nog steeds geen internetverbinding maken !!!
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pete3232/Network_connections.PNG

hierbij heb ik natuurlijk ook al een keer een herstart gemaakt

P.S. ik gebruik een standaard COM21 kabelverbinding van Wanadoo (ik denk zet het er voor de zekerheid maar bij, volgens mij maakt dat toch niet uit)

edit:
GRAPJE, nog gevonden bij hulp in XP:
guest account
The guest account is intended for use by someone who has no user account on the computer. There is no password for the guest account, so the user can log on quickly to check e-mail or browse the Internet. A user logged on to the guest account:
- Cannot install software or hardware, but can access programs that have already been installed on the computer.
- Cannot change the guest account type.
- Can change the guest account picture.

Verwijderd

Topicstarter
*kick

edit:

jongens, is er nou niemand die zich dit nou ook al afvroeg of die toevallig dit met zijn linkerpink al oplost ???
Pagina: 1