Toon posts:

chmod

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben een beetje aan het werk met cgi.
Ik hoor alleen allemaal verhalen dat je je .pl bestand eerst moet ch-modden of zoiets.
Wat is dit nou eigenlijk en hoe doe ik dit?

Verwijderd

Je moet het bestand executable maken, om het te kunnen uitvoeren. En dan kan onder een linux/unix omgeving met het commando chmod.

Type in: "man chmod" en je krijgt een hele uitleg over chmod.

Om een bestand executable te maken type je in: "chmod 755 [bestandsnaam]".

Als je geen telnet access hebt kan je ook met ws-ftp de eigenschappen van een bestand veranderen. Klik met je rechtermuisknop om het te veranderen bestand en daar in het menu staat het commando chmod.

Volgens mij moet het zo wel lukken.

Verwijderd

Topicstarter
'k zal het eens proberen.
Thanks

Verwijderd

Heeft te maken met de lees- schrijf- en uitvoerrechten voor de owner, group en user.

Zet je perlscript op 755, dan kan hij gebruikt worden

Verwijderd

ahum, maar volgens mij is het 777

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
DevDesigner: nup, tenzij je wilt dat iedereen in de wereld jouw bestand kan veranderen :)
Met 777 geef je nl. naast jezelf ook de group en other schrijfpermissie. Met 755 geef je group en other alleen lees- en execute permissie.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 13:19

MAZZA

Barbie is er weer!

drwxrwxrwx <--- rechten

Waarin de d voor directory staat.
r = read access
w = write access
x = executable

1e rwx is voor root.
2e rwx is voor group.
3e rwx is voor de user. (jij dus 9 van de 10 keer)

chmod 777 = drwxrwxrwx
chmod 776 = drwxrwxrw-
chmod 775 = drwxrwxr-x
chmod 774 = drwxrwxr--
chmod 773 = drwxrwx-wx
chmod 772 = drwxrwx-w-
chmod 771 = drwxrwx--x

clear ?! :)

Verwijderd

Is deze manier ook niet goed:

chmod u+x <file>

?

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
MAZZA: Sorry? De eerste 3 bits zijn voor de user (dat ben je dus zelf voor jouw files), de tweede voor de groep (bijv. "users", "student" oid.) en de derde voor iedereen.

Verder geeft elk van de drie getallen in binair aan welke bits uit- en aan staan. "5" is bijv. binair 101, waardoor de r en x bit aan staan en de w-bit uit. Met drie van zulke getallen geef je dus de rechten voor de drie groepen.

Als je niet van die getallen houdt kan je ook met chmod [groep]+[rechten] doen, waarbij groep u(ser), g(roup) of o(ther) is, en rechten r(ead), w(rite) of (e)x(ecute).
Dus chmod u+x <file> werkt ook als je het bestand executable wilt maken voor jezelf.

Verwijderd

DevDesigner: nup, tenzij je wilt dat iedereen in de wereld jouw bestand kan veranderen
Wie is iedereen? Iedereen die op dezelfde machine wordt gehost? Iedereen die je pagina opvraagt via het inet... :?

En hoe zit dat eigenlijk met mappen? Waarom zou je niet alle mappen standaard op 777 zetten? Is dit ontzettend onveilig?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Zie het chmodden als het wijzigen van de beveiliging van jou bestanden en mappen die Unix-like systemen (Unix, Linux, BSD) bied. Stel je hebt bestand foe.bar, en je moet bepaalde mensen hier rechten toe geven. Dan doe je dat met chmod en chown. Elk bestand heeft een eigenaar, en een groep. Het bestand heeft dus als eigenaar Matt, en als groep Users oid. Als je dan je bestand 755 chmod, dan geef je:
7: De eigenaar lees, schrijf en uitvoerpermissie.
5: De groep Users lees en uitvoerpermissie.
5: De rest van de wereld(dus iedereen die toegang heeft tot jou pc... is normaal niet over internet ;)) lees en uitvoerpermissies.
Als je niet wilt dat iemand een bestand van jou bewerkt, geef je m dus geen schrijfpermissies. Met chown kan je de eigenaar van een bestand wijzigen, en de groep, maar daar is meer dan genoeg op google over te vinden ;)

Hoe je uitrekent wat je moet geven als je iemand bijv. wel lees en schrijfpermissies wilt geven, maar geen uitvoerpermissie, gaat als volgt:
Lezen: 4
Schrijven: 2
Uitvoeren: 1
Jij wilt m laten lezen en schrijven, dus 4+2=6.... dan maak je van het getalletje dat staat voor de desbetreffende user/groep een 6. Dus, om alles nog n keer op een rijtje te zetten. We geven de eigenaar van het bestand alle rechten, de groep alles behalve schrijven, en buitenstaanders mogen alleen lezen. In dat geval word het:
chmod 754 foe.bar

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is. Is overigens genoeg over te vinden op Google.

offtopic:
Bij deze geef ik Tweakers.net toestemming deze uitleg toe te voegen aan de NOS-faq indien er nog geen uitleg over stond ;)

[ Voor 33% gewijzigd door RSpliet op 12-01-2004 18:02 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@thomaniac : Ja, in principe is iedereen iedereen. Zelfs de mensen die op de pagina komen. (Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de rechten van het tekstbestandje van je gastenboek of de directory waar met een formulier geuploade bestanden heen gaan)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

S3v3n_0f_n1n3 schreef op 12 januari 2004 @ 17:57:
[..]
offtopic:
Bij deze geef ik Tweakers.net toestemming deze uitleg toe te voegen aan de NOS-faq indien er nog geen uitleg over stond ;)
FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Bedankt voor je moeite, maar ik denk niet dat het veel toevoegd als dit open blijft :) Zoals gezegd, het staat al in de NOS faq :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.