Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Schokken op voeding bij 1 groep in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik had een nieuw systeempje in mekaar gezet voor mijn tante. En bouwde hem eens in mekaar op een andere plaats dan ik gewend ben, namelijk in de huiskamer. Ik alles in mekaar gezet en sluit hem aan. Ik even kijken of alles draait.. en wat voel ik nou ... redelijk harde stroomlek, maar leek niet 230v.

Ik denken, zal wel een lek zijn van mobo op de kast oid. Dus ik haal eerst alles van mijn voeding af.. zodat er niets meer op aangesloten staat, alleen de 230 stekker zit er nog in. En zonder dat hij dus aan staat krijg ik nog steeds die schok (constant, en stop slaat niet door, was ook ongeaard!) Ik concludeerde hieruit dat het aan de voeding lag, dus pak ik even een andere 300 watt voeding. Ik hem aansluiten, in dezelfde stroomgroep.. en WEER !!! Ik alles nagekeken en niets maar dan ook niets raakte de chassis van de voedingen !

Daarna sloot ik de voedingen aan in de keuken (dus geaard, en andere elec. groep) en geen last. Maar het lag niet aan het probleem dat het in de huiskamer ongeaard is, want toen ik hem in de hal (weer andere groep en ongeaard) aansloot, ook geen schokken ! Zelf was ik statisch ongeladen.

dus even in schema
code:
1
2
3
4
5
6
Electriciteitsgroep            geaard                 stroomlek

huiskamer                       nee                       ja
Keuken                          ja                        nee
hal                             nee                       nee
andere groepen                  nee                       nee

Waar kan dit aan liggen (en in principe kan de stroom die binnen het chassis zit niet naar buiten). Voor mij is dit een zeeer raar raadsel, leef ik nu in een spookhuis of weet iemand de oplossing :?

(ik weet niet of het alleen bij voedingen het probleem is, maar de telefoon heeft vaak ook last van ruis en is aangesloten in de huiskamer, een draadloze en dus ook op stroom net)

4015Wp west (Dordrecht)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Als je je PC niet aard, dan zweeft de kast op 115V. Dat je in de hal en andere groepen geen schok kreeg ligt waarschijnlijk aan het feit dat je toen misschien je schoenen aanhad of op een andere vloer stond. Pak maar eens een blank stukje metaal van de verwarming vast en probeer het dan nog eens in de hal. Wedden dat je een opdonder krijgt?

Maar over dit soort problemen bestaan al een aantal topics, zoek maar eens. :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
AcouSE schreef op 22 oktober 2002 @ 12:46:
Als je je PC niet aard, dan zweeft de kast op 115V. Dat je in de hal en andere groepen geen schok kreeg ligt waarschijnlijk aan het feit dat je toen misschien je schoenen aanhad of op een andere vloer stond. Pak maar eens een blank stukje metaal van de verwarming vast en probeer het dan nog eens in de hal. Wedden dat je een opdonder krijgt?

Maar over dit soort problemen bestaan al een aantal topics, zoek maar eens. :)
bedankt dat je hem weer opende ;)
maar ik heb het beide uitgevoerd zonder schoenen, en ik draai mijn pc hier altijd al zonder aarde (niet in huiskamer en heb nooit opdonder gehad). Dat er iets met de elektriciteitsgroep aan de hand is lijkt mij het meest voor de hand liggend, maar wat er dan is weet ik niet

4015Wp west (Dordrecht)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ligt er toevallig andere vloerbedekking in de hal en de keuken ten opzichte van de huiskamer?
Dat zou het kunnen verklaren.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Zoals boven al vermeld maar nu met tekening

Afbeeldingslocatie: http://berflo.dhs.org/~rbouwman/PE.jpg

1. Situatie ongeaarde voeding, Persoon geisoleerd van aarde
2. Situatie geaarde voeding, Maakt niet uit of persoon met aarde is verbonden
3. Situatie ongeaarde voeding, persoon aan aarde -> Gevolg uit

N.B. Het vierkante vakje moet de voeding voorstellen

S.v.p geen commentaar op mijn tekenkunst !!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Alleen maar kruisje te zien. Zit de ene groep achter een aardlek, en de andere misschien niet?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Het kan ook gebeuren dat op de huiskamer groep een wasmachine staat o.i.d. die dingen lekken ook vaak maar dat merk je niet omdat deze op de aarde aangesloten is, nu kan het zo zijn dat jouw aardpin (aansluiting meestal onder de grond die jou van een goed aardpunt voorziet) geen goede aarde geeft, waardoor jouw installatie kan gaan zweven en dus spanning bevat.

maar ik zou zeggen test het nog een keer en plaats de de steker omgekeert in de stopkontact (dus de nul en fase omgedraait)

en wat je ook nog kan testen en met een spannings schroevedraaier. of jouw foute groep op bijde aansluitingen spanning bevat. als dat zo is raad ik je toch aan contact op te nemen met jouw stroom leverancier of de service dienst die de electra daar regelt.

Raymond

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 22:54:
Zoals boven al vermeld maar nu met tekening

[afbeelding]

1. Situatie ongeaarde voeding, Persoon geisoleerd van aarde
2. Situatie geaarde voeding, Maakt niet uit of persoon met aarde is verbonden
3. Situatie ongeaarde voeding, persoon aan aarde -> Gevolg uit

N.B. Het vierkante vakje moet de voeding voorstellen

S.v.p geen commentaar op mijn tekenkunst !!
eej maar als er aarde is.. dus dat middelste tekeningetje.. dan gaat daar stroom doorheen.. dus aardlekschakelaar moet dan toch omslaan!?? gebeurd dus niet ...
En dan ook nog het feit dat het dus bij beide (alle) voedingen is..

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Aardlek werkt iets anders, deze meet het verschil tussen de stroom die door de fase(bruin) gaat en de stroom die door de nul(blauw) gaat, als hier teveel verschil in zit (hoort gelijk te zijn) slaat hij uit, dit wijst er namelijk op dat er stroom op een andere manier weglekt (dit hoeft niet per see de aardleiding te zijn). Echter de spanning op je kast is wel 110V, maar is maar zo'n kleine stroom (ergens in de mA ofzo) dat dit niet genoeg is om je aardlek uit te laten gaan.

Verwijderd

Als die PC daar moet blijven staan...

Ga op safe en koop een UPS..
Daar komt altijd een superstrakke stroom uit

Rand aarde is eigenlijk altijd een must probeer anders een draad ergens anders weg te peuteren

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 00:44:
Aardlek werkt iets anders, deze meet het verschil tussen de stroom die door de fase(bruin) gaat en de stroom die door de nul(blauw) gaat, als hier teveel verschil in zit (hoort gelijk te zijn) slaat hij uit, dit wijst er namelijk op dat er stroom op een andere manier weglekt (dit hoeft niet per see de aardleiding te zijn). Echter de spanning op je kast is wel 110V, maar is maar zo'n kleine stroom (ergens in de mA ofzo) dat dit niet genoeg is om je aardlek uit te laten gaan.
Maar staat er dus altijd stroom op de buitenkant van de voeding ???? Hoe zit het dan met de kooi van faraday :?

4015Wp west (Dordrecht)

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Tutti-frutti schreef op 23 oktober 2002 @ 14:12:
[...]

Maar staat er dus altijd stroom op de buitenkant van de voeding ???? Hoe zit het dan met de kooi van faraday :?
De kooi van Faraday is als iets zich in een ruimte bevindt waar alle wanden van metaal zijn en aan de aarde hangen.

Maar probeer eens om de televisie en evt. video uit het stopkontact te trekken en probeer dan nog eens.

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

Kooi van Faraday werkt alleen met hoogfrequente wisselspanningen.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Draai de stekker eens op (andersom in de muur steken).
Doe dit zowel in de kamer als op een andere plek en kijk dan eens of je nog een schok krijgt.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1