En microsoft zorgt er ook goed voor dat ze mensen aan hun platform blijven binden. Uitstekende integratie met allerlei devices en services en dan is het toch handig om dan ook maar windows te gaan draaien.
Mijns inziens is dat in Suse al ruim een jaar lang 't geval, en in RedHat ook al driekwart jaar ofzo. Mandrake ook zoiets als Suse. Vooral RedHat doet echt niet onder voor Windows wat betreft config.
Ik ben zo nu en dan nog even aan het worsten om het aan de praat te krijgen (of om te achterhalen waar het is geinstalleerd). En daarnaast zit je met die library problemen. Ik kan ze meestal wel oplossen, maar dat kan je gewoon niet van een leek verwachten.
Zie mijn desktop review in het betreffende topic: selecteer type netwerk (ADSL, ethernet, modem, ISDN, etc.), geef dan in case of modem providernaam op + of ie DHCP gebruikt of je IP, tel nr., klaar. Next en je kan hem testen. ethernet = DHCP of niet en optioneel dus je IP. Next, klaar. ISDN, zie modem. Dat lijkt me simpel genoeg?
De installer van mandrake is idd een eitje. Netwerk zaken ed helemaal geen probleem (alhoewel de help niet vaak behulpzaam is). Maar op het moment dat je iets wilt gaan veranderen, dan hang je eigelijk een beetje. Hetzelfde geldt voor X.
Ik kan me er intussen wel mee redden, maar onder windows gaat het toch een stuk makkelijker omdat je er een tooltje voor hebt. Begrijpt me niet verkeerd dat ik windows prefereer, integendeel zelfs. Ik vind het zeer handig om met textbestanden ed te werken, maar dit kan je wederom niet van een leek verwachten dat hij zich hierin gaat verdiepen.
Je hebt gelijk als je zegt dat dat nog niet voor alle mogelijke toepassingen zo is, maar wat mij betreft is RedHat-8.0 bruikbaar genoeg voor de meeste mensen die win2k kunnen gebruiken... Voor simpel gebruik dan.
Als alles goed werkt dan kunnen mensen uitstekend met KDE aan de slag en met alle tools die daarbij zitten. Maar als je iets anders wilt doen, dan is linux nog te ingewikkeld voor de leek.
Linux heeft nu eenmaal een veel hoger instap nivo dan windows. Ik heb een enorm dik linux boek naast me liggen en die probeer ik door te lezen. Ik heb nu een beetje een indruk hoe veel basis dingen in elkaar zitten, maar het zal nog een hele tijd duren voordat ik me ermee kan redden zoals ik me met windows kon redden. Er zijn zoveel meer mogelijkheden maar dat maakt het juist ook zo veel gecompliceerder.
Op zich denk ik dat Linux wat bruikbaarheid echt enorm is verbeterd de afgelopen jaren. 't Is wat mij betreft ver genoeg om het predicaat "bruikbaar" te krijgen...
Op het moment dat het goed draait, dan kan je naar mijn mening perfect met kde werken (of gnome

), maar je hangt zo gauw mensen iets willen aanpassen. Bv een theme installen, resolutie of frequentie aanpassen (leg ze maar een scanline uit).
Overigens meen ik dat jij Debian gebruikt, en debian heeft die config tooltjes dus niet.

.
Ik ben tijdelijk even terug gegaan naar mandrake omdat ik X voor geen meter aan de praat kon krijgen en ik wou weer aan de slag. Ik zal er binnekort weer eens mee experimenteren