Toon posts:

2 kabel modems mdk 9.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem, sinds kort heb ik 2 kabel modems op mijn linux bak aangsloten, heel fijn, maar nu wil ik dat de een gebruikt wordt voor ftp en ftp-only, nu zat ik met me firewall te stoeien om dit voor elkaar te krijgen, de bedoeling was om port 21 op eth1 te sluiten en dan alleen op eth0 te openenen. Alleen nu bleek bij nadere inspectie dat ik zonder firewall ook niet kan pingen of whatever naar eth0 .. hoewel die nic wel gewoon een ip heeft, en als ik vanaf de bak zelf naar dat ip ping dan komt het allemaal goed.

iemand enig id wat hier de oorzaak van kan zijn ?

Verwijderd

in linux wordt er weinig onderscheid gemaakt tussen firewall en nat regels, waarschijnlijk moet je dus juist wel een firewall draaien op eth0 .. de exacte regels weet ik daarvoor neit

Verwijderd

Topicstarter
dat zou kunnen, maar je verwacht toch op zijn minst dat wanneer je geen enkele vorm van NAT en of firewall gebruikt je iig het ipadres van de bijbehorende NIC kunt pingen en dat wildie dus al niet. Dus vraag ik me af of ik misschien iets moet doen met routering ?

Verwijderd

Heb je misschien twee IPs uit hetzelfde subnet?

Zo ja, dat geeft inderdaad rommel met je routering.

Verwijderd

Topicstarter
erm . dat zou wellicht kunnen .. if zo .. zou dat probleem op te lossen zijn .. en zo jah hebje dan ook nog enig id hoe ?

Verwijderd

Topicstarter
erm .. kheb het eens nagekeken .. maar dat blijkt dus niet het geval .
me ene kabel modem heb als subnet mask 255.255.255.192, de andere heeft als subnet mask 255.255.252.0
en me nic voor me LAN heb als subnet mask 255.255.255.0 ..
dan nog andere ideeen wat het probleem kan veroorzaken ?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Iets met default route ofzo wat verkeerd staat? bridging / routering die aanstaat.

Overigens heb je voor dit probleem iproute2 nodig om je verhaal te krijgen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
erm .. iproute2 xal me daar eensin gaan verdiepen dan
defaultroute staat idd op eth1 .. maar dat zou toch geen invloed mogen hebben op een ping request op eth0 ?

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00

jappo

eens een prutser altijd ....

kan je
code:
1
iptables -xvn -L

en
code:
1
iptables -xvn -t nat -L

doen en dan daar de uitkomst van printen zodat we kunnen zien hoe je firewall is geconfigd :? :D

edit:
de -xvn command toegevoegd, dan laat hij ook de ingestelde ifaces zien

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Verwijderd

Topicstarter
iptables -xvn -t nat -L levert de volgende uitkomst op:
Chain PREROUTING (policy ACCEPT 1469 packets, 101236 bytes)
pkts bytes target prot opt in out source destination

Chain POSTROUTING (policy ACCEPT 280 packets, 32732 bytes)
520 25456 TCPMSS tcp -- * * 0.0.0.0/0 0.0.0.0/0 tcp flags:0x06/0x02 TCPMSS clamp to PMTU
469 23762 MASQUERADE all -- * eth1 192.168.0.0/24 0.0.0.0/0

Chain OUTPUT (policy ACCEPT 280 packets, 32732 bytes)

en wil je ook echt de uitkomst van iptables -xvn -L .. das echt een enorm lompe lap tekst ..
mocht je hem echt willen zien .. kheb hem ff online gezet op

http://www.kickuh.net/firewall_cfg

maar zonder me firewall kan ik dus al niet het ipadres van eth0 pingen (eth0 is de nic waar de nieuwe, lees 2de, cable modem aanhangt)
eth1 is de NIC met me andere cable modem
en eth2 is de NIC van me LAN

Verwijderd

Lees de Linux Advanced Routing & Traffic Control HOWTO eens door zou ik zeggen. Daar staat het vast wel in. Te vinden op www.lartc.org .
Pagina: 1