Hoi. 
Ik ben bezig met het maken van een ErrorLogging class. Deze class moet kunnen
gebruikt worden in applicaties die aan errorlogging doen.
Het moet mogelijk zijn om errors naar een databank of naar een file te loggen.
Gisteren was ik begonnen met in C# een DLL te maken die één class had, nl. Logger
Deze class zag er ongeveer als volgt uit:
Deze class ging dus zelf gaan nagaan of errors naar de databank moesten gelogged worden
of naar een file. Dit heeft wel als gevolg dat er in de methods heel wat if - statements
voorkomen en dat ik in dit geval enkel naar een file of naar een Sql Server databank
kan loggen.
Gisterenavond was ik echter wat in m'n GoF - boek aan het lezen en daar stuitte ik op het
"Strategy-pattern". IMHO zou dit pattern goed toepasbaar zijn voor m'n ErrorLog class.
Ik heb net ff een schema'tje gemaakt en dat zou er dan als volgt uit zien:

Op deze manier kan ik later nog eenvoudig een class toevoegen die het bv. mogelijk maakt
om naar bv een Oracle databank te gaan loggen.
Aangezien dit m'n eerste aanraking is met design patterns had ik graag wat input ontvangen
van de mensen die daar al wat meer ervaring mee hebben. Ben ik op de goede weg? Zie ik
dingen over het hoofd? Zijn er dingen die beter kunnen ? Is het strategy pattern hier 'overkill', ...
Ik ben bezig met het maken van een ErrorLogging class. Deze class moet kunnen
gebruikt worden in applicaties die aan errorlogging doen.
Het moet mogelijk zijn om errors naar een databank of naar een file te loggen.
Gisteren was ik begonnen met in C# een DLL te maken die één class had, nl. Logger
Deze class zag er ongeveer als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| public class Logger { #region Attributes private bool m_LogToDatabase; private SqlConnection m_Conn; private SqlCommand m_cmdWriteMessage; private StreamWriter m_LogFile; private string m_LogFileName; #endregion #region Properties #endregion #region Public Methods public void StartLogging() public void WriteLog ( string ErrorMessage ) public void EndLogging() #endregion } |
Deze class ging dus zelf gaan nagaan of errors naar de databank moesten gelogged worden
of naar een file. Dit heeft wel als gevolg dat er in de methods heel wat if - statements
voorkomen en dat ik in dit geval enkel naar een file of naar een Sql Server databank
kan loggen.
Gisterenavond was ik echter wat in m'n GoF - boek aan het lezen en daar stuitte ik op het
"Strategy-pattern". IMHO zou dit pattern goed toepasbaar zijn voor m'n ErrorLog class.
Ik heb net ff een schema'tje gemaakt en dat zou er dan als volgt uit zien:

Op deze manier kan ik later nog eenvoudig een class toevoegen die het bv. mogelijk maakt
om naar bv een Oracle databank te gaan loggen.
Aangezien dit m'n eerste aanraking is met design patterns had ik graag wat input ontvangen
van de mensen die daar al wat meer ervaring mee hebben. Ben ik op de goede weg? Zie ik
dingen over het hoofd? Zijn er dingen die beter kunnen ? Is het strategy pattern hier 'overkill', ...
https://fgheysels.github.io/