CMYK --> PMS, een tooltje?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 21:32
Ik heb een photoshop afbeelding met een groot effen gekleurd vlak. CMYK = 100%; 93%; 11%; 2%

Nu wil de drukker graag een PMS kleur (eerst wilde hij CMYK :?). Ik heb in photoshop gezocht of ik met IMAGE > MODE de afbeelding naar PMS kon veranderen, maar PMS is geen optie. Is er misschien een andere manier om CMYK bij benadering om te zetten in PMS. Ik heb geen kleurenwaaier tot mijn beschikking...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:49
Dan heb je een probleempje. Zou naar je drukker gaan en daar ter plekke met een Pantone kleurenwaaier de juiste PMS waarde bij de kleur zoeken... :)

Er is bij mijn weten in ieder geval geen tooltje voor...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

edit: hier stond onzin |:(

edit 2: Met Photoshop kun je iig met je eyedropper kleuren selecteren. Door dan in je color picker op custom te klikken zie je daar de bijbehorende waarde.

Verwijderd

of eentje kopen,.. € 136,- pantone

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

PMS 288C

offtopic:
willem169, tssss.. foei enzo

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 10:49:
edit: hier stond onzin |:(

edit 2: Met Photoshop kun je iig met je eyedropper kleuren selecteren. Door dan in je color picker op custom te klikken zie je daar de bijbehorende waarde.
bovenstaande blijft link. Met name omdat je niet weet of het op coated of uncoated papier wordt gedrukt. Kijk maar in de meest doorsnee pantone-collectie: de kleurverschillen die optreden door papiersoorten moet je niet uitvlakken.

wees alert en koop (sorry voor de dure tip) gewoon een pantone collexi. Ben je van al het gezeur af en kun je op basis van de kleurenwaaier de klant informeren. En uiteindelijk (indien nodig) de drukker aanspreken op het feit dat die iets fout gedaan heeft. (en dan heb jij natuurlijk je eigen waaiertje bij de hand...)

succes!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 18:03:
[...]

bovenstaande blijft link. Met name omdat je niet weet of het op coated of uncoated papier wordt gedrukt. Kijk maar in de meest doorsnee pantone-collectie: de kleurverschillen die optreden door papiersoorten moet je niet uitvlakken.

wees alert en koop (sorry voor de dure tip) gewoon een pantone collexi. Ben je van al het gezeur af en kun je op basis van de kleurenwaaier de klant informeren. En uiteindelijk (indien nodig) de drukker aanspreken op het feit dat die iets fout gedaan heeft. (en dan heb jij natuurlijk je eigen waaiertje bij de hand...)

succes!
Je hebt in principe helemaal gelijk hoor, maar coated/uncoated kan een drukker je prima vertellen. Papiersoorten zijn ook natuurlijk van invloed op uiteindelijke resultaat in fullcolourdruk. Kortom, daar hoef je echt geen PMS-waaier voor te hebben.

Drukkers aanspreken op fouten doe je meestal nav een al dan niet digitale kleurproef die de drukker erbij krijgt als referentie. Kan ie fijn zijn inkten afstellen.

Dus hoewel je in principe gelijk hebt is het voor dit hele verhaal behoorlijk overdone. Ook gezien zijn kleur die enorm donker is waardoor je alle nuances al kwijt bent :)

Verwijderd

je zegt dat je een groot effen gekleurd vlak hebt.. kan je beter andere papier kleur nemen aangezien grote vlakken soms strepen kunnen vertonen na het drukken.. en om pantone kleuren te selecteren ga je naar mode greyscale->dan mode duotone.. daar kies je 1,2,3 of 4 kleuren pantone (in photoshop)

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 00:52:
je zegt dat je een groot effen gekleurd vlak hebt.. kan je beter andere papier kleur nemen aangezien grote vlakken soms strepen kunnen vertonen na het drukken.. en om pantone kleuren te selecteren ga je naar mode greyscale->dan mode duotone.. daar kies je 1,2,3 of 4 kleuren pantone (in photoshop)
:? Ja donkerpaars papier en daar op de rest drukken.. zal lekker werken. En je tweede antwoord heeft niet echt wat met zijn vraag te maken.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-08 10:14

McFizban

Hackito ergo sum.

Corel Draw rekent je CMYK waarden om naar PMS (maar zit er ook wel eens een beetje naast). Hij laat ook je orginele kleur naast je PMS kleur zien en zo kan je makkelijk zien of het klopt of dat je het een beetje moet aanpassen.

Ik werk nog met Corel Draw 9 een nieuwere versie kan het misschien beter.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1