Toon posts:

[WinXP] Administrator/User perikelen

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee accounts op m'n PC, een voor mezelf met Administrator rechten en een Limited/User account voor de rest van m'n gezin. Nu weet ik dat het veiliger is om niet als deel van de Administrator group actief te zijn ivm hacken etc. Dus leek het me wel verstandig om m'n eigen account ook over te zetten naar een Limited Account. Alleen als ik dit doe gaat Windows zeuren dat tenminste één gebruiker deel moet zijn van de Administrator groep. Maar de "Administrator" user account is dit toch al? Het lijkt mij een beetje verspilling als ik speciaal een Admin-account moet aanmaken alleen zodat ik m'n eigen account kan verlagen naar de User groep. Is er een omweg, of een correcte procedure zodat ik in principe alle accounts naar de User groep kan zetten en alleen de "onzichtbare" Administrator als lid van de Administrator groep laat?

Voor de goede orde... "Limited account" is toch hetzelfde als de User account, en waarom kan je eigenlijk geen Power User maken? Neem aan dat dit komt omdat ik geen deel uitmaak van een netwerk domein, maar toch...

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Als er echt maar 2 accounts zijn klopt die melding wel. Want alleen jou eigen account is een administrator(lid van de administrators groep) en dan heb je nog dat limited account. Als je je jouw eigen account wil verlagen naar een limited account haal je het dus uit de administrators groep en dat kan niet, want dan is er geen account meer dat van de administrators groep lid is !
Dus ja...ik denk dat je gewoon nog een account moet aanmaken, die dan wel lid is van de administrators groep en pas dan kan je je eigen account aanpassen...
Verder moet het gewoon mogelijk zijn om een lokaal account lid te maken van de power users groep, power users kunnen bijna alles wat een administrator ook kan, maar toch net wat minder, kan oa dan weer wel programma's installeren..
Maar waarom wil je geen administratror zijn op je pc..het ergste is toch wel beperkingen op je eigen pc...

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 10:32

TwoR

Gekleurde stippen

Gewoon nog een account maken anders ishet onmogelijk om te te doen. En voor de rest snap ik eigenlijk ook niet al te best waarom je je zelf beperkingen op wil leggen. Want volgens mij valt dat gevaar met hacken wel mee ook als je in de administrator zit.

• Rudie_V
Stukje technet over de powers users groep :

Power Users
Power Users have less system access than Administrators but more than Users. By default, members of this group have Read/Write permissions to other parts of the system in addition to their own profile.

The default Windows 2000 and later security settings for Power Users are backward compatible with the default security settings for Users in the Windows NT 4.0 operating system. This allows Power Users to run legacy applications that are not certified for Windows 2000 and Windows XP Professional and therefore cannot be run under the more secure Users context.

Power Users can perform many system-wide operations, such as changing system time and display settings, and creating user accounts and shares. Power Users also have Modify access to:

HKEY_LOCAL_MACHINE \Software
Program files
%windir%
%windir%\System32
Although Power Users have Modify access to the %windir% and %windir%\System32 directories, they have Read-only access to the files that are installed in these directories during Windows XP Professional text-mode setup. This allows non-certified applications to write new files into the system directories but prevents Power Users from modifying the Windows XP Professional system files.

While Power Users have the permissions necessary to install most applications, not all application installations will succeed. For example, many applications check for explicit membership in the Administrators group before installing. Other applications attempt to replace operating system files, which Power Users cannot do. Finally, because Power Users cannot install services, they cannot install applications that have a service component.

Verwijderd

Ik snap het probleem niet echt:?, in je Administrators account valt dat hacken wel mee volgens mij.
En als je een Limited user maakt dan kan je echt veel minder, je kan niet eens programma's installen volgens mij....

Verwijderd

Het gaat om het verschil Administrator en Local Administrator:
De Local Admin geeft volgens mij admin rechten op één computer. Met de Admin heb je Admin rechten over alle computers op het netwerk (mits aanwezig).
Rudie_V: iedereen die zich een beetje in computer/netwerkbeheer heeft ingelezen weet dat je zo min mogelijk als admin moet werken.
Mocht er dan iets fout gaan, dan is het (hopelijk) niet al te ingrijpend en via de Admin account nog te herstellen.

Het is trouwens wel mogelijk om andere rechten dan alleen Admin of beperkt te geven.
Deze andere rechten zijn echter niet gebundeld in een standaard accounttype van XP.
Ik heb zelf de beperkte rechten accounts moeten omzetten naar hoofdgebruiker account omdat anders Girotel (PC-based, niet de internet versie) alleen maar vanuit de Admin te gebruiken was.
Ik zit nu op m'n werk (een echt NT4 gebakje) dus ik kan vanavond pas even kijken hoe ik die omzetten ook al weer had gedaan.
Als iemand anders het zo weet: Feel free to share!

• Rudie_V
Busmaster -> Hoe bedoel je "...zo min mogelijk als admin werken." Ik(prive) werk nooit onder het administrator account, maar mijn eigen inlognaam is dus echt wel lid van de administrators groep, ik moet geen beperkingen op mijn eigen systeem hebben. En elke keer wisselen tussen account heb ik ook geen zin in, of runas idem. Prive gezien moet iedereen dit voor zichzelf weten...
Bij prefessionele omgevingen ben ik het met je eens, admin account in de kluis en alleen gebruiken als het echt niet anders kan.. .

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn eigenlijk 3 accounts, maar de "Administrator" account is "onzichtbaar" op het Welcome-scherm. Lijkt me dat met deze derde, zij het onzichtbare, account ik de andere twee gewoon op Limited moet kunnen zetten. (Omdat ik via 2x Ctrl-Alt-Del alsnog op de Administrator account kan.)

Maar er is dus nog een verschil tussen dé Administrator account en accounts die deel uitmaken van de Administrator-groep? (Waarbij de "groepsleden" dus alleen "locale" Admins zijn?) Verder weet ik ook al wat Power Users zijn; m'n vraag was of je deze type user accounts ook in XP (standalone) kan aanmaken... dat leek me een aardige compromis tussen de rechten van een Admin account en nog steeds zo veilig mogelijk voelen.

• Rudie_V
Er zit eigenlijk geen verschil tussen het Administrator account en het lid zijn van de groep Administrators. De administrator is gewoon een ingebouwd standaard account, verder is deze ook gewoon lid van de administrators groep. Ook kan je het administrator account niet verwijderen, wel hernoemen. Soms zijn er volgens mij wel dingen die echt het administrator account vereisen.
Ik zie geen reden waarom je een gebruiker niet lid kan maken van de power users groep. Wel een aardig compomis lijk mij...je kan veel maar toch ook weer niet alles.

Verwijderd

Topicstarter
Als je via Control Panel je User accounts wilt bewerken heb je alléén maar de keus tussen Computer Administrator en Limited User. Dus hoe kan ik een Power User toewijzen/aanmaken?

• Rudie_V
Ik zelf werk nog steeds lekker met w2k. Hoe dat dan in XP zit weet ik niet. Kan je niet gewoon een limited user aanmaken en deze lid maken van de power users groep ?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-04 22:55
Rudie_V schreef op 22 oktober 2002 @ 10:27:
Busmaster -> Hoe bedoel je "...zo min mogelijk als admin werken." Ik(prive) werk nooit onder het administrator account, maar mijn eigen inlognaam is dus echt wel lid van de administrators groep, ik moet geen beperkingen op mijn eigen systeem hebben. En elke keer wisselen tussen account heb ik ook geen zin in, of runas idem. Prive gezien moet iedereen dit voor zichzelf weten...
Bij prefessionele omgevingen ben ik het met je eens, admin account in de kluis en alleen gebruiken als het echt niet anders kan.. .
Dat vind ik vreemd, je weet hoe het hoord (aan je laatste regel tezien) maar thuis pas je dat niet toe (zijn meer personen in dit topic die het niet begrijpen).

Je bent gewoon "onwetend" (klinkt negatiever dan dan dat ik bedoel) als je alles als met admin rechten doet, omdat het 90% van de tijd niet nodig is, en dus wel degelijk hele serieuse beveiligings isues oplevert!

Het grootste gevaar ligt bij Internet explorer nou zijn/worden daar regematig erg serieuse beveilinggaten in gevonden, waar mensen slaapeloze nachten van zouden kunnen krijgen. Terwijl dat heel simpel als een guest user is terunnen (even op de hyperlink instellen om terunnen als guest oid) en vervolgens kan evil code/bufferoverflows weinig tot niks meer uithalen op je systeem.

• Rudie_V
Achja...thuis kan ik doen wat ik wil, en ik wil dat gewoon met mijn eigen account kunnen, ik wil thuis geen restricties met mijn account en dus moeten switchen tussen accounts omdat ik dit of dat wil doen. Misschien wat luiheid, maarja..thuis kan dat...daar kies ik bewust voor.
Verder heb ik thuis toch niets boeiend wat voor een hacker interessant kan zijn(zoals iedereen dat denkt).
Ook zit ik thuis in een redelijk goed, dmv nat router en firewalls, dichtgetimmerd netwerkje(geef een heerlijk vals gevoel van veiligheid:). Door de weeks staat de boel meestal maar een uur of 4-5 en in het weekend een half dagje aan...
Ik draai op mijn werkstation gewoon w2k sp3, office xp(geen enkele hotifx of sp) en ie5.5 met sp2(anderhalve maand, daarvoor std IE die in w2k zit). Mijn systeem draait al iets van een jaar probleem vrij(laatste install ivm nieuwe hd), een maand of 3 geleden eens voor de gein een virusscanner geinstalleerd, helemaal niets !!

Maar nu ff ontopic :)
Is het al gelukt om een gebruiker te maken die power user is ? Of kan iemand die xp draait even een goed en volledig antwoord geven of zijn vraag ?

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is een Power User, hetzelfde als een account in XP met beperkte rechten, maar hij kan wel programma's instaleren.

Ik zit hiet namelijk ook met een probleem. We hebben thuis 2 computers. 1 Voor mij en mij broer en 1 voor mijn moeder (vader vind de computer maar nix, alleen vrouwen schoon >:) ). We hebben onlangs ADSL aangesloten alleen we hebben nog geen netwerk aangelegd, waardoor heel de familie nu op moeders haar pc zit. Dit vindt ze niet leuk, omdat wij met onze 'gekochte' B) spellen virussen er zogenaamd opzetten.
Nu kunnen wij nix instaleren, omdat je beperkte rechten hebben. Als je Power User bent kun je dan wel installeren? want dan zou ik me graag als Power User willen aanmelden.

Ik weet het wachtwoord van de Administrator, maar die Ctrl+Alt+Del 2x indrukken kan helaas niet met Xp Home.
Er is natuurlijk wel een andere manier, door behulp met de magische knop 'F8' O-)
Maar dit blijft niet leuk en onze moeder wordt hiet ook niet happy van.
Wie niet weet wie niet deerd.

Kan iemand mij dus uitleggen hoe je zo'n Power User aanmaakt, of heeft iemand anders een idee om dit probleem te omzijlen.
Het enigste waar zij gek van wordt is als ze in het configuratiescherm kijkt bij gebruikers en dan ziet dat mijn account weer staat op Beheerder van deze computer.

Dat ik wat installeer vind ze niet zo erg, alleen dat mijn broertje wat installeert, want dat is een echte alles-komt-wel-goed-en-anders-geef-ik-mijn-broer-de-schuld-jonge LoL :*)

Dus iemand suggesties?

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Nou, aangezien niemand het schijnt te weten, zal ik het maar vertellen:
Rechts-klik op Deze Computer -> Beheren -> uhh Gebruikers opzoeken in de linker lijst -> Aanklikken -> In rechter lijst je eigen account rechtsklikken -> Eigenschappen -> tabblad Lid van -> Jezelf lid maken van Power Users i.p.v. Administrators. En voila, hij zeurt niet. Klaar :)

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Verwijderd

Ik kom niet verder als de gebruikers zoeken. Die zie ik er niet bij staan. Hier even een screenie wat ik te zien krijg.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra/GoT/628509/Computerbeheer.JPG

Het enigste wat ik zou willen doen is programma's kunnen instaleren en kunnen branden. Branden hoeft nog niet zo persé. Ik installeer vaak nieuwe programma's en om elke keer administrator te worden, wordt ook een beetje langdraadig. Die manier die ik gebruik dus.

Heb dit screenie trouwens onder account: beheerder van deze computer gemaakt. Ook werkte hij niet als gewone user met beperkte rechten drm logde ik in als account: beheerder van deze computer.

Iemand een idee of suggesties ? :)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Oh sorry, deed het zo uit mijn hoofd, vandaar...
Hier de nieuwe instructies:
Deze computer -> Eigenschappen -> Tabblad Geavanceerd (geloof ik) -> Gebruikers
Zoiets. Het zit dan in ieder geval ergens in de Eigenschappen van Deze computer. Ik bedoel niet dat lijstding met de profielen. 'k Zit hier achter een Linuxbak dus kan het zo niet testen. Klik maar ff in het rond dan vind je het wel.

Verwijderd

WildernessChild ken je een keer goed voor mij kijken, want ik kom er nog steeds niet uit. Ik heb net weer omgeschakeld naar Admin, maar het schijnt niet te helpen. Hier een paar screenies. Ik gebruik btw Home hé! ;) Ik hoop dat je dat had gelezen.
Hier volgen de screenies:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra/GoT/628509/Systeemeigenschappen.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra/GoT/628509/Gebruikersprofielen.JPG

Heb je mischien nu enig idee wat ik nu moet doen. En ken je het misschien een keer precies uitleggen dat zou namelijk screenies schelen :D

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Het is dan wel niet wat ik bedoelde, maar dit zou (hopelijk) ook moeten werken:
Start -> Uitvoeren -> control userpasswords2 -> OK
En nee, ik had niet gelezen dat je Home gebruikte, want dat staat er niet ... :) En ik kan het niet precies uitleggen want ik heb hier nog steeds geen Windows. Hier is een screenshot ergens van het web van het schermpje dat ik bedoel. Maar het is wel de verkeerde taalversie, kon zo ff niets beters vinden :D
Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.co.jp/help/tips/windows/images/02_0524/020524-passwd02.jpg
Het rechter knopje is Properties, daar kun je 'm als het goed is lid maken van Administrators, Power Users of whatever.
edit:
Oeps...
http://support.microsoft....?scid=kb%3Ben-us%3B817365
Het lijkt erop dat ik weer in Professional zit te denken... |:(

[ Voor 19% gewijzigd door WildernessChild op 19-06-2003 12:40 ]

Verwijderd

Ik kan uit verschillende opties kiezen als ik een gebruiker selecteer en vervolgens Eigenschappen indruk, dit is de 3de knop, de rechtse :)

De opties zijn:

*standaardgebruiker (admin via conf. scherm)
*gebruiker met beperkte rechten (user via conf.scherm)
*HelpServicesGroup
*Gasten
*Gebruikers
*Administrators

En hier als je geavenceerd wil werken, krijg ik deze waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra//GoT/628509/Lokaal.JPG

Is het nou mogelijk of niet???

Oja...
[quote]Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 16:18:
...
Ik weet het wachtwoord van de Administrator, maar die Ctrl+Alt+Del 2x indrukken kan helaas niet met >:) >:) Xp Home. >:) >:)
...

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Dat is dus het schrempje dat ik bedoel. Behalve dat er bij mij altijd wat meer in staat :/ Je kunt nog proberen om jezelf een gewone gebruiker te maken, maar Power Users bestaan dus blijkbaar niet in Home :(

Verwijderd

Dit staat er over een gewonen gebruiker:

Gebruikers kunnen geen onbedoelde of bedoelde wijzigingen in het systeem aanbrengen. Hierdoor kunnen Gebruikers goedgekeurde toepassingen starten, maar niet de meeste oude toepassingen.

Zou dit het dan zijn? of misschien dit? HelpServicesGroup :?

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 14:38:
Dit staat er over een gewonen gebruiker:

Gebruikers kunnen geen onbedoelde of bedoelde wijzigingen in het systeem aanbrengen. Hierdoor kunnen Gebruikers goedgekeurde toepassingen starten, maar niet de meeste oude toepassingen.

Zou dit het dan zijn? of misschien dit? HelpServicesGroup :?
Nee, zoals ik zei, XP Home heeft geen Power Users. Je hebt de keus of je jezelf lid van Administrators wilt maken (een opperhoofdbeheerder die alles mag) of van Users (dus een gewone gebruiker). Voordeel van dit schermpje t.o.v. Configuratiescherm -> Gebruikersaccounts is dat Windows hier niet gaat zeuren als je jezelf, op Administrator na de enige die lid is van Administrators, een gewone user maakt.
Ik weet trouwens niet hoe je in Home aanlogt als Admin, 2 keer Ctrl+Alt+Del schijnt niet te werken :?

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 12:50:
...
Ik weet het wachtwoord van de Administrator, maar die Ctrl+Alt+Del 2x indrukken kan helaas niet met >:) >:) Xp Home. >:) >:)
...
Oh, wat vreemd, ik zit hier achter een XP Home en ik kan het wel degelijk 8)7. Misschien bij jou op de een of andere manier uit gezet?

[ Voor 3% gewijzigd door the_shadow op 19-06-2003 15:58 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Ik heb hier een orginele versie, en dit meen ik serieus, want deze Pc is van ons mam. De onze staat boven. Misschien heb je wel op een andere manier aan Xp gekomen en heb je prongelijk de Pro versie terwijl je het eigenlijk niet weet ;)

Ik zal het iig nu gaan proberen en kijken of het werkt...

edit:
Het werkt niet :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 16:10 ]

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

The_Shadow schreef op 19 June 2003 @ 15:58:
[...]

Oh, wat vreemd, ik zit hier achter een XP Home en ik kan het wel degelijk 8)7. Misschien bij jou op de een of andere manier uit gezet?
Het werkt als het goed is alleen als er niemand ingelogd is, ofterwijl; ff iedereen uitloggen ipv. 'switch user' (windowstoets-L) gebruiken.. :) (komt doordat de klassieke 'w2k' aanmelding geen fast user-switching ondersteunt)

En wat betreft die verschillende soorten gebruikersrechten; dat is inderdaad een van de beperkingen van XP home edition t.o.v. pro.

[ Voor 7% gewijzigd door Zap op 19-06-2003 16:31 ]

#

Verwijderd

ja gwn inloggen als admin is ook een goede optie ;) Ken ik branden en instaleren. Echter als ik al aangemeld ben en nu zoals nu iets aan het doen ben op IRC >:) dan kan ik niet zomaar opstarten. Das wel weer lastig.

Over een paar uur post ik wel of het gelukt is :O

Andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd gewenst...

Verwijderd

Dit lukt niet. Door 2 maal ctrl+alt+delete in te drukken, kom je in het oude inlogscherm. Je typ daar: Administrator met het bijbehorenden wachtwoord. Vervolgens krijg je een foutmelding dat dit niet kan in dit OS (Home) of zoiets, iig iets met beperkingen.

Iemand anders een ander idee?

Verwijderd

Ik ben bang dat ik het niet weet... Maar ik had een andere vraag wat betreft inloggen op verschillende accounts op win xp pro..

Mijn zusje heeft een aparte account, en ik ook. Maar ik mag niet op de account van mn zusje en mn ouders [tsja, vertrouwen is ver te zoeken.. ]..

Weten jullie geen progje waarmee ik toch kan inloggen zonder dat het wachtwoord veranderd hoeft te worden? Het is niet illegaal, eerder om wat dingen die ik daar nog heb staan, terug te halen naar mijn eigen account.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is niet verstandig om met een ongerelateerde vraag een oud topic omhoog te halen.

Sowieso denk ik dat je zonder password van die bewuste account toch echt het netjes moet vragen.
We zijn hier niet zo gesteld op het hack- en breekwerk op accounts.
Dan zit je hier toch echt verkeerd :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.