Electrolise koelblok verzilveren.

Pagina: 1
Acties:

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Wat ik me afvraag.

Zilver heb ik wel, een setup voor electrolise kan ik hier ook wel maken.
Maar heeft het zin?

Ik kan me voorstellen dat de dikte van het zilver er mee te maken heeft.
Maar zou je er ook veel mee winnen?
En zou je dan alleen de binnenkant van het koelblok moeten verzilveren?
Zodat het koper zijn warmte snel kwijtraakt aan het zilver, dat weer zijn warmte
afstaat aan het water.

Ik dacht zelf dat wanneer het koper in contact met de core staat en zijn warmte afgeeft aan het zilver dat de geleiding dan sneller verloopt dan andersom.
Omdat het zilver sneller de warmte van het koper kan afvoeren dan andersom.

Maar zou dat met waterkoeling ook genoeg effect opleveren, of is het een hoop
moeite voor een relatief lage opbrengst?

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Hoop moeite voor lage opbrengst.
Als je zilver gaat gebruiken maak em dan helemaal van zilver.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Qua warmte-geleiding maakt het niet uit (misschien wordt dat er zelfs slechter op!), maar zilver oxideert (roest) een stuk minder dan koper :)
Daarom denk ik er ook over om mijn blokjes te laten vergulden, goud oxideert namelijk helemaal niet :D (en je krijgt pimp-ass waterblokken >:))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
mij staat bij van mijn scheikunde/natuurkunde lessen dat zilver slechter geleid dan koper.. nu kan ik het natuurlijk fout hebben, maar dit dacht ik zo ff

je kan hem wel van goud maken, maar ik zit me ook af te vragen hoeveel jij d'r voor over heb

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Demo

Demo

BasieP schreef op 22 oktober 2002 @ 08:51:
mij staat bij van mijn scheikunde/natuurkunde lessen dat zilver slechter geleid dan koper.. nu kan ik het natuurlijk fout hebben, maar dit dacht ik zo ff

je kan hem wel van goud maken, maar ik zit me ook af te vragen hoeveel jij d'r voor over heb
Zilver geleidt beter warmte dan koper, goud minder slechter. Maar goud oxideert niet, dus is het op zich een goed idee om er een laagje goud overheen te laten maken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Misschien een idee om alleen de buitenkant en niet de onderkant en de binnenkant te laten verzilveren/vergulden.

Dat ziet er dan :9~ uit

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Een extra laag metaal zorgt altijd voor een extra warmte weerstand, zij het in dit geval een hele kleine extra weerstand natuurlijk :) . Ter corrosie preventie is het wel een goed idee. Zilver oxideert wel, maar stukken minder dan koper. Verder is het helemaal niet zo eenvoudig als je denkt om iets te verzilveren. Je hebt er een hoop chemicaliën voor nodig, waar je als particulier niet (makkelijk) aan kan komen. Verder moet je de ideale stroomdichtheid weten voor het galvaniseren. Je koelblok is verder geen effen oppervlak wat galvaniseren erg moeilijk maakt. Je krijgt allemaal stroomdichtheidsverschillen over je koelblok. Zijn de verschillen in stroomdichtheid te groot en vallen buiten de "stroomdichtheids-range", dan zal er op die plekken helemaal niets neerslaan. Het idee is leuk, maar de uitvoering is veel ingewikkelder dan je denkt. (Ik heb bij philips galvanotechniek gewerkt). Als je het toch echt serieus overweegt, kan ik wel voor je opzoeken wat voor chemicaliën je nodig hebt en welke stroomdichtheden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2002 10:29 . Reden: typo ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
http://www.deviantpc.com/articles/gf4wcp3/p2.shtml

Dit is iets goedkoper: Quote vande site:
All three blocks were then given a final finishing before being lacquered. I use a cellulose clear lacquer made by Simoniz. I have tried Acrylic lacquer (which is easier to come by nowadays), but it doesn’t bond well to shiny copper, flaking off at the slightest opportunity
>:)

• Demo

Demo

The Undertaker schreef op 22 oktober 2002 @ 10:33:
http://www.deviantpc.com/articles/gf4wcp3/p2.shtml

Dit is iets goedkoper: Quote vande site:
All three blocks were then given a final finishing before being lacquered. I use a cellulose clear lacquer made by Simoniz. I have tried Acrylic lacquer (which is easier to come by nowadays), but it doesn’t bond well to shiny copper, flaking off at the slightest opportunity
>:)
Dju, wat zijn die blokken mooi! :9~

Verwijderd

zilver geleid een heel klein beetje beter dan koper, het verschil is 10x zo klein als het verschil al tov cu.
het zal bijna geen verschil opleveren.

Verwijderd

Ik heb hier thuis een goedje waarbij je water gooit en er dan een zilverlaagje op een koper voorwerp ontstaat.

Tís alleen een beetje giftig en weet niet of het hier nog mag worden verkocht aan particulieren. Het mag zekerweten niet door de gootsteen.

• Underground75
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 12:08:
Ik heb hier thuis een goedje waarbij je water gooit en er dan een zilverlaagje op een koper voorwerp ontstaat.
Wat is dit dan? Zoiets als lak op waterbasis wat na drogen geen water meer aantrekt :? Anders lost het weer op en zit het in je WC opstelling 8)7

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: Http://www.xs4all.nl/~hsikkes/silber.jpg

Jaja ik weet et 't is al heel oud maar werkt nog steeds
Zur versilberung von Kupfer und Messing und zum ausbessern slecht gewordener versilberungen.

Die Silberlösung wird mit einem Water bausch auf die vorpolierten Teile auf gegrieben. Die Badrückstände müssen durch spülen oder abrieben m. wiener kalk entfernt werden.
Vor gebrauch schütteln

• Demo

Demo

LOL, dat 'Gift' in van die antieke letters, en dan die kruizen en doodshoofden er bij :P Het lijkt wel gejat uit 1 of andere film :D

Verwijderd

Conrad had zo'n verzilver/verguld-setje voor 50 gulden, maar ik kan het niet meer in de catalogus vinden. bestelnummer was 530506-24
Dit is de link maar die zal wel weer niet werken: conrad heeft namelijk een waardeloze site. :(

Je lokale elektronicaboer levert op bestelling ook zoiets: zilverbad o.i.d.
En juweliers zullen vast ook wel kunnen verzilveren. Duur?

Verwijderd

bij een juwelier is het zeker duur...... Erg duur denk ik zelfs

Verwijderd

De vraag was trouwens of het nut heeft...

Een onbehandeld koperblok wordt nogal snel smoezelig met vingerafdrukken en (water-) vlekken. Dus een afwerkingslaag houdt het langer mooi: lakken of vergulden of verzilveren.
(De lak moet je wel weer van de bodem afschuren!)
En oxidatie van de bodem direkt boven de core wil je natuurlijk niet hebben>

Maar of een heel dun zilverlaagje op de bodem de warmtedoorvoer beïnvloedt: geen idee. Daar moet een metallurg antwoord op geven.

Het lijkt mij echter wel een verbetering: micro-poriën in het koper worden opgevuld met zilver.
Zilver geleidt de warmte het beste (op cusil na).
Het zilverlaagje is misschien weer zo zacht dat nieuwe oneffenheden in het zilver door de core worden weggedrukt.
(Ik ziet nu ook al een core-afdruk in het koper van mijn blokje).

• Underground75
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 16:41:
(De lak moet je wel weer van de bodem afschuren!)
Want :? :?

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 16:41:
Het zilverlaagje is misschien weer zo zacht dat nieuwe oneffenheden in het zilver door de core worden weggedrukt.
(Ik ziet nu ook al een core-afdruk in het koper van mijn blokje).
Huh ? Hoe is jouw blokje dan op je core bevestigt ? :?

Me, myself & I

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Mijn idee was dus...om het zilver als een soort hitte verspreider aan te brengen.
Het lijkt me dat het wel de hitte wat sneller verspreidt over het koper op die manier
en zo doende sneller van de core wordt weggeleid.

Is het laagje zilver daarvoor te dun met electrolise dan zou ik altijd nog een waterblokje
kunnen maken met een masssief zilveren bodem.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

... Sowieso al een vet idee... Zilveren koelblokje en een window in je case :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Lak geleidt de warmte niet zo goed |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

• Underground75
Hoe dik wordt die laag dan :? :? :? een dun laagje lak zal echt geen invloed hebben 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Demoniac schreef op 22 oktober 2002 @ 08:47:
Qua warmte-geleiding maakt het niet uit (misschien wordt dat er zelfs slechter op!), maar zilver oxideert (roest) een stuk minder dan koper :)
Daarom denk ik er ook over om mijn blokjes te laten vergulden, goud oxideert namelijk helemaal niet :D (en je krijgt pimp-ass waterblokken >:))
ehm dat lijkt me erg duur. heb je enig idee wat je dat zou gaan kosten :?

dude... wait... what...

Verwijderd

The Undertaker schreef op 22 oktober 2002 @ 18:00:
Hoe dik wordt die laag dan :? :? :? een dun laagje lak zal echt geen invloed hebben 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Ook al is het 1 micron, dat maakt een wereld van verschil!
Zet maar eens een koelblok erop zonder koelpasta, dan ontstaat er een verschil van ongeveer .1 mm (lak zal dikker zijn) Temps stijgen ineens enorm...

Verwijderd

gewoon vertinnen er is een emulsie die gebruikt wordt door koetswerk herstellers
ze is te verkrijgen bij elke autoparts dealer even instrijken warmblazen met campinggasbandertje terwijl het warm is met een vod openstrijken en klaar

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 03:24:
[...]

Ook al is het 1 micron, dat maakt een wereld van verschil!
Zet maar eens een koelblok erop zonder koelpasta, dan ontstaat er een verschil van ongeveer .1 mm (lak zal dikker zijn) Temps stijgen ineens enorm...
Dat heeft een andere reden, namelijk dat de processor minder goed contact maakt met de koeler. Als je een heel dun laklaagje er op doet zal dit wel de geleiding verminderen, maar omdat het zo dun is heeft het eigenlijk geen invloed.

• Underground75
Demoniac schreef op 23 oktober 2002 @ 09:28:
[...]

Dat heeft een andere reden, namelijk dat de processor minder goed contact maakt met de koeler. Als je een heel dun laklaagje er op doet zal dit wel de geleiding verminderen, maar omdat het zo dun is heeft het eigenlijk geen invloed.
De laklaag heeft ook in principe dezelfde werking als electolise. _/-\o_
Pagina: 1