Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ccfl aan schakelaar > windows soms vast

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28
He mensen,

Ik heb vandaag 3 van die tuimelschakelaartjes gehaald en was zo bezig en ik had er dus bij nader inzien 1 over. Ik dacht ineens waarom zet ik de ccfl niet via een schakelaar aan de molex.. zo kan ik hem aan/uit zetten wanneer ik wil.

Zo gezegd zo gedaan volgens onderstaand door mij zelf bedacht schema :p:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.somhorst/schema.jpg

Maar ja in ieder geval zit ik met het volgende probleempje. Als ik een paar keer met ide ccfl hebben zitten spelen (aan/uit/aan/uit/aan/uit) dan slaat windows vast. Weet iemand hoe dit kan en of dit opgelost kan worden.. Okj het is natuurijkj niet de bedoeling om met die ccfl te gaan spelen maar ja het is net nieuw.. doo rmij zelf gemaakt en dan kun je het toch niet laten he :)

(p.s. ccfl staat voor cold cathode f... light en is een heel dunne tl-buis achtige verlichting)

Strava | AP | IP | AW

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

wij weten wel wat een ccfl is :D

iig je moet er ook niet mee spelen!!

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 17:40

DinX

Motormuis

Kijk eens naar je voltages terwijl je met je knopje speelt. an misschien zijn dat het de-hele-tijd-aan-en-uit-schakelen (:D) van je ccfl je voeding een beetje "irriteert"

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

DinX schreef op 22 oktober 2002 @ 02:11:
Kijk eens naar je voltages terwijl je met je knopje speelt. an misschien zijn dat het de-hele-tijd-aan-en-uit-schakelen (:D) van je ccfl je voeding een beetje "irriteert"
idd nu ik me bedenk schakel is de ground.. is kijken of dat helpt..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Wat je noemt: stressen van je systeem.

Verwijderd

Ik denk dat de gewoon een (te) harde schakelspanning introduceert bij inschakeling. Dergelijke EMI straling die dan vrijkomt trapt denk ik te hard tegen je +12V waardoor deze storing in je CPU of chipset beland.

Je kunt proberen om over je CCFL een diode te plaatsen (aan de 12V kant), deze "eet" in ieder geval de negatieve inschakelpieken op. Helpt dat niet voldoende, dan kun je overwegen om een condensator parallel te schakelen in plaats van de diode, en een spoeltje in serie op te nemen. Met de waarde zul je even moeten spelen, maar ik denk dat een vrij kleine elco al genoeg is (denk aan 1-100uF). Bij inschakeling van je CCFL zal de spanning over de CCFL eerst nul zijn omdat de elco leeg is en een kortsluiting bewerkstelligd. De elco zal opladen via de spoel, en na enkele milliseconden zal de spanning "op niveau" zijn en je CCFL ontsteken, zonder zware inschakelverschijnselen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28
dd nu ik me bedenk schakel is de ground
Je bedoelt dus dat je die zwarte in het midden zet en dat je dan de 2 rode aan weerskanten zet?
Ik denk dat de gewoon een (te) harde schakelspanning introduceert bij inschakeling. Dergelijke EMI straling die dan vrijkomt trapt denk ik te hard tegen je +12V waardoor deze storing in je CPU of chipset beland.

Je kunt proberen om over je CCFL een diode te plaatsen (aan de 12V kant), deze "eet" in ieder geval de negatieve inschakelpieken op. Helpt dat niet voldoende, dan kun je overwegen om een condensator parallel te schakelen in plaats van de diode, en een spoeltje in serie op te nemen. Met de waarde zul je even moeten spelen, maar ik denk dat een vrij kleine elco al genoeg is (denk aan 1-100uF). Bij inschakeling van je CCFL zal de spanning over de CCFL eerst nul zijn omdat de elco leeg is en een kortsluiting bewerkstelligd. De elco zal opladen via de spoel, en na enkele milliseconden zal de spanning "op niveau" zijn en je CCFL ontsteken, zonder zware inschakelverschijnselen
Mooi verhaal, lijkt wel STartrek :P, maar veel van snappen doe ik niet bepaalt hiervan. Het enige wat ik nu weet is dat ik een elco moet gaan gebruiken.. maar ja hoe zien die eruit?en moet ik dan de hele mikmak op een printplaatje gaan zetten zeker of hoeft dat niet?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Dit is een elco (ELectrolytische COndensator) ze zijn er ook in staande uitvoering.
Afbeeldingslocatie: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/elektro/condensator.JPG

en je hoeft ze niet persé op een printje te plaatsen je kunt ze ook gewoon zo erop solderen, als je maar zorgt dat het geen sluiting met je kast maakt of andere componenten.

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
je moet deze elco zeker niet op de + en - aansluiten want dan maak je sluiting en zegt de elco "poef"
Een elco moet aan een kant op de plus aan sluiten en aan de andere kant op de aarde(maar niet die van de voeding maar een echte aarde) ik heb wat grotere elco's (2200uf) gebruikt voor een autoradio op een 150watt AT voeding te laten lopen. Werkt perfect.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

Jaguar_e schreef op 22 oktober 2002 @ 11:10:
je moet deze elco zeker niet op de + en - aansluiten want dan maak je sluiting en zegt de elco "poef"
Een elco moet aan een kant op de plus aan sluiten en aan de andere kant op de aarde(maar niet die van de voeding maar een echte aarde) ik heb wat grotere elco's (2200uf) gebruikt voor een autoradio op een 150watt AT voeding te laten lopen. Werkt perfect.
Beetje vaag verhaal... Ik wil niet meteen zeggen DAT KLOPT NIET!, maar iets meer uitleg lijkt me wel van toepassing. Een voeding heeft volgens mij gewoon een min die ook gewoon 0 is (gewoon DC).

Verwijderd

Jaguar_e schreef op 22 oktober 2002 @ 11:10:
Wat is het verschil tussen een gewone rand aarde en de aarde van de voeding :?

zou je hierbij iets meer toe willen lichten

Verwijderd

een elco zegt geen "poef" als je hem goed aansluit op de + en -, als je hem andersom aansluit dus - op + en + op - dan ontploft hij en dat is een lekkere zooi.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 11:26:
[...]

Beetje vaag verhaal... Ik wil niet meteen zeggen DAT KLOPT NIET!, maar iets meer uitleg lijkt me wel van toepassing. Een voeding heeft volgens mij gewoon een min die ook gewoon 0 is (gewoon DC).
Nou, dan zeg ik het wel: Dat klopt niet.

Als je een geaarde PC hebt, is de - van de voeding al met aarde verbonden, en als je een elco op 12V aansluit en hij zegt "poef", dan heeft ie wel een heeeeele lage werkspanning.

Verwijderd

dr zijn aantal dingetjes wat er gebeurd als jij gaat spelen met die schakelaar:
ten eerste trekt een ccfl vrij veel stroom, dus als jij telkens aan uit gaat doen is het behoorlijke klus voor je voeding om dat bij te benen.
bovendien denderd zon schakelaar nog een poosje na, contact wordt pas na aantal keer stuiteren van veertjes in de schakelaar definitief tot stand gebracht, waardoor het geval eigenlijk een aantal keer heel snel aan-uit-aan-uitetc doet.
condensatortje ertussen zal wel helpen inderdaad.
denk dat het schakelen van de aarde kant van de ccfl niet veel verbetering zal hebben

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 11:26:
[...]

Ik wel... klopt niet :P

Zolang de spanning aangegeven op je elco maar duidelijk hoger is dan je 12V. Misschien dacht je dat ik bedoelde om hem over je CCFL te zetten? Da's minder... ik heb het over de +12V zijde he :P

Verwijderd

Ik heb ook problemen met me CCFL gehad, Als ik CCFL aan had kwam me pc niet verder dan de BIOS post screen.
wat blijkt nou, de invertor stoorde op mijn Hardeschijf, ik heb de invertor onderin mijn kast gelegt en geen problemen meer
Pagina: 1