[OC] dual Athlon MP 2200+ waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 18:03
Ik ben een totally newbie op et gebied van waterkoeling, maar wil dan toch mijn nieuwe systeem ermee gaan uitrusten....et ziet ook zó vet uit met neon hè :9

Ik heb al de nodige spullen bij elkaar gezocht, maar wat mij eigelijk nog bezig houdt en waar ik echt in geen enkele search iets over kan vinden is op welke manier ik het beste de twee Athlon MP 2200+ proc's kan koelen.

De mogelijkheden lijken mij:

1. de ingang van het koelblok voor de tweede processor verbinden met de uitgang van het koelblok van de eerste. Krijgt deze 2e dan geen warm water :?

2. Een ei-achtig splitstukje vlak voor en vlak achter de koelblokken zetten, zodat elk koelblok dezelfde watertemperatuur krijgt.

Wat is volgens jullie de beste oplossing?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Y-splitsing liijkt mij de beste oplossing hiervoor

Alleen het nut van weer samen voegen ontgaat mij. Als je toch alleen je processors wilt koelen, laat beide slangen dan terug komen in het reservoir. Maaruh, andere vraag, wil jij je dual MP opstelling overclocken? Waarom eigenlijk, of is het puur voor de koeling?

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

check eens op de website van swiftech die blokken lenen zich perfect daarvoor

• Aesculapius
Euhmz, nou zoals eerder gezegd ben ik op dit gebied totally new.
Ben in ieder geval vooral in het begin nog niet echt van plan te gaan oc-en, daarvoor heb ik net iets te lang moeten sparen voor mijn centen :)

Ik was eigelijk van plan geen reservoir te gebruiken omdat menigeen zegt hier het nut niet van in te zien.

Ik wilde 2x DD Maze3 koelblok, en een eheim 1250 hobbypomp gebruiken (en nog een of andere auto-radiator)...

Nog tips, suggesties of handige weetjes?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ricochet schreef op 22 oktober 2002 @ 00:39:
Misschien ook de diameter van de slangen aanpassen, dus dikker voor en dunner na de splitsing.
Maaruh, andere vraag, wil jij je dual MP opstelling overclocken? Waarom eigenlijk, of is het puur voor de koeling?
Ach, dual overklokken kan best hoor, draai hier compleet stabiel met een dual PIII 800 @ 930. Met een brakke voeding (1.62v core i.p.v. 1.7), denk dat ie met een fatsoenlijke voeding prima op 2x1066 wil.

de betaler vervuilt

• Aesculapius
www.swiftech.com ? Krijg een of andere reclame troep

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

een reservoir is juist heel handig omdat je dan je water heel makkelijk kan aanvullen, ja draait alleen het dopje van het reservoir eraf ipv kabels los te moeten halen, en het hier heel moeilijk door te moeten aanvullen. Het lukt dan trouwens ook bijan niet om de lucht eruit te krijgen.

You are free to do as we tell you to

• Aesculapius
euhmz, maar als ik voor dikkere diameter gebruik, hoe krijg ik dat zooitje dan weer aan mijn radiator/pomp met 10mm diam.? zijn er dergelijke verloopstukjes?

• Aesculapius
hoe haal je in een reservoir het lucht eruit dan? Zijn die dingen niet al te duur of is het echt noodzakelijk om ze van tüperware doosjes te moeten maken :P

Sorry voor mijn onwetendheid, maar door het vele searchen en surfen is mij alles een beetje door elkaar gekomen, of ligt het niet aan mij dat iedereen wat anders zegt :?

Verwijderd

Ricochet schreef op 22 oktober 2002 @ 00:39:

Alleen het nut van weer samen voegen ontgaat mij. Als je toch alleen je processors wilt koelen, laat beide slangen dan terug komen in het reservoir. Maaruh, andere vraag, wil jij je dual MP opstelling overclocken? Waarom eigenlijk, of is het puur voor de koeling?
Een dual systeem is al best vet..dan ook nog waterkoelen..mooie mod eromheen. Need I Say More?? Tis gewoon vet! :D En dan ook nog vragen waarom hij wil overklokken! Nou jaaa!! Waar zitten we hier nu ook alweer?

Juist ja.. ;)
Aesculapius schreef op 22 oktober 2002 @ 00:48:
hoe haal je in een reservoir het lucht eruit dan? Zijn die dingen niet al te duur of is het echt noodzakelijk om ze van tüperware doosjes te moeten maken :P

Sorry voor mijn onwetendheid, maar door het vele searchen en surfen is mij alles een beetje door elkaar gekomen, of ligt het niet aan mij dat iedereen wat anders zegt :?
Dat je niet weet hoe het werkt is niet erg. Maareh..dat mag je wel lekker zelf uitvogelen ;) Check de frontpage en de andere hardware sites. Google. www.waterkoeling.nl. Etc etc.. Ik heb ook alles van het net af dus dan kan jij dat ook. :+

Hint: een reservoir hoef geen lucht uit te halen. Verloopstukjes heb je ook niet nodig mits je van de 2 procs direct naar het reservoit gaat. Anders gewoon nog een Y stukje. In serie kan ook, maar dan zal waarschijnlijk 1 proc een stuk warmer worden dan de ander. Dit kun je gewoon testen btw.

• Aesculapius
okies, maar wat raden jullie nu eigelijk aan, wél of géén reservoir, want hier doet iedereen eigelijk een beetje vaag over :S

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Het gebruik van een reservoir is een persoonlijke keuze, het hoeft niet maar is wel makkelijker om je systeem te ontluchten en bij te vullen. ;)

Ga eerst nog even surfen over het net en lees, vooral veel lezen. :+

• Aesculapius
daar ben ik al een paar dagen mee bezig :) maar als ik een reservoir gebruik in combinatie met de eheim 1250 pomp, dan moet dat reservoir gewoon voor de ingang van die pomp toch?

Loont het zich kwa prijs om die dingen zelf te maken?

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:34:
[...]

Een dual systeem is al best vet..dan ook nog waterkoelen..mooie mod eromheen. Need I Say More?? Tis gewoon vet! :D En dan ook nog vragen waarom hij wil overklokken! Nou jaaa!! Waar zitten we hier nu ook alweer?

Juist ja.. ;)
:D Oke, daar heb je helemaal gelijk in hoor, maar veel mensen die een dual systeem hebben, gebruiken dat echt voor hun werk. Daar is stabiliteit belangrijker. Maar als hij lekker een dual heeft om thuis mee te spelen en te tweaken, tja dan is het eigenlijk alleen maar _/-\o_ dat je een dual gaat overclocken.

I think, therefor I am.....I think.

• Aesculapius
Nou, kheb dual eigelijk gewoon om nét een photoshopje of 3dmaxje extra open te kunnen trekken en idd. zoals Fewture zegt; et gewoon VET is :) (komt in een chieftec bigtower met plexiglaasje ervoor en neon spul in me water :P

Maar heeft iemand een link naar een aantal pics/guide voor een zelfmaak-reservoir? weenie goed waar ik op moet letten.....

• Underground75
http://www.metku.net/inde...th=mods/bubbles/index_eng
[rml][ CM][ WC] Begoneh met een nieuwe casemod, deel 5[/rml]
[rml][ CM] De officiele ideenbus[/rml]/

hier staan een paar voorbeelden en als je op de laatste link verder zoekt bij de posters vindt je nog meer info >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Underground75 op 22-10-2002 11:15 . Reden: link bij geplaatst ]

Verwijderd

Het in serie of parallel zetten van blokken is zo gruwelijk uitgekauwd hier. Zoek eens rond, en je kunt er veel over vinden. Ik heb er zelf al mijn vingers op lamgetiept (conclusie: gewoon in serie zetten)

Maar omdat het alweer lang geleden was dat dit soort topics naar boven kwamen, zal ik 'm openlaten :) Ik heb wel even de titel aangepast.

• Aesculapius
thnx :) Ik zat alleen nog te kijken naar een passende radiator;

Als ik het zo op een rijtje zet ben ik van plan om gewoon die twee Maze3 blokken met de Eheim1250 pomp te gebruiken zónder reservoir, want dat is alleen maar zwaar, lomp, en lekkage-gevoelig. Dat bijvullen doe je toch niet zo vaak (denk ik :)) en het ontluchten wil ik dan met een soort t-stukje gaan doen (op het hoogste punt hè?).

Dit geheel kan dan dus helemaal inside of hoe ze het ook noemen gebruikt worden....moet ik natuurlijk wel nog een radiator vinden die ook in me kast past.

Ik heb ook al eens gehoord dat hier scooter-radiateuren voor gebruikt worden maar werken die wel goed genoeg? Ik heb eigelijk niet zo'n zin om een blok van 20 bij 30 cm in me kast te gaan hangen :S
Helaas geen auto-sloop hier in de buurt maar waar kan je zoiets nog meer vinden tegen een prijs die lager is dan die blackice dingen enzo?.....

Ik weet, ben lastig :D

Verwijderd

Reservoir maakt niks uit btw.. Duurt langer voor je proc op temperatuur is. Daarbij is een res lekker makkelijk vullen. Als je een beetje crea bent staat het nog leuk ook. Voor temps hoef je het niet te doen iig.

Verwijderd

hier heb je het goede adres foutje van mij
http://www.swiftnets.com/

• Aesculapius
thnx voor alle info mensen, et wordt toch geen reservoir maar een t-stukje voor de pomp met een stuk slang eraan om te ontluchten en bij de vullen (met een trechtertje ofzow)....ik heb hier ergens hele mooie en duidelijke foto's van gezien maar kan ze helaas niet meer vinden :( Iemand?

• Underground75
http://www.swifnets.com
Hier staat ook een foto van een dual systeem en het ontluchtingssysteem.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Splitsen zou ik persoonlijk niet doen, waarom niet vraag je je af.. Hier komt het lulverhaal.

Als je de cpu's in serie zet, dus eerst door het ene blok en daarna door de 2e, dan is de watertemperatuur maybe 0.2 tot 0.5 graden warmer als hij door het laatste blok heen is. Te verwaarlozen dus.

Splitsen van je waterkoeling. Ik las iets over dunnere slangen, topic van Dabit. Niet doen je flow verminderd, volgens Dabit is dit niet erg, ben ik het opzich mee eens, maar als mijn pomp zijn flow niet kwijtkan, dan produceert hij meer hitte, wat dus in je water komt te zitten.

Verder wat ik echt een nadeel van splitsen vind is dat water de makkelijktste weg neemt, dus als er iets verkeerd gaat, dan stroomt er opeens geen water meer langs een van de blokken.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Aesculapius
zit wel wat in ja, maar is het echt zo dat het temperatuurverschil maar zo weinig is?
Hoe zit dat trouwens als ik op een later tijdstip nog videokaart/hardeschijven wil waterkoelen? moeten die dan ook in serie gekoppeld worden?

Trouwens; die 1250 Eheim is toch wel genoeg voor 2 cpu's hè :? Ik lees zo weinig topics over dual proc's eigelijk :S

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ben het met mol eens, gewoon zonder moelijke splitsingen in serie zetten die handel, ben je veel sneller klaar mee. En dat "warme" water valt best wel mee eigenlijk dat scheelt misschien een halve graad. Wat WEL belangrijk is in dit geval is de radiator, ik raad je echt aan een flinke rad te nemen en daar een goede kap om te bouwen met flink wat fans die er goed wat lucht doorjagen. want je hebt nu wel even 2x zo veel energie die je kwijt moet raken

Verwijderd

het maakt niet zozeer uit hoe snel je water rondloopt, die eheim is zat voor 2 cpu's. bedenk wel dat je je water nu 2x zo snel opwarmt waardoor of de gemiddelde watertemp en daardoor cpu temp hoger komt te liggen, of je een grotere radiator nodig hebt om het water af te koelen. gewoon de boel in serie aansluiten, paralel ziet er wel leuker uit, maar het effect is heel klein. de meeste mensen die hun cpu en gpu en evt chipset watercoolen zetten het ook allemaal in serie. (ow had iemand al iets over geschreven |:()

• Aesculapius
okies, alles dus in serie...zit ik nog met de radiator; aangezien het dus een groot koelvermogen moet hebben kom ik dus waarschijnlijk op een auto-sloop aan het kijken, of zie ik dat verkeerd?

Edit: Nog een vraagje voor als ik een videokaart erbij wil gaan koelen: die komt dan dus ook in serie te staan, maar zet ik hem vóór of ná de processor? Ik zou zeggen ná, want het lijkt me dat de processor koeler water moet krijgen dan de videokaart, of maakt dat niks uit?

[ Voor 0% gewijzigd door Aesculapius op 25-10-2002 11:22 . Reden: ff nog n vraagje ]

Pagina: 1