Raid luxe probleem

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd veel problemen met mijn raid config. Ik heb een losse raid controller van Promise, een FastTrak100 TX2 met daaraan 4 IBM 60GB 120GXP schijven in Raid 0, dus striping. Ik merk gewoon dat de maximale snelheid er zeker niet wordt uitgehaald. Ik heb het idee dat het niet verstandig is geweest om 4 schijven op 1 controller aan te sluiten. Als ik bijvoorbeeld wat bestanden verplaats of kopieer dan merk ik dat het hele systeem belast wordt of vast zit. Ook hebben andere devices problemen met de raid config, zoals m'n Audigy kaart en m'n WinTV tunerkaart. Beide haperen enorm, helemaal tijdens het kopieren van bestanden. Kan het soms zijn dat de hardeschijven op elkaar moeten wachten omdat een IDE controller maar 1 schijf tegelijk per kanaal kan aansturen?
Nu het volgende, ik heb onboard op m'n mobo nog een raidcontroller zitten. Deze gebruikte ik eerst niet en stond ook uit in het bios omdat ik 'm niet nodig had. Nu zat ik eraan te denken om me hele systeem opnieuw te gaan installeren. Nu is alleen de vraag hoe ik alles ga aansluiten op de raid controllers. Ik zou hier graag wat advies over willen hebben. Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossing. Zowel de losse raid kaart als de onboard raid controller gebruiken en dan op beide controllers 2 schijven aansluiten en dan elke schijf op een eigen kanaal/kabel aan te sluiten. Dan heb je dus in windows als je geen extra partities aanmaakt 2 schijfen van 120GB die ieder door een eigen controller wordt aangestuurd. Zou hiermee de PCI bus een beetje ontlast worden? In principe wil ik ook niet de configuratie veranderen wat betreft het raid niveau. Dus beide komen op striping te staan om maximale performance en capaciteit te bereiken. Ik heb namelijk nog een 5de backup schijf. Wat denken jullie hier van?
Stel nou dat dit weinig uihaalt. Heeft het dan nog nut om een hardware Raid 5 controller aan te schaffen. Deze kaarten worden steeds betaalbaarder. Ik zag er laatst 1 voor rond de 350 euro.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Niemand?

Systeem specs

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
Ten eerste raad ik je aan om je tekst wat te ordenen, de helft van de personen die dit topic leest, haakt bij het zien van jouw post al af.

Verder weet ik niet zoveel van PCI-RAID af, maar volgens mij zit je hele PCI-bus vol waardoor er geen andere data (zoals geluid en TV-kaart) kunnen gaan haperen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of de onboard-RAID hiervoor de oplossing is, maar je kunt het proberen als je je schijven zo hebt neergezet dat je je data niet kwijtraakt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Dit lijkt mij ook het beste 2x120 gig. op 2 raid controllers gaat zeker gas geven.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

IQM

RAID 5 aanschaffen heeft weinig zin, je draait geen zware database waar een miljoenen omzet aan hangt. RAID 1 is haast net zo zeker. De kans dat twee schijven op exact hetzelfde moment crashen is vrij klein. En als er echt iets gebeurt is je PC vaak ook naar z'n grootje. De kans op brand is dan groter ...

Zelf heb ik twee 80 Gb 120 GXP's in RAID 0 draaien op een Promise TX2000. Elke schijf zit met een eigen kabel op een kanaal. Zo haal je wel de maximale snelheid. Het plaatsen van een tweede controller zou ik niet doen, als je een array (zo heet een schijfeenheid aan een controller) wilt bouwen is het beter om dit door de hardware te laten opknappen dan door software van bv XP. Ik denk zelfs dat het bij goedkopere kaartjes niet eens mogelijk is om een array over meerdere controllers aan te leggen. Bovendien loopt de data van een onboard controller ook via de PCI bus dus die ontlast je dan echt niet.

Koop liever een nieuw stel (grote) schijven die je aan de controller in RAID 0 hangt en de rest als backup of whatever. Dan ben je beter en goedkoper uit !

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
De TX2 heeft maar 2 IDE kanalen. Jij heb op beide kanalen 2 schijven aangesloten(een master en een slave). Alleen bij IDE kan alleen of de master of de slave op het IDE kanaal zitten, zodra beide schijven het IDE kanaal nodig hebben zakt je performance in elkaar, en neemt dit ook meer CPU tijd in beslag, dus wordt ook je systeem trager...
Je kan beter 4 onafhankelijke IDE kanalen gebruiken, met elk maar 1 schijf aangesloten, verder niets.
Dus of je koop nog een TX2 en maak je 2x 2x120 in raid0 , of je koop de grote broer TX4(dacht ik), die heeft 4 IDE kanalen.

Btw..je tekst id idd erg rottig om te lezen zo, ik heb het nog geen eens helemaal gelezen.

Edit1: ik zie nu ook dat je nog een onboard raid controler heb, die kan je ook gebruiken, alleen raid0 over 4 schijven lukt niet, dat gaat maar per controler. Je kan ook 2x 120 in raid 0.
Tevens lijk mij softwarematig raid 5 via w2k of xp helemaal nog geen slecht idee, zijn systeem is er snel genoeg voor, okee het blijft langzamer dan hardware matig. Je zou dit eens kunnen testen hoe snel soft raid 5 is. Wel elke schijf op een apart IDE kanaal van je beide raid controler zetten, maar daarop natuurlijk geen raid instellen, gewoon als normale schijven, raid 5 leg je dan binnen je OS aan.

Verwijderd

Mja, heb je al eens gekeken naar die RAID-controllers van 3Ware. Op http://www.storagereview.com kun je wel reviews vinden van de 3Ware Escale 7000 serie meen ik. Dat is een volwaardige hardmatige RAID-controller. Je kunt dan gewoon een 4-poorts versie kopen en dan heeft elke harddisk zijn eigen poort.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 00:55:
Mja, heb je al eens gekeken naar die RAID-controllers van 3Ware. Op http://www.storagereview.com kun je wel reviews vinden van de 3Ware Escale 7000 serie meen ik. Dat is een volwaardige hardmatige RAID-controller. Je kunt dan gewoon een 4-poorts versie kopen en dan heeft elke harddisk zijn eigen poort.
Ja tuurlijk... ff me knip legen hoor.... :'(

Weet je wel wat die krengen kosten????

ik denk ook dat de beste oplossing is om op elke RAID kaart 2 disks te plaatsen. Vergeet niet dat beide raid kaarten op de PCI bus hangen, dus meer snelheid zit er op een gegeven moment niet meer in. En ja met HDDs in 4x raid0 of 2x2 raid0 daarmee vul je je pci bus ZO goed dat de rest gaat haperen ja. Een duurdere kaart zal wel schelen, maar niet echt veel. Als je het echt wil oplossen moet je gaan denken aan 66MHz PCI bussen, maar ja.... dat is ook geen gein meer he die prijzen |:(

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees denk ik de beste oplossing wordt om 2 arrays aan te maken op 2 controllers. En dan elke schijf op een eigen kanaal aan te sluiten. Ik zelf denk dat dan m'n PCI bus iets minder belast zal worden omdat het minder vaak zal voorkomen dat alle vier de schijven tegelijk schrijven/lezen dan voorheen. En een raid 5 controller gaat het dus ook niet worden. Nieuwe schijven vind ik een beetje zonde.
Ik zal volgende keer een korter verhaal plaatsen :X, ik was deze keer gewoon in een lekkere schrijf bui :r.

Systeem specs

Pagina: 1