WC toevoegingen aan DOC FAQ ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Hallo,

Misschien is het een idee om de algemene conclusies uit topics over watercooling onder te brengen in de DOC FAQ, aangezien er regelmatig "speculerende" topics voor worden geopend of oude topics voor worden opgehaald... Dus eigenlijk wat info over de werking, fine-tuning en "wat is de beste" vragen...

Laat ik aftrappen:

Koelblok:
Wat voornamelijk van belang is bij een koelblok is het interne oppervlak waarover het water warmte wisselt met het materiaal waarvan het koelblok is gemaakt. Hoe groter dit oppervlak, hoe sneller de warmteoverdracht van de te koelen chip(s) naar het water.

Radiator:
Wat geldt voor het koelblok geldt ook voor de radiator, beide zijn warmtewisselaars en daarbij is voornamelijk het oppervlak van belang. Voorwaarde voor goede werking is dat er lucht door de radiator stroomt zodat de radiator de warmte hieraan kan overdragen.

Materiaal:
De meest gangbare materialen die gebruikt worden zijn aluminum en koper. Het voordeel van koper t.o.v. aluminium is dat het iets sneller warmte doorgeeft, echter aluminium is weer wat lichter zodat een daarvan vervaardigd koelblok de cpu(socket) minder belast. Wanneer het koelblok en radiator van verschillende materialen zijn vervaardigd kan er corrosie optreden, wat de waterstroom en warmteoverdracht negatief kan beinvloeden.

Fanduct:
Een fanduct is nuttig om de werking van fan en radiator te vergroten. Het is een luchtdichte koppeling tussen beide waardoor alle door de fan verplaatste lucht zich door de radiator beweegt en niet er langs. Voor de meest effectieve werking is het aan te raden de lucht door de radiator heen te zuigen i.p.v. deze er doorheen te blazen. Zo wordt over het hele oppervlak van de radiator lucht over de lamellen gezogen ipv een concentratie op een plek. Ook is de kans op lekken in de afdichting kleiner aangezien er onderdruk heerst in de fanduct (Bijv. afdichtingstape wordt "vastgezogen")

Pomp (stroomsnelheid):
De stroomsnelheid heeft boven een bepaald niveau nauwelijks invloed op de uiteindelijke temperatuur van de te koelen chip(s). Over het algemeen geldt : Te langzaam is niet goed, en heel snel heeft nauwelijks nog een gunstige invloed op de watertemperatuur. Te snel pompen zal geen negatief effect hebben, behalve dat een zwaardere pomp wellicht meer warmte dan nodig aan het koelwater afgeeft, wat meer geluid produceert en meer stroom verbruikt. Een pomp van 300L/u is in de meeste situaties al voldoende.

Deze "conclusies" zijn gebaseerd op eigen ervaringen en wat ik er over op internet heb gelezen. Mochten er dingen in staan die niet kloppen... corrigeer of voeg toe!

Ik hoop dat dit een nuttige bijdrage aan de FAQ kan zijn... wellicht zijn er nog dingen waar bepaalde tips voor zijn (bijv. resevoir of relaisschakeling voor pomp)... Dit topic kan daar misschien een mooie verzamelplaats voor zijn. Ik ben benieuwd of jullie hier iets mee kunnen...

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07

Arno

PF5A

Had je dit niet beter kunnen mailen aan Phreak of Dabit ?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik zat al te dubben of ik er nou een topic over zou moeten starten of niet... , maar hij zal het vast ook wel hebben gelezen... mail het nog wel de komende dagen...

Concrete Loop Watercooling