Mini PA-systeempje voor muziek kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aangezien wij nog een kamertje over hebben, en er drie van de vier mensen (waaronder ik uiteraard) bij ons in het gezin gitaar spelen, hebben wij besloten dat kamertje om te toveren tot muziek kamer.

Nu is mijn idee hierover om daar een soort mini PA-systeem neer te zetten 8). Ik wil daar m'n PC, een CD-speler en een aantal microfoons op gaan aansluiten. Het moet natuurlijk geen groot systeem worden, 't liefst met een aantal mono-, en een aantal stereo-ingangen. De speakers hoeven natuurlijk ook niet al te groot, het is een klein kamertje en het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

Ik heb al bij Feedback op de site gekeken. Daar staan een paar mengpaneeltjes waar ik wel interesse in heb. Voorbeelden hiervan zijn de Behringer MX 1604A, Behringer MX 802A en de Phonic MM 1202. Naar speakers (versterkers) en microfoons heb ik nog niet gekeken.

Aangezien ik een leek ben op het gebied van PA (ik heb dan wel een aantal optredens achter de rug met een prof. PA-installatie, maar toen hadden we een geluidsman die alles regelede), heb ik een aantal vragen hierover:
1 Kunnen er speakers direct op het mengpaneel aangesloten worden, of moet dit via een versterker? Zo ja, wat voor versterker (wattage etc.)? En omdat het om een kleine ruimte gaat, zou ik dan niet beter kunnen denken aan monitoren (qua wattage dan) om te gebruiken?
2 Wat wordt ermee bedoeld als er bij de specs. van een mengpaneel bijv. stat 2+2 uitgangen?
3 Worden stereo-geluidsbronnen aangesloten d.m.v. tulpstekkertjes of d.m.v. een jack?
4 Wat voor aansluitingen zijn nog meer noodzakelijk behalve audio-ingangen en uitgangen naar de speakers (versterker)?
5 Wat is het verschil tussen en mixer (mengpaneel) en een powered mixer? Heeft de laatste soms een ingebouwde versterker?
6 Wat is het verschil tussen een condensator-, en een dynamische microfoon?
7 Wat is de zgn. fantoom (functie?) op een mengpaneel?
8 Zijn er nog andere gesorteerde zaken in de randstad die zulke apparatuur verkopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Jan.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

Verwijderd

1: Ja als de speakers maar actief zijn (ingebouwde versterkers) Bv JBL EON 15. Of een aparte eindversterker. Ik weet niet hoe groot de kamer is? 2x 200watt bij 8ohm (ligt aan het budget) of een poweredmixer.
3: Op mengpanelen wordt meestal een combinatie jack en/of xlr gebruikt.
4: send/returns voor effect apparatuur. voor meer kanaals opnames zijn groupcontrols met aparte uitgangen wel handig (moet je wel een sporenrecorder hebben).
5: ja
6: een dynamische microfoon werkt met een spoel en een magneet en een membraan. Het membraan is verbonden aan de spoel. Het membraan beweegt en zo wekt de spoel een inductieve spanning op en dat is je signaal. Een condensator microfoon blabla kortom
http://www.vego.nl/4/m/m_158.htm
7: ik woon er niet.
Als er niet gezongen wordt over die speakers zou ik gewoon (nearfield) monitors nemen zeker voor in een kleine kamer is dat genoeg, evt met een subje.

• Gitarist
  • Niet online
1: Ja als de speakers maar actief zijn (ingebouwde versterkers) Bv JBL EON 15. Of een aparte eindversterker. Ik weet niet hoe groot de kamer is? 2x 200watt bij 8ohm (ligt aan het budget) of een poweredmixer.
De kamer is ongeveer 16m2
3: Op mengpanelen wordt meestal een combinatie jack en/of xlr gebruikt.
Dus geen tulp (rood/wit)? In dat geval zou ik de comp. en CD-speler via twee jacks kunnen laten lopen...
4: send/returns voor effect apparatuur. voor meer kanaals opnames zijn groupcontrols met aparte uitgangen wel handig (moet je wel een sporenrecorder hebben).
Dus je bedoelt dat alle kanalen aparte schuiven/draaiknoppen hebben? In dat geval; dat was wel de bedoeling om te kopen ja...
6: een dynamische microfoon werkt met een spoel en een magneet en een membraan. Het membraan is verbonden aan de spoel. Het membraan beweegt en zo wekt de spoel een inductieve spanning op en dat is je signaal. Een condensator microfoon blabla kortom
http://www.vego.nl/4/m/m_158.htm
Wat is beter? :?
Als er niet gezongen wordt over die speakers zou ik gewoon (nearfield) monitors nemen zeker voor in een kleine kamer is dat genoeg, evt met een subje.
Het is wel de bedoeling dat er gezongen kan worden, misschien om te oefenen met de band, misschien dat ik zelf nog eens de stap waag om te gaan zingen tijdens het gitaar spelen...

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Ik heb in aanzienlijk korte tijd ook een leuk setje bij elkaar gespaard (inmiddels al zo'n 8 jaar geleden) :

- 12 kanaals mengtafel
- versterker 2x200 Watt
- 2 speakers

Inmiddels uitgebreid met:
- CD speler (demon)
- audioversterker (rotel)
- platenspeler
- tuner

Ik heb destijds mijn eerste setje gekocht voor ongeveer 1000 gulden. Gewoon de particuliere advertenties afgespeurd en op een zaterdag alles opgehaald. Voor mij is deze set-up ideaal aangezien ik meerdere instrumenten bespeel (vraag niet hoe).

Momenteel hangen er aan mijn installatie:
- 1 zangmicrofoon
- 1 electrische gitaar (met pre-amp pedaal)
- 1 basgitaar
- 2 synthesizers

Ik hoop dat de topicstarter hier wat inspiratie mee kan opdoen. Voor mij als arme student is het in elk geval ideaal. Spaart een hoop ruimte en geld... (ik moet er niet aan denken dat ik overal aparte versterkers voor had moeten aanschaffen)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

beetje offtopic mischien maar ik heb nog wel een mengpaneel thuis liggen die vergelijkbaar is met de Phonic MM 1202....... hij is amper gebruikt.
Ik zal vanmiddag ff een pic posten.

• LangTall
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

(jarig!)
Zaken in de randstad: Rockpalace in Den Haag schijnt een hele goeie te zijn. En anders heb je altijd nog Correct Professional in Rotterdam.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 12:07
Fantoom functie: Sommige microfoons hebben een voedingspanning nodig om te kunnen werken. Deze spanning heet Fantoom spanning.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Gitarist
  • Niet online
[judgem schreef op 22 oktober 2002 @ 06:16[/message]:
Ik heb in aanzienlijk korte tijd ook een leuk setje bij elkaar gespaard (inmiddels al zo'n 8 jaar geleden) :

- 12 kanaals mengtafel
- versterker 2x200 Watt
- 2 speakers

Inmiddels uitgebreid met:
- CD speler (demon)
- audioversterker (rotel)
- platenspeler
- tuner
Waarom heb je twee versterkers? Tsja, omdat ik nog niet thuis ben in dat "wereldje" zegt het mij in prin cipe niks. 8)7
Ik heb destijds mijn eerste setje gekocht voor ongeveer 1000 gulden. Gewoon de particuliere advertenties afgespeurd en op een zaterdag alles opgehaald. Voor mij is deze set-up ideaal aangezien ik meerdere instrumenten bespeel (vraag niet hoe).

Momenteel hangen er aan mijn installatie:
- 1 zangmicrofoon
- 1 electrische gitaar (met pre-amp pedaal)
- 1 basgitaar
- 2 synthesizers
Ja ik bespeel gitaar, basgitaar en drums dus dat wil ik er in de toekomst ook nog wel aan gaan hangen. Maar in ieder geval eerst een zangmicrofoon en een microfoon voor de versterker van m'n gitaar.
Ik hoop dat de topicstarter hier wat inspiratie mee kan opdoen. Voor mij als arme student is het in elk geval ideaal. Spaart een hoop ruimte en geld... (ik moet er niet aan denken dat ik overal aparte versterkers voor had moeten aanschaffen)
Ja hier heb ik zeker wat aan gehad! Hoe bedoel je, "overal aparte versterkers voor had moeten aanschaffen"... Hoe werkt het nu dan?
Superpeer schreef:
beetje offtopic mischien maar ik heb nog wel een mengpaneel thuis liggen die vergelijkbaar is met de Phonic MM 1202....... hij is amper gebruikt.
Ik zal vanmiddag ff een pic posten.
Show me! _/-\o_
LangTall schreef: Zaken in de randstad: Rockpalace in Den Haag schijnt een hele goeie te zijn. En anders heb je altijd nog Correct Professional in Rotterdam.
Ik hou het in m'n gedachten.
SnowDude schreef: Fantoom functie: Sommige microfoons hebben een voedingspanning nodig om te kunnen werken. Deze spanning heet Fantoom spanning.
Bedankt! Verschillen die microfoons met microfoons zonder fantoom spanning?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 12:07
Gitarist schreef op 22 oktober 2002 @ 10:58:
[...]
Bedankt! Verschillen die microfoons met microfoons zonder fantoom spanning?
Ik geloof dat alle condensator microfoons een fantoomspanning nodig hebben.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gitarist schreef op 21 oktober 2002 @ 23:29:
Aangezien wij nog een kamertje over hebben, en er drie van de vier mensen (waaronder ik uiteraard) bij ons in het gezin gitaar spelen, hebben wij besloten dat kamertje om te toveren tot muziek kamer.

Nu is mijn idee hierover om daar een soort mini PA-systeem neer te zetten 8). Ik wil daar m'n PC, een CD-speler en een aantal microfoons op gaan aansluiten. Het moet natuurlijk geen groot systeem worden, 't liefst met een aantal mono-, en een aantal stereo-ingangen. De speakers hoeven natuurlijk ook niet al te groot, het is een klein kamertje en het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

Ik heb al bij Feedback op de site gekeken. Daar staan een paar mengpaneeltjes waar ik wel interesse in heb. Voorbeelden hiervan zijn de Behringer MX 1604A, Behringer MX 802A en de Phonic MM 1202. Naar speakers (versterkers) en microfoons heb ik nog niet gekeken.

Aangezien ik een leek ben op het gebied van PA (ik heb dan wel een aantal optredens achter de rug met een prof. PA-installatie, maar toen hadden we een geluidsman die alles regelede), heb ik een aantal vragen hierover:
Kunnen er speakers direct op het mengpaneel aangesloten worden, of moet dit via een versterker? Zo ja, wat voor versterker (wattage etc.)? En omdat het om een kleine ruimte gaat, zou ik dan niet beter kunnen denken aan monitoren (qua wattage dan) om te gebruiken?
Alleen als 1 van de 2 een versterker heeft ingebouwd
Wat wordt ermee bedoeld als er bij de specs. van een mengpaneel bijv. stat 2+2 uitgangen?
dat zijn groups/sub-master uitgangen.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/de_jong_jj/GoT/groups.jpg
Zo kan je elke input ook zijn eigen output geven, je gebruikt het mengpaneel nu niet om te mengen maar alleen als meerkanaals volume-control

Worden stereo-geluidsbronnen aangesloten d.m.v. tulpstekkertjes of d.m.v. een jack?
Als die er op zitten, en dat zitten ze bij die behringers (2x) dan kan het.
Wat voor aansluitingen zijn nog meer noodzakelijk behalve audio-ingangen en uitgangen naar de speakers (versterker)?
Wat is het verschil tussen en mixer (mengpaneel) en een powered mixer? Heeft de laatste soms een ingebouwde versterker?
Wat is het verschil tussen een condensator-, en een dynamische microfoon?
Wat is de zgn. fantoom (functie?) op een mengpaneel?
Levert meestal 48 volt voor de mic
Zijn er nog andere gesorteerde zaken in de randstad die zulke apparatuur verkopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Jan.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Gitarist schreef op 22 oktober 2002 @ 10:58:
Waarom heb je twee versterkers? Tsja, omdat ik nog niet thuis ben in dat "wereldje" zegt het mij in prin cipe niks. 8)7
En dan was ik zelfs mijn 2 extra speakers nog vergeten.. ;) Maar om op jevraag terug te komen: ik heb 1 "algemene" versterker die alle signalen uit de mengtafel (waaraan mijn instrumenten hangen) doorstuurt naar 3 meer dan simpele boxen. Het is toch maar voor thuisgebruik en echt een superdenderend geluid verlang ik dan niet als ik voor mezelf ga spelen...

De 2de vesterker is mijn audioversterker, speciaal gemaakt voor het afspelen van CDs/LPs/etc.. Ik denk dat als ik op een of andere manier mijn bas daaraan weet te hangen dat het snel verleden tijd is met de versterkertje...
Ja ik bespeel gitaar, basgitaar en drums dus dat wil ik er in de toekomst ook nog wel aan gaan hangen. Maar in ieder geval eerst een zangmicrofoon en een microfoon voor de versterker van m'n gitaar.
En als echte Tweaker zijnde uiteraard een PC die de hele zaak opneemt of niet? ;)
Ja hier heb ik zeker wat aan gehad! Hoe bedoel je, "overal aparte versterkers voor had moeten aanschaffen"... Hoe werkt het nu dan?
Welnu, als ik EN een aparte gitaarversterker EN een aparte basversterker EN een of 2 toetsenversterkers EN een zangversterker had moeten aangeschaffen dan was mijn kamer (waar ik ook nog eens in slaap) helemaal vol en mijn portemonnee helemaal leeg geweest.. :+

Maar serieus, als je zelf in een band speelt dan zorg je er gewoon voor dat je goede/zware spullen gewoon in de oefenruimte staan zodat het ook een stuk makkelijker is om de zaak steeds op en neer te verhuizen bij optredens en dergelijke maar dat je thuis gewoon lekker simpel kunt oefenen zonder de buren het al te zwaar te geven alhoewel ik het met een drumstel erbij ook eens goed zou gaan nadenken over de isolatie van het geheel...

Maar succes in elk geval! :)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• Gitarist
  • Niet online
Ik denk dat ik genoeg weet! Bedankt voor alle respons... Nu alleen nog ff wachten op het plaatje van het mengpaneel van SuperPeer...

Ja.. als echte Tweaker :? het is wel de bedoeling om op te gaan nemen op de pc...
Is het btw mogelijk om op te nemen in een ander formaat dan WAV (vergt nogal veel hdruimte op hoge kwaliteit), bijv. direct op MP3? Zo ja.. progs?

Hehe nee ik hoef niet zo zeer alles te versterken... Komt nog wel... Dure apparatuur blijft in de oefenruimte. Het gaat er gewoon om dat ik een beetje uit de voeten kan... In de oefenruimte staat een heel vet mengpaneel met weetikhoeveel ingangen en uitgangen... Lijkt me heel duur... Niet te betalen...

Isolatie is al geregeld... Gelukkig woon ik in een vrijstaand huis dus van buren heb ik geen last...

• judgem

judgem

Lord of Metal

Je kunt er uiteraard zoveel geld tegenaan gooien als je maar wilt natuurlijk. Wat ik met mijn verhaal wilde aantonen is dat het niet uitmaakt of je net als ik in een studentenwoning midden in een achterstandswijk woont of zoals jij in een vrijstaande woning. Een muziekkamer kun je op alle manieren inrichten.

Als je ervoor kiest om je muziek op te nemen met de PC zou ik er als ik jou was gewoon 1 of 2 grote harde schijven inhangen. Die kosten tegenwoordig toch bijna niks meer. Wat suggesties voor programma's zijn wat mij betreft:

- Logic (meer sporen opname)
- Protools (idem)
- SoundForge (geluidsbewerking en tevens omzetten naar andere bestandsformaten)

Ik zou wel alles opslaan als WAV. Als je een keer een CDtje moet branden voor familie/vrienden/bandleden dan zou ik hen niet willen opzadelen met MP3 kwaliteit als ik jou was...

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik raad je zowiezo aan om gewoon eens bij bij Feedback langs te gaan met al je wensen en toekomstplannen op een rijtje (opschrijven dus), dan kun je wat specifieker antwoord krijgen, en dan heb je ook goed de kans alle verschillende mogelijkheden goed op een rijtje te zetten...

Nog even wat opmerkingen:
SnowDude schreef op 22 oktober 2002 @ 11:21:
[...]

Ik geloof dat alle condensator microfoons een fantoomspanning nodig hebben.
Hoeft niet persee, sommige condensator mics kunnen ook op batterijen werken, maar phantompower is wel veel betrouwbaarder...
judgem schreef op 23 oktober 2002 @ 13:16:
Je kunt er uiteraard zoveel geld tegenaan gooien als je maar wilt natuurlijk. Wat ik met mijn verhaal wilde aantonen is dat het niet uitmaakt of je net als ik in een studentenwoning midden in een achterstandswijk woont of zoals jij in een vrijstaande woning. Een muziekkamer kun je op alle manieren inrichten.

Als je ervoor kiest om je muziek op te nemen met de PC zou ik er als ik jou was gewoon 1 of 2 grote harde schijven inhangen. Die kosten tegenwoordig toch bijna niks meer. Wat suggesties voor programma's zijn wat mij betreft:

- Logic (meer sporen opname)
- Protools (idem)
- SoundForge (geluidsbewerking en tevens omzetten naar andere bestandsformaten)
...
Voor zover ik uit deze topic heb kunnen opmaken is de topicstarter zich hier niet aan het orienteren op recording, maar alleen op een PA systeem. Bovendien denk ik (gezien zijn ervaring) dat Protools wel een beetje erg hoog gegrepen is. Om het programma een beetje goed te kunnen gebruiken heb je ook de Digidesign hardware nodig (Light-versie heeft niet zoveel mogelijkheden), en die is duur. N.v.t. dus....

• Gitarist
  • Niet online
Het heeft lang geduurd ('k ben een tijdje niet op internet geweest) maar ik ben er weer (actief). Ik heb weer een aantal vragen.

Waarschijnlijk wordt het qua mixer de Phonic MM1202, de Behringer MX 1604A of de MX 1804X. Rekeninghoudend met de toekomst (meerdere mono-inputs zoals microfoons etc.) lijkt de Behringer 1804 de beste, maar die is erg duur, namelijk € 299, en dan is 'ie zelfs nog in de aanbieding. NB Dit zijn allen GEEN powered mixer, dus ik moet nog een versterker aanschaffen.

Een (voor mij) opmerkelijk verschil tussen de Phonic en de Behringer mixers, is dat de eerstgenoemde 1 XLR uitgang heeft (rondje met drie gaten) en de Behringers hebben er twee. Hoe zit dit???

Nog een vraag; wat denken jullie dat een voldoende wattage is voor de versterker en de speakers die in de muziekkamer moeten komen te staan. Ik denk zelf aan iets van 100watt per speakers... Wat denken jullie daarvan? Weten jullie iets van goede merken?

Laatste vraag: Ik heb dit topic nog eens doorgenomen en ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op de vraag welk soort microfoon beter is, de condensator of de dynamische...

Nogmaals alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Gitarist op 29-10-2002 23:22 . Reden: Vraagje toegevoegd ]

Verwijderd

Om nog even over die condensator mics terug te komen. Condensator is vaak duurder dan edynamisch. Een condensator mic neemt meer detail op, dus als je minder goed kan zingen is dynamisch mischien een betere uitkomst. Kortom voor beginners: dynamisch voor gevorderden: condensator & electret

Die behringer ziet er wel leuk uit voor dat geld. Als je nou een paar Evolutions van Sennheiser pakt of Shure SM58. dan zit je altijd goed.

neem een versterker van 100 - 200 watt. maakt niet zo veel uit. Kijk eens als je veel centen hebt (2ehands?) naar Crest, Crown, QSC, Labgruppen en minder geld (nieuw) Hill, peavey, mccrypt (<- grapje :) )

• Gitarist
  • Niet online
Mag ik hier uit afleiden dat het een slecht merk is? Of is het alleen geschikt voor DJ's... (ik zie er veel van staan in de Conrad gids)...

Trouwens waar ik ook kijk, ik zie vele eindversterkers met een hoog wattage... Ik zoek dus eigenlijk versterkers tot 200 watt..

[ Voor 0% gewijzigd door Gitarist op 30-10-2002 23:56 . Reden: Vraagje toegevoegd ]

• Gitarist
  • Niet online
offtopic:
Ik post zelf het meest in m'n eigen topic maar goed

Ik heb inmiddels de site van Lab.Gruppen gevonden, daar staat de Lab300. Deze heeft (bij 4ohm;) 150watt output... Lijkt me wel wat... Weet iemand een dealer van dit merk???

Btw ik zie overal verschillende wattages staan bij verschillende aantal ohms... Wat houdt dat nou weer in...:?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gitarist schreef op 30 oktober 2002 @ 23:53:
[...]

Mag ik hier uit afleiden dat het een slecht merk is? Of is het alleen geschikt voor DJ's... (ik zie er veel van staan in de Conrad gids)...
Gewoon een baggermerk :P

• Gitarist
  • Niet online
jadjong schreef op 31 oktober 2002 @ 08:08:
[...]

Gewoon een baggermerk :P
Hehehe ok... gelukkig was ik toch niet van plan iets van dat merk aan te schaffen, ze hebben toch niet wat ik zoek...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Ik zou eerst bedenken wat je als budget voor het geheel stelt. En bedenk wel dat pro audio gewoon ontzettend duur is. En als je nu rommel koopt krijg je daar later spijt van. Je hoeft natuurlijk niet met Akg c414's en een Meyer geluidsset te beginnen, maar met merken zoals Behringer en Phonic zou ik oppassen.

Wat betreft mic's, met de beta serie van Shure zit je meestal wel goed. We hebben op mijn werk de 57, 58 en de 87: respectievelijk een dynamische instrument mic, een dynamische vocal mic (soort SM58) en een dynamische vocal mic. Ik geloof dat deze serie behoorlijk betaalbaar is.

Wat betreft de mixer, ik zou geen Behringer nemen. Als je voor weinig een mixer wilt hebben die veel kan, dan is de Yamaha 01V een aardige optie. Je moet eraan wennen, en het werkt nooit zo snel en handig als een analoge tafel, maar hij kan echt een hoop. En het scheelt een heel effectenrack.
Als je een simpele analoge tafel wilt, is een Soundcraft K1 misschien wel wat. Of Allen & Heath als je heel veel mogelijkheden wilt.

Qua versterker, de goede merken zijn al genoemd. Tip: kijk eens op het vraag en aanbod gedeelte van www.heuff.nl. Als je daar een oproep doet naar bijvoorbeeld een QSC amp, dan krijg je echt zeker weten wel een interessant aanbod.

Qua speakers, sja, elk serieus merk heeft wel interessante kleine speakers in hun assortiment. Of er nou EAW (Jf 80), Nexo (Ps 8), Meyer of Axys (U-14) opstaat maakt niet zo heel veel uit; het zijn allemaal wel goede spullen. Maar reken maar dat goede luidsprekers duur zijn. Met een paar honderd euro koop je niks, alleen maar goedkope rommel uit de Conrad gids.
Overigens zijn mijn voorbeelden wel veel gebruikte luidsprekers, en zijn die ook 2e hands ook goed verkrijgbaar.

Het is trouwens wel verstandig om voor actieve luidsprekers te gaan. De eerder genoemde U-14 is daar een voorbeeld van. Het voordeel daarvan is dat je een kant-en-klaar pakket krijgt: het is een luidspreker, versterker, crossover, EQ en beveiliging in één. Ze lijken heel duur, maar zijn dat niet als je je bedenkt dat je anders nog een losse versterker en evt EQ en/of processor moet kopen.

En nog one piece op advice: mijd alsjeblieft al die goedkope rommel die je bij die electronica zaken zoals Conrad kan kopen, zoals mccrypt, DAP, Raveland, en wat al niet meer. En ik zou ook niet naar Feedback gaan als het op geluidsversterking aankomt.

Nog wat links:

technische achtergrond:
Audio, Video & HiFi forum - FAQ

winkels:
http://www.tmaudio.nl/
http://www.heuff.nl/
http://www.audioamsterdam.nl/home.html

fabrikanten:
http://www.eaw.com/
http://www.duran-audio.com/
http://www.meyersound.com
http://www.nexo-sa.com/
http://www.soundcraft.com/
http://www.sure.com/
http://www.allen-heath.co.uk/
http://www.crestaudio.com/
http://www.akg.com/index1.htm

Veel succes nog met je muziek kamer :).

• Gitarist
  • Niet online
Eerst ff iets algemeens... ik ben op zoek naar mixers met meer dan 2 stereo-inputs en 4 of meer mono-inputs.
Jag schreef op 01 november 2002 @ 20:44:
Ik zou eerst bedenken wat je als budget voor het geheel stelt. En bedenk wel dat pro audio gewoon ontzettend duur is. En als je nu rommel koopt krijg je daar later spijt van. Je hoeft natuurlijk niet met Akg c414's en een Meyer geluidsset te beginnen, maar met merken zoals Behringer en Phonic zou ik oppassen.
Pff.. budget heb ik niet over gedacht, eerder gewoon niet al te duur... Moah.. rommel koop ik zowieso niet.. Het hoeft inderdaad niet al te professioneel te zijn, als het maar goed werkt. Maar wat is er opzich mis met Behringer en Phonic? Slechte ervaringen mee?
Wat betreft mic's, met de beta serie van Shure zit je meestal wel goed. We hebben op mijn werk de 57, 58 en de 87: respectievelijk een dynamische instrument mic, een dynamische vocal mic (soort SM58) en een dynamische vocal mic. Ik geloof dat deze serie behoorlijk betaalbaar is.
Ja ik was wel van plan een mic van Shure te kopen en ze zijn inderdaad niet al te duur... Ik was van plan in ieder geval te beginnen met een intrument en een vocal mic.
Wat betreft de mixer, ik zou geen Behringer nemen. Als je voor weinig een mixer wilt hebben die veel kan, dan is de Yamaha 01V een aardige optie. Je moet eraan wennen, en het werkt nooit zo snel en handig als een analoge tafel, maar hij kan echt een hoop. En het scheelt een heel effectenrack.
Als je een simpele analoge tafel wilt, is een Soundcraft K1 misschien wel wat. Of Allen & Heath als je heel veel mogelijkheden wilt.
Hier weer hetzelfde... waarom geen Behringer?

Ik denk dat je me wat dit betreft verkeerd begrepen hebt... Ik ben niet op zoek naar een mixer met effecten, juist niet.. Het is misschien wel leuk, maar mij is wel al opgevallen dat die effectjes de prijs uiteindelijk een stuk hoger maken. Hoeveel van die effectjes zal je werkelijk gebruiken? In de oefenruimte van mijn band staat ook zo'n mixer, nou ik kan je vertellen het enige effectje wat er wordt gebruikt is een beetje reverb, en daar staat 'ie zowat op vastgebrand als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb naar de 01v van Yamaha gekeken. Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb maar volgens mij zijn het allemaal MONO ingangen wat deze mixer heeft. Verders zijn de effectjes dus opzich niet nodig... Heb je enig idee van de prijs van deze?
De Soundcraft is natuurlijk ook een mooi ding. Dit is eigenlijk precies wat ik zoek, behalve dan dat er naar mijn smaak te weinig stereo-inputs op zitten. Ook van deze zou ik graag de prijs weten... weet je misschien daar iets van...?
Qua versterker, de goede merken zijn al genoemd. Tip: kijk eens op het vraag en aanbod gedeelte van www.heuff.nl. Als je daar een oproep doet naar bijvoorbeeld een QSC amp, dan krijg je echt zeker weten wel een interessant aanbod.
Ik ga er eens kijken... bedankt voor de tip
Qua speakers, sja, elk serieus merk heeft wel interessante kleine speakers in hun assortiment. Of er nou EAW (Jf 80), Nexo (Ps 8), Meyer of Axys (U-14) opstaat maakt niet zo heel veel uit; het zijn allemaal wel goede spullen. Maar reken maar dat goede luidsprekers duur zijn. Met een paar honderd euro koop je niks, alleen maar goedkope rommel uit de Conrad gids.
Overigens zijn mijn voorbeelden wel veel gebruikte luidsprekers, en zijn die ook 2e hands ook goed verkrijgbaar.
En wat zeg je van de Voice Systems Contact E (bij Feedback), voor € 179...?

Eigenlijk zijn alleen de merken JBL, Jamo en Bose bekend als speakermerken, maar dat gaat natuurlijk dan om speakers van home-audio om het maar zo te zeggen... 'k zal eens kijken of ze ook speakers maken die ik zoek..
Het is trouwens wel verstandig om voor actieve luidsprekers te gaan. De eerder genoemde U-14 is daar een voorbeeld van. Het voordeel daarvan is dat je een kant-en-klaar pakket krijgt: het is een luidspreker, versterker, crossover, EQ en beveiliging in één. Ze lijken heel duur, maar zijn dat niet als je je bedenkt dat je anders nog een losse versterker en evt EQ en/of processor moet kopen.
Heeft Axys een site? Ik heb al gezocht bij Yahoo maar 'k vind niet de Axys die ik wil hebben.
En nog one piece op advice: mijd alsjeblieft al die goedkope rommel die je bij die electronica zaken zoals Conrad kan kopen, zoals mccrypt, DAP, Raveland, en wat al niet meer. En ik zou ook niet naar Feedback gaan als het op geluidsversterking aankomt.
Nee de spullen van Conrad leken me ook al niks... Maar opzich de spullen van Feedback wel...
Bedankt voor al deze URL's! Hier heb ik echt wat aan... Ik ga nog ff op m'n gemakt hier kijken...

• Jag

Jag

Ik ben gewend op mijn werk om met dure spullen te werken (akg, XTA, klark technik). Maar soms heb je te maken met goedkopere merken als Behringer, Pioneer ed. Daar heb je gewoon veel vaker problemen mee. Kapotte outputs, onverklaarbare brommen, gewoon fysiek kapot, enz. Ik heb ook wel eens een Behringer split mixer gebruikt, dat ding had echt bijna geen head room, begon bij het minste geringste al te vervormen.
Ik heb ook wel goede ervaringen met Behringer: ik heb zelf een tijd lang een Ultracurve (digitale 31 bands graphische EQ), en daar heb ik wel goede ervaringen mee.
Misschien dat zo'n Behringer mixertje wel prima zou volstaan voor thuisgebruik (ik zou er niet mee gaan touren :+). Waarschijnlijk zijn de faders wel stuk over een paar jaar, maar ach, zo duur is een nieuwe mixer nou ook weer niet natuurlijk. Maar ik zou geen Behringer kopen als ik voor iets meer een Soundkraft zou kunnen krijgen.

Wat betreft die stereo inputs: twee mono inputs maken 1 stereo input :). Mixers hebben altijd een high en low impedance input. Respectievelijk 20KOhm en 600 Ohm. Die high impedance inputs zijn 1/4" jack inputs, en zijn bedoeld voor line level signalen (zoals cd spelers, keyboards, enz). Je pant het ene kanaal naar links, en de ander naar rechts, it's that simple.

En die effecten zoals die op een 01V zitten: de belangrijkste daarvan zijn de compressors. Verder zit er ook een uitgebreide EQ sectie op (met regelbare high pass filter), maar ook een gate volgens mij. Dat zijn toch allemaal wel handige features voor als je opnames wilt maken. Het werkt allemaal niet superhandig, maar het scheelt een boel geld vergeleken met als je dat allemaal los moet kopen.
En wat zeg je van de Voice Systems Contact E (bij Feedback), voor € 179...?
Mooi bij de feedback laten staan :+.
Eigenlijk zijn alleen de merken JBL, Jamo en Bose bekend als speakermerken, maar dat gaat natuurlijk dan om speakers van home-audio om het maar zo te zeggen... 'k zal eens kijken of ze ook speakers maken die ik zoek..
Bose kan je beter vermijden in my humble opinion, zowel voor HiFi als pro audio. Jamo maakt alleen HiFi speakers. Maar JBL heeft een heel groot pro audio speaker assortiment. Maar het wordt in europa niet zoveel gebruikt.

Maar goed, voor pro audio speakers geldt net zo goed als voor HiFi speakers dat je echt zelf een keer moet gaan luisteren. Er staan drie links naar pro audio zaken (er zijn er natuurlijk veel meer), het is echt de moeite waard eens naar zo'n zaak te gaan en naar wat verschillende setjes te luisteren.
Wat feedback verkoopt is hele goedkope speakers die bedoeld zijn voor optredens voor 100 of 200 man ofzo. Daar wordt kwantiteit boven kwaliteit gesteld. Wat jij zoekt (denk ik) is een speaker die de kwaliteit van een HiFi speaker benadert, maar dan niet stuk gaat.
Heeft Axys een site? Ik heb al gezocht bij Yahoo maar 'k vind niet de Axys die ik wil hebben.
http://www.duran-audio.com/

Het is een Nederlands bedrijf. Op mijn werk hebben we er een heleboel spullen van. Ze zijn beroemd om hun speakersystemen waarbij je softwarematig de afstralingshoek kan bepalen. En alles wat ze maken is actief.
De U-14 waar ik het over had, gebruiken wij vaak als sidefill of op een statiefje op het toneel, maar ook wel eens in foyers voor presentaties, kleine optredens of feestjes.

• Gitarist
  • Niet online
?
head room
?
Misschien dat zo'n Behringer mixertje wel prima zou volstaan voor thuisgebruik Waarschijnlijk zijn de faders wel stuk over een paar jaar, maar ach, zo duur is een nieuwe mixer nou ook weer niet natuurlijk.
Het is inderdaad bedoeld voor thuisgebruik??? Zijn de faders de schuifknoppen?
Maar ik zou geen Behringer kopen als ik voor iets meer een Soundkraft zou kunnen krijgen.
Ik ga wel ff op zoek naar prijzen e.d...
Wat betreft die stereo inputs: twee mono inputs maken 1 stereo input :).
Idd! Daar heb je helemaal gelijk in, nooit aan gedacht. In dat geval zouden 2 stereo-inputs volstaan (CD'speler en PC).
Mixers hebben altijd een high en low impedance input. Respectievelijk 20KOhm en 600 Ohm. Die high impedance inputs zijn 1/4" jack inputs, en zijn bedoeld voor line level signalen (zoals cd spelers, keyboards, enz). Je pant het ene kanaal naar links, en de ander naar rechts, it's that simple.
Pannen is delen? Kan ik zodoende ook mono-apparaten splitten zodat ze stereo worden?
En die effecten zoals die op een 01V zitten: de belangrijkste daarvan zijn de compressors. Verder zit er ook een uitgebreide EQ sectie op (met regelbare high pass filter), maar ook een gate volgens mij. Dat zijn toch allemaal wel handige features voor als je opnames wilt maken. Het werkt allemaal niet superhandig, maar het scheelt een boel geld vergeleken met als je dat allemaal los moet kopen.
Ook hier moet ik je gelijk geven. Als de prijs van die O1V Niet veel hoger is dan de prijs van bijv. de Behringer is het een optie.
High pass filter?
Gate?
Tsja sorry hoor die termen zeggen me niks.
Mooi bij de feedback laten staan :+.
Ok...
Bose kan je beter vermijden in my humble opinion, zowel voor HiFi als pro audio. Jamo maakt alleen HiFi speakers. Maar JBL heeft een heel groot pro audio speaker assortiment. Maar het wordt in europa niet zoveel gebruikt.

Maar goed, voor pro audio speakers geldt net zo goed als voor HiFi speakers dat je echt zelf een keer moet gaan luisteren. Er staan drie links naar pro audio zaken (er zijn er natuurlijk veel meer), het is echt de moeite waard eens naar zo'n zaak te gaan en naar wat verschillende setjes te luisteren.
Als ik dat doe heb ik in ieder geval een idee van het geluid, heeft de (cleane) mixer ook invloed op het geluid, of klinken alle mixers zonder effect hetzelfde (mits de eq gelijk staat he..)?
Wat feedback verkoopt is hele goedkope speakers die bedoeld zijn voor optredens voor 100 of 200 man ofzo. Daar wordt kwantiteit boven kwaliteit gesteld. Wat jij zoekt (denk ik) is een speaker die de kwaliteit van een HiFi speaker benadert, maar dan niet stuk gaat.
afstralingshoek
?
De U-14 waar ik het over had, gebruiken wij vaak als sidefill of op een statiefje op het toneel, maar ook wel eens in foyers voor presentaties, kleine optredens of feestjes.
Sidefill... systeempje voor erbij zeg maar? Kleinschalig... Maar volgens jou is de U-14 dus uitermate geschikt voor mij....

• Jag

Jag

Ja, wat een split mixer is, is niet echt interessant. Head room daarentegen wel. Je hebt zeg maar een nominaal niveau en dan komt de head room. In normale woorden: je zingt een stuk, en dan haal je flink uit. Om dat onvervormd weer te kunnen geven heb je head room nodig. En normaal gesproken is de mixer het eerste wat niet genoeg head room heeft om het signaal onvervormd te kunnen weer geven: de pre amp(s) gaan clippen. Het geluid dat je maar al te vaak hoort als iemand in een microfoon staat te schreeuwen. Hoe meer head room, des te beter.
Idd! Daar heb je helemaal gelijk in, nooit aan gedacht. In dat geval zouden 2 stereo-inputs volstaan (CD'speler en PC).
Je kan beter niet in stereo en mono inputs denken, maar in kanalen. 1 mono input is 1 kanaal. Een cd speler heeft 2 kanalen nodig. Zo kan je heel makkelijk berekenen hoeveel kanalen je nodig denkt te hebben, en wat een mixer heeft te bieden. Stereo inputs hebben maar 1 voordeel, en dat is dat je maar 1 fader hoeft te schuiven ipv 2.
Pannen is delen? Kan ik zodoende ook mono-apparaten splitten zodat ze stereo worden?
Met pannen bepaal je de plaats van een input in het stereobeeld. Het is een soort balance knop zoals die ook op HiFi stereo versterkers zit, alleen dan net ff anders (een pan knop geeft gelijke spl output over totale range, een balance knop niet).
Ook hier moet ik je gelijk geven. Als de prijs van die O1V Niet veel hoger is dan de prijs van bijv. de Behringer is het een optie.
High pass filter?
Gate?
Tsja sorry hoor die termen zeggen me niks.
Een 01V is stukken duurder dan zo'n simpel Behringer analoog tafeltje, maar goedkoop vergeleken met een analoge tafel met dezelfde hoeveelheid aan effect apparatuur. Als je simpel wilt beginnen moet je geen 01V nemen.
Dingen zoals een gate en high pass filter zijn overigens essentiele dingen als je opnames wilt gaan maken.
Als ik dat doe heb ik in ieder geval een idee van het geluid, heeft de (cleane) mixer ook invloed op het geluid, of klinken alle mixers zonder effect hetzelfde (mits de eq gelijk staat he..)?
Scherpe vraag :). Het antwoord is nog best lastig. In mijn ervaring hebben mixer niet dramatisch veel invloed op het geluid, zoals speakers dat wel hebben. Maar ik heb nog nooit een mooi rechtstreeks vergelijk kunnen maken. Als het over ruis gaat (bij mixers een groot probleem, omdat er met mic pre amps ontzettend veel versterkt wordt -> veel ruis), is dat tegenwoordig niet zo'n hot issue meer. De meeste mixers scoren wel goed wat dat betreft (vroeger werd er met het mixen echt rekening gehouden met de beste signaal/ruisverhouding door middel van stand fader enzo). Maar dikke kans dat Behringer tafels wel flink ruisen.
Maar afgezien daarvan zal het denk ik wel meevallen met verschillen tussen tafels.
Sidefill... systeempje voor erbij zeg maar? Kleinschalig... Maar volgens jou is de U-14 dus uitermate geschikt voor mij....
Een sidefill is een monitor luidspreker die voor geluid op het toneel zorgt vanaf de zijkant. Bij ons hangen ze standaard aan een stalen pijp in de manteau.

Maar die U-14 zou waarschijnlijk zeker geschikt zijn, maar het is natuurlijk wel een dure speaker. Die zou jij waarschijnlijk niet nieuw willen kopen gok ik zo :). Maar ik denk dat je er 2e hands voor misschien 1000 euro voor een setje wel aan kan komen. Dan heb je wel echte kwaliteits spullen, dat is heel wat andere koek dan die meuk die ze bij feedback verkopen :).
Maar staar je niet dood op die U-14. Ik werk er zelf heel veel mee, en ik vind het een mooi speakertje, maar er is zoveel meer.

• Gitarist
  • Niet online
Ik denk dat ik genoeg weet Jag... In ieder geval hartstikke bedankt...

Maar ehh... ik was juist zo gewend aan de prijzen van de Behringers en Phonics (in de 200 à 300 euro).. € 1000 voor alleen een speakerset is dan wel heel erg duur! En dan komt de mixer en de versterker daar nog bij, om nog maar niet over de mics te praten (die zijn de kosten niet natuurlijk, maar goed).

Ik koop inderdaad graag nieuw :*), geld voor alle aankopen, is gewoon een afwijking van mij maar goed...

Als ik het goed begrijp denk jij dat de dingen van Feedback niet zouden volstaan voor mijn doeleinden. Hou wel in je gedachten dat het een mini-systeempje voor een simpele muziek kamer moet zijn. Ik doel hier zo op om de kosten zo laag mogelijk te houden... Zo te lezen is het moeilijk goed en tamelijk goedkoop spul te kopen (dat is eigenlijk met alles zo he...).

Omdat ik graag van jouw advies gebruik wil maken, heb ik nog een vraag:
Waar moet ik het meeste geld aan uitgeven, om toch zo goed(koop) mogelijk uit te zijn? Rare vraag, maar wat ik er mee bedoel is, waar moet ik het meeste geld aan uitgeven, de mixer, versterker of speakers?

Zou het ruis-probleem bij de Behringers niet simpelweg te verhelpen zijn met een ruisfilter?

BTW wat post jij vroeg (laat)!

• Gitarist
  • Niet online
Op de vraag&aanbod pagina van heuff.nl staat dit:
Te koop: Samson Servo 260 versterker, 2 x 130 Watt. z.g.a.n. Occ. prijs: € 175,- ex
Er op ingaan?

[ Voor 0% gewijzigd door Gitarist op 03-11-2002 17:56 . Reden: Mengpaneel bleek studiomengpaneel te zijn... ]

• Jag

Jag

Gitarist schreef op 03 november 2002 @ 15:31:
Ik denk dat ik genoeg weet Jag... In ieder geval hartstikke bedankt...

Maar ehh... ik was juist zo gewend aan de prijzen van de Behringers en Phonics (in de 200 à 300 euro).. € 1000 voor alleen een speakerset is dan wel heel erg duur! En dan komt de mixer en de versterker daar nog bij, om nog maar niet over de mics te praten (die zijn de kosten niet natuurlijk, maar goed).

Ik koop inderdaad graag nieuw :*), geld voor alle aankopen, is gewoon een afwijking van mij maar goed...

Als ik het goed begrijp denk jij dat de dingen van Feedback niet zouden volstaan voor mijn doeleinden. Hou wel in je gedachten dat het een mini-systeempje voor een simpele muziek kamer moet zijn. Ik doel hier zo op om de kosten zo laag mogelijk te houden... Zo te lezen is het moeilijk goed en tamelijk goedkoop spul te kopen (dat is eigenlijk met alles zo he...).

Omdat ik graag van jouw advies gebruik wil maken, heb ik nog een vraag:
Waar moet ik het meeste geld aan uitgeven, om toch zo goed(koop) mogelijk uit te zijn? Rare vraag, maar wat ik er mee bedoel is, waar moet ik het meeste geld aan uitgeven, de mixer, versterker of speakers?

Zou het ruis-probleem bij de Behringers niet simpelweg te verhelpen zijn met een ruisfilter?

BTW wat post jij vroeg (laat)!

2e hands dingen kopen is een manier om veel geld te besparen. Ik heb het meerdere keren gedaan, en heb er goede ervaringen mee. Als je echt weinig te besteden hebt, dan is 2e hands een goede manier om toch aan goede spullen te komen.

Nee, die ruis kan je niet ff eruit filteren, maar ik moet zeggen dat ik niet weet of Behringer tafels veel ruisen, het is alleen dat het me niet zou verbazen als ze het zouden doen.

En wat betreft die vraag: ik zou het meeste geld reserveren voor de luidsprekers. Daar kom je echt niet weg met goedkoop spul, daar ga je je gegarandeerd aan ergeren.
Gitarist schreef op 03 november 2002 @ 15:43:
Op de vraag&aanbod pagina van heuff.nl staat dit:

[...]
en
[...]

Er op ingaan?
Och, ik zou niet rushen met dingen kopen. Gewoon goed nadenken wat je wilt hebben, en ga vooral eens luisteren ergens. Dan kan je beslissen of je 2e hands wilt kopen of niet, en zo ja, dan kan je een advertentie plaatsen waarin je vraagt naar de spullen die je hebt uitgezocht.

• Gitarist
  • Niet online
Jag schreef op 03 november 2002 @ 16:56:

2e hands dingen kopen is een manier om veel geld te besparen. Ik heb het meerdere keren gedaan, en heb er goede ervaringen mee. Als je echt weinig te besteden hebt, dan is 2e hands een goede manier om toch aan goede spullen te komen.

Nee, die ruis kan je niet ff eruit filteren, maar ik moet zeggen dat ik niet weet of Behringer tafels veel ruisen, het is alleen dat het me niet zou verbazen als ze het zouden doen.

En wat betreft die vraag: ik zou het meeste geld reserveren voor de luidsprekers. Daar kom je echt niet weg met goedkoop spul, daar ga je je gegarandeerd aan ergeren.
[...]
Och, ik zou niet rushen met dingen kopen. Gewoon goed nadenken wat je wilt hebben, en ga vooral eens luisteren ergens. Dan kan je beslissen of je 2e hands wilt kopen of niet, en zo ja, dan kan je een advertentie plaatsen waarin je vraagt naar de spullen die je hebt uitgezocht.
Nee ik ben ook niet van plan te haasten... Ik denk dat ik toch maar eens ga luisteren naar het nieuwe Behringer spul... De prijs spreekt mij erg aan...

Ik ga ook nog wel ff verder kijken op de internetveilingen.. misschien is daar ook wat te vinden...

Jag Wat de informatie betreft, _/-\o_

Pagina: 1