Dual channel DDR moederbord vragen

Pagina: 1
Acties:

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51
Hi

Ik heb een paar vragen over de toekomstige dual ddr moederborden voor de Intel P4 CPU.

Ik weet dat Via, Intel en SiS al heeft aangekondigd chipsets the maken voor dual channel ddr support.
Mijn vraag is dan ook of ik mijn huidige geheugen kan gebruiken voor die toekomstige chipsets??
Volgens nieuws: VIA presenteert P4X600 dual-channel DDR chipset komt er een nieuw type geheugen voor deze Via P4X600 chipset, wat dus betekend dat de huidige geheugen niet compatible zal zijn (Via P4X600 chipset).

De Intel Granite Bay chipset met dual channel ddr support lijkt wel compatible te zijn met de huidige DDR geheugen. Hier is dus geen nieuwe soort DDR nodig.

Over de SiS heb ik nog niet veel info

Is er al bekend of er veel verschil zit tussen de VIA en Intelchipset??
Is de max bandwith voor deze 2 chipsets gelijk??

Ik wou eigenlijk 2x256mb pc3500 kopen zodat ik deze later kan gebruiken voor de nieuwe dual channel ddr moederborden. maar nu ik gelezen hebt dat je voor de nieuwe VIA chipset een ander soort geheugen nodig hebt zit ik toch weer te twijfelen.
Is het dan wel verstandig om nu 2x256mb ddr geheugen te kopen?. Deze kan ik waarschijnlijk wel gebruiken voor de nieuwe Intel Granite Bay chipset

Iemand die mij kan helpen :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
In het artikel staat ook dat het een nieuwe type dimm gebruikt, het zijn eigenlijk twee normale ddr dimms, maar nu zitten ze gewoon op 1 module, alleen Corsair kan ze op dit moment nog leveren, vraag me af of er wel meer fabrikanten komen. Eigenlijk hetzelfde als wat mer rdram is gedaan, heb je ook twee rimms op 1 module.. Voordeel is dat je maar 1 module hoeft te kopen ipv ze in paren te kopen en plaatsen, nadeel is, vooral voor de ddr variant, is dat het denk ik niet veel gebruikt gaat worden..
De Granite bay gebruikt gewoon normale ddr modules, dus per paar kopen en plaatsen..
Wat is nu verstandig om te kopen ? Eigenlijk wat jij wil, en waar jij je het beste bij voel. Volgende stap is toch ddr-ii, dit kan je toch op geen van beide gebruiken...
Zelf zou ik voor de granite bay gaan, argument is omdat ik meer vertrouwen heb in de intel chipset dan in die van via...vooral mbt stabiliteit, performance en driver ondersteuning. Welke er sneller is weer ik niet, nog geen becnhmarks gezien van de via chipset, intel was een pre-production exemplaar...

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51
Dus de via chipset is te vergelijken met 32bits Rambus geheugen. Geheugen hoeven dan niet meer in paren. De Intel Granite Bay chipset is te vergeliken met 16bits rambus, waarbij geheugen wel in paren moeten worden geinstaleerd.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Ja, goeie vergelijking.
Alleen vraag ik me af hoe ze die mogelijkheid tot 8GB geheugen adresseren voor elkaar hebben gekregen. Of is het gewoon zo simpel dat ze ipv 32 nu 33 adresbitsjes gebruiken ? Of maakt de geheugen controler hiervoor een vertaal slag...tevens(zoals ik ook in het artikel gepost heb) zie ik het nut er niet van in om 8GB te kunnen adresseren..
Weet iemand hier wat meer over ?

Verwijderd

Thinking About Buying Two Sticks Of Ultra-Fast DDR For Your Future Dual DDR System? Don't, and here's why.
http://www.overclockers.com/tips00157/

Interessant artikel over het gebruik van dual channel DDR geheugen.

Verwijderd

maar voor de intel 850E chipset zijn er toch ook verschillende moederborden gemaakt??
1 dat op 16bit werkt, de 4T533-c en dan p4t533 die met 32 bit geheugen werkte. dus dat hangt toch af van het moederbord niet?? of zit ik fout ???
Pagina: 1