Toon posts:

UNIX servers: Tape of DVD Ram

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hebben tegenwoordig de servers in een SAN zitten waar de backups van data met TSM gemaakt worden en de OS backups met een NIM server geregeld worden.
Moeten echter nog wel machine's kunnen klonen ed.
Voor nieuwe hardware twijfel ik nu dan ook bij aanschaf of ik ze nog met DDS3/4 uit laat voeren of toch maar met een (aanzienlijk goedkopere) DVD RAM drive, waarbij systembackups ook naar CDR kunnen om te klonen.
Iemand al ervaring met CDR (met name AIX - mksysb's)?
Krijg ik bijvoorbeeld problemen als ik naar andere hardware restore (Kan je cd's wisselen, dus eerst booten van AIX cd, dan mksysb cd, dan weer AIX CD?)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Met een extra CDRom speler (standaard in een RS) is dat toch geen probleem? De mksysb tape wil graag toegang tot de CD met drivers, dus met een CDR i.p.v. tape en die extra CDRom lijkt mij dat het moet kunnen.
Ik zie aan de horizon een nieuw projectje opdoemen ... ik zal het de lokale IBM* lui voorleggen.

* (Imitatie Bull Machines)

M'n collega's waren eensgezind, met twee CDRom's gaat dat lukken. Het wisselen van CD's op andere hardware echter niet - AIX houdt er niet van om halverwege gewipt te worden voor de restore.
De woorden 'TSM' en 'metadata' gaf meteen een discussie waarin iedereen opmerkelijk eensgezind bleef, het is meer gebruikelijk dat dit soort discussies eindigt in rode hoofden en roepen van 'Ja! En! Jij! Ook!' :)
Enfin, om de vgdata ook op de backup te krijgen moet inderdaad wat gestoeid worden met scripts. Daarbij moet ook gelet worden op raw devices en unmounted filesystems want die gaan standaard niet mee. Dat houdt weer in dat de restore van de vg's gedaan moet worden voordat de data van de restore komt, en bij raw devices moet het op gelijkwaardige fysieke disks want in de metadata worden de gebruikte blocks vastgelegd.
Dat lokte weer een heel andere discussie uit ('Puh - bij HP's LVM is dat veel beter') maar nu ga *ik* weer offtopic :)

Overigens was de eerste vraag alhier 'Wat is er mis met tape?' als verlengde van de hier gebruikelijke opmerking 'Wat is er mis met 80 x 24?' als er weer wordt gewezen op de 3151 schermpjes naast de veelkleurige kijkbuizen van Sun :)

[ Voor 0% gewijzigd door DeBolle op 22-10-2002 20:32 . Reden: Een dag later .... ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
ja, die extra CD-Rom zit dan wel in de nieuwe servers, maar de oude test bakkies hebben maar 1 CD rom speler en een tapedrive. Ik kan dan via NIM het e.e.a. doen, maar dan moeten ze wel in het productie netwerk zitten en dat wil je niet altijd. Vraag me dan ook af of het dan nog te doen is. Kan natuurlijk niet verantwoorden dat we alle tapedrives voor DVD-Ram moeten vervangen. Heb wel begrepen dat DDS aan het eind van zen product life cycle zit, dus moet wel een keer over. Is wel een geouwehoer die nieuwe policies van IBM, power4 draait ook al geen AIX4.3.3 meer dus moet ook al afscheid nemen van sysback, moet ik nu allemaal savevg scripts in elkaar hacken om de meta data te saven omdat TSM dat niet meeneemt en Bare Metal Restore te duur is en geen LPAR machines aankan, waardoor het in de toekomst ook niet bruikbaar meer is.
Anyways, ga nu wel erg ver off topic...

Verwijderd

Topicstarter
Tape is langzaam, duur en de bij ons gebruikte smaak (DDS) is aan het eind van zijn lifecycle (volgens IBM).
We zijn er echter nog niet uit. We zijn wat huiverig daar de DVD-Ram versus DVD+R etc discussie nog niet klaar is, er is nog niet echt 1 standaard. Op de NT dozen wordt het nog niet echt uitgeleverd, straks krijgen ze daar weer een ander smaakje. Ook het wisselen van CD's verhaal is nog niet zo eenvoudig. Denk dat we voorlopig nog maar even tapes blijven gebruiken. Tenzij iemand anders nog een beter idee heeft....