Linux, Win2k en MBR > Nu is het wel erg slecht

Pagina: 1
Acties:

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54
Ik zal ff vertellen wat ik allemaal heb uitgevoerd:

Ik begon met PartitionMagic 7 om een EXT2 partitie te maken. Deze werd tussen de c: (mijn documenten, FAT) en d: (win2k, NTFS) ingezet. Na het opstarten was ik dus de 3,5 GB kwijt die ik had opgegeven. Niets mis dus.

Toen ging ik RedHat 7.3 installeren. Maar geen bootloader, dus ik moest steeds de cd erin doen en dan vmlinuz root=/dev/hda5 invullen.
Ik ging daarom linux opnieuw installeren. Partitie selecteren, en hups, eroverheen. Ditmaal deed ik GRUB er wel bij.

Maar toen ik in GRUB naar windows wilde, kwam ik tijdens het opstarten van win2k de foutmelding tegen dat NTOSKRNL miste. Ik wat met floppies kloten want de win2k cd heb ik uitgeleend |:( Toen zag ik een schitterende Norton Ghost win98 recovery cd liggen. Toen ik daarvan ging booten kwam ik in een vaag gebeuren dat later ook vast liep.
Daarna deed GRUB het niet meer, en kreeg ik direct de melding dat NTLDR miste. Ook de bootfloppies werken niet. Zelfs fdisk /mbr geeft de foutmelding dat er niet is veranderd.

Ik zou niet weten wat er nu allemaal mis is, want als ik de hdd in een andere win2k pc (p400, max 32 gig) stop kan ik wel gewoon bestanden eraf halen. BEHALVE van wat eerst de c: (mijn documenten dus :( ) waren. Partition magic zegt dat het 32GB aan BAD geheugen is.

Wat moet ik nu doen? De MBR fixen vanuit een andere pc? Of ben ik dan mijn documenten kwijt...

Verwijderd

regel een win2k cd of bootdisk, ga naar de rescueconsole en doe fixmbr.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

ntldr missend is meestal eerder dat je ergens in een boot.ini niet meer het juiste partitienummer aangegeven hebt. Ik heb het ook met div NT installaties gezien dat na herpartitioneren het nummer van de NT partitie gewijzigd was en de bootloader niet meer ntldr kon vinden.

Maak ook eerst een backup van je documenten in een andere PC, ga dan kutten met je bootloader. Ik ben zelf meer fan van Lilo dan van Grub. Lilo kan ook zowel Windows (NT) als Linux aan.

Even booten in linux en dan met cfdisk de partitienummers uitvogelen, vervolgens zien dat je met een rescue disk en een editor op je win2k partitie boot.ini aanpast.

Dan zou ik ook eens gaan kijken of ik onder linux een goede lilo.conf kon schrijven zodat het bootmenu een beetje netjes naar voren komt.

ieeeepppppp :P

• bredend
regel een win2k cd of bootdisk, ga naar de rescueconsole en doe fixmbr.
Dit ga ik zometeen ff doen. In de rescueconsole staat ie in D:\WINNT>. Moet je daar dan fixmbr intypen?

Ik heb ook een floppy met boot.ini van een andere pc, daar heb ik de partitie op 2 gezet. Toen kwam ik wel een stukje veder in het opstarten, maar kreeg ik een andere foutmelding. Een blue screen geloof ik.

En bootdisks heb ik al, maar kan ik beter een cdrom gebruiken? Of maakt dat niet uit. (alleen maar de tijd van die slome floppys)

Verwijderd

CD is aanzienlijk sneller, maar verder is het volgens mij om het even.
Ervan uit gaande dat je maar 1x win2k op je systeem hebt staan, moet je inderdaad aanloggen op d:\winnt en daar fixmbr intypen.
Verder zou ik je boot.ini nog maar even laten voor wat het is, tenzij je er zelf in hebt zitten hacken, in dat geval moet je gewoon de oude terugzetten.

• bredend
bad news: Elk floppy dat ik erin prop, of er nou NTLDR op staat of niet, geeft de foutmelding dat NTLDR mist. Mijn laatste hoop is nu die cdrom. MAar die heb ik nu niet :(

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
Uhm, zal ik jouw Win2K cd maar weer terugbrengen dan? Ik heb er al lang genoeg naar kunnen kijken

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

bootdevice wel aangepast in bios? lijkt er op dat hij helemaal niet van floppy probeert te booten. is het een laptop of een desktop?

Verwijderd

in hoeverre is dit NOS :?

• bredend
Ik vond het NOS omdat het door mijn Linux activiteiten kwam. en dit soort problemen krijg je vooral als je met andere OS'sen dan Windows gaat spelen. :)

FIXMBR kan ik openen, nu ik de cd heb. Ik ga eerst afwassen en dan een backup maken vanauit een andere pc. (dat kan dan weer wel :? :) )

Ik kan hem niet formatteren :? Ik heb em nu in een andere pc gedaan en daar een belengrijke partitie gekopierd met PartitionMagic. Misschien doet hij het nu wel. FIXMBR werkte ook niet. Toen ging ik windows opnieuw installeren, maar de setup zei dat de hdd niet kon werden geformatteerd.... :(
Pagina: 1