Toon posts:

Router of switch met in achterhoofd ooit flatfee inet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier thuis zijn we bezig om een netwerk op te zetten tussen 5 pc's (4xwin2000 1x winXPprof) en een laserprinter.

Op het moment is hier alleen nog ISDN te krijgen, geen andere mogelijkheden de eerste jaren waarschijnlijk. Als er flat-fee internet beschikbaar zou zijn hier, dan zal het netwerk worden gebruikt voor inetten, e-mail (outlook), ftp-server, chat (msn), online game, bestandsdeling en printerdeling.

Nu kan ik een switch kopen, met 4 of 8 poorten (evt 1 pc niet op netwerk valt te overleven). Maar ik kan ook een router kopen, die (1) al deze functies ondersteund, (2) alle providers/flat-fee-vormen aan kan en (3) als switch kan dienen.

Wat zou jullie advies zijn, een router kopen die dit allemaal kan, voor flatfee internet over 1/2 tot 4 jaar (gokje, 3500 inwoners). Of gewoon een switch, met risico dat je later er nog een router bij moet kopen.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52

chromeeh

the Gnome

Ik zou voor de 8 poorts switch gaan en dan later eventueel een router er bij kopen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
US robotics en SMC hebben breedband routers met een backup seriele poort voor een (ISDN) modem, en een parallelle printerpoort. Zo kun je dus je printer aansluiten, voorlopig je modem, en later een WAN aansluiting.

edit: er zit ook een switch in natuurlijk, en evt een wireless access point. Ik heb hier de SMC met Wifi, werkt prima!

• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik jou was zou ik de vigor 2200X, want deze heeft de volgende specs:

Vigor2200X ISDN Router

Hiermee is het mogelijk om een netwerk op zowel een kabel- of ADSL modem als op een ISDN-2 aansluiting te gebruiken. Alle computers in het netwerk kunnen gebruik maken van dezelfde ISDN of breedband verbinding. Als de Breedband verbinding uitvalt kan de ISDN verbinding als backup dienst doen. De Vigor2200X maakt het door Network Adress Translation (NAT) mogelijk om de internet toegang van een breedband modem te delen met een heel netwerk.Het apparaat heeft i.t.t. de Vigor 2200 een ingebouwde 4 poorts switch.

Aansluitingen en mogelijkheden
Zeer eenvoudige configuratie door ingebouwde webserver.
Filtering Firewall
Mogelijkheid voor het opbouwen van VPN tunnels voor veilig dataverkeer.
Ingebouwde DHCP server, internet toegang met NAT
ISDN2 S0 met virtuele Capi, ISP Dailback en remote activation ondersteuning
Vierpoorts Ethernet 10/100BaseT switch met uplink mogelijkheid voor extra switch of hub.
Twee jaar fabrieksgarantie
Nederlandstalige snelstart
Breedband aansluiting, voor aansluiten op een ADSL- of kabelmodem Werkt onder meer met MXstream-modem
Reset-knop
Power (15V-17V~)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

erg leuk voorstel Brain, maar de draytek vigor heeft maar 4 uitgangen en Jeedee heeft 5 computers om aan te sluiten, dan moet ie alsnog een hub/switch erbij kopen...

buiten het aantal poorten is het wel een oplossing die aan de rest van de eisen voldoet.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Ik zou lekker de Vigor 2200 kopen (zonder switch) en dan een 8 poorts-switch van UNEX of SITECOM ofzo (die kosten geen drol). Die Vigor zorgt dan voor Dial-On-Demand internet toegang via ISDN (voor alle PC's in t netwerk) en is voorbereid op flat-fee (over ISDN), ADSL en kabel-internet.

De Vigor zet je dan op de (uplink? weet niet of dit nodig is indien Vigor geen switch erbij heeft) poort van je switch zodat al je PC's op het netwerk zitten (wel zo handig) en het hele netwerk op Internet kan.

Ik heb zelf de Vigor 2200E en ben zeer te spreken. Makkelijk configgen en een veilig gevoel...

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor het advies, en dan ook nog een specifieke router :)

Het aantal poorten bedraagt 4, daar kan ik idd niet alle pc's mee aansluiten, maar zoals ik al aangaf is 4 vd 5 pc's op netwerk ook wel te overleven. Ook kan ik dan een extra switch weer besparen.

De aanbevolen Vigor 2200X kan met ISDN2 werken, wat is ISDN2? Wij hebben onze ISDN nu ongeveer 1 jaar, gaat dit lukken? Is deze verder ook wat op de toekomst voorbereid?

Als ik internet deel met deze router, dan ziet een evt flat-fee provider niet dat ik aan het delen ben he?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
bedenk wel dat je misschien over 4 jaar wel meer computers thuis hebt. en dat je alsnog een switch moet hebben.. over 4 jaar zal iedereen ook wel standaard 1000Mbit (1Gbit) ethernet hebben. zit jij met je 100Mbit routertje.

ISDN2 is volgens mij gewoon een ISDN lijn met 2 kanalen. dat is standaard. je weet wel die kpn reclame voor ISDN. internetten en toch gebeld kunnen worden. 2 kanalen dus.

je provider 'ziet' inderdaad alleen de router. en 'denkt' dat dat een gewone computer is. je provider 'ziet' dus niet dat jij aan het delen bent. nou zijn providers daar toch niet actief naar op zoek, omdat ze ook wel weten dat iedereen dat doet. hoeveel mensen ken jij nou die hun kabelmodem/adsllijn maar voor 1 pc gebruiken? ik kan er niet zo gek veel bedenken.

Have a wheelie good weekend!

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Met ISDN2 wordt bedoeld het standaard ISDN-abonnement van KPN met 2 B-kanalen en een D-kanaal. Je hebt ook bijvoorbeeld ISDN8 of ISDN30 (volgens mij) maar die heb jij niet hoor :)

Maar waarom niet de Vigor2200 en een extra switch? De Vigor2200 is 30 euro goedkoper dan de Vigor2200X, en voor 70-80 euro moet je volgens mij wel een 8-poorts switch kunnen vinden hoor.

En nee, de provider zal niet doorhebben dat je aan t delen bent. Het kan namelijk ook best dat jij je 2200 gewoon rechtstreeks in je ene PC hebt en je Vigor alleen als Firewall fungeert. Ze moeten echt bij je thuis komen om te zien dat je meerdere PC's hebt.

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Topicstarter
Dan kan ik natuurlijk even wachten met het kopen vd router, en nu eerst een redelijk goedkope switch kopen, een E-tech 8 poort bv.

ISDN delen over 5 pc's is niet realistisch natuurlijk, behalve als iedereen zit te chatten. Als er dan wel flatfee beschikbaar is, kan ik dan een router kopen die als firewall dient en (onzichtbaar) internet deelt. Met die switch erachter dan internet voor max 8 pc's dus.

Opstelling met flatfee wordt dus: Modem -> Router -> Switch -> 8x pc. Lijkt me wel lastig om zo de router te configureren, maar daar valt vast wel info over te vinden :)

Edit; we zijn thuis met z'n vijfen. Nog meer pc's (>1 pp) zie ik nog niet snel gebeuren, maar er kan dan altijd nog wat bij, laptop bv :)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Boudi schreef op 22 oktober 2002 @ 14:15:
Maar waarom niet de Vigor2200 en een extra switch? De Vigor2200 is 30 euro goedkoper dan de Vigor2200X, en voor 70-80 euro moet je volgens mij wel een 8-poorts switch kunnen vinden hoor.
Kijk eens op www.eynstein.nl en dan bij networking rommel. Ik heb die 8 ports switch van Target, goedkoop en werkt zeer goed!

Verwijderd

Topicstarter
Wat positief is van die Target, is de prijs (€45 tegen €60 voor de E-tech) en dat hij 10 en 100 Mbit door elkaar kan gebruiken. Voordeel omdat ik dan ook een 10Mbit netwerkprinter in het netwerk op kan nemen.

Misschien kan die E-tech dat echter ook wel. Het merk E-tech heeft bij mij een voorkeur boven Target, waarom weet ik niet, waarschijnlijk omdat deze fabrikant bekender is in LAN-land.
Pagina: 1