Analoge lijn of ISDN lijn

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hier een echte I&T n00bvraag ...

Ik wil nu zonnet ADSL basic bestellen en moet ik kiezen uit ISDN lijn en Analoge lijn. Ik heb geen ISDN, dus wordt het dan meteen analoge lijn ???

Of hoe moet ik dat weten anders :P ?

Als iemand hem meteen op slot gooit omdat het domme vraag is, geef dan plz wel ook ff het antwoord ;( ...

De meeste mensen deugen!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Ik zou voor een analoge lijn gaan. Deze is namelijk goedkoper dan een ISDN lijn. Als geld geen probleem is kan het alle twee hoewel ADSL over analoog schijnbaar iets sneller is dan ISDN.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 20:34

LegacyCode

De crack van de division

ADSL werkt perfect op analoge lijn. Denk dat de meesten ook dit zo hebben.

legacycode.net

• Cassius
  • Niet online
Ok dan, bestel over 5 minuten, erg bedankt :) ...

Lees net dat Basic ook down met 50% verhoogd wordt ... werkelijk waar geweldig dus. Ik is extreme blij :P !!!

De meeste mensen deugen!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Let even op als je een lijn besteld dat je het beter via de telefoon kan doen i.p.v. bestellen via Internet. Ik heb nu al drie keer geprobeerd om een lijn aan te vragen via internet maar drie keer is het fout gegaan. Ook zijn de levertijden langer van een lijn als je via internet besteld.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
we_are_borg schreef op 21 oktober 2002 @ 23:23:
Let even op als je een lijn besteld dat je het beter via de telefoon kan doen i.p.v. bestellen via Internet. Ik heb nu al drie keer geprobeerd om een lijn aan te vragen via internet maar drie keer is het fout gegaan. Ook zijn de levertijden langer van een lijn als je via internet besteld.
Mag ik vragen bij welke provider dan ?

ik ken 10-tallen mensen waarbij dit zonder probleem is gegaan.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

De telefoonlijn is bij KPN besteld via internet dit is dus al drie keer mis gegaan. Doe je het via 0900-0422 dan is het gelijk geregeld en krijg je het contract binnen 5 werkdagen opgestuurt. Plus je weet je nummer gelijk.

• Cassius
  • Niet online
0900-0422 --> ik bel het morgen dan wel :P ... !!!

De meeste mensen deugen!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Het menu die je te horen krijg is een beetje vreemd. Je moet aansturen op een verhuizing dan krijg je daarna een keuze voor een nieuwe aansluiting.

Verwijderd

Als je gaat adsl-en via een analoge lijn, heb je dan altijd dat je kunt bellen en internetten tegelijk? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het niet altijd opging dat je via slechts één telefoonlijn kon internetten en bellen tegelijk. Ik zit zelf op de kabel

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:13:
Als je gaat adsl-en via een analoge lijn, heb je dan altijd dat je kunt bellen en internetten tegelijk? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het niet altijd opging dat je via slechts één telefoonlijn kon internetten en bellen tegelijk. Ik zit zelf op de kabel
Ik hoop het toch wel ... :|

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
marzzman schreef op 22 oktober 2002 @ 01:08:
0900-0422 --> ik bel het morgen dan wel :P ... !!!
Oh, maar das een algemeen KPN nummer ... ik wil wel Zon bellen en dat nummer kan ik mooi niet zien ;( ...

Waarom niet gewoon online ... Ik heb er wel vertrouwen in hoor :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Ik heb even een postcode check gedaan op http://www.cistron.nl en die geeft mij even aan dat waar ik woon, dat daar geen linesharing is. Dit was dus wat ik mij wist te onthouden :)
linesharing status: Op uw locatie is linesharing (nog) niet beschikbaar! Dit betekent dat alle spraakdiensten komen te vervallen op de lijn waarop u ADSL aanvraagt!

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:19:
Ik heb even een postcode check gedaan op http://www.cistron.nl en die geeft mij even aan dat waar ik woon, dat daar geen linesharing is. Dit was dus wat ik mij wist te onthouden :)

[...]
Phew, bij mij gelukkig wel. Dacht al, dat zou mooi klote zijn ;)

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

JUNKIE_XL schreef op 21 oktober 2002 @ 20:54:
ADSL werkt perfect op analoge lijn. Denk dat de meesten ook dit zo hebben.
't is een digitale lijn waar een analoog lijntje uitkomt :)
asdl is digitaal, alleen het koppelvlak is analoog naar je telefoontoestel toe.

ISDN gaat ook over het zelfde draadje dus dat zou in teorie even snel moeten zijn, maar omdat isdn meer functies heeft en 2 lijnen die gebruikt moeten kunnen worden, reserveert hij daar bandbreedte voor, om ook nog 2 voice calls er bij te kunnen hebben, wat er maar eentje is bij analoog die ook nog eens minder bandbreedte gebruikt.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

marzzman schreef op 22 oktober 2002 @ 01:18:
[...]

Oh, maar das een algemeen KPN nummer ... ik wil wel Zon bellen en dat nummer kan ik mooi niet zien ;( ...

Waarom niet gewoon online ... Ik heb er wel vertrouwen in hoor :) !
Wel ik heb er geen vertrouwen meer in. Het begon allemaal een maand of 2 geleden met een aanvraag voor een centrale op het werk na 1,5 maand deed de centrale het pas na behoren. Daarbij kan mij colega ongeveer de hele afdeling van klachten en de manager konden we al bij zijn naam. We weten ook dat het programma waar hun mee werken waakhond heet.
Door nesQuick - Tuesday 22 October 2002 01:13

Bijde postcode check staat gelijk of er line-sharing mogelijk is. Is dit mogelijk dan kan ADSL en normale telefoon gesprekken gelijktijdig gedaan worden. Er is wel een maar als de afstand bijna aan het maximum is dan kan een gesprek de snelheid beinvloeden is mij gezegd waar ik stage loop. Dit treed pas op na 5 a 6 Km KPN die houd andere afstanden aan als maximum.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aaaargh. Jullie lullen echt ENORM langs elkaar heen. |:(

Marzzman heeft het over online adsl aanvragen op de al liggende telefoonlijn. De vraag is dus niet "welke lijn moet ik hier laten leggen?" maar "welke adsl moet ik nemen".. En het antwoord is dan: Degene die geschikt is voor de lijn die er ligt (analoge telefonie, dus adsl voor PSTN/POTS/analoog dus). (tot zover heb ik het begrepen).

We Are borg heeft het over een telefoonlijn aanvragen. Een telefoonlijn vraag je bij de kpn aan (en blijkbaar gaat dat online niet zo heel erg soepel, maar daar gaat het in dit topic niet over) en adsl vraag je (online) bij een provider aan.. Dat gaat prima / perfect. ADSL kan je niet via 0800-0402 aanvragen, adsl kan je uberhaupt niet bij de kpn aanvragen. Zij leggen alleen in opdracht van de provider de adsl-verbindin open.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Sorry JvS je heb helemaal gelijk. Een beetje verkeerd gelezen.

Ook mijn excusses aan Marzzman.

Oja Marzzman domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden kijk maar naar de mijne.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

zo erg is het ook weer niet :P. Ik zag het gisteravond al maar ik kon het niet geloven :D. no offense verder, alleen is dit zo'n heerlijk voorbeeld dat online soms slecht communiceert :)

Verwijderd

Mij is eens wijsgemaakt door een gladde verkoper bij de Primafoon in de Stad (groningen dus), dat ADSL gebruik maakt van de vierde ader in de telefoonlijn. Dat zou dan een draadje zijn dat tot nu toe nergens (of misschien voor ISDN?) voor nodig was. Dit betekent dus dat je gewoon kan bellen en ADSLen tegelijk.

Mocht dit verhaal niet kloppen: wil ik graag even weten waar de draden in een telefoonkabel wel precies voor gebruikt worden:

De rooie en de blauwe(of groene) worden altijd gebruikt voor normale telefonie. Dan is er nog een oranje en een witte draad. Een van beide was vroeger misschien als spanningsdraad voor de mechanische bellen. (oranje dacht ik?) HOE ZIT HET :)

Verwijderd

Mij is eens wijsgemaakt door een gladde verkoper bij de Primafoon in de Stad (groningen dus), dat ADSL gebruik maakt van de vierde ader in de telefoonlijn. Dat zou dan een draadje zijn dat tot nu toe nergens (of misschien voor ISDN?) voor nodig was. Dit betekent dus dat je gewoon kan bellen en ADSLen tegelijk.

Mocht dit verhaal niet kloppen: wil ik graag even weten waar de draden in een telefoonkabel wel precies voor gebruikt worden:

De rooie en de blauwe(of groene) worden altijd gebruikt voor normale telefonie. Dan is er nog een oranje en een witte draad. Een van beide was vroeger misschien als spanningsdraad voor de mechanische bellen. (oranje dacht ik?) HOE ZIT HET :)
Dit is vrij simpel. Je krijgt een splitter toegestuurd. Deze zorgt ervoor dat je normale lijn gesplit wordt in een ADSL lijn en een Telefoonlijn (precieze uitleg hoe ADSl werkt zie ook http://www.mxstream.nl ).

Deze splitter dien je als eerste op de telefoonlijn hebben (dus daarvoor mag geen aftakking zijn naar een andere telefoonlijn). Nog mooier is als je de splitter zo dicht mogelijk op het ISRA punt (is het punt waar je telefoonlijn je huis binnenkomt) aan te sluiten.
Let dan wel op. Plaats eerst een telefoonwandcontactdoos na je ISRA punt en gebruik dan een standaard telefoonstekker met een RJ11 stekkertje aan het uiteinde (lijkt op een netwerkkabel stekker, maar deze is kleiner en alleen bedoeld voor je telefoonlijn). Dat RJ11 stekkertje stop je dan in je splitter.

(Dit is in ieder geval de standaard procedure bij ZON)

• Cassius
  • Niet online
we_are_borg schreef op 22 oktober 2002 @ 13:16:
Sorry JvS je heb helemaal gelijk. Een beetje verkeerd gelezen.

Ook mijn excusses aan Marzzman.

Oja Marzzman domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden kijk maar naar de mijne.
Nog even een dikke THNX naar JvS zijn adres :)

En ik heb het volgende (zojuist) gedaan. Heb de zonnet klantenservice gebeld en gevraagd of ik ADSL telefonisch kon bestellen.

Dat kon en ik moest veel meer gegevens geven dan op de site zelf, het ging telefonisch dus inderdaad sneller!!! Ik krijg nou een bevestigings formulier dat ik moet opsturen en dan komt het in ongeveer 6 weken (5 = geluk , 7 = uiterst) aan. Zo vertelde de medewerker mij dat :)

Ik = blij :P

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 19:30:

Die verkoper kan je verder beter maar vergeten, zowel analoog als ISDN (en dus ook ADSL) hebben aan twee draadjes (1 aderpaar) voldoende.
De meeste telefoonkabels hebben twee paar zodat je niet meteen meer kabels nodig hebt voor meer lijnen. Ook UTP is prima te gebruiken, heb je er vier :)

De grijze KPN-installatiekabel (oa) heeft nog een vijfde ader die gebruikt kan worden bij massa (oa. voor oude tikkentellers). Mechanische bellen hebben geen extra draad nodig, soms wel een condensatortje 8)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 19:30:

Zoals al gezegd, het is dus gewoon EEN enkel aderpaar dat gebruikt wordt. Daarmee kan je bellen en adsl'en tegelijk dus :). De splitter zorgt ervoor dat het ene signaal het andere niet stoort, maar zelfs zonder die splitter kan je tegelijk bellen en internetten (al stoort je telefoonlijn dan, en is je adsl veel gevoeliger voor matige kabels zodat je verbinding kan verbreken enzo).

Naar bijna alle huizen ligt een dubbel aderpaar, zodat je ERG gemakkelijk een tweede fysieke telefoonlijn kan hebben (bijvoorbeeld voor adsl via BBned als linesharing (=telefonie en adsl tegelijk op een lijn) niet mogelijk is, wat steeds minder voorkomt gelukkig). Ook is het een mooie backuplijn, voor als er wat aan de hand is met het andere aderpaar, dat scheelt weer gootje graven enzo :).

Maar in normale situaties hangen die oranje en witte draad er een beetje voor spek en bonen bij en worden de rode en blauwe ader gebruikt (let op, dit is geen regel, maar in >95% van de gevallen wel zo).

Pagina: 1