[Access/VBA] Gegevens nazoeken in tabel dmb VBA

Pagina: 1
Acties:

• Thijs!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-08 21:43
Ik ben momenteel om te leren werken met Access bezig met een klein caseje. Wat ik nu wil, en dat werkt dus nog niet is:

In mijn voorbeeld heb je oa.
code:
1
2
3
4
tBestellingen                     tBoek
OrderID                ---Een     BoekID       
KlantID                |          Auteur
BoekID         Veel----           Titel

Nu heb ik dus een formpje met daarin KlantID en BoekID. Ik wil graag dat, zodra de boekID wordt ingetypt, in het naastgelegen veld de corresponderende Auteur (en evenueel titel) wordt weergegeven. Ik denk dat dit met VBA moet, maar hoe werkt dit? Ik kan wel bedenken dat het iets wordt als [FormBestelling]![Titel].value = .... maar wat dan?

Is er een soort van VBA/Access API waarin ik dit soort functies kan nazoeken. Een tutorial voor VBA zou ook fijn zijn. Verwijzingen naar deze zijn voor mij voldoende goede antwoorden.

Nog een dingetje, ook al wordt het een lang verhaal. Stel dat ik in 1 formpje 1 persoon meerdere titels wil laten bestellen (zeg maximaal 8 ) hoe zorg ik er dan voor dat er 8 (of minder) nieuwe records worden aangemaakt?

• Thijs!
Is dit nou totaal oninteressant, heb ik te weinig gezocht of is het zo moeilijk (zal toch niet) dat niemand reageert. Sorry als ik alle nettiquette in 1 keer geschonden heb, ben hier ook nog niet lang.

Verwijderd

Ik denk dat te weinig mensen geinteresseerd zijn een heel lang verhaal te houden over Access, want ondertussen toch een verouderde ontwikkelomgeving begint te worden. Het wordt vast een lang verhaal, omdat (no offence) je nivo nog heel erg 'beginner' achtig is, dus veel is om uit te leggen.

De help files en de Northwind / Noordewind voorbeelddatabase zouden je eigenlijk al een aardig stuk op gan moeten helpen, dus kijk daar eens naar. Afhankelijk van welke versie van Access je gebruikt is het ook geen VBA (VB for Applications) maar VBScript geworden (ik geloof vanaf Access 97 al, maar zeker vanaf Access 2000.

Wat nuttige ingangen in MSDN zijn:
- http://msdn.microsoft.com...lt.asp?contentid=28001718
- http://msdn.microsoft.com...pp2000/html/acbatitle.asp

Voor zover ik jouw beschrijving van gewenste functionaliteit begrijp is het zeer onlogisch ingedeeld. Als je bestelfunctionaliteit wil gaan maken, zijn de volgende schermen logisch:
1) zoekscherm: geef voorwaarden in om naar items te zoeken
2) overzicht resultaat: geef de resultaten van de zoekactie weer, evt. met een bestelknop, en link naar item detail scherm
3) item detail scherm, waarin alle gegevens van het item worden getoond, en waar een bestelknop zit
4) bestelscherm, waarop alle tot dan toe bestelde items staan, en je verdere bestelgegevens kan invullen, en een 'bestelling definitief maken' knop op zit
5) bestelling definitief scherm: overzicht van de gedane bestelling, waardoor er geen items meer kunnen worden toegevoegd zonder een nieuwe bestelling te gaan opbouwen

Een logische verdeling van tabellen is:
Item : alle item details
Klant: alle klant gegevens
Order: alle algemene order gegevens (klant, datum, definitief(ja/nee), etc)
OrderRegels: alle Items die tot deze bestelling horen, incl. prijs (zodat prijsveranderingen later geen effect meer hebben op bestelling)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes :)

Verwijderd

De help van Access is zelf een goed startpunt. Je moet eens kijken onder 'Recordset'.

Hmm.. sorry dat ik ff niks meer type, maar ik kom net terug van sporten, en ff geen inspiratie verder.

Veel succes trouwens.

(En ja, soms vinden de tweakers hier dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van help-files, boeken en tutorials geloof ik. Dus, vandaar zo weinig antwoord soms)

• Thijs!
OK, tnx voor de reacties. Denk dat ik zelf nog verder puzzle, oa met Northwind. Hij kan dicht wat mij betreft.

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Zet eens in een TextBox:
=DLookup("Auteur","tBoek","BoekID=" & [boekID])
(Bij NL Access even komma's door puntkomma's vervangen.)

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

Pagina: 1