[Laptop HDD] Oude IBM drives non-standaard?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb een convertortje gekocht om een laptop HDD aan een 'gewone' IDE controller te hangen.

Hier heb ik 2 2.5" HDD's liggen, een Toshiba 203MB en een IBM 540MB (en een IBM 2.1GB met password lock, maar zie die er maar af te krijgen :X )

Nu wordt de Toshiba zonder probleem door m'n desktop sys herkend en is het ook volledig toegankelijk. De IBM weigert echter om herkend te worden. Opvallend is dat de BIOS direct de Primary Master detectie overslaat maar dan op de Primary Slave blijft hangen.

Omgekeerd weet ik dat de IBM werkt omdat hij in mijn Thinkpad zonder kuren draait, terwijl de Toshiba daar weer niet in wil werken.

Al met al klinkt het dus alsof deze IBM HDDs niet standaard IDE zijn. Iemand een idee hoe zo eentje toch nog met een 'normale' IDE controller aan de praat te krijgen :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n IBM laptop-schijf gekocht.
Op de achterkant zitten niet alleen maar pinnetjes voor data-overdracht en power. Er zit ook nog een blokje voor de selectie primary/secondary.

Dus zo:

Bovenkant/stikker
----------------------

code:
1
2
...................... ..
............ ......... ..

Als je de laatste vier niet verbindt: Device0, dus primary
Als de laatste twee verticaal verbindt: Device1, dus secondary
Als de laatste twee horizontaal onder verbindt: Cable Select.

Het zou kunnen zijn dat die schijf van jouw dat niet heeft, dan weet ik het niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 19:29:
Ik heb ook zo'n IBM laptop-schijf gekocht.
Op de achterkant zitten niet alleen maar pinnetjes voor data-overdracht en power. Er zit ook nog een blokje voor de selectie primary/secondary.

Dus zo:

Bovenkant/stikker
----------------------

code:
1
2
...................... ..
............ ......... ..

Als je de laatste vier niet verbindt: Device0, dus primary
Als de laatste twee verticaal verbindt: Device1, dus secondary
Als de laatste twee horizontaal onder verbindt: Cable Select.

Het zou kunnen zijn dat die schijf van jouw dat niet heeft, dan weet ik het niet.
Dat is precies de layout van de pins van mijn drives, zowel de Toshiba als de IBM. De convertor dekt alleen de linkerblok (data+power), niet de rechter, dus het zou gewoon Master moeten worden...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dan weet ik het ook niet.
IBM beschermt dus z'n eigen schijven voor gebruik in andere machines.
Helaas

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 19:54:
Dan weet ik het ook niet.
IBM beschermt dus z'n eigen schijven voor gebruik in andere machines.
Helaas
Dat doen ze ook, maar IMHO is dat wat anders- de beruchte EEPROM beveiliging op een chipje op de HDD. Dat is waar die 2.1GB last van heeft. De 540MB daarentegen heb ik al jaren en zijn dergelijke grapjes niet van toepassing.

Ik vermoed dus iets rond een net andere pinout ofzo, maar ik kan er alleen geen info over vinden (pinout is met een beetje creativieit altijd wel te wijzigen :z )- IBM geeft uiteraard alleen aan welke drives gecertifieerd zijn met welk systeem, niet waarom de ene wel werkt en de andere niet.

Oslik blyat! Oslik!