Toon posts:

Laptop onder klokken tbv battery life

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik ben op zoek naar een manier om mijn IBM thinkpad onder te klokken, ik heb hem al via de INTEL speedstepping omlaag gebracht naar 711 MHz maar ik wil hem graag nog verder terug hebben. Ik heb in principe nooit meer als 400MHz max nodig.
Er draait winME op, overige specs zijn denk ik niet zo relevant. Mocht je ze toch willen hebben moet je maar ff posten.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Software FSB progje gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

je kan beter de brightness van je beeldscherm een stuk omlaag zetten bij mij scheelt dat een uur met een 15 " scherm

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Of je kan ff kijken of je de vcore omlaag kan brengen, kan ook wel es schelen...

en misschien helpt win2k/winxp wel mbt. energie besparing en idlen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat je met het progsel FSB bedoeld, ik ken het niet.

Over de andere reply, ik weet niet goed waar ik de vcore op m'n lapdoos kan vinden. Zal k uhm vas wel open moeten schroeven of niet?
Weet voor de goede orde wel wat de vcore is, weet all1 niet waar k uhm kan vinden op de lapdoos.

Uiteraard heb ik 2000 & XP geprobeerd, XP was redelijk alhoewel de battery toch een 20 tot 25 min minder lang mee ging.

Normaal gesproken kan ik ongeveer 2œ uur DIVX of 3 uur DVD kijken.

Met 2000 was t echt een stuk minder de battery life.

THNX alvast.

• 418O2
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 22:35:
Over de andere reply, ik weet niet goed waar ik de vcore op m'n lapdoos kan vinden. Zal k uhm vas wel open moeten schroeven of niet?
Weet voor de goede orde wel wat de vcore is, weet all1 niet waar k uhm kan vinden op de lapdoos.
.
weet je dat wel heel zeker ? De VCore kan je meestal nl in je bios instellen :D

Verwijderd

Je kan de vcore omlaag schroeven, maar als je hem dan overklokt kan je die nog verder naar beneden brengen. Het beeldscherm vreet trouwens de meeste stroom.

Verwijderd

Als je nog even geduld hebt lost de techniek het voor je op.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2002 22:41 . Reden: typo ]

• 418O2
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 22:38:
Je kan de vcore omlaag schroeven, maar als je hem dan overklokt kan je die nog verder naar beneden brengen. Het beeldscherm vreet trouwens de meeste stroom.
gebruik voortaan de edit plz..

maar wat bedoel je in hemelsnaam met
Je kan de vcore omlaag schroeven, maar als je hem dan overklokt kan je die nog verder naar beneden brengen

Verwijderd

In het BIOS van mijn Toshiba Tecra 8000 kan ik de performance instellen op "LOW -Long batterij life" Sisoft Sandra geeft me dan een PR150 rating ipv PR450 (400Mhz PII).

Ook de helderheid verminderen spaart de batterij.

Verwijderd

Mijn P4 laptop heeft ook speedstepping, als ie idled gaan delen van de core uit en gaat het voltage omlaag. Ook kan je in de bios instellen dat ie (als ie op accu loopt) de proc op 25, 37.5 of 50% laat lopen. Als ik de proc op 50% zet (moet je niet gaan gamen) gaat ie ongeveer 5 uur mee op normaal gebruik.

Mijn scherm is ook superzuinig en ik kan amper de helderheid instellen omdat deze gewoon goed is (hij kan via toetsenbord wel een paar stappen omlaag en omhoog) maar dat scheelt helemaal niets.

Oftewel, niet zo'n oude bak hebben maar een goede, dan kan je er uren dvd's op kijken.

En bij laptops is het niet normaal dat je dingen als fsb en vcore kan instellen, maar er zijn uitzonderingen. Anders moet je ff openmaken en bij de proc de vcore meten, dan kijken waar ie vandaan komt (voltreg chippie of direct uit de voeding). Dan kan je mbv een weerstand je vcore aanpassen. Maar ik denk dat je er niet meer als 30 min extra uit krijgt.

En wanneer heb je het nodig? Ben je ooit zo lang onderweg dan?

Verwijderd

Topicstarter
IK ben regelmatig over de 8 uur onderweg en dan is t toch echt errug fijn om de hele tijd of te kunnen werken of dvd'tjes te kunnen kijkuh. Meestal vliegtuig, helaas gewoon economy dus tja...

Maar ff voor de goede orede, ik heb uiteraard alle in de bios bekende opties als, vermindering beeldscherm helderheid, low speed if running on battery al lang aanstaan.

Maar ik vraag me ook af wat er bedoeld wordt met vcore naar beneden en dan overclocken, mijn topic is juist onderklokken.

Ik heb een vrij recente lapdoos, t scherm is een 15inch, dat vreet veel energie dat weet ik, ik heb er al een xtra accu in maar dan kom ik niet boven de 5 a 5œ uur uit.

De lapdoos is een IBM thinkpad met een 1 GHz proc, en wat mij betreft hoeft tie maar op 400MHz te lopen.

GRTZ any tips more r welcome

Verwijderd

Idee:

Koop een paar extra accu's. Als je accu dan op is dan flikker je er zo een andere in. Als jij 5 uur met 1 accu kan dan moet je aan 1 extra accu meer als zat hebben.

En 8 uur vliegen? Lijkt me ietwat overdreven... Waar ga je heen?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zou een programma als CPUCool of hoe die dingen heten niet werken? Die schakelen je CPU uit als je hem niet gebruikt :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Sjeetje, heb je een snelle ThinkPad is het nog niet goed. :(
Wees al blij dat ie het 3 uur volhoudt op een accu, meer zul je er echt niet uitkrijgen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Demoniac schreef op 23 oktober 2002 @ 09:47:
Zou een programma als CPUCool of hoe die dingen heten niet werken? Die schakelen je CPU uit als je hem niet gebruikt :)
Bij een laptop vrij nutteloos aangezien die dit al doet....
En voor een PC is het ook nutteloos tenzij je em voor office gebruik gebruikt en geen koetje hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet waarom je zegt, heb je een snelle lapdoos en dan maar!!! 3 uur doen met de accu, ik hoef helemaal niet zo'n snelle lapdoos, 400MHz is meer asl zat voor wat ik er mee doe.
MMM ik heb een xtra accu, die kl*te dingen kosten meer als €250 das een btje teveel van t goeie, waar ik vaak heen ga is Thailand, das echt meer als 8 uur vliegen, dit ff ter info.

Maar dr is dus niemand die echt nog een id heeft, ik weet btw nog steeds niet wat een Software FSB is... Iemand??

THNX anyway 4 trying

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 23:27:
Maar dr is dus niemand die echt nog een id heeft, ik weet btw nog steeds niet wat een Software FSB is... Iemand??

THNX anyway 4 trying
Software FSB? Dat is gewoon software matig je FSB instellen. Dat is hetzelfde als wanneer je het in je bios doet alleen hoef je nu niet naar je bios. En je moet je FSB elke keer als je in windows komt opnieuw instellen.

Maar ik heb al wat proggies geprobeerd, maar je hebt je PLL type nodig(daarmee stel je je FSB in), en waar haal je die nou vandaan ? Want standaard wordt mijn moederbord niet ondersteund.
Ik gaat natuuurlijk niet mijn hele laptop openschroeven en zoeken naar die PLL.

systeem specs

Pagina: 1